Btwww,
Vorige week Roel-CP ontmoet. Leuk om opnieuw een gezicht boven iemand zijn naam te plakken. Na een hoop gel*l over FPV, en wat hulp met zijn OSD kreeg ik wat gyro's van hem.
Super! Bedankt nog daarvoor. Alhoewel..Nu is er dus weer de enorme drang om een tri of een quad te bouwen.
Voordelen bij een Tri:
Simpel concept, wat goedkoper, geen printplaten of andere bronnen die kwetsbaar zijn. Ook ideaal dat je normale props kunt gebruiken, en het ding lekker degelijk is.
Nadelen:
Je zult toch een mooie strakke constructie moeten maken voor de staart. Een mm speling resulteerd al in het constant corrigeren van de Yaw. Ook moet er een ontzettend goede servo gebruikt worden in de staart, met een zo fijn mogelijke resolutie om toch zo zuiver mogelijk te kunnen sturen. Ondanks dat het zo simpel is, blijft het natuurlijk een kwetsbaar punt tijdens een crash.
Door de motor te kantelen word er gestuurd, wat naar mijn mening niet optimaal is om ontzetten strak beeld te krijgen.
4 gyro's, inplaats van 3 bij een quad.
Komt bij dat het mixen in de zender ook even een klus is. Voor de een makkelijk, voor de andere een hele klus.
Dan de quad:
Geen mechanische constructies voor de Yaw dus wat minder kwestbaar en veel minder werk, geen gedoe met het programmeren in je zender, 3 gyro's inplaats van 4 bij een Tri.
Plus dat hij in veel video's stabieler lijkt dan een tri. Je ziet het nauwlijks in het beeld wanneer je richting stuurt.
Ze zijn nu volop bezig met de Wiitricopters. Die worden gestabilliseerd middels de gyro's die in een Wiimotionplus controller zitten, en eventueel de Nunchuck controllers voor een soort autostabi mode. alles om een tri wat stabieler te krijgen ofwel,
al met al een hoop gedoe, waar de quad beter mee weg komt.
Niet denderend veel voordelen, maar wel stabiel beeld. Ik heb inmiddels veel video's vergeleken, en het lijkt inmiddels alsof de quad er wat beter mee weg komt.
Nadelen
4 prop's, waarvan 2 CCW, dus wat lastiger. Je koopt voor het zelfde geld voor een setje voor een quad, 5 propellors voor een Tri.
Wél het moederboardje, 4 motoren die gebalanceerd moeten worden, en het frampje is misschien wat lastiger.
Al met al, was ik klaar met quads, maar vermoed ik te begrijpen wat ik toen eventueel fout heb gedaan.
Resultaat: Een bestelling is gedaan, en er word weer opnieuw een quad opgebouwd
Roel, je word bedankt!
(Btw, er zijn nog zat voor en nadelen, en niet iedereen denkt er hetzelfde over. Dit waren mijn redenen om tóch te besluiten voor een quad te gaan)