Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 4 aug 2012.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De klusjes van afgelopen zondagmiddag... Accuhouder. Accu komt in Velcro spanband te hangen. De rails helpen de accu in het gareel te houden, geven extra sterkte.
    Gaatjes worden nog uitgeboord. Gaat een spannende lijmklus worden...


    Gezaagd en in elkaar gestoken framepje...

    DSCN7374-LR.jpg

    DSCN7375-LR.jpg


    Alles snel weer in elkaar geprikt met tape... kijken of het past...

    DSCN7377-LR.jpg


    DSCN7378-LR.jpg


    DSCN7379-LR.jpg

    En zo maar weer...

    Noot: Foto's per juni 2015 opgeschoond uit eigen archief.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2015
  2. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    weer mooi en netjes hoor Bas!
     
  3. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    jip dat kan die bas helemaal keurig mijn komplimenten bas, zeer zeer netjes allemaal hoor !
    :yes:
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beetje bij beetje komen we er wel... ja, ja :)

    Volgende stap -na alle gaatjes te hebben geboord- naar het acculuikje kijken. Dat wordt iets groter dan de vorige.
    Kan er definitief geplakt gaan worden.

    En dan die sleepinrichting. Heb een mooie haak... vind em toch te zwaar.
    Moet een beetje nifty wezen... ik speur nog een beetje internet af. Immers: beter goed gejat dan slecht ontworpen! :teacher:
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    De lichtste sleephaak maak je zelf, 3 laagjes triplex horizontaal opelkaar, in het middelste laagje een opening laten. Gaatje vertikaal doorboren, klaar.
    Eventueel vanaonderaf nog een stukje koperbuis ter geleiding voor het mooi.

    Welke sleephaak heb je nu over, wellicht is het wat voor zijn 110"broertje..

    Gerben
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yo, Gerben! Rascal time!? :D Mooi!
    De haak zal voor jou kist denk ik te licht zijn...

    The sleep hook... in question... De fraaie knijter weegt een 20 gram. Plunjer heeft een Ø van 2 mm.
    Nee, het komt niet uit een spray-gun :) of... breng ik nu mensen op ideeën.. hehehehe...


    DSCN7380-LR.jpg

    Eenmaal ingebouwd kom je er niet zo goed meer bij. Met een servo erbij is rond de 50 gram extra achter de vleugellijst behoorlijk van invloed op het CG.

    Ik weet idd van de houtversie zoals je beschrijft. Staat wel wat op het mbf... en RC-Network.
    Zit ik nog even te puzzelen of een slim mechaniek uit een electric-retract (bijv. van HK) kan worden geconcipieerd tot 1 unit.
    Daar zit immers een schaar in en een motor. Trekt in de uiterste standen geen stroom in tegenstelling tot een digitale servo (of analoge servo nemen)
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2015
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De sleephaak ga ik aanpassen. Lichter maken. Carbon rondstaf.
    Tevoren doe ik denk ik nog even een gewichtsproef. Koordje met wat lood er aan. Sleephaak in verband vastgezet. Kijken met een digitale vishaak hoeveel trekkracht er nodig is... Zien wat het doet. De trekkrachten zullen nimmer constant zijn, maar opvolgende belastingspieken... Denk maar een auto die je opsleept...

    Verder nog even wat uitgeboord... dat ziet er dan weer zo uit...

    DSCN7383.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2015
  8. Xoombier

    Xoombier

    Lid geworden:
    18 jan 2012
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik ben zelf een electro auto bouwer rijder, maar wat een termen begrippen materiaal keuzes en slimme tekeningen. Reuze interessant ben geboeid door manier van schrijven uitlueg en foto's. Niet dat ik het zelf nu gelijk zou kunnen maar je wordt aardig goed geholpen om de juiste weg te vinden. Knap gedaan en wat een mooi vliegtuig gaat dat worden. Onder de indruk........ Thanks ga je volgen.
    Groetjes Cees
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Bas ,

    Ben je nog steeds bezig ? ben benieuwd naar je vorderingen.
    De bouw van mijn empire is inmiddels begonnen.

