Stoompomp (Henk?) had het over lekkage bij de stoomschuiven, ik heb het over lekkage van hoge naar lage druk, die kan je niet zomaar zien. Misschien met lucht uitproberen?
Twee antwoorden:
1 - lucht is een heel ander medium, dan stoom. Door de hoge temperatuur van stoom zetten de onderdelen uit, daarbij is stoom hoe vreemd het ook lijkt "dunner" dan lucht.
Met andere woorden, dat een machine draait op lucht wilt niet zeggen, dat deze onder stoom draait.
2 - deze machine heeft een stoomschuif, waarbij de verse stoom wisselend door de stoomwisselafsluiter in de centrale kamer of bij omkeren van de verse stoomtoevoer naar de zijkamers wordt gevoerd..
Zie onderstaand schema over de verse stoomtoevoer.
Dus als er een inwendig lek is, dan moet dit naar beide kamers gaan. Daarnaast zijn er in de machine per cilinder 1 schuif, dus in totaal 2 schuiven.
Het zou een unicum zijn, dat twee machinedelen dezelfde fout, lekkage hebben.
Als je de Wilesco = Krick schuif bekijkt, dan zie je 3 kamers en 4 afdichtborsten. Dus indien inwendige lekkage, dan moet dit gaan over de beide binnenste brede borste.
Overigens, mijn zelfbouw tweecilinder dubbelwerkende stoommachine van mijn Dockyard, reageert vooruit bij een lagere stoomdruk, dan achteruit.
Bij achteruit moet ik de Stephenson schaar, aansturing van de stoomschuif. verder verstellen..
In mijn geval is de stoomdruk geen probleem, mijn ketel levert, drukgeregeld, standaard 2,7 bar.
Dus mijn stoommachine vraagt ook meer stoomdruk voor achteruit starten, dan vooruit.