Hellingvliegen maasvlakte

SHIT. Je kon daar zo lekker vliegen. En twee jaar in de planning is negen van de tien keer een jaartje of meer extra. LVS wordt druk inderdaad. Maar druk is ook gezellig. :)

Gelukkig heb ik nog net mijn schermafbeelding kunnen schieten! ;)

Sluit mij bij de vorige bijdragen aan: dat is inderdaag K$T. De Slufter is een superplek. Hopen dat er een hoop protest komt waardoor het sneller weer open gaat. Aangezien men in Nederland niet kan plannen bij bouwprojecten zal het inderdaad niet bij de geprognosticeerde sluitingsduur blijven..........

Hallo hellinggebruikers van de Maasvlakte/Slufter.
Misschien ben ik te naïef, maar ik heb toch de indruk dat we ons wel erg makkelijk neerleggen bij de sluiting van de Slufterduinen.
Ik wil wel een gedachte wagen om te bezien of er nog wat te bereiken valt.
Aangezien de ontwikkelaar in een aparte voorlichtingssheet alternatieve recreatieplekken voorstelt lijkt het er op dat men van die kant toch wel enigszins openstaat voor dit probleem, maar hellingzweefaktiviteiten over het hoofd heeft gezien.
Het gaat niet alleen om het wegvallen van een zuidwest en west-lokatie, maar tevens voor noordwest blijft er zover nu te zien in de Randstad alleen Langeveld als locatie met enige (gedoog)status over.
Te verwachten valt dat er naast sluftervliegers ook paragliders van de Maasvlakte naar Langeveld gaan komen zodat het daar drukker wordt.
De welwillendheid tussen beide partijen, paragliders en modelvliegers, zou wel een s behoorlijk onder druk kunnen komen te staan als het daar echt drukker wordt.
Langeveld is sowieso een erg klein veldje.
Daarnaast nog een paar overwegingen:
Men stelt: open in 2012 maar dat kan zomaar uitlopen.
Op het recreatiekaartje van de nieuwe situatie staat er eigenlijk nauwelijks een ZW locatie meer.
Of en wanneer de verhoopte duinenrij hoog genoeg is valt nergens uit af te leiden.
Dan nog: kunnen jullie op het volgende commentaar op leveren?
Berrie vertelde mij dat er wel eens aan de binnendijkse kant van de Slufterplas is gevlogen (NB: alle windrichtingen!) Is dit reëel?
Aan het begin van de weg naar de slufter zie je een paar grote (vuilstort) heuvels: zijn die naar jullie mening bevliegbaar?
Commentaar welkom.

Peter,

Ik ben behoorlijk actiebereid. Als alle Kitesurfers, schermvliegers en hellingvliegers samen in actie zouden komen, valt er misschien wel iets te bereiken.

Ik zou niet graag de dijken rond de slufterplas bevliegen. Dit is de meest vervuilde plas van Nederland, een nationaal depot voor vervuild slib, en sinds kort ook vervuilde grond. Geen frisse boel dus.

Vincent

930914196_5_IgQB.jpeg

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=20&t=13863323
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=37719.0

Laatst bewerkt:
het is te hopen dat ze het 2x zo hoog maken als het vernieuwd word? allez als ik het goed begrepen heb, en dat het vernieuwd word...

misschien iemand eens een ballonnetje oplaten dat het een leuke "officiële" hellingvliegplek kan worden mits wat WIL van de overheid?

Berrie vertelde mij dat er wel eens aan de binnendijkse kant van de Slufterplas is gevlogen (NB: alle windrichtingen!) Is dit reëel?

Dat hebben we inderdaad gedaan. Superhelling, maar........... het duurde niet lang of er kwam een geel wagentje met oranje zwaailicht. Het mocht niet. Zie het als een kwajongensstreek.

Als er een petitie getekend moet worden voor: langere, steilere, hogere, alle windrichtingen helling, dan doe ik mee.

