30 augustus 2018
Summertime, when the living is easy, en je lekker buiten in het zonnetje en een lichte bries stofwolken kan produceren zonder je hobbykamer te moeten ventileren.
De afgelopen week heb ik alle rondhouten afgedraaid met de hulp van de Mantua draaibank, de bijhorende voeding, en de Dremel met flexibele as en schuurschijfjes.
Ik heb heel veel geduld, maar het mag toch ook een beetje vooruit gaan, en na veel methoden geprobeerd te hebben werkt deze voor mij het best.
Alle maten van de rondhouten werden omgerekend van voeten en inches, op schaal naar mm en tienden van mm, en in een tabel uitgedrukt, die ik bij de hand hield. De rondhouten zijn gemerkt zodat ik wist welke stok voor wat moest dienen (en ik ben er dan nog in geslaagd er één te veel te maken). Deze draaibank heeft een holle as, zodat je de dwarsmasten halverwege kan klemmen en telkens één kant kan afdraaien. Nu restte alleen nog met draaiende draaibank en draaiende Dremel het schuurschijfje heen en weer te bewegen langs het rondhout tot op de gemeten punten (meestal 4 per kant) de gewenste diameter bereikt werd met een tolerantie van minder dan 1/10e mm.
Dat werd dus meten - schuren, meten - schuren, meten - schuren, meten - schuren,…
Stofmaskertje niet vergeten
Uiteindelijk was dit het resultaat.