Het grote FPV (First person view) draadje.

ZAl eens aan fatshark vragen of hij me zo'n kabeltje extra kan opsturen met de volgende zending. Ik krijg toch maandelijks spullen van daar binnen (als ik het niet vergeet ) :)

of mischien heeft Sander nog wat liggen. Moet je hem ff vragen..

als je nog zon kabeltje kan scoren heel graag ik lig nu helemaal stil
er door mischien dat ik hem dan gelijk met een osd kan meebestellen?

Ik vind het in ieder geval prachtig om mij met deze techniek bezig te houden.
Nu dat ik kennis heb opgedaan met FPV vind ik het normale vliegen zelfs saai worden.
Wat vinden jullie?

:banana:

Laatst bewerkt:
Ik vind het in ieder geval prachtig om mij met deze techniek bezig te houden.
Nu dat ik kennis heb opgedaan met FPV vind ik het normale vliegen zelfs saai worden.
Wat vinden jullie?
Nâh, gewoon een andere tak van sport. Soms wil je ook wel eens wat anders dan alleen maar sex. 8O :rolling: :mrgreen:

Zo heb ik kleine elektro modelletjes gehad, grote elektro modelletjes, kleine brandstof, grote brandstof, benzine 4 takt en 2takt, 3jaar vrije vlucht gedaan ( in mijn prille jeugdjaartjes), bootjes, autotjes:mrgreen: maar nog redelijk snel op de kistjes uit gekeken.
FPV vliegen is het geen wat me het meeste interesseerde, en het nog steeds doet.

It's just the way to go:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Sleur heeft een nieuwe gadget gevonden: Sony Bloggie. Full HD opnames (5 megapixels). Maar wacht... Er is meer. :teacher: Met een opzetstukje kun je ineens 360° opnames maken. 8O 8) :D

En met wat software kun je dus 360° video's maken die je tijdens het afspelen kunt ronddraaien. 8O FPV vliegen heeft er een concurrent bij. :yes:

Sleurhutje,

Leuk gevonden, alleen is dit toch gewoon een "ouderwetse" Sony webbie? Zal nu wel een europese naam hebben.
Die doen het prima, alleen tis niets nieuws. Die 360 graden lens is leuk, alleen word de horizon zo golvend als het achterwerk van je schoonmoeder.
Ziet er niet uit:). Zie voorbeeld video.

Hier een Webbie video:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik probeer al een tijd de Sony Bloggie CM5 te krijgen voor gewoon filmen.
Die van sleur is de PM5, dezelfde aperture en hardware, maar geen optical zoom en kopje kan draaien. ;)
Waar haal je die cams vandaan?

Dat is de 1-versie, ondertussen de 5-versie. Het lijkt er ook op dat de camera in het filmpje moeite heeft om zijn data kwijt te kunnen. Mogelijk een te traag videokaartje, zo bleek ook het geval met o.a. die keyring spycam. De nieuwe versei heeft een grotere interne buffer om dit op te vangen en kan gebruik maken van sneller en groter SDHC-geheugen (en wonder boven wonder ook op gewone SD i.p.v. die dure Memory Sticks).

Ik denk dat het golvende effect meer te maken heeft met de wijze van monteren van de camera en de stabiliteit van de ondergrond. Sony kennende zullen ze daar ook wel e.e.a. verbeterd hebben in de software (in de camera à la Steady Shot want met 5MP makkelijker gaat). Dit filmpje toont toch een aardig stabiel beeld. Het kromtrekken is geen kromtrekken van het beeld, dat komt doordat je nu ziet wat je anders nooit ziet omdat het buiten je ooghoeken valt. ;)

Dat in combinatie met een scroll-view zoals in de eerdere link aangegeven maakt het bekijken tot een unieke belevenis. :yes: Je zult het filmpje 3x moeten kijken om alles te zien.Zeg maar FPV voor de kijkers van je filmpjes, zij bepalen waar ze naar toe kijken tijdens het afspelen. 8)