We hebben erg fijne middagen beleefd aan de Slufterduinen. Het zou jammer zijn als dit verleden tijd wordt. Maar hoe je het aan moeten pakken om hellingvliegplekken te behouden weet ik niet :(

@Firefox: Er vindt daar natuurlijk wel uitbreidingplaats van nederlandstalig grondgebied plaats. Is het niet wat voor jullie, nederlandstalige belgen, om daar te gaan wonen? Ik denk dat Wilders dat wel goed vindt. Dan zijn bij jullie de problemen ook weer opgelost :)

Mag 'ie zo weg?

Geachte heer Mooiweer,

Even een kleine introductie. Ik ben één van de tientallen modelvliegers die met grote regelmaat gebruik maken van de duinen op het slufterstrand. De mooi aanstromende wind zorgt voor een prachtig dragende luchtstroming waarop onze kostbare radiografische zweefvliegmodellen urenlang kunnen vliegen boven de duinen en het strand. In de loop van de afgelopen vijf jaar heeft zich een hechte groep modelvliegers gevormd die elkaar regelmatig op de Maasvlakte treffen. Wij zijn niet georganiseerd, maar het vliegen gebeurt altijd op uiterst verantwoordelijke wijze, daar het een zeer serieuze aangelegenheid is.

Tijdens het beoefenen van onze hobby maken we gebruik van de parkeerplaats, de duinen en het strand. Er wordt gestart vanaf het duin, en geland bij de voet van het duin. Modelvliegers en hun zweefmodellen blijven weg van het water.

De afsluiting van het slufterstrand kwam voor ons als een totale verassing. Vele van ons moeten uren rijden om de locatie te bereiken, en stonden ineens voor een gesloten hek. Het slufterstrand is voor ons een unieke plek, daar het de enige plek in Nederland is waar we met zuidwest kunnen vliegen. De twee- tot driejarige afsluiting van het slufterstrand betekend voor velen een enorme beperking in het uitoefenen van een passionele hobby.

Ik begrijp dat het voor de kitesufers en hondenliefhebbers niet veel anders is, echter zijn er voor hun vele alternatieven. Voor wat betreft de paragliders, waar we vaak in goed overleg dezelfde helling mee delen, zitten we in hetzelfde schuitje. Er is voor ons geen alternatief voor het slufterstrand.

Graag willen wij onze teleurstelling over de afsluiting kenbaar maken, het probleem bespreekbaar maken, en in goed overleg bekijken of er misschien een oplossing mogelijk is. Wij kunnen momenteel niet inschatten wat de beweegredenen voor de totale afsluiting van het strand zijn, en zoals u zult begrijpen leidt zoiets al snel tot emotionele reacties.

Het liefste zou ik met een kleine vertegenwoordiging van modelvliegers en paragliders samen met u en andere verantwoordelijken even om de tafel zitten om in goed overleg de problemen en zienswijzen van deze partijen te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
Van mij mag deze brief zo weg. Ik wil wel met je mee, als het tot besprekingen zou komen.

Ik moet wel zeggen dat ik denk dat we rijkelijk te laat zijn, maar goed, wie niet waagt, die wint niet ook.

Nog wat, welke rol kan en mag de KNVVL spelen, voor zowel de zeilvliegers, de parapenters en de modelvliegers?

[size=-10](het stukje tekst: "daar het een zeer serieuze aangelegenheid is" wil ik wel graag onder vier ogen met je bespreken. Heb ik nog nooit iets van gemerkt bij jouw :rolling::mrgreen: )[/size]

Laatst bewerkt:
Mag 'ie zo weg?

Wat mij betreft mag je bij "Voor wat betreft de paragliders" toevoegen: "en deltavliegers"...

De deltagemeente is nog niet helemaal wakker wat betreft de Slufter, ik heb dezer dagen wel een berichtje gepost op Deltachat. Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel delta's nog regelmatig op de Slufter vliegen (de Rotterdamse club is opgedoekt, en de zeilvliegschool in Hellevoetsluis gesloten).

Wat bewijst dat serieuze zaken ook ontzettend lollig kunnen zijn als ze verkeerd uitpakken...

