Heeft iemand dit al geprobeerd, houdbare 2K lak in spuitbus

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door GJVO, 9 apr 2019.

  1. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.454
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep, yep.. :)
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij heeft in TippEx nooit Tri gezeten.... Voor zover ik weet is dat altijd TetraHydroFuran geweest, "wij" (de club waar ik toen voor werkte) vervoerden die rommel die in TippEx zat op "redelijk grote" schaal van de US naar ik meen Hamburg.
    Rot spul, meestal maar een of twee tankjes (praat je over 600 kuub of zo) en je kon precies de overheersende windrichting zien onderweg, want daar lag alle verf van dek, in blaren en vellen van een meter diameter, in het byzonder als het warm was geweest in de golf van Mexico, want dan stonden de PV-kleppen continue af te blazen....
     
  3. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.454
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Snuffel, snuffel... hum, hum:D
    En dus meer onder die vlag van Rodaro
    https://www.rodaro.ch/spray-max-1/

    https://www.rodaro.ch/

    https://nl.wikipedia.org/wiki/1,1,1-trichloorethaan... ooit nog een grote can van gekocht... heel wat autoonderdelen mee gespoeld.
    Ongelofelijk link spul was het dus wel...
    De oude potjes van 'tipex' heb ik denk ik niet meer. Oplosmiddel liet geen vlekken na na het wassen er van... ik had toen van dat bedrijf begrepen (1982 zoiets) dat het ook daain werd geknikkerd. En meende ook dat het op de verpakking stond...
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tipp-Ex
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2019
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.589
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.454
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Knul! Ut' komp van dezelufde fabrikant! Dat wahw ik effe kwet! :D

    Verder zocht ik naar methanolvastheid. Benzine is geen issue... SprayMax zou ik mee kunnen verzegelen. 250ml om de matallic coating te beschermen.
    Mijn spuiter beveelde me autolak aan. Dikker en sterker, minder oplosmiddel per hoeveelheid.
    Dat moet ik bij hem ophalen, en nog de zelfde dag verspuiten. Het bederft zeer snel.
    Wel alcoholvast en prijzig heb ik begrepen...
    Dat verspuit ik dan met een spray gun op de compressor waar een goede waterscheider op zit.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2019
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.589
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    2K lak kan ik hier in Amsterdam niet bij de autoverfhandel kopen.
    Dat mag niet aan particulieren verkocht worden zegt Achmed.
    Maar als ik naar Veenendaal rij kan ik liters kopen.
    Daar heb ik destijds ook mijn kleine Nemesis parelmoer mee gespoten.
    Eerst witte laag, dan een parelmoer laag en dan een blanke lak.
    Alles Lesonal.
    Je kon er bij wijze van spreken met een schroevedraaier overheen krassen, keihard.
    En bestand tegen alles denk ik.
    En inderdaad ook met de compressor en verfspuit, dat is nog steeds het mooiste.
    Maar bij gebrek aan spuitruimte pak ik maar een bus 2K Maston, die het zelf in Finland produceren zeggen ze.
    Het 2K spul van Spraymax is dikker en droogt veel langzamer, dat moet echt wel een uurtje of 2 staan voordat je het op kan pakken.
    GJ
     
  7. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.454
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik doe een mix. De basiskleuren zijn meuk-matallic... en UV-lite dus daar moet een laagje over om het te beschermen.
    Maar om de blanke lak te spuiten heb een aardig spuitje... voldoende goed, goed in de hand en vooral een goed gasmasker met koolstofpatronen.
    Auto er uit en dan spuiten in de garage. Het moet maar.
    Kunst is om niet te veel massa op te spuiten. Tikt allemaal aan. En... goed is goed genoeg. Hoeft geen beursmodel te worden.
    Maar ik heb geen zin in allerlei blazen op de snuit... op den duur zal de lak wel kraken ergens... en dan bijtijds weer retoucheren.
    Zit al veel te veel tijd in dat ding.
     
  8. kaaskop3000

    kaaskop3000

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt voor de uitgebreide test, contact met de fabrikant van Maston Two en je behulpzaamheid hier.

    Wat zou een goede verf zijn die krasvast is, bestendig is tegen olie en oplosmiddelen (alcohol, thinner, wasbenzine) en enigszins UV bestendig? Het is bedoeld voor op metaal of aluminium.
     
  9. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.454
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat zijn al snel de autolakken, en waarmee ze verzegeld worden, glasheldere epoxies?

    Bezinebestendig zeker, thinners al lastiger.
    Kortstondig vaak wel. Langer kan listig worden.
    Gewoon oppassen. Ook bij de auto’s
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.589
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Langdurige blootstelling aan thinners en aceton, dan houdt geen enkele lak.
    Wasbenzine en benzines voldoen deze Maston 2K lakken prima.
    Als het echt keihard moet worden dan zou je voor PU lakken moeten gaan, DD lak en dergelijke.
    Dat is ook UV bestendig.

