Herstel en afbouw van mijn 25 jaar oude Robbe Norderney

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald55, 20 dec 2019.

  1. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Nee, probleem doet zich voor bij zowel alles aangesloten als alleen servo. Doe ik de motorregelaar alleen gaat het ompoolrelais staan klikken. Lijkt mij geen antenneprobleem.
    Meen er iets van gelezen te hebben ergens in een ander draadje... maar ja, dat kan ik natuurlijk nooit meer weer vinden :) Vandaar mijn hulpkreet.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je maar 1 ontvanger om te testen?

    Kan een losgeraakte antenne zijn?
    Ergens een breuk.

    Kastje open en controleren of de soldering nog goed is.

    Anders begin en eind doormeten op Ohm. Draadbreuken zijn voorstelbaar met de jaren. Zeker als er veel met de draad is gewerkt.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Meet de spanning op de ontvangeraccu eens direct aan de polen. Als daar de spanning goed is dan zou het me niet verbazen dat de min draad tussen accu en schakelaar is overleden aan de black wire disease. Ik heb met mijn Bugsier 3 hetzelfde gehad nadat het spulletje een aantal jaren buiten bedrijf stond. Lang moeten zoeken, maar gelukkig toch gevonden. Gewoon in dat geval er een nieuw draadje erin solderen. Gr. Klaas.
    http://www.hangtimes.com/black_wire_disease.html
     
  4. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Ik had het nieuwe pack ook gebruikt, die gaf ruim 6V.... en daar deed hij het ook niet mee en gaf het getoonde in het filmpje.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waar heb je die 0,9 Volt gemeten Ronald?Ga eens vanaf de accu meten naar de schakelaar en dan naar de stekker die in de ontvanger gaat. Het zou kunnen dat je onbelast de accuspanning meet, maar de spanning daalt bij belasting. Gr. Klaas.
     
  6. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Ik ga er morgen mee aan de slag :) Vanmiddag was ik even aan het rommelen in de schuur. Daar zit een uitbouwtje aan dat ik ooit samen met mijn zoon gefreubeld heb en al wat jaartjes niet meer gebruik. De dakplaten zijn slecht en die wilde ik opmeten om te kijken wat er op kan aan nieuw spul. Naar boven kijkend zag ik een blauw doosje staan op een schap... :

    [​IMG]20200125_163356 by Ronald Halma, on Flickr

    Eens kijken, wat zat daar ook al weer eens in. En zie, verrassing!!:

    [​IMG]20200125_163556 by Ronald Halma, on Flickr

    2 van de 3 Robbe vertragingssetjes :) Kijk, dat noem ik nog eens geluk hebben.

    Ook nog even de Monoperm getest. Die loopt al aardig na enkele minuten, nog eens kijken of er nog extra smering nodig is (klik op het plaatje voor het filmpje):

    [​IMG]20200125_153501 by Ronald Halma, on Flickr

    De schroef had ik inmiddels uitgewisseld, ik kreeg nog een zakje met toebehoren wat mijn vader nog gevonden had en daar zat een messing 4-blads schroef bij van Raboesch die hij ooit bij Conrad had besteld. Die er opgezet, lijkt mij een betere keuze dan de 3-blads kunststof die erop zat:

    [​IMG]20200125_152822 by Ronald Halma, on Flickr

    Tja, en dan die besturing... waarom doet die zo raar? Vanavond zat ik voor de tv een film te kijken en ineens kreeg ik een ingeving; die zender kon toch meerdere modi aan? PCM en PPM? Het zou toch niet? Jawel, het was dus zo... een testopstelling gemaakt, zender met de handleiding in de andere (lees PPM) modus gezet en zie, hij doet wat hij doen moet! (klik op het plaatje voor het filmpje):

    [​IMG]20200125_223327 by Ronald Halma, on Flickr

    Blij dus, er kan een testvaart met de Bugsier gemaakt worden. Daarna gaan we weer verder met de Norderney!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zo! Vlot opgelost. Fraaie oude zender! Mooie staat nog.

    Lijkt of de schroef erg dicht op de romp staat. Kan deze niet wat verder naar achter? Denk dat deze het dan iets beter doet?

    Monoperm Super met Pile. Uitgaande as met een drupje motorolie.
    De gear kan je het beste smeren met teflonolie en vet mengsel.

    Ik heb dat ook gedaan. Scheelde enigszins. Zijn redelijke koffiemolens.

    Onbelast heb ik 0,2A gemeten bij 6v. Bij een 3:1 reductie kreeg ik een rpm van 2250 om en nabij...
    Met de as erbij en in het water zal het rpm iets minder zijn. De prop zal het goed gaan doen. Meer vaarsnelheid en trekkracht.

