Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

17 februari 2018

De “gammoning” van de boegspriet was al eerder aan de beurt, omdat je anders de roostervloer ne “marines walk” niet kan afwerken.

Nu is het de beurt aan al het andere touwwerk.
IMGP3761.JPG


Na het voorbereidend werk van het aanbrengen van de “closed hearts” kunnen de eerste stagen gezet worden. Alles wordt uitgevoerd volgens de beschrijvingen in het boek The Anatomy of Nelson’s Ships van C.N.Longridge.
IMGP3764.JPG
IMGP3767.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Bij mijn eerste modellen vond ik mijn touwwerk een zwak punt, daarom heb ik wat tijd besteed aan het verzamelen van info over het leggen van veelgebruikte knopen in de scheepvaart, en de wijze waarop je dit kan uitvoeren of imiteren op kleine schaal, want dun touw reageert niet helemaal als dikke touwen.
Het resultaat mag gezien worden, de boeg- en waterstagen staan er mooi bij :thumbsup:
 
Dank voor het lof, :)
Piet, ik reken op je voor de vertalingen, ik kan wel alle namen van de onderdelen opzoeken in mijn boek, maar de correcte Nederlandse benamingen ontschieten mij nogal eens. Oud worden zeker? Ik noem dat Alzheimer-light. :)
Komt goed Herby, ik ken ze nagenoeg allemaal uit mijn hoofd, maar het gekke is dat ik ondanks dat ik al heel wat Engelse modellen heb gebouwd, nog steeds niet goed weet wat de Engelse benamingen zijn. Maar goed, je kan ook niet alles weten nietwaar ??
 
18 februari 2018

De “Bumpkins “ (voelsprieten of uithouders van de onderste hoeken van het onderste zeil van de fokkemast) zijn gemaakt uit een noten balkje. De achterzijde is schuin om te passen tegen de “knightsheads”. Het achterste deel is 8-zijdig gevijld en het voorste deel is rond geschuurd, met helemaal aan het uiteinde een uitsteekseltje met kleinere diameter. Aan dit uiteinde is een lus bevestigd voor de stagen en een “shoulderblock”, een katrol met een uitsteeksel onderaan zodat als er spanning op de lijn komt deze niet kan knellen tussen blok en uithouder.
Ook de stagen (2 lijnen die naar de galjoenscheg lopen) zijn geplaatst.
IMGP3768.JPG
IMGP3769.JPG
IMGP3772.JPG
IMGP3773.JPG
 
21 februari 2018

De 2 voorste ankers geplaatst zoals die in Portsmouth voorgesteld worden.

Het stuurboordanker is opgeschoord, met een lus rond de “cathead” en een ketting rond de ankersteel, die met een lijn belegd wordt op de bolders. De witte lijn die aan de armen vast gemaakt is, leidt normaal naar de ankerboei, maar dit was niet beschreven door Longridge, en uit foto’s was dit niet direct af te leiden. Daarom heb ik de ankerboeien niet gemaakt maar het uiteinde van de lijn belegd op de bolders. De ankertros is met een ankersteek (met 2 platte bindsels) bevestigd, zoals het op meerdere foto’s van het origineel te zien is.
IMGP3774.JPG


Het bakboordanker is opgehangen met een katrol met 3 schijven aan de “cathead”. In het echt zal de zwaartekracht de ankertros naar beneden laten doorbuigen, maar op schaal zal zit nog enige overredingskracht en wat lijm vergen. Het uiteinde van de lijn die door de katrol gaat is belegd op het bovenste stuk van de “main rail” (bovenste profiel van het galjoen).
IMGP3776.JPG
 
23 februari 2018

Mijn allereerste “echte” oogsplits, aan de hand van internetfilmpjes, het oog van de stag van de grote mast.
IMGP3777.JPG


En dan maar meteen een tweede, de stag van de fokkemast.
IMGP3779.JPG

Om zoiets nog nooit gedaan te hebben, vind ik het best goed geslaagd.
 
De verstaging van de 'botteloefs' (uithouders voor de halzen van de fok) noemen we in het Nederlands 'strontstagen' dit komt omdat deze vaak precies onder de gemakken zaten en daardoor bevuild raakten.
Dit is geen geintje, maar is werkelijk waar!
 
1 maart 2018

De masten. Soms wordt het geheel van aan de step op de kiel tot aan het bolletje op de top als de mast aangeduid, maar als we dit in onderdelen ontleden, is de mast enkel het onderste deel.

HMS Victory had origineel gekuipte masten. Dit wil zeggen dat de mast uit verschillende balken is samengesteld. Typisch hierbij zijn de banden die de delen samenhouden.

De mast heeft tussen het dek van waar hij zichtbaar wordt tot onder de mars weinig tot geen versmalling. Het masthoofd, van de mars tot aan het ezelshoofd is vierkant, heeft een sterke verjonging naar boven toe, en de hoeken zijn schuin afgevijld.

De mast is voorzien van wangen, die een rechthoekig platform vormen waarop de dwarszalingen rusten, en grote en fokkemast zijn voorzien van een “rubbing paunch, een slijtlat aan de voorzijde. Aan de achterzijde komen beide wangen tegen elkaar, aan de voorzijde is tussen beide een spatie die gelijk is aan de breedte van de slijtlat.