    Mvg,

    Bart
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Bart,
    Dank voor de bijval! Prachtig resultaat op de Short! Gaat een mooi bouwverslag worden.
    Hier ligt het project even 'on hold'. Zoveel wereldse zaken om handen die focus vragen.

    Maak eerst alle benodigde houtdelen klaar. Dan ga ik met de lijmspuit aan de slag.
    Maar hij hangt hier getaped naast me in de studio en krijgt af en toe een knipoog :)
    O ja... die mooie blauwe Tesa tape plakt beter dan bedoeld. Oppassen bet lostrekken van het balsa.. trekt de vezels mee.
    Van de zomer vliegt de Rascal zeker weer en dan ook met de sleephaak...
    Gr Bas
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Van het verder afbouwen van de Rascal 40 is nog steeds niet veel gekomen...
    Afbouwen doe ik hem wel, voor weer een 6S aandrijving.

    Wel heb ik rustigjes onderdelen kunnen foerageren...

    1x Rascal nieuw in doos. Voor nog een scheet en drie knikkers. Goede referentie voor nameten... Hoi, hoi... geluk mee gehad.
    1x Set vleugels (rode) via een 'Marktplaats' in Oostenrijk... Verzendkosten waren het hoogst.
    1x complete Rascal 40 via Marktplaats, uit Delfzijl. Een patent oud beestje
    met een Saito FA-50 en broze vergeelde raampjes. Bouwjaar 2002. Zelden gevlogen, niet vet, en 1x landingsgestel verloren... gelijmd, mogelijk toen weg gezet? Voor een eerlijk prijsje mogen afhalen. Saito niet getest, maar moet inwendig gepoetst worden.

    Eigenlijk dacht ik er aan hier direct mee te gaan vliegen... Maar ja... vet, vet, vet op een nog schone Rascal... da's niks.
    Dus... deze laatste Delfzijlster Rascal ben ik nu dan toch maar aan het elektrificeren. Wat moet, dat moet. Heb 4x 4000mA accupakketten werkeloos zonder bestemming, sinds het Extra Hype 330SC schuim-drama.
    Helaas past die motor, een best perfekte 650kv-er niet zonder breek en sloopwerk van de Rascal neus.

    Zodoende een mooie aandrijving verzonnen... HET-RC 600-32, 2050KV op een nog fonkelnieuwe Robbe Planeta Pro gear 3,7:1 die tot nu toe werkeloos in de voorraad kast lag. Had een F5B bestemming. Om beidemachineriën mooi op elkaar aan te sluiten ben ik een nieuwe flens aan het draaien uit aluminium. Want het past wegens de 4 boutgaten maar voor de helft. Komt dus een mooi stukje draai, boor en freeswerk bij op de oude trouwe Myford S7...
    De gehele motor unit zal iets onder de 300 gram wegen? Past exact tussen de houten, fix ingebouwde houten-latten-motorsteun. Ik hoop op een totaal modelgewicht van 2650 gram uit te komen.

    Motor zet ik vast met 2 Graupner 600 motor-klampen? (clamp shell motor mount), dat is in ieder geval de eerste gedachte. Ook hier weer de voorraadkast met oude onderdelen...

    En wat een werk om hier in het draadje de originele plaatjes weer vanuit mijn bronbestanden op hun plek te krijgen!!!!!

    Plaatjes volgen.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Lekker bezig Bas :)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vorderingen op modelbouwgebied zijn bij mij altijd uiterst traag... lukt me niet om snel te werken... :-(

    Afhangen van een binnenloper met versnellingsbak...

    Hier even een indicatie van de bevestiging van de motor. Ik had nog 1 setje motor klampen van Graupner. De boel paste zowaar in de reeds aanwezige schroefpunten M3 slagmoeren fabrieks af verlijmd in het hout. Proefpassen... want het wordt iets geavanceerder... om de HET-RC 600-32 netjes af te hangen.

    DSC_1948-LR.jpg


    Deze dingetjes er bij kopen is thans uren en uren internet afstruinen. Hopen dat je iets treft. Het wordt niet meer zo gemaakt. Graupner pleite!

