Hmm daar ga ik het toch niet mee eens zijn, Een 1:12 heeft maar 1 tandwiel overbrenging die weerstand opleverd. Ook heeft een 1:12 veel minder lagers en dus minder wrijving een 1:12 rolt ook veel meer in de bochten.
Terwijl een 1:10 meer tandwielen heeft en ook snaren (of een as), heeft meer lagers, heeft meer gewicht. Bij het uitacceleren (het punt waar de motor vaak het meeste stroom vraagt) Moet een motor bij een 1:10 toerwagen veel meer gewicht in beweging zetten dan bij een 1:12.
Kortom een 1:10 is bij lange na niet efficiënter dan een 1:12. Als ik met toerwagen 12T 5 minuten rijd, en met 1:12 12T toch bijna een 10 minuten rij snap ik niet hoe een toerwagen efficiënter is.
Natuurlijk is testen leuk, maar hoe je snel je accu leeg gaat ligt ook voor een deel aan je rijstijl. rij je heel agressief, pook je de auto iedere bocht uit, dan zal de accu sneller leeg gaan als dat je rustig alles vloeiend laat rollen. Nu verwijt ik je niet dat je een slechte rijstijl hebt, maar neem dat zeker ook in acht als je aan het testen bent.
Ik wil graag dingen aan nemen, maar dan wel dingen waarmee ik het eens kan zijn :wink:
Groet Robert