Het 1:12 Topic

cooper zei:
Nismo, spreek je nu ook over 2wd 1:12e auto's ?

even voor duidelijkheid natuurlijk want de aandrijving van een 1:12 is veel efficienter dan die van een 4wd TC

Ja en nee ;)

Ik doel op 2WD maaarrrrr een 4wd TC gaat niet zo snel dus is op de baan efficiënter binnen 5 minuten.

Hmm daar ga ik het toch niet mee eens zijn, Een 1:12 heeft maar 1 tandwiel overbrenging die weerstand opleverd. Ook heeft een 1:12 veel minder lagers en dus minder wrijving een 1:12 rolt ook veel meer in de bochten.
Terwijl een 1:10 meer tandwielen heeft en ook snaren (of een as), heeft meer lagers, heeft meer gewicht. Bij het uitacceleren (het punt waar de motor vaak het meeste stroom vraagt) Moet een motor bij een 1:10 toerwagen veel meer gewicht in beweging zetten dan bij een 1:12.

Kortom een 1:10 is bij lange na niet efficiënter dan een 1:12. Als ik met toerwagen 12T 5 minuten rijd, en met 1:12 12T toch bijna een 10 minuten rij snap ik niet hoe een toerwagen efficiënter is.

Natuurlijk is testen leuk, maar hoe je snel je accu leeg gaat ligt ook voor een deel aan je rijstijl. rij je heel agressief, pook je de auto iedere bocht uit, dan zal de accu sneller leeg gaan als dat je rustig alles vloeiend laat rollen. Nu verwijt ik je niet dat je een slechte rijstijl hebt, maar neem dat zeker ook in acht als je aan het testen bent.

Ik wil graag dingen aan nemen, maar dan wel dingen waarmee ik het eens kan zijn :wink:

Groet Robert

Het lijkt me sterk dat dit niet mogelijk is met een 8x4. Dwz. dan doe je naar mijn idee toch echt zelf iets fout. Dit kan zitten in de overbrenging die je zet en de rijstijl daarbij. Misschien dat je gewoon nog niet zuinig genoeg rijdt ermee of te licht of juist te zwaar vertand.

Ik heb zelf laatst eens een test gedaan met iemand die niet snapte dat ik met mijn 9x2 makkelijk 8,5 - 9 minuten rijtijd haalde op de baan die we hadden liggen en zelfs nog harder ging als hij. (niet dat nu zo zuinig en goed rijdt maar het zal wel aangeven dat rijstijl alles is hierin) De test was als volgt:

Ik reed met mijn 9x2 ruim 9 minuten (is een kleine baan, ronden van 6 sec.) met een roll-out van 31mm en timing van 1 streepje wat ongeveer 4 mm was.
De andere rijder reedt met een 9x2 op dezelfde timing maar met een roll-out van 26mm. Dit resulteerde in het halen van de 8 minuten maar hij vond dat hij geen snelheid meer had. (zeker niet in vergelijking met mij) Meer timing resulteerde in iets betere snelheid maar hij ging natuurlijk weer leeg. Meer roll-out resulteerde ook in een betere snelheid maar gaf wederom hetzelfde probleem. Zijn conclusie was dat mijn motor dan dus beter of efficienter moest zijn.

Ik stelde daarom dus voor dat we motoren gingen wisselen en ik met mijn 31mm roll-out zou rijden en hij met zijn 26mm roll-out. Resultaat was niet veel anders, ik was namelijk nog steeds sneller en haalde nog steeds makkelijk 8,5 - 9 minuten. Hij daarintegen had wederom geen snelheid. Toen hij met 31mm roll-out ging rijden had hij voldoende snelheid maar na 7 minuten was de accu geheel leeg...

Toen hij vroeg wat er dan aan de hand was hebben we eens vergeleken hoe onze rijstijlen zich tot elkaar verhielden. Daaruit was te zien dat hij redelijk aggressief reedt naar iedere bocht toe waarna hij veel snelheid verloor (deels door veel rem op de zender te zetten in neutrale stand) en dan kort de bocht nam om daarna weer vol te acceleren. De manier waarop ik rond ging was echter geheel anders. Mijn auto hield veel meer bochtensnelheid doordat ik de bochten anders aansneed. Hierdoor viel de motor niet helemaal stil en is acceleren dan ook veel efficienter en zuiniger. Doordat ik meer roll-out had staan is mijn topsnelheid hoger en kon ik eerder gas los laten voor de bochten wat ook nog eens een stukje zuiniger uitpakt.

