Ik ben vandaag eens op onderzoek uitgeweest bij het terrein aan de Mooie Nel in Haarlem (zoek: Mooie Nelweg).
Ik schat de 'berg' op ca 15 meter hoogte, de hoogte is niet overal constant.
Helling 1 ligt op het zuiden. Er ligt een flink gebouw een stuk voor de helling dat voor turbulentie zorgt.
Uitzicht vanaf helling 1:
Helling 2 ligt op WZW. Er staan 4 grote windmolens langs deze helling, maar het noordelijke stuk zonder windmolens is net lang genoeg. Ook hier diverse obstakels bovenwinds (hoge bomen).
Uitzicht vanaf helling 2:
Helling 3 ligt op NW. Vrije aanblaas over het water.
Nummer 4 is een soort grote glooiende kom die wind vangt van ZO tot NNO.
Op hellingen 1-3 staan rozenbottels. Je kist gaat niet direct stuk als hij erin valt, en ophalen is goed mogelijk maar resulteert mogelijk in wat doornen in de benen. De steilheid is mooi, maar 1 en 2 hebben niet helemaal een vrije aanblaas. In de grote kom ligt prachtig kort gras, maar de helling is hier vlakker. Wel vrije aanblaas en mooi uitzicht over het water. Landen is nergens een probleem.
Ik heb vandaag de Xeno geprobeerd op de zuidhelling (1), maar kon hem niet boven houden. Wind 8-12 knopen, soms nog minder. De Xeno heeft hier meer wind nodig. Er was inderdaad nogal wat turbulentie. De Mimi lag ook in de auto maar die wilde ik niet blootstellen aan de regelmatig vallende lichte regen (vol balsa onbespannen vleugel en staartvlakken).
Al deze hellingen lijken me geschikt voor zwevers tot ca 2 meter, met nadruk op de lichtere modellen. Zeker in kom 4 zul je een goed zwevend model nodig hebben om boven te kunnen blijven vanwege de geringere hellingshoek. DLG's lijken me ideaal voor deze plek. Het is in ieder geval zeker geen plek om te raggen en racen.
Ik ga hier zeker vaker kijken en proberen in de toekomst. Ik zal mijn ervaringen hier posten.