Herstel en afbouw van mijn 25 jaar oude Robbe Norderney

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald55, 20 dec 2019.

  1. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Ja klopt, slangklemmen. Gebruiken we ook veel in mijn werk (procesindustrie). Een passende maat is zo te vinden, komt goed :)
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.833
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Probeer die lange bouten in je stelringen te vervangen door madeschroefjes, oftewel inbusboutjes. Beetje link als er iets achter blijft haken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2020
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Klaas. Die zaten er al op toen ze gemaakt werden vele manen geleden ;) inderdaad zijn het rare uitsteeksels..... zal eens kijken of de plaatselijke ijzerboer madeschroefjes heeft :)
     
  4. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.833
    Locatie:
    Oostvoorne
    De leverancier van je koppelingen en schroeven heeft ze wel. Gr. Klaas.
     
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.718
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hitte motor... mwahhh... dat zal wel meevallen... laag belast!
    Meuk in de schroef kan blokkeren natuurlijk! Dan is een zekering verstandig, begrenst op zinvolle waarde.
    Als die dan door-piept zal er niets kunnen ophitten.

    5,5:1... daar draai je een schroef mee in de muur met zo een motor.
    De koolborstels hangen in hangmatten in lui lekkerland! Beetje rond staren naar een collector.
    Trekken die motoren 7A... op 12V... voelen ze zich opperbest... dan halen ze denk ik de 30 graden Celsius, net aan.
    Tie-rips zijn wel sterk. Of het moet elders afbreken op de motorsteun?
    Zet je er twee rips aan? Zit je altijd safe.

    85 graden... dan demagnetiseren de magneten... op dat punt is de motor inmiddels een straalkachel geworden. Dat ga je niet halen.
    Gebeurt dat wel... dan doet iemand iets behoorlijk fout.
    De accu krom... Een Navy Kompakt trekt iets van 1,5A onbelast, zag ik in een oude notitie.
    Het zijn 3 polige torretjes. Mabuchi made in Germany.
    Met assen en schroeven... in het water... bijkans 2A per motor?
    Is 12 Watt dat verstookt wordt... wat doet een fietslampje?
    Stroom is te meten met een los amperemetertje.

    Hier zo een eenvoudig kasje... hoeven niet duur te zijn als je een beetje zoekt...
    Maar vertellen je aangesloten en al een hoop! Koste destijds 1,50 euro per stuk op eBay


    IMG_0186.jpg


    Op de motor staat wel een Robbe nummer... daar kan ik iets aan nazoeken in een Robbe catalogus? Als je daar leut aan hebt?
    Bij 6 volt kan ik/jij de toeren dan inschatten, assen trekken vermogen, propjes ook.
    Maar de zaak draait op koppel.

    Ooit een hele stapel van die motoren doorgemeten bij verschillende spanningen.
    Op zoek naar de ideale brommer voor de boot...
    Heb nog een zwikkie van die EF II motoren er tussen...
    Hang ze zo weer aan de labvoeding voor een tussen-meting als data gewenst is?
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2020
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    zaandijk
    Ik heb de motor (Buhler) op een houten fundatie liggen met zij latjes.
    Dan een laag siliconenkit aan de randen en de motor er in liggen, laten drogen en vast zit de motor.
    De Buhler wordt sowieso helemaal niet warm.
    Heb met deze methode al heel lang goede ervaring.
    Groet Piet
     
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    WestFriesland Warmenhuizen
    Je hebt die strips ook in vol metaal
    Misschien een oplossing?
    Wat warm worden en smelten aangaat, ja, dat doen ze.
    Maar dan waren de motoren al loeiheet.
    Hittebestendige zijn er ook..
     
  8. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Klaas, hier gewoon te koop in die plaatselijke ijzerwinkel. Een hele grote, die heeft nog echt alles van dat soort spul. Kun je boutjes M2 per stuk kopen als voorbeeld. Super-uitgebreid.

    @ Piet: dank je!

    @ Jinny: dank! Ik zal eens kijken naar die variant.

    @ Bas; Ik geloof ook zeker niet dat de stromen zo hoog worden dat de boel dreigt af te fikken. Maar ik wil de woorden van Marc niet in twijfel brengen, simpelweg omdat ik geen RC expert ben. Het voorbeeld echter dat hij aanhaalt is onvolledig omdat we de omstandigheden niet kennen maar ook niet de motoren, regelaars en schroeven kennen. Dus met geen mogelijkheid kunnen checken of die combi inderdaad te heet is geworden en daardoor brand heeft laten ontstaan.