Kortom; motoren en accu's zijn belangrijk maar de juiste roll-out en rijstijl net zo!! (als niet nog belangrijker)

Nismo zei:
Ah, dat is al een heel ander antwoord. Wij hebben een aantal weken getest met "normale" motoren, in ons geval een 8x4 (niet vertimed), een 10x2 (niet vertimed) en met een 12x2 (4mm vertimed) icm IB4200 cellen. Uiteindelijk kwamen wij niet verder dan 6:50 met de 8x4 tegen erbarmelijke rondetijden van 11 sec.
RC indoor Groningen is een snelle 1:10 baan, vergeet dat niet, het vraagt om andere oplossingen.

Uiteindelijk door wat creatief te zijn kwamen we op 9:30 minuten met een rondetijd van 11 sec. A.s. weekend gaan we de overbrenging aanpassen of de motor vertimen om onder de 10 sec te komen.

Robert K zei:
Hmm daar ga ik het toch niet mee eens zijn, Een 1:12 heeft maar 1 tandwiel overbrenging die weerstand opleverd. Ook heeft een 1:12 veel minder lagers en dus minder wrijving een 1:12 rolt ook veel meer in de bochten.
Terwijl een 1:10 meer tandwielen heeft en ook snaren (of een as), heeft meer lagers, heeft meer gewicht. Bij het uitacceleren (het punt waar de motor vaak het meeste stroom vraagt) Moet een motor bij een 1:10 toerwagen veel meer gewicht in beweging zetten dan bij een 1:12.

Kortom een 1:10 is bij lange na niet efficiënter dan een 1:12. Als ik met toerwagen 12T 5 minuten rijd, en met 1:12 12T toch bijna een 10 minuten rij snap ik niet hoe een toerwagen efficiënter is.

Natuurlijk is testen leuk, maar hoe je snel je accu leeg gaat ligt ook voor een deel aan je rijstijl. rij je heel agressief, pook je de auto iedere bocht uit, dan zal de accu sneller leeg gaan als dat je rustig alles vloeiend laat rollen. Nu verwijt ik je niet dat je een slechte rijstijl hebt, maar neem dat zeker ook in acht als je aan het testen bent.

Ik wil graag dingen aan nemen, maar dan wel dingen waarmee ik het eens kan zijn :wink:

Groet Robert

Al eens bij RC indoor Groningen gereden met je 1:12?

Peter, Hoe bereken jij die rollout? Want op gearchart.com word hij niet mooi aangegeven? dit is wel het geen waar ik op doelde en erg interessant

Nismo, Het doet er niet toe waar ik gereden heb met mijn 1:12? Zelf rijd ik vaak op Ede met zowel mijn toerwagen als mijn 1:12. Op RCIndoorGronigen heb ik enkel met verschillende toerwagens (en de 1000 ronden) mee gereden, maar heb nog geen kans gehad om met mijn 1:12 er te rijden. Dit gaat zeer binnenkort nog wel gebeuren.

Jij wel eens op Heemskerk, Ede, HFCC, Gouda, MACH, PK, VIOL, Real80, Mol, LZ, AMCC, AMCH, enz..... gereden? :wink:

Groet Robert

Rollout is je gearratio en de omtrek van je wielen.

Volgens mij is ie zo.

(Diameter band x 3,14) / Gearratio = rollout
(64 x 3,14) / 6,5 = 31mm

Robert K zei:
Nismo, Het doet er niet toe waar ik gereden heb met mijn 1:12?

Jij wel eens op Heemskerk, Ede, HFCC, Gouda, MACH, PK, VIOL, Real80, Mol, LZ, AMCC, AMCH, enz..... gereden? :wink:

Groet Robert

Ehhmmmm volgens mij wel ja, zo zal je op een korte technische baan makkelijk de 7 min. halen in vergelijk met een lange minder technische baan.
De meeste van de banen wel ja, ik ken alleen AMCH niet of bedoel je AMCA?

--> in vergelijk met dit [media=youtube]Q8EAYbuQATc[/media] is de baan in Groningen minimaal 2x zo lang en breed.

