Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Berrie vertelde mij dat er wel eens aan de binnendijkse kant van de Slufterplas is gevlogen (NB: alle windrichtingen!) Is dit reëel?
Geachte heer Mooiweer,
Even een kleine introductie. Ik ben één van de tientallen modelvliegers die met grote regelmaat gebruik maken van de duinen op het slufterstrand. De mooi aanstromende wind zorgt voor een prachtig dragende luchtstroming waarop onze kostbare radiografische zweefvliegmodellen urenlang kunnen vliegen boven de duinen en het strand. In de loop van de afgelopen vijf jaar heeft zich een hechte groep modelvliegers gevormd die elkaar regelmatig op de Maasvlakte treffen. Wij zijn niet georganiseerd, maar het vliegen gebeurt altijd op uiterst verantwoordelijke wijze, daar het een zeer serieuze aangelegenheid is.
Tijdens het beoefenen van onze hobby maken we gebruik van de parkeerplaats, de duinen en het strand. Er wordt gestart vanaf het duin, en geland bij de voet van het duin. Modelvliegers en hun zweefmodellen blijven weg van het water.
De afsluiting van het slufterstrand kwam voor ons als een totale verassing. Vele van ons moeten uren rijden om de locatie te bereiken, en stonden ineens voor een gesloten hek. Het slufterstrand is voor ons een unieke plek, daar het de enige plek in Nederland is waar we met zuidwest kunnen vliegen. De twee- tot driejarige afsluiting van het slufterstrand betekend voor velen een enorme beperking in het uitoefenen van een passionele hobby.
Ik begrijp dat het voor de kitesufers en hondenliefhebbers niet veel anders is, echter zijn er voor hun vele alternatieven. Voor wat betreft de paragliders, waar we vaak in goed overleg dezelfde helling mee delen, zitten we in hetzelfde schuitje. Er is voor ons geen alternatief voor het slufterstrand.
Graag willen wij onze teleurstelling over de afsluiting kenbaar maken, het probleem bespreekbaar maken, en in goed overleg bekijken of er misschien een oplossing mogelijk is. Wij kunnen momenteel niet inschatten wat de beweegredenen voor de totale afsluiting van het strand zijn, en zoals u zult begrijpen leidt zoiets al snel tot emotionele reacties.
Het liefste zou ik met een kleine vertegenwoordiging van modelvliegers en paragliders samen met u en andere verantwoordelijken even om de tafel zitten om in goed overleg de problemen en zienswijzen van deze partijen te bespreken.
Met vriendelijke groet,
Vincent
Mag 'ie zo weg?
Zaterdag vliegen op De Vier Poorten? Mijn vario werkt, en moet uitgetest worden.
Slufterstrand is een bouwterrein. Binnen die benaming past het vliegen met radiografische toestellen met bijbehorende risico's niet binnen de VGWM en ARBO regelgeving. Verzoek afgewezen. Vincent