Een aantal van die metalen banden lopen onder de wangen en een aantal lopen er over. Alle banden lopen onder de slijtlat.

Op onderstaande foto’s zijn de banden aangebracht die onder de wangen lopen. De wangen zijn gemaakt uit bamboe, op lengte gezaagd met de Proxxon kortzaag, uitgeboord en gevijld tot ze over de mast schoven, vierkant geslepen op de schotelschuurmachine en het bovenste deel van de wangen (the hounds) met een vijl er in aangebracht. De metalen banden heb ik gemaakt uit zelfklevende zwarte stripes in passende breedte.

De “tennon”, die in het ezelshoofd gaat is vierkant (hier nog niet afgewerkt).

IMGP3781.JPG
 
11 maart 2018

De zalingen van de marsen van de masten.

Ik heb alle onderdeeltjes voor de masten verzameld in bakjes, balkjes voor de langs- en dwarszalingen, materiaal voor ezelshoofden, de marsen, …
IMGP3782.JPG


IMGP3783.JPG

De langs- en dwarszalingen van de (onder)mast (ze liggen ondersteboven om mooi vlak te drogen).
 
13 maart 2018

De zalingen staan evenwijdig met de waterlijn, dus loodrecht op de fokkemast, o,geveer 2,25°voor de hoofdmast en ongeveer 4,5° voor de bazaanmast.

Van links naar rechts:
- De bazaanmast voorzien van de zalingen
- De hoofdmast voorzien van de zalingen en de wangen passend gemaakt ertegen.
- De fokkemast voorzien van de zalingen, de wangen en de banden die over de wangen lopen en ten slotte de slijtlat.

IMGP3785.JPG
 
16 maart 2018

De “bibs” vormen een verlenging naar voor van de “hounds” en ondersteunen de langszalingen. Afmetingen en vorm zijn, zoals voor alle onderdelen van de masten, overgenomen uit het boek van Longridge.


IMGP3786.JPG
 
18 maart 2018

Tussen de langszalingen, tegen de mast wordt een blokje geplaatst, “chock” genaamd dat halfrond is aan de kant van de mast en recht aan de kant waar de steng(2e stuk van de mast) tegen komt, en samen met de positie van het gat voor de steng in het ezelshoofd er voor zorgt dat de steng in de correcte helling ten opzichte van de (onder)mast staat. Tussen bolster en voorste dwarszaling onstaat een rechthoekige opening waar de voet van de steng perfect tussen past.
IMGP3790.JPG


De volgende onderdelen zijn de bolsters: 2 balkjes die in lengterichting op de langszaling liggen, en beginnen ter hoogte van de voorzijde van de “chock” en eindigen net voor de achterste dwarszaling. Ze zijn iets breder dan de langszaling en aan de bovenzijde afgerond. Ze dienen om het afslijten van de stagen tegen de langszalingen te vermijden.
IMGP3791.JPG
 
19 maart 2018

Tegen het masthoofd, van de zalingen tot aan de voorlaatste mastband lopen net voor de (afgeschuinde) hoeken latten, met een dikte van 0,5 mm en een breedte van 1 mm.
IMGP3793.JPG
 
24 maart 2018


De dame moet even poseren voor de spiegel
IMGP3796.JPG


De marsen: mijn allergie voor triplex speelt weer op in plaats van de geleverde platen heb ik deze lat per lat opgebouwd in het originele legpatroon: aan de bovenzijde zijn de planken over de volle breedte zichtbaar met ertussen de planken in lengterichting, enkel ter hoogte van de opening, aan de onderzijde zijn de planken in lengterichting over de volle lengte zichtbaar, met er tussen de planken in breedterichting. Het geheel is opgebouwd op een blaadje papier voor de stevigheid en tegen het krom trekken.

In het “echt” lopen alle planken over de volle lengte maar zijn in de overlappende hoeken tot halve dikte teruggeschaafd.

Bovenaan zie je de multiplex die ik niet ga gebruiken. Onderaan zie je de zelf gemaakte marsen.
IMGP3794.JPG


De rand wordt bekleed met een notenlat (“banding”) van 1 x 2 mm, waardoor tevens het papieren laagje niet meer zichtbaar is.
IMGP3798.JPG
IMGP3799.JPG
 
30 maart 2018

Half op en half over de rand komt een plank van 3 mm breed waar de gaten voor de jufferblokken in komen. De voorrand is opgebouwd uit meerdere delen die uit een bredere plank in vorm geschuurd zijn. Op de buitenrand van deze plank komt een rand (1 x 1 mm)

IMGP3804.JPG
 
31 maart 2018

De “timbers” de radiale verstevigingen aan de bovenzijde van de marsen, worden gemaakt uit beuken latjes van 1 x 3 mm.
IMGP3800.JPG


Onder de “timbers” aan de zijkanten komt een koperen plaat onder de jufferblokken. Deze heb ik wegens de geringe dikte ook uit zelfklevende tape gemaakt.
IMGP3806.JPG
 
Back
Top