    De aansluiting van motor via de cardan is niet optimaal. De hoek groter dan 5 graad kost iets meer energie.
    Je ziet de koppeling iets wiebelen bij de motor. Aansluiting scheef op de as of iets te veel ruimte? Maar gezien de leeftijd zou deze het pardoes kunnen gaan begeven. Spul is verrekte oud, en het pvc wordt broos. Bekend fenomeen.

    Wel leuk om zo een oud model weer nieuw leven in te blazen!

    Gr Bas
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Slim van je Ronald! Mooi dat het werkt. En de herrie van de Monoperm valt me mee. Wat me wel opvalt is dat de motor vrij hoog staat. Zit er extra vulling onder de motor? De marx koppeling vangt dat wel op, maar als de motor wat zakt krijg je minder lawaai en vermogensverlies. Succes met de proefvaart. Kijk nog wel even de Marx koppeling na. Vaak scheurt het plastic waar de messing verbindingsstukken zitten met de schroefjes om vast te zeten op de as. Gr. Klaas.
     
  9. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank mannen!

    @Bas; Schroef is op dezelfde plek terug gezet... kan wel iets naar achteren maar dan moet ik een extra moertje scoren.

    @klaas; de motor staat zo hoog, weet niet waarom de ouwe dat gedaan heeft ;) De koppeling is idd wel gescheurd maar hangt stevig aan elkaar. Heb hem vanmiddag er helemaal af gehad en ze viel niet uit elkaar. Ik gok erop dat ze het wel volhoudt ;) Maar zal eens kijken of er een nieuwe op moet.

    Allen weer dank voor het meedenken!

    Wel een vraag; wie heeft er een Multiplex batterijbox voor mij?:

    [​IMG]20200125_230809 by Ronald Halma, on Flickr

    Aansluiting staat op de foto. Deze is niet fris van binnen en goed dichtgeschroefd met 4 verse penlites kom ik aan iets meer dan 2V.... veel te weinig voor activiteit.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik soldeer altijd paketjes met Eneloops en een soldeerlip er aan. Mooi strak tegen elkaar en een druppie secondenlijm. Dan een krimpkous er om.

    Dat soort boxjes zijn universeel. Weet niet of ze nog te krijgen zijn.

    Als ze van binnen gort geroest zijn, wellicht uiteen te peuteren, goed ontroesten, en als het schoon is vertinnen. Maar je bent wel effe zoet
     
  11. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Ja, weet ik :) Kan een universeel iets aan, die zijn er. Maar goed, als iemand iets heeft liggen wat zo past is ook prima ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    De monoperm staat zo hoog omdat de steun er nog onder zit. En daarmee zit hij waarschijnlijk vastgekit op de bodem.
    Om zich goed, maar de hoek van de cardan is daardoor wel erg groot.
    Wat je zou kunnen doen, is:
    De bouten en moeren van de vertragingskast losmaken en die, inclusief motor uitnemen.
    Dan kijken hoe de steun in de romp vastzit en deze proberen met beleid los te maken.
    Vervolgens (je hebt de zaak nu tóch los) de vertraging weer op de motor schroeven en kijken of de handel nog extra smering nodig heeft of dat het ouwe vet vervangen moet worden.
    Daarna de motor weer in de boot monteren; de steun er af halen of de motor met steun een kwartslag draaien. Dan ligt hij een stuk vlakker op de bodem. Van aluminium een beugel maken (de steun als mal voor alle gaatjes gebruiken) en de motor weer monteren.

    En die koppeling zou ik écht vervangen... nu kun je er bij, straks misschien niet meer.
    Tot een paar jaar geleden had ik er ook een aantal in schepen van me zitten. Op zich een prima systeem, totdat... Ik een keertje van vol vooruit naar vol achteruit moest om een botsing te vermijden.
    Boem-klots-dreun-bonkebonkebonke... Koppeling naar z'n grootje, geen aandrijving meer...
    Gelukkig een aantal andere schepen op het water, dus werd mijn invalide scheepje liefdevol naar de kant geduwd en hoefde ik geen nat pak te halen.
    Daarna al deze koppeling vervangen door degelijk spul... Raboesch.
     
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    die baterijhouders heb ik nog wel een paar nieuwe van liggen.
     