    [​IMG]


    Kwam wel MAXX heat sink's tegen. Maar dat is slechts in de USA. Mooi met koelvinnen.
    http://www.maxxprod.com/mpi/mpi-29b.html

    In EU natuurlijk niet te vinden. Zelfs in DE niet... Modelbouwzaak sortering EU loopt sterk achteruit. Drone dozenschuivers aan het worden. Ander verhaal...

    Gelukkig een adresje in de DE... Graupner Mabuchi 600 klemschildjes. Ø 36 mm...
    1 setje over!!!!!

    Ik ga dus een HET-RC 6 polige binnenloper combineren met een Planeta Pro planetaire overbrenging. Ik had er nog een liggen voor de F5B, voor ooit...

    Alleen de flens van de Planeta past niet perfect op de HET motor. De box wil ik met 4 boutjes vast zetten. De HET heeft 2x 25mm radius en 2x 19 mm radius bevestiging.
    De Planeta flens is niet aan te passen door de bestaande boringen.
    Verder is de as van de HET motor wat langer, en loopt tegen de planeet op ±0,6 mm overmaat.

    DSC_1947-LR.jpg

    De nieuwe flens is in wording. Vanuit een vers stuk rondstaf aluminium.
    De flens rechts is bedoeld om aan de voorste klampen te worden geschroefd of geklonken.
    Is een oude racefiets Campagnolo bracket. Maar de pas is me niet naar de zin. Wel om even
    uit te testen.
    Ga dus een nieuwe ring uit vers aluminium steken, met exact dezelfde diameter als de HET motor. Is nu niet het geval om te zorgen dat de boel spanningsvrij en goed gericht in lijn komt te staan.

    De donor motor, Robbe Sports 420/5 2.200 kv, waar de Planeta op zat, naast de HET-RC motor. De nieuwe adapterring past zuigend op de flenzen van motor en box.
    Bij de weg... over die motor is ook geen snars meer te vinden. Van de zotte.
    Maar in ieder geval kan de box de toeren wel aan... hoop ik...


    DSC_1945-LR.jpg


    De vier M2 boutjes lieten zich eenvoudig via een van de flenzen boren. Natuurlijk brak mijn M2 tapje af in het aluminium. (smeren helpt niet altijd) Ik dacht direct te kunnen tappen. Ik kon het er uit pielen. Net aan... anders kon het over. (Slappe tap van Fabory)
    De andere drie gaatjes in 3 stappen opgetapt. Gelukkig een reserve M2 tapje liggen...Pfoe! Had het kunnen weten. Maar gelukt. De flens kon netjes als sandwich worden gemonteerd.


    DSC_1949-LR.jpg

    Van de week dan verder met het boren van de andere gaten voor motage aan de motor. Aanbrengen van koelsleuven in de flens om de HET motor iets van doorstroming te gunnen.

    Om de boel goed te centreren voor het boren, moet ik nog een centreerstiftje afdraaien.
    Dan kan ik de oude Planeta flens gebruiken als sjabloon... voor in ieder geval 2 van de vier boutgaten op 25 mm radius...

    Voor wat het waard is :)
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier nog even een PDFje van uit eCalc.ch met wat de motor in theorie zou moeten presteren bij een gemiddeld volle accu...

    Gerben! Smeermiddel voor deze box? Bij Hacker bestellen, of bij Plettenberg?

    Dit is wat er in de Robbe Planeta 700 handleiding staat...

    Planeta gearboxes are factory-lubricated to suit their application, and require no
    maintenance for their lifetime. If the lubricant is lost (e.g. if you dismantle the
    gearbox - please note that this invalidates the guarantee) you will need to re-pack
    the gearbox with robbe Precision Teflon Grease, Order No. 5532.


    Wel jammer dat je je garantie kwijt raakt als je er mee aan de slag gaat... haha... Pfoeh!
    Lifetime... tot als ik 90 ben... ? (Robbe inmiddels afgestorven... de industrie leutert maar wat aan)

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas, Ik gebruik vet van Plettenberg, Neu of Leomotion.
    Destijds ook wel teflon vet van Robbe gebruikt, ging ook prima.