Ik snap dat je hier (video) met gemak de 7 min haalt ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraagje voor de Corally SP12 rijders.
Wie heeft er ervaring met de tweak-optie?
Wat merk je als je deze optie op de auto zet?

weet iemand met wat voor motoren de 1:12 rijden bij Mol/Nuclea ??
en mss ook wat een goeie fdr is daar ?
Ik wil daar morgen eens proberen met mn Asso, deze heeft nog zo goed als niet gereden ...

alfaracer zei:
weet iemand met wat voor motoren de 1:12 rijden bij Mol/Nuclea ??
en mss ook wat een goeie fdr is daar ?
Ik wil daar morgen eens proberen met mn Asso, deze heeft nog zo goed als niet gereden ...

Ik heb er vandaag even 2 accu's geprobeerd maar het blijft lastig rijden daar. Grip is erg laag op sommige plekken en de baan iets te vuil waardoor je de power niet op de baan krijgt. Baanafzetting is redelijk veilig (qua schade) maar wel erg hoog voor de 1:12's.

Ik heb met een 9x3 van GM gereden op 1 streepje timing en met een rollout van ongeveer (uit m'n hoofd) 31 - 32 mm

Heb besloten morgen gewoon weer 19 turns 1:10 te gaan rijden.

-Peter

ik heb met een 12 triple gereden, de anderen met een 9 single.
Het is me in ieder geval erg goed bevallen, ik vond het heel leuk rijden zo 'n 1:12. Helaas waren er maar 4 rijders, maar volgende keer doe ik ook weer mee.

Hallo,

Ik heb ook een 1:12 auto en wel de Corally SP12M. Een hele leuke auto maar bij volgas wegrijden draait de auto gelijk om zn as. Er zit een 17x3 turns motor in en een 81 tands hoofdtandwiel en een 18 tands motortandwiel ( doorsnede 0,5cm ). kan het door de tandwielverhouding komen dat de auto zo megasnel optrekt en dus ingehaald word door de achterwielen??? Tot welke motor kan ik gaan om de auto te tunen en de controle WEL TE BEHOUDEN???

Verder iemand die weet of er grotere (schuim/foam) banden te koop zijn voor de Corally SP12M?? want mn auto ligt nu maar 2 mm boven de grond. niet echt lekker voor asfalt dus!!! :D

Iemand die mij kan helpen?? :idea: :idea:

Groeten

Wouter

wouter, op asfalt moet je niet gaan rijden met een 1/12 *punt*

en die foambanden, heb je die wel gesmeerd met gripmiddel? (dan nog gaat 't niet echt wat uitmaken vrees ik, asfalt is gewoon fout)

Ik zou niet weten waarom asfalt niet werkt. Waarop moet je dan wel gaan rijden?? elke andere ondergrond is te glad tenzij je tapijt neemt ofzow.

maar ik heb mn banden zoiezow niet ingesmeerd met gripmiddel maar wat is dat gripmiddel dan?? een soort lijm of créme ofzow???

tc2_jdeg.jpg

Zoek maar eens op 'Jack the Gripper' of 'Carpet Jack' op de website van PK of iets dergelijks. Het is een vloeistof die ervoor zorgt dat je banden meer grip krijgen

Da's een oud potje :D

Om te beginnen je achterbanden helemaal smeren met bovenstaand spul en voor niet of alleen een klein randje aan de binnenkant de band.

10 tot 15 min. in laten trekken en dan goed schoonmaken. (langer in laten trekken mag ook, maar zoveel geduld heb ik niet ;) )

jah vassago je hebt gelijk maar ik dacht natuurlijk meteen aan de straat of parkeerplaats waar 't vol ligt met oneffenheden en kleine steentjes en dergelijke.

my bad :)

Vraagje over motertandwielen.

Om volgend jaar(siezoen) in mol 1/12 te gaan rijden heb ik nu aan het uitkijken naar alles nodig heb.

Ik ga deze kopen asso RC12L4 Factory Team Kit.

Met een moter van orion v2 9x1 of 9x2 , met op de achteras spur gaer 100 64p

Mijn vraag nu, welke motertandwieltjes heb ik nodig, je kan ze kopen van 16 tot 44 tanden.

Maar die heb ik allemaal niet nodig denk ik ,maar welke wel?

Alvast bedankt kris

Back