En als vervanger voor mijn huidige FujiFilm Z10fd lijkt het me een aardig alternatief. :yes:

Als ik de filmpjes zie van de Webbie dan is dat inderdaad dramatisch. Maar voor de Bloggie gaat dat wel goed. Er zijn een aantal modi waarin deze gebruikt kan worden:
- Full HD Video 1920x1080p 30fps
- HD 1280x720p 30fps of 60fps
- VGA 640x480p 30fps of 60fps met Steady Shot

Hier een 360° voorbeeld op een Mikrokopter van de Bloggie. En ZOBzxY5TGO8[/media] op een zwever. Enige vervelende is de reflecties van het plasticje om de 360° lens. Maar die kan eraf (alleen voorkomen dat er direct licht in kan vallen).

Ik bestel er één en ga van het weekend vliegen. Anders hebben de kids er een hebbeding bij. ;) :?

Waar koop je die krengen dan?
Ik zoek me al dagen een bult naar die nieuwe sony bloggies.
Alleen pixmania heeft er een rondslingeren maar dat is een prutswinkel.

Waar koop je die krengen dan?
Ik zoek me al dagen een bult naar die nieuwe sony bloggies.
Alleen pixmania heeft er een rondslingeren maar dat is een prutswinkel.
Ik heb die van mij besteld bij Cameraland.NL. Te lui om naar Alkmaar te rijden (20 minuutjes :oops:). Als je ze koopt zie je vaak twee prijzen: Eén met de 360° lens (de PM5K-modellen) en zonder de lens (de PM5-modellen). Anders even kijken bij DigicamShop.NL. Vandaag voor 22:00 besteld, morgen in huis. 8) Of de Pricewatch op Tweakers.net. Alleen bij de desbetreffende winkels opletten of de lens erbij zit (bij de goedkoopste (camera.nl) in Barendrecht in ieder geval niet!).

Check de site van Sony voor de specs.

Ik begin me bijna af te vragen of sony die bloggie CM5 soms onder een ander nummer in europa verkoopt.
Die shops die je nu op noemd zien eruit alsof ze echt alles van camcorders verkopen,
toch weer raar dat die sony CM5 er weer niet bij zit.
Ik moet namenlijk perse optische zoom hebben, voor mij is het namenlijk voor de grond opnames. ;)
Die ik wil is eigenlijk gewoon het grote broertje van de PM5.

sony-bloggie-cm5-inline-1262864152-350x270.jpg

Kies dan voor een kleine SD-kaart camcorder. Die hebben een nog betere lens, betere beeldcompensatie tegen trillen/bibberen en vaak nog veel grotere optische zoom. Voordeel is dus goed beeld bij minder licht en lang in te zoomen. Voor filmen vanaf de grond gebruik ik een Canon Legria FS22. Niet Full HD maar was ooit ergens in de aanbieding voor een prijs waarvoor je hem nog steeds niet vindt (en nee, hij is niet van de vrachtwagen gevallen ;)).

edit
Misschien de Toshiba Camileo P30. Kan hetzelfde als de Sony CM5 maar al te vinden voor 138 eurootjes. 8)

Laatst bewerkt:
De P30 heb ik een tijdje geleden gehad.
Deze heeft een prima optische zoom, en kwaliteit is aardig.
Alleen Not my cup of thee.
Als ik deze vergelijk met een Aiptek A-HD+ doet hij absoluut onder qua kwaliteit.
Sven, al eens gekeken naar een Aiptek Z500? Deze heeft een optische zoom, en echt perfect beeld.

Maargoed, ben benieuwd naar je Ervaringen Sleurhutje:) Lijkt me spectaculair zo'n 360 graden beeldje!

