Sorry voor al mijn domme vragen, dit is toch wel nieuwe techniek voor mij:
Hoe denk je dat ik aan mijn kennis ben gekomen?. Vragen, nogmaals vragen en geen genoegen nemen met de dooddoeners. : iedereen doet dat : zo hoort het : etc.
Soms kreeg ik pas na een keer of tien vragen eindelijk antwoord op mijn vraag.
Daarnaast heb ik een paar leuke leerboeken op de kop kunnen tikken. Maar de meest toegankelijke is toch het boek "Modelstoommachines" Rob van Dort en Joep Oegema, ISBN 90-201-0998-7
De Wilesco manometer lijkt M6 aansluiting,
Indien ik de foto goed bekijk, dan heeft de manometer geen M6 schroefdraad, maar het tussenstuk, verloop van schroefdraad ketel naar schroefdraad van de manometer.
Over de manometer.
Een manometer dient voor continue bedrijf gebruikt te worden tot 2/3 van het meetbereik, zie ook bijdrage #37 van
@willum, laatste alinea.
Nu de manometer op de foto heeft een rode streep staan bij 1,5 bar.
De veiligheid van jouw ketel staat misschien wel op 3bar. Dus je hebt de manometer al naar de eeuwige jachtvelden geholpen voordat de veiligheid aanspreekt.
De manometer van modelbouw atelier Apeldoorn, Regner,
www.regner-dampfechink.de, heeft een meetbereik van 6 bar, en wordt dus niet overbelast bij een druk van 3 bar.
Voor een indruk van de stoomtemperstuur bij een druk van 3 bar, heb ik een .pdf bestand "Stoomtabel vlg. Regnault" bijgevoegd.
Bij 3bar, 42,8 psi, (pounds per square inch), heeft de verzadigde stoom een temperatuur van 142,9 °C
Nu bij deze temperatuur gaat de manometer kapot.
Vandaar de sifon, waarin de stoom condenseert en de warmte verliest.
Terug naar de aansluiting/sifon van van de manometer.
Deze is ontworpen voor een zijaansluiting op de ketel. Jij hebt een bovenaansluiting.
Eenvoudig, de leiding voorzichtig over een grote radius buigen (Niet geheel modelbouw correct, maar gewoon over je duimen voorzichtig buigen).
Na het buigen zal je ontdekken, dat de leiding en de flens niet meer haaks staan. Gelukkig is koper vergevingsgezind en kan je de aansluiting nog een weinig torderen.
Rest nog het maken van een juiste banjobout, passend in de schroefdraad van je ketel en passend in de ring van de aansluitleiding.
Hopelijk, indien je de temperaturen ziet van de stoom bij de diverse drukken, begrijp je misschien, dat ik tijd besteed aan het uitleggen.
Stoom geeft lelijke brandwonden door het wegkoken van de huid.
Veiligheid is en blijft een vereiste bij het gebruik van stoom.
Laat je niet ontmoedigen, alleen voorzichtig blijven en het voornaamste BLIJVEN vragen.
Henk