    GJ
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.647
    Locatie:
    Nootdorp
    De 2 componenten lak van de betere verfboer. Je hebt dan wel een verfspuit nodig. Dat doet niks met benzine of brandstof met nitro.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.589
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Maston 2K doet ook niets met benzine of brandstof of alcohol.
    Aceton en thinner vreten ook in op echte 2K autolak.
    Dus je kan gewoon een spuitbus nemen, compressor en verfspuit zijn dan niet nodig, de compressor heb ik dan ook al weggedaan.
    Verspuiten hou ik, als ik die terug moet kopen betaal je de hoofdprijs.

    GJ
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    st Willebrord
    Je moet ookniet teveel van die Indianen verhalen van Achmed geloven...
    Vroeger was het idd voor bedrijven te verkrijgen, als particulier ga je gewoon even langs de autoschade hersteller met een kistje bier of doos gebak en kreeg je een blikkie 2K blank...
    De kleur kan gewoon waterbasis, dat klinkt als kinderverf,maar geloof me, dat spul is op basis van urethaan en retegoed, elke particulier kan dat kopen bij bv. een airbrush winkelier (vallejo premium vind ik een heerlijk product, zelfs beter dan Createx auto-air)
    Aflakken met 2K blanke lak, dit is op basis van urethaan-acryl of Poly-urethaan en ook overal verkrijgbaar.
    Zo airbrush ik helmen voor rally rijders en crossers,

    Bij doe het zelfzaken zoals de hornbach koop je doe het zelf hobby spul, bij speciaalzaken haal je kwaliteits lakken
    En als je toch moet spuiten, wat is dan het verschil of je goed spul verspuit, of hobbyzooi.... beide geeft nevel :)
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.589
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh maar ik heb ook heel veel waterbasis gespoten, allemaal Lesonal, echt geweldig mooi spul.
    Ook fijn om achteraf je spuitpistolen gewoon met water schoon te kunnen maken.
    Maar bij bouwen uit mallen is 2K lak weer lekkerder, en dat kon ik volgens Achmed als particulier niet meer kopen vanwege mileu-eisen.
    Maar in Veenendaal hebben ze dan waarschijnlijk andere eisen want daar kon ik liters kopen.
    Het voordeel van die 2K van Maston is dat het voor modelbouwers die standaard een ding willen spuiten prima is, brandstofbestendig en vrij makkelijk te krijgen is.
    Als je echt wilt spuiten dan moet je een goede compressor en spuiten kopen, dan kan je echt mooie dingen maken.

    GJ
     
    J.B en H.B.Busking vinden dit leuk.
  15. J.B

    J.B Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Drenthe
    "" Hoi Mugen MRX -3""
    lees als je wil wat ik schreef in dit draadje bij post 74..

    Voor mij is wat jij noemt " hobbyzooi " prima voor het doel waar ik het voor gebruikt heb.
    En voordeel geen dure spuitgereedschap " nodig en de verf hardt na gebruik niet uit in de spuitbus.
    Denk dus dat je , je gewoon moet afvragen , wat wil ik spuiten en waar moet het tegen kunnen en hoe mooi moet het worden en niet te vergeten hoeveel geld heb je er voor over .
    En zo kan een ieder hier zijn eigen keus maken , ja toch .....:)

    J.B.


     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    st Willebrord
    Daar heb je helemaal gelijk in J.B. Ik betrap mezelf er geregeld op dat ik op bouw, en afwerk gebied een beetje doordraaf, zal ook komen door mijn achtergrond.
    Je hebt inderdaad gelijk, en je herinnerd me nu ook weer aan de tijd dat ik eind jaren 90 als jong broekie de modellen van Joop (Bucker ens hier op het forum) stond te bewonderen, klassieke bouw met spanlak en tissue afwerking en afgelakt met histor / flexa verf, dat voldeed toen, dus zal dat het nu ook doen...........
     
    J.B vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.589
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die Maston 2K lak is prima voor ons gebruik.
    De meesten zitten nu toch met electro-aandrijvingen maar het is ook bestand tegen methanol en benzine.
    Als je echte aparte dingen wilt maken dan kom je uit bij de autolakkenhandel, dan krijg je kleurtjes naar smaak.
    Maar de gemiddelde zwever is wit met een kleurtje.
    En alle andere basiskleuren zijn ook gewoon verkrijgbaar.
    Als je zoals ik destijds Lexus parelmoer wit wil hebben dan moet je wel met een profi spuit aan de gang want dat is een 3 lagen systeem.
    En dan heb je de keus uit waterbasis of thinnerbasis.

    GJ
     

Deel Deze Pagina