Het grote FPV (First person view) draadje.

Jammer is dat je, wanneer je een draadloze bril, of eventueel een draadloze headtracker gaat gebruiken, je nóg meer frequenties gebruikt om te zenden.
Ondanks dat het buiten je gebruikte banden ligt kun je altijd nog met het harmonische te maken hebben.

"Waar komen die strepen nou toch vandaan!?, k*t videozender!"
:hammer:
Of praat ik nu onzin?

Ik heb reactie van foxtech over de camera met plug.
Xing Fu zei:
hi, Sven
there is no regulator inside, so the max input voltage is 6.5V, you can just plug it on your rc receiver, works great!
best regards,
Fu
Schijnbaar kun je de plug er dus gewoon vanaf snokken en er een servo stekker aan bakken. ;) Handig.

En die foxtech bril, tsja, 32' FOV lijkt me toch echt bar weinig.
Ik houd het denk ik maar bij een fat shark, zo meteen eens bestellen bij BEVRC.

Dat zou ook leuk gaan inderdaad, desnoods zelfs nog die goedkope volt/tijd OSD er tussen.
Maar dan wordt het wel drie keer zo duur, eigenlijk niet de bedoeling voor "zomaar erbij".
Ik heb al een volwaardige dure set liggen voor als die reuze FPV kist van hobbyking EINDELIJK eens binnen komt.
Misschien dat het ook gaat met een 3 grams cameratje? http://fpvhobby.com/26-3-grams-cmos-pal-camera.htm

Het is gewoon maar om wat te vlooien net als sommige dat doen met een nemotje.
Zelf dacht ik eraan om zon mini swift van hobbyking te pakken,
de motor op een stuk EPP (staartvin van een wrak) bovenop de vleugel te zetten,
en dan het overgebleven motor gat op te vullen met FPV spul. Simpel, lijkt me. ;)

Jup:).

Dat kan wel. Alleen ga je al snel kijken voor een andere camera, andere antennes, meer vermogen enz.
Dus of dit, waarmee je prima kunt vliegen, of meteen goed.

Hier een review van de combi set 5,8 Ghz bij hk. BEV 5.8GHz 200mW plug and play specially designed for FPV FPV-Community Reviews
Naar mijn ogen zijn de resultaten goed, wat vinden jullie ?

En als die HK bril er ook alleen als video bril komt voor ongeveer, kan je dan voor iets meer dan 200 $ een start set hebben voor fpv ??

mvg.
Andreas

Probleem is echter dat de gebruikte frequenties en het uitgangsvermogen volstrekt illegaal zijn. Als alleen het uitgangsvermogen hoger zou zijn is dat nog niet zo'n probleem, alleen gebruikt men hier frequenties in de 5.8GHz band die volledig buiten de toegestane frequentiebanden vallen (ook voor zendamateurs).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

hmm tsja, das vervelend, hopen dat ze met iets komen wat in Nederland wel bruikbaar is. Maar ga ondertussen wel beginnen met geld op zei te zetten.

mvg.
Andreas

Laatst bewerkt:
, alleen gebruikt men hier frequenties in de 5.8GHz band die volledig buiten de toegestane frequentiebanden vallen (ook voor zendamateurs).

Natuurlijk is het goed om te vermelden dat het gebruik van die frequenties niet is toegestaan, maar dat het erop zit betekent niet dat je het moet/mag gebruiken.
Beetje hetzelfde als afsnijden over de busbaan met de auto: het zit er, de pakkans is klein, maar je mag het niet gebruiken.

Probleem is echter dat de gebruikte frequenties en het uitgangsvermogen volstrekt illegaal zijn. Als alleen het uitgangsvermogen hoger zou zijn is dat nog niet zo'n probleem, alleen gebruikt men hier frequenties in de 5.8GHz band die volledig buiten de toegestane frequentiebanden vallen (ook voor zendamateurs).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ai, reeds besteld, maar niet voldoende "voorwerk" gedaan dus. Achteraf gezien blijkt dat de 5,8Ghz wel in Nederland is toegestaan tot 100mW, maar blijkbaar zijn bepaalde frequenties binnen de 5,8 Ghz wel verboden.
Weet iemand toevallig de toegestane frequenties en de verboden frequenties?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ai, reeds besteld, maar niet voldoende "voorwerk" gedaan dus. Achteraf gezien blijkt dat de 5,8Ghz wel in Nederland is toegestaan tot 100mW, maar blijkbaar zijn bepaalde frequenties binnen de 5,8 Ghz wel verboden.

Dan hoop ik dat je niet door de douane eruit getild wordt en die kans heb je wel met pakketjes van hobbyking. Je moet dan de inhoud opgeven en dan heb je 5.8GHz 200mW 8ch FPV Video Tx/Rx Module op je faktuur staan. Ik ben benieuwd of de pakket medewerker dit in de gaten heeft.