Laatst bewerkt:
Oh jesus *wrijft gezicht* Waarom heb ik nu niet eerder naar die pistolgrips van toshiba gekeken?!
Ik heb een week zitten kwijlen op de Toshiba H20, prachtig ding met hele mooie HD beelden,
maar de H20 is een "klassiek" model camcorder, dwz. vasthouden alsof je door een WC rolletje kijkt.
Ik heb het eens mogen doen en dat is echt niet vol te houden bij dingen die zich boven je afspelen.
Je moet die cam dan boven je hoofd houden om je pols niet om te vouwen.
Beeld het je maar eens in, zon ding van een kleine halve in een moeilijke stand zo stil mogenlijk boven je hoofd houden. ;)
Dan ben je blij dat zon vliegtuig in 10 minuten leeg is hoor!
Dus deze P30 ziet er idd erg goed uit, en eigenlijk stiekem ook nog eens iets ergonomischer dan de sony.
Mensen mopperen alleen dat stabilisatie uit gaat als je 1080p opneemt.
Dat snap ik niet, dat kun je toch veel beter achteraf doen met virtualdub en deshaker?
Daar haal ik met mijn camera's ook enorme resultaten mee.

En als dit niet goed genoeg is weet ik et niet meer:

Bedankt voor de tip, Sleurhut!
Je zou verkoper moeten worden. ;)

Nee, nee en nog eens nee, niks nemen met optische zoom of optische stabilisatie, dat werkt niet in een FPV model. Je wilt een camera met vast objectief en liefst ook nog met een vaste brandpuntafstand (b.v een Toshiba Camileo P10 of een S10). Als je me niet gelooft dan heb ik nog twee stuks Canon HF100 FullHD SD camcorders in de verkoop, dan mag je 't zelf gaan proberen. Prima camera's voor filmen vanaf de grond, vanuit de hand of op een statief, maar in de lucht gooit de optische stabilisatie roet in 't eten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Mensen mopperen alleen dat stabilisatie uit gaat als je 1080p opneemt.
Dat snap ik niet, dat kun je toch veel beter achteraf doen met virtualdub en deshaker?
Daar haal ik met mijn camera's ook enorme resultaten mee.
Het nadeel van hele kleine lichte camera's is dat je juist makkelijker en sneller gaat trillen. Vroeger met die lompe dingen met enorme NiCd-accu had je veel minder last van trillen. Later kwam Sony met een gyroscopische ring om de lens (wauw, mechanische Steady Shot 8O) en later werd het elektronisch opgelost. ;)

Film je met een kleine lichte camera, leun dan ergens tegenaan (paal of hek) of ga zitten. Houdt de camera met twee handen vast. Of beter nog, ondersteun je ene hand met de andere. Met mijn Fuji heb ik heel wat gefilmd en dat ging prima zonder trillen terwijl clubgenoten hetzelfde filmden en zelfs een deshaker geen raad meer mee wist. :? :p Of een statief met één enkele poot en een kogelkop die los zit, kijken via het schermpje en je hebt strak beeld (je kan nog wel links/rechts schudden maar voor/achter heeft weinig effect en op/neer gaat niet door het statief).

Zaterdag eindelijk minder wind hier. De hele week al dikke 5 Bft. Dan hang ik gelijk de cam onder de MiniMag. Kijken wat er gebeurt. :mrgreen:

Verder zijn vandaga mijn 5.8GHz zender- en ontvangermodule binnen gekomen. Kan ik alvast de rest er omheen knutselen (5V 3A BEC en dipswitches). Morgen komt de Nemo omdat de post vandaag het pakket 4x gesorteerd heeft (schijnt zeer moeilijk te zijn om een doos te voorzien van het juiste label en dan op de juiste vrachtwagen te zetten). :evil:

Bedankt voor de tip, Sleurhut!
Je zou verkoper moeten worden. ;)
Uh, niet verder vertellen. Ik run een eigen ICT-bedrijf met 8 service mensen in dienst. :oops: ;)

Back