Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

2 maart 2018

Alle “timbers” aangebracht met secondelijm om lijmvlekken te vermijden, en bovenaan gelijk geschuurd met de buitenrand.
IMGP3808.JPG

IMGP3809.JPG

Aan de achterzijde wordt op de “timbers” een lat aangebracht die nogal verwarrend de “gunwale plank” heet.
IMGP3810.JPG

18 april 2018

Even een zijsprongetje: de lantaarns uit de kit beantwoordden niet helemaal aan mijn verwachtingen. Ik heb de tekeningen aan een bevriende handelaar bezorgd die ze omgezet heeft in een bestand voor de 3D-printer. Het voordeel is dat dit kon uitgeprint worden in de gewenste grootte: 1 grote en 2 iets kleinere voor tegen de spiegel en een kleintje (de “admirals lantern”) voor aan de mars van de hoofdmast. Na wat bijvijlen en een likje verf zien ze er zo uit.
IMGP3818.JPG

Achteraanzicht (geen ramen), zijaanzicht en vooraanzicht.

30 april 2018

De 3 marsen geplaatst.
IMGP3825.JPG

“Fid plate”: op de langszalingen, ban aan de bolsters tot aan de voorste langszaling, liggen metalen platen waar de pal van de steng op rust. Hier uitgvoerd met zelfklevende zwarte tape.
IMGP3826.JPG

Aan de zijkanten zijn ook de gleuven voor de ijzers voor de jufferblokken geboord.
In het vlak van de mars zijn ook de 12 gleuven voor de bevestiging van de blokken te zien, dit moet dus de fokkemast zijn.

Zo, dat was even een aanzienlijke update. Na een virtuele vakantie zie ik jullie terug in juli 2018 :)

veel modelbouwplezier,

Hee, waar had ik nou nog meer marsen gezien - Bouke is daar ook mee bezig (geweest).

Het regent hier zowat met updates :), deze is voor de laatste 15 (als ik goed heb geteld..?) :wave De masten zijn zijn mooi gedetailleerd, prachtig staaltje vakwerk!

I'm singing in the rain, van de positieve reacties :)

11 juli 2018

Na een welverdiende bouwstop met verlof en reis, worden de werkzaamheden hervat.

Hier moest ik mijn vertrouwde bron toch even opzij schuiven, want Longridge geeft geen beschrijving van de sperenrekken aan de voet van de grote en fokkemast. J. McKay beschrijft deze in AotS wel.

De kitleverancier voorziet ook niets. Ik moest dus op zoek naar schaalgetrouwe lange staven, met metalen punt. Na veel rondvragen werden me acupunctuurnaalden aangeraden. Via Ali… kan je die prijsgunstig per 100 in alle mogelijke maten krijgen. Ik heb deze in kadapakpapier (foamboard ) gestoken
IMGP3833.JPG

en met Motip grondverf licht roodbruin gespoten.
IMGP3836.JPG

24 juli 2018

Blokken onder de marsen: in de laatste foto van de post over 30 april zijn al de gleufjes voor de blokken te zien. Ik heb het koord waarmee de blokken vast gezet worden dubbel door deze gleuf gestoken, en een messing staafje in de lus gestoken (hout vond ik te zwak voor de krachten die er mogelijks op komen). Vervolgens heb ik over de 2 uiteinden aan de onderzijde een plat bindsel gelegd en dit zo hoog mogelijk onder de mars geschoven. Dan heb ik een passend geslepen blokje tussen de touwtjes geschoven en vast gezet met een platte knoop, die geborgd werd met een klein drupje secondelijm. Ten slotte heb ik de uitstekende touweindjes afgesneden met een hobbymes.
IMGP3840.JPG
IMGP3841.JPG

Back