Kan nog niet helemaal een simpele bandplan vinden maar de AT site is niet simpel te doorzoeken ,wel vond ik deze .
Nationaal Frequentieplan NFP 2005 geconsolideerd tot en met 16 augustus 2010 | Rijksoverheid.nl
Toch gevonden vergunnings vrije freq.
http://www.agentschap-telecom.nl/bi...ochure+vergunningsvrije+radiotoepassingen.pdf

Groeten Wiebe.
ps het pakketje komt vast wel aan ,anders kwam weet ik veel van onze gebruiksrommel niet aan .
Ik bedoel daarmee dat er veel te veel storende dingen in nld verkocht worden zonder echt te worden gecontroleerd.
Cv ketels plasma schermen ed storen als de ziekte.

Laatst bewerkt:
Wiebe, bedankt!

Dan hoop ik dat je niet door de douane eruit getild wordt en die kans heb je wel met pakketjes van hobbyking. Je moet dan de inhoud opgeven en dan heb je 5.8GHz 200mW 8ch FPV Video Tx/Rx Module op je faktuur staan. Ik ben benieuwd of de pakket medewerker dit in de gaten heeft.

De TX kan zeer simpel ook met "slechts" 100mW uitzenden.
Bovendien word de set (zag ik zojuist) ook gewoon in Nederland verkocht (ook betaalbaar, misschien nog wel goedkoper(Douane)), vreemd genoeg net pas opgemerkt.
Je mag gewoon kopen, maar bepaalde freqs. niet gebruiken. Ik denk dat die maar besteld "moet" worden, gezien de HK set nog niet is verstuurd vanwege niet voorradig. Had ik hem in Nederland eerder opgemerkt, dan had ik helemaal niet bij HK besteld.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Kopen is iets anders dan importeren en dat doe je nu. Je kan tegen twee zaken aanlopen nl. het ontbreken van een ce keuring en de illegale zaken die Sander alheeft aangehaald. Zo'n vaart zal het hopelijk niet lopen, maar pakketjes van Hobbyking worden wel erg vaak door de douane gepikt. Zoek verder maar eens op "in beslag genomen" op dit forum.

Er zijn al aardig wat van deze setjes in Nederland gekomen en in gebruik, nooit van problemen met invoer gehoord. Zelf heb ik het setje van BEVRC.

Voor zover ik kan zien zijn sowieso de eerste vier kanalen zonder problemen te gebruiken. Deze vallen binnen de band voor Amateurdienst, max vermogen 120W, vergunningsvrij maar met meldingsplicht.

Zie ook het Nationaal Frequentieregister. Agentschap Telecom - Nationaal Frequentieregister
Heb even een overzichtje gemaakt van de kanalen en de banden waarbinnen deze vallen:

• 5645 Ch4 Amateurdienst, 120W, vergunningsvrij maar met registratieplicht (5,65-5,85)
  • 5665 Ch3 Amateurdienst, 120W, vergunningsvrij maar met registratieplicht (5,65-5,85)
  • 5685 Ch2 Amateurdienst, 120W, vergunningsvrij maar met registratieplicht (5,65-5,85)
  • 5705 Ch1 Amateurdienst, 120W, vergunningsvrij maar met registratieplicht (5,65-5,85)
  • 5885 Ch5 Road Transport Telematics, 33dBm, vergunningsvrij voor SRD (5,85-5,925)
  • 5905 Ch6 Road Transport Telematics, 33dBm, vergunningsvrij voor SRD (5,85-5,925)
  • 5925 Ch7 Vaste verbindingen, STM-1 netwerken en satelietverbindingen (5,925-6,425)
  • 5945 Ch8 Vaste verbindingen, STM-1 netwerken en satelietverbindingen (5,925-6,425)

Kijk wel even uit dan dat je niet op een repeater kanaal zit te zenden.
Voor je het weet ben je zichtbaar voor honderden amateurs.

Weet iemand toevallig de toegestane frequenties en de verboden frequenties?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Nee, 25mW EIRP is het absolute maximum voor vergunningsvrij gebruik, met een frequentie die moet vallen (inclusief zijbanden) tussen 5725 en 5875MHz. Aangezien videozenders 100% duty cycle apparaten zijn, ze zenden immers continue een videosignaal uit, is 25mW EIRP het maximum.

Frequenties die hierbuiten vallen zijn óf alleen te gebruiken met zendamateur licentie óf door middel van een vrijstelling cq. registratieplicht (zendamateur licentie verplicht) waarbij de gebruikte apparatuur wel een CE keurmerk dient te hebben.

Het is daarmee duidelijk dat de BEVRC 5.8GHz set aan geen van deze voorwaarden voldoet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik wil niet moeilijk doen hoor, maar hadden we geen apart topic voor dat regeln**ken? :lol:
Mij boeit et niet zo, er mag zoveel niet. ;)

Ik heb een abbo op dit topic om te zien wat er geknutseld wordt.

Ik wil niet moeilijk doen hoor, maar hadden we geen apart topic voor dat regeln**ken? :lol:
Mij boeit et niet zo, er mag zoveel niet. ;)

Ik heb een abbo op dit topic om te zien wat er geknutseld wordt.

Ga ik het toch weer volledig met je eens zijn :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Back