  14. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Hoi Roel,

    Dank voor je antwoord. Ja, je hebt gelijk.... beter maar gelijk in orde maken. Ik doe dat maar gewoon in dit bouwdraadje, maak er geen nieuwe voor aan ;) Hoop dat dat niet erg is.
    Vanmorgen nog wel even voordat we een bakkie zijn gaan doen bij mijn pa en ma even de boot in de huiskamer klaargezet en een accu-pasproef ( ;) ) gedaan. Op deze kleine kan 't ding best even varen:

    [​IMG]20200126_105912 by Ronald Halma, on Flickr

    Ga het zo aanpassen dat er iig 1 van dit soort in kan, veel ruimte heb ik niet. Er zaten oorspronkelijk smalle loodaccu's in maar ik wil er geen hele batterij aan accu's bijkopen. KISS; Keep It Simpel Stupid :)

    De motor toch maar gedemonteerd en ja, met steun is deze erg hoog. Dat kan inderdaad beter. Er uit:

    [​IMG]20200126_144954 by Ronald Halma, on Flickr

    [​IMG]20200126_145007 by Ronald Halma, on Flickr

    Even zoals Roel voorstelde liggend maar dat gaat amper:

    [​IMG]20200126_145334 by Ronald Halma, on Flickr

    Dan toch maar de kunststof steun er af, kan ik gelijk 't ding smeren en schoonmaken:

    [​IMG]20200126_150145 by Ronald Halma, on Flickr

    [​IMG]20200126_150232 by Ronald Halma, on Flickr

    Even met wasbenzine schoongemaakt wat feitelijk niet eens nodig was.... het was kurkdroog binnenin:

    [​IMG]20200126_151052 by Ronald Halma, on Flickr

    Asje er uit, even gesmeerd en er weer in:

    [​IMG]20200126_151217 by Ronald Halma, on Flickr

    Kut... breekt het c-borgringetje af...:

    [​IMG]20200126_151517 by Ronald Halma, on Flickr

    Morgen even voor een nieuwe kijken. Huisje er weer op en een draaiproef (klik op het plaatje voor het filmpje):

    [​IMG]20200126_154002 by Ronald Halma, on Flickr

    Het overtuigd niet.... op 6V draait het moeizaam. Na wat gemier en gemartel is het wel duidelijk; de soldeerkunsten van pa hebben het motortje geen goed gedaan. Als ik een beetje aan de polen begin te pielen loopt het wel goed... een en ander rond de polen is gewoon weggebrand. Is nu niet betrouwbaar:

    [​IMG]20200126_154533 by Ronald Halma, on Flickr

    Conclusie; ik zou eigenlijk een nieuwe motor nodig hebben. En wie heeft zoiets? Een goeie Monoperm is slecht te vinden. Iemand een voorstel?
     
  15. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Frank, Uni of Multiplex?
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Staan regelmatig op het internet. Met een 'Pilegetriebe' er aan.
    Je moet er een met Pile hebben, op de as zit namelijk een 6-kant geperst!
    Heb je geen draaibank, dan wordt het niets om het zelf te maken.

    Zoek op eBay.de Modellbau sectie, of zoek bij eBaykleinanzeigen. Dacht dat er een stond.

    Dat soldeerwerk is idd bakken en braden met een verkeerde bout.
    Veel te veel hitte in gestookt met een bout met te weinig hitte capaciteit.
    Veel te lange smelttijd voor de soldeer en gaat het dus mis.

    In het ergste geval... Doordat het te heet is geweest is de aansluiting met de koolborstels niet meer op orde, drukken ze ook niet meer goed tegen de collector.
    Ik hoop voor je op een corrupte draad met breuk. Dan hoef je slechts dát te fixen.

    Motor is wel op te lappen met een donormotor. Je kan het lagerschild uitbouwen/overzetten.

    Er zitten twee veerstiften in, die kan je met een schroevendraaier uitwippen. Daarna met een goede micro tang voorzichtig uit wrikken zonder de stift te pletten.

    Een gebroken circlip? Dat gebeurt niet vaak. Hoeft niet per sé op...
    Kan ook met een stelring geborgd worden.
    En zelfs met een extra messing ringetje kan
    je met de cardan alleen af.
    Pech! Zover uiteen was echt niet nodig geweest.
    Drup motorolie had volstaan.
    Lagerbrons is als een spons.

    Motorsteun. Een dwarsschot. Ik zie twee wandjes aan de zijkant, kan pardoes een multiplex plankje tussen worden verlijmd. Dat is meer dan sterk genoeg.
    Zo een motor heeft amper vermogen. (8 Watt... is niet veel)

    Maak te voren een malletje of sjabloontje uit gewalst karton. Dan weet je of alles past.

    Uni of mpx maakt niet uit. Futaba heeft er een blokkeer nokje aan de zijkant op zitten.

    Oude stijl MPX stekkers kan je probleemloos omsolderen.
    Wel goed op plus en min letten. Kan je een oude stekker mooi weer hergebruiken!
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2020
  17. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Laatst bewerkt: 26 jan 2020
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat zijn ze. Echter er zit niet de 6 kant meenemer op.

    Wel kan je het hele huis en as trekken. Het voorste kan je niet lossen. Omdat daar bij jou dan de 6 kant zit geperst.

    Je trekt dan het voorste lagerschild en het hele anker met as.

    Tegenwoordig zou je dat 6-kant verlijmen. Toen hadden zie Loctite spullen nog niet. Is met nauwe passing geperst. Trekken is bijna niet mogelijk.