    De motoren van mij zijn wss toch die EFII motoren. Ja, misschien interessant om eens te testen? Ik hoor het graag ;)

    M3 x 6, toen ik om madeschroef vroeg keek de (overigens zeer ervaren) winkeldame mij aan met vragende ogen.... die dingen heten dus "inbus stelschroef" :) 2x M3 x 6 meegenomen, uiteraard in een plakbandje geplakt omdat je ze anders lekker kwijtraakt:

    [​IMG]20200116_112743 by Ronald-45, on Flickr

    Die erin gedraaid, beetje lang:

    [​IMG]20200116_113059 by Ronald-45, on Flickr

    Uiteindelijk wist ik dat er ook een kortere was nl. 3 mm lang. Snel terug gefietst, omgeruild en die gemonteerd. Kijk, lijkt net een stukkie beter:

    [​IMG]20200116_120819 by Ronald-45, on Flickr

    De roeren nog een keer netjes afgesteld en goed vastgezet. Daarna met sanitairkit de plaatjes erop gelijmd zodat ze er in ieder geval bij evt. noodgevallen weer af kunnen:

    [​IMG]20200116_114623 by Ronald-45, on Flickr

    Tot zover weer, ga haar nu zover klaarmaken dat er een proefvaart kan plaatsvinden. Tot nu toe uiteraard allen weer bedankt voor welke input dan ook, wordt zeer gewaardeerd. Laters!
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.833
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Zo;n ijzerwinkel moet je zuinig op zijn. En nog kundig personeel ook! Bij mijn verhaal om een elastiek over de motoren te trekken heb ik verzuimd om te schrijven dat je ook de onderkant moet checken of die "draagt". Misschien stukje rubber eronder. Dubbel gevouwen fietsband o.i.d. Gr, Klaas.
     
  10. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Klaas. Ja, deskundig zijn ze zeker.... alleen niet altijd even goedkoop maar ja, zij hebben enorm veel in voorraad en eigenlijk grijp je daar zelden mis. En dat is ook wat waard toch? Deze schroefjes waren 50 eurocent, dus 0,25 per stuk. Slaap ik vannacht zeker even goed van :)

    Mijn doel was om de dame toch even te laten varen. Dus vandaag maar eens wat gefreubeld aan de elektrische kant. Eerst een bos mooi draad gepakt, is nog van mijn eerste expositie modelbaan die ik in 2007 gesloopt heb.... dus die mocht wel een keer gebruikt worden voor andere doeleinden:

    [​IMG]20200116_134128 by Ronald-45, on Flickr

    Later zal een en ander nog met stekkers en/of vaste verbindingen worden gemaakt, nu doe ik dat even met kroonstenen van een wat groter formaat. Hier de voedingsdraden voor de regelaars:

    [​IMG]20200116_135032 by Ronald-45, on Flickr

    Van 1 regelaar de rode draad verwijderd en afgeplakt:

    [​IMG]20200116_140726 by Ronald-45, on Flickr

    De motordraden en rechts de connectors die eraan gesoldeerd moeten worden:

    [​IMG]20200116_140856 by Ronald-45, on Flickr

    Doen we met een extra hand:

    [​IMG]20200116_144146 by Ronald-45, on Flickr

    Na die draden gesoldeerd te hebben alles aangesloten en in de boot gelegd. Eerst nog de regelaars ingeregeld, was nog best lastig. Maar na enig gestoei gelukt en daarbij moest ik beide motoren andersom aansluiten. met de stekkers geen probleem.
    Regelaar even ingepakt in een ziplock zakje, niet afgesloten (ivm luchten). De boot in de Mazda geparkeerd:

    [​IMG]20200116_153739 by Ronald-45, on Flickr

    Aan het water de auto geparkeerd en de dame te water gelaten. E.e.a. natuurlijk vooraf gecontroleerd en alles werkt prima. Een minuut of 5 gevaren, langzaam, hard, gedraaid, alles doet wat het moet doen. Ik haal haar naar de kant, open de deksel achter en zie...... water? Waar komt dat vandaan? Dat deed ze nooit, waarom nu wel? Wacht eens even.... de boot ligt door de zware accu natuurlijk dieper als voorheen (20 jaar geleden) toen ik met veel lichtere en kleinere accupacks voer.... nu ligt zij dieper en komt er water naar binnen via de.... ankerkluizen! Die gaten zijn nog open en daar moet nog wat aan gebouwd worden.
    Voor een filmpje draai ik nog een rondje, klik op het plaatje voor het filmpje:

    [​IMG]20200116_155726 by Ronald-45, on Flickr

    Daarna voor de zekerheid toch maar uit het water, ik wil ook geen gedonder. Wel jammer, want ze vaart best heel erg leuk. Door het wat hogere gewicht komt ze rustig op gang en laat een mooi vaarbeeld zien. Ze ligt nog iets voorover en dat zorgt ook voor een soort waterscheppen in die kluizen.
    Dit zat er in, klik op het plaatje voor het filmpje:

    [​IMG]20200116_160332 by Ronald-45, on Flickr

    Thuis de auto op de oprit, al het spul uit de boot gehaald:

    [​IMG]20200116_161601 by Ronald-45, on Flickr

    En die even omgekeerd. En zie, er was water ;) :


    [​IMG]20200116_161552 by Ronald-45, on Flickr

    En m'n poten zijn ook mooi smerig :) :

    [​IMG]20200116_162042 by Ronald-45, on Flickr

    Dit zijn de boosdoeners, de kluizen:

    [​IMG]20200116_164039 by Ronald-45, on Flickr

    Dat gaat goed komen. Al met al een mooie ervaring en heel apart om weer eens aan de waterkant te staan. Ook met een bijdehandje als voorbijganger: "bel je even als je in Rotterdam bent? Hahaha" . Nou, ik lig dubbel :) ;)

    Laters!
     
    H.B.Busking en Marco_Polo vinden dit leuk.
  11. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.718
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gefeliciteerd met de maiden voyage! Toppie! Vaart deftig!
    Was ook schier weertje... althans in Drenthe... ja zo een ankerkluisje...


    En het geluid! Viel het mee?
    Kan niet veel horen via het filmpje.
    Klinkt netjes!
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2020
  12. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.833
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi hoor Ronald. Gefeliciteerd! Gr. Klaas.
     
  13. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank mannen :) Ja, die ankerkluizen... nooit meer aan gedacht. Denk dat ik ze tijdelijk afdicht en later in de bouw komt dat goed. Geluid? Viel mij reuze mee. Liep netjes en ahd het idee dat het stiller was dan toen.
    Het weer was frisjes maar wel lekker droog. Perfect vaarweer dus ;)
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.644
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Vaart alvast leuk. proficiat
    gewoon een buisje op de ankerkluizen tot boven het dek zoals het hoort.
     
  15. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Dank je :) Ja precies, dat moest nog steeds.... zover was de bouw nooit gekomen. Komt goed :yes:
     
  16. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Hallo luitjes,

    Ik lig niet stil hoor.... alleen werk en gezin kosten wat meer tijd momenteel. Ook nog wat extra zorg (lees autoritjes en artsbezoeken) voor onze ouders ;)
    Komende dagen zeker meer nieuws en rust in de hobby-planning!
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Betuwe
    Ronald, kalm aan... Modelbouw is geen aangenomen werk.
    Andere dingen gaan voor. Lekker je eigen tempo houden.
    Soms moet ik de hobby ook een maand met rust laten omdat andere dingen voorrang hebben...
     
  18. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Ja, het zal bij een ieder zo gaan.... that's life :)
     
  19. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Aalten
    Hallo mannen,

    Vandaag kwamen de motortjes uit China binnen:

    [​IMG]20200125_124759 by Ronald Halma, on Flickr

    [​IMG]20200125_124845 by Ronald Halma, on Flickr

    Na controle bleek er 1 te doen, de andere doet.... niets. Contactformulier ingevuld en maar eens kijken :) Het is geen moordbedrag, dat scheelt.
    Testje (klik op het plaatje):

    [​IMG]20200125_130826 by Ronald Halma, on Flickr

    Iets heel anders; ben met de Multiplex zender bezig en die doet het weer met een nieuwe accu. Een testopstelling gemaakt vanmiddag, maar als ik de zender aanzet gebeurd er dit:

    [​IMG]20200125_142729 by Ronald Halma, on Flickr

    6V accu, de originele batterijbox met 4 penlites geeft maar 0,9 V, te weinig dus.

    Wie weet wat hier aan de hand is?
     
  20. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.718
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Peter58 had ook al problemen met die reductiemotortjes.

    Kan zijn dat zo een hele productie batch corrupt is, en gewoon in de markt worden geflikkerd!

    Kan zijn dat de vertraging vast zit, of dat de borstels niet goed aansluiten.

    Weet niet of die krengen demontabel zijn. Maar motor los van gear weet je mear

    Dat dat gehakkel.

    Wat maakt herrie? Servo of motor?

    Antenne wegleggen van elektronica.

    Servo even los testen op de ontvanger. Of andere servo pakken.
    Een voor een aflopen.
    Met 4,8 volt heb je een goede spanning op de ontvanger.
     

Deel Deze Pagina