Ik schat de kans dat we iets aan de afsluiting kunnen veranderen overigens behoorlijk laag in.

Zaterdag vliegen op De Vier Poorten? Mijn vario werkt, en moet uitgetest worden.

Zaterdag vliegen op De Vier Poorten? Mijn vario werkt, en moet uitgetest worden.

Ik heb een bruiloft, op zaterdag. (Dat zou grondwettelijk verboden moeten worden, eigenlijk, wat ook wel weer een zeer egoistische gedachte is.) Maar goed, Meylink kan mogelijk wel.

[edit] vanwege broedseizoen is het veld in Montfoort gesloten. Uitwijken naar Woerden is een mogelijkheid.

Laatst bewerkt:
@prop-er, Vincent,
Goeie eerste brief lijkt mij.
Afstemming met de KNVvL lijkt mij belangrijk; ik weet niet of zij deze discussie al volgen, wellicht moeten ze daar even op gewezen worden.
Indien nuttig geacht wil ik mij ook wel voor overleg en dergelijke inzetten.
(laat mij maar weten af dit op prijs wordt gesteld)
Inderdaad lijkt het mij, als het tot een gesprek kan komen, goed om met een afgewogen kleine delegatie van paraglider, deltavliegers en modelvliegers te komen die onder de zegen van de KNVvL opereerd.

Als idee wil ik sugereren: mocht er een mogelijkheid te vinden zijn tot beperkte toegang die de bedrijvigheid daar niet te veel zou schaden, zou er bijvoorbeeld een bord bij de afsluiting denkbaar zijn: Alleen toegang voor vergunninghouders.
Hierna zou bv een KNVvl lidmaatschap, of een eenvoudig aan te vragen ontheffingsbriefje dan die vergunning kunnen zijn.

(NB: heb intussen een hint in het KNVvL forum gepost)

Laatst bewerkt:
Peter,

Alle hulp is welkom, ik zet je op de lijst. Als de KNVvL zich geroepen voelt hulp te bieden, en op te komen voor haar leden, is dat uiteraard zeer welkom,

Ik ben geen lid van deze organisatie, omdat ik vind dat je in het voorkomende geval in staat moet zijn je eigen boontjes te kunnen doppen.

Het antwoord van de verantwoordelijken op de suggestie van vergunningen/ontheffingen kan ik zelf alvast opstellen: Slufterstrand is een bouwterrein. Binnen die benaming past het vliegen met radiografische toestellen met bijbehorende risico's niet binnen de VGWM en ARBO regelgeving. Verzoek afgewezen.

Vincent

Laatst bewerkt:
goede brief, hopelijk kan/wil de knvvl ook een beetje meehelpen.
Hopelijk is de PUMA-plannning geen politiek draaioorgel en is het echt maar 2 jaar ellende

Justus

Als ik me goed herinner heb ik ergens gelezen (ik weet echt niet meer waar) dat de KNVvL al betrokken was in overleg over de vormgeving van Maasvlakte 2.
Dit is nl typisch zo'n situatie dat je beter een grote organisatie kan hebben dan dat iedereen zijn eigen boontjes dopt... :rolleyes:

Slufterstrand is een bouwterrein. Binnen die benaming past het vliegen met radiografische toestellen met bijbehorende risico's niet binnen de VGWM en ARBO regelgeving. Verzoek afgewezen. Vincent

Deze uitspraak is voor mij als arbeidsdeskundige wel curieus. In de ArboWet of het ArboBesluit staat namelijk niets over het vliegen met modelvliegtuigen.... Wat de VGWM ( Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu commissie van een Ondernemingsraad) hiermee te maken heeft is mij helemaal onduidelijk.

Het gaat hier om gezond verstand. Toegang tot ontheffing houders zou een mooie oplossing kunnen zijn gezien de beperkte hoeveelheid mensen waarom het gaat. Ik vlieg vrij regelmatig op de Slufter en kom er door de week behalve Justus zelden iemand tegen...........

Back