    Ik zal straks wat plaatjes posten. Dan kan ik je laten zien hoe ze ineen steken.

    Ik zou de monoperm zelf altijd handhaven. Puur vanwege het tijdsbeeld.

    Reductie pile 4:1 klopt ook voor het model.

    170 euro is boevenprijs.
    Voor een mooie maar inferieure motor.
    Rendement is niet hoog, vermogen is laag.
    Ankers kunnen bij brusk ompolen doldraaien en de soldeerverbindingen
    van het anker naar de collector afbreken. Heb er al een aantal gefikst.
    Geen wonder dat Mabuchi de wereld veroverde. Huidige stuks-productie inclusief licenties
    en hacks loopt in de miljarden per jaar.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2020
  19. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Bas. Ik zie de plaatjes graag komen :) Ja, een boevenprijs, dat is het. Het ding heeft omgrekend toen zelfs niet zoveel gekost.

    Ja, de monoperm hoort er in, dat vind ik ook. Maar het moet qua prijs wel een beetje bij de weg blijven. Ik wil 'm voor mijn pa weer varend hebben puur om hem ook nog eens te laten genieten.
    Gaat goed komen!
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die in DE is nu weg. Heeft daar een behoorlijke tijd gestaan voor 35,- euro!
    Maar het mag ook echt niet meer kosten? En dan ongebruikt nieuw in doos!
    Ouwe meuk, is oude meuk... is leuke meuk... maar echt meer ook niet.
    Je kocht ze rond 2003 voor een scheet en drie knikkers in Duitsland.

    Deze kwam ik tegen...
    https://www.marktplaats.nl/a/hobby-...9031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr

    Of deze hele bende opkopen voor in de vitrine...
    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...motoren-decaperm-monoperm/1290305882-249-2639

    Beste is geduld... ze waaien vanzelf voorbij... En heb je een goede voor 15 tot 25 euro.


    Dun schroevendraaiertje... pennetje omhoog wippen... (hier een voorste lagerschild)

    DSC_1940-LR-1.jpg


    Met een goede maar niet overmatige grip, al draaiende de veerstift behoedzaam lossen.
    Werk boven een bakje of dienblad... opdat de delen niet op de grond flikkeren... je zoekt je het schompes!
    (Evaringsdeskundig in goed zoeken...)


    DSC_1941-LR-2.jpg


    Beetje peuteren...soms zit een schildje een beetje vast...

    DSC_1942.JPG


    En verder loshalen...
    DSC_1943-LR-4.jpg


    Het anker nu zichtbaar... ja er zit putty op... voor de balans... tegen trillen!


    DSC_1944.JPG


    Hier een plaatje van een latere serie. Eenvoudiger de borstels te vervangen. Echter de lagerhuisjes
    met borstels 'kunnen' soms scheuren op de lagercup... oud plastic.
    Deze heeft een omkeerschakelaar ingebouwd. Deze lag open... omdat het contact was verbroken.
    Weer gefixt door te solderen. Wel een 80 Watt Weller-bout. Je kunt het materiaal dan laten schrikken
    zonder dat de hitte rondom alles versmelt. Ding heeft hittebuffer. En blijft dus heet.

    DSCN2344.JPG

    DSCN7402.JPG


    En dit is dus de 6-kant waar ik over heb geschreven. Dat zit rotsvast geperst.
    Dus je kan niet een willekeurige Monoperm pakken.
    Zeskantstaf messing, juiste boor diameter en een draaibank om een goede centrering te garanderen
    en je hebt een Loctite lijm nodig waarmee je ook motorrondsels aan asjes kunt verlijmen.

    DSCN7405.JPG



    Monoperm noemde deze langere motoren gesloten motoren 'Super Special'.
    Een 6V motor kon je probleemloos op 12V overspanning zetten. Dit is HMBC kennis uit de jaren +70!
    Motor kon echter niet meer Watt's leveren. Dus er moest altijd een zekering tussen.
    De dunne asjes mits regelmatig van olie voorzien kunnen zeer hoge toeren aan. En slijten niet!
    Dat is het voordeel van dunne asjes namelijk. Wel eens aan gedacht om ze met kogellager te voorzien.
    Puur voor de leut. Gangbare maten. En wat vroeger niet kon, kan nu wel!


    DSCN2345.JPG


    Een deel van mijn uitzet... :rolleyes:

    DSCN2342.JPG


    Aangezien ik heel kort even dacht in te bouwen in mijn Heuss restauratieprojectje,
    weer eens even aan de labvoeding gehangen om te kijken wat het ook al weer doet.
    Uiteindelijk voor brushless gekozen. Maar had zeker potentieel op 9,6V
    (dat wegens het berekende toerental dat de schroeven moeten draaien)





    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2020

Deel Deze Pagina