    Groetjes,
    Gerben
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb ze allemaal al gezien, dank voor het meehelpen zoeken, ondersteunen! En ja, zeker overwogen!
    De Graupners had ik binnen een dag of twee. De HK's moeten uit 'China' komen...
    En dan wil ik altijd een bundeltje bestellen vanwege porto-rendements-return on investment... paar van die lekkere HV servo's meebestellen.
    De lipjes moeten naar binnen worden gevouwen, zouden kunnen breken. Het alu is wel lichter.
    Als ik de 'gekoelde' bij HK had zien liggen, had ik ze direct besteld :)

    Ik ga vanavond weer verder pielen en brain-drainen. Schiet nog wel een plaatje wat de bedoeling gaat worden.
    Toch maar eens gaan verdiepen in 3D gebeuren. Dan DTP je gewoon je 'eigah motahmaunt uit een tube'... en frees je het uit 1 stuk alu.
    Ben al blij dat ik een draaibankje heb staan. Oi!

    Hier nog wat andere varianten die ik trof...


    $_57.JPG


    De achterste buisklem is dan interessant...

    $_57-1.JPG

    Wat dan een beetje lijkt op een lagerblok... flenslagerblok etc.. maar die kan je dan weer niet klemmen. En ze zijn te zwaar... Zadelstangklemmen... ook weer net niet...
    Diameter van een Webra 61 carter was ook te klein. Bedoel... de ophanging van een
    brandstofmotor... komt perfect overeen met waar ik aan denk.
    Maar om een grote Saito of andere verbrander... met een carter binnenmaat van 36,5 mm daarvoor te ontheiligen?

    HT1rNlmFOJXXXagOFbXH.jpg

    Ik kan ook met gevouwen alumiumplaat gaan werken. Voor en achter. Dat moet ik dan nauwkeurig zetten. Echter aan de achterkant van de motor moet ik dan boren en tappen
    in het lagerschild om het aan het vouwsel te fixeren. Het kan.
    Maar veel vlees is er niet door de grote koelgaten.
    Zo leek me een klemconstructie of mix ervan uiteindelijk gepaster?
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas, waarom weer zo ingewikkeld?
    2mm carbon spantje voorin lijmen, planeta erop vastschroeven, klaar!
    En qua krachtenverdeling optimaal.

    Bij de R40 die ik destijds overnam (zat een OS52 op), zaten de houten motordragers beiden los, het carbon spant waar de E-motor nu aan hangt zit echter als een huis!

    Gerben
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ja, Gerben! Natuurlijk 'ik' weer! Had ik ergens ook hoor? Carbon plaat op voorraad, notabene. Maar, maar, maar!

    Tevens had ook behoorlijk huiswerk gemaakt op RC Groups, want ook daar oplossingen gelijk aan wat je net schrijft etc. In de oude R40 draadjes...

    Wel... het is een aardige kluit metaal, die aan 4 stuks M2 boutjes hangt van de Planeta-flens.
    Het oogt niet super rigide. Ombakken naar M3 bouten is niet haalbaar. Moet nog iets van een zuivere freesbank verzinnen. Wil nog wel stalen M2 imbus bestellen ipv de week-ijzeren kruiskopjes. Contra moertjes er bij.

    Het lagerschild van de HET motor is verlijmd. Is geen Neu of Hacker motor/gearbox.
    Een ferme tik, en het is los, ben ik bang.
    Vandaar dat ik em voor en achter wilde laten leunen/afhangen/stutten met pijpenklem-constructie. Dan is het een stabieler geheel naar mijn gevoel?

    De klemschaaltjes komen op GFK of alu stripjes te liggen... en dat gaat weer op de originele 'fix' in de houten balkjes. En... het past er dan net tussen, met de spinner mooi gecentreerd vanaf de bovenkant van de ronding... 64mm spinner...als gegoten

    Hout zit nog mooi vast bij deze R40, behoorlijk goed geconserveerd... ik denk dat het toestel slechts luttele vluchtjes heeft gemaakt.

    Je mag altijd plaatjes plaatsen van jou contrapties :)
    Ver gis je niet, ik puzzel met plezier, deel de bevindingen graag.

    Whap... gewoon neus er af en een GFK kapje fabrieken. Kan er gewoon een eenvoudige buitenlopert op :-( Duhhhh... haha!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2015
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld

Deel Deze Pagina