Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Hoi Mathijs,

Dan messing dek zal zeker gaan schelen! En dan ook door het kleinere volume dat bovergedrukt moet worden. Het originele plastic is 3mm dik, dit zal max 0,5 zijn denk ik. Scheelt je straks aardig in duiktankvolume denk ik. Gaat het hele dek zo worden, ziet er fabuleus uit zo!

En misschien een tip, als je er nog bij kunt tenminste. Zet ook het 'deksel' op het 'kastje' om de vloedgaten in de boeg. Als je dat niet doet wordt er straks redelijk veel water in de boeg gedrukt waardoor de boeg lager wil gaan liggen op snelheid. Met deksel erop is het een op zichzelf staand kastje, en loopt alleen dat vol. Ik heb dat ook gedaan, en er is absoluut geen duikneiging bij snelle bovenwatervaart.
 
Beste Lex,

Ik had het dekseltje er juist uitgesloopt omdat ik dacht op deze manier sneller water in mijn vrijevloed ruimte te krijgen en daarmee het duikgedrag te verbeteren.

Wat jij zegt is dat door de voorwaartse snelheid er water in de boeg wordt "geperst" en het water daar dus hoger komt te staan dan buiten de boot waardoor de boeg als het ware zinkt. Dit klinkt bijzonder aannemelijk. Heb jij het effect ook waargenomen of heb jij het dekseltje er al bij voorbaad in gelijmt?

Groetjes:

Mathijs
 
houdt wel je stabiliteit in de gaten ! weegt zo'n PE dek niet meer als de plastic die het vervangt ? Ziet er wel prachtig uit...
 
Ronald,

Het messingmateriaal is flinterdun en het vervangt ca. 3 mm plastic. Het gewicht is waarschijnlijk zelfs lager. Dit gecombineerd met verminderd drijfvermogen van het dek zou de stabiliteit mijns inziens zelfs moeten verbeteren.

Anyway, hopelijk kunnen we op de sub-sail het verschil met eigen ogen waarnemen.
 
Mathijs,

een goedbedoelde waarschuwing t.a.v. het messing ets-werk (van Eduard neem ik aan?).

Zet je Gato níet in direct zonlicht! Kan weleens hele nare effecten geven...

Jos
 
@Mathijs,

Ik heb het dekseltje er bewust meteen ingelijmd. De Type VII van Krick die ik daarvoor gebouwd had heeft qua vloedgaten een beetje een soortgelijke partoon als bij de Gato, maar daar was alles open in de romp. Bij die boot stuwde het water flink waardoor ze bij een beetje snelheid steevast naar beneden wou. Dat wou ik bij de Gato dus voorkomen, en dat is gelukt.

En je hebt vloedgaten genoeg om water naar binen te laten. Achter de duikroeren zit een hele gatenkaas ... openingen zat! En ik neem aan dat je onder in de romp ook gaten maakt, ik geloof dat ik daar al wat foto's van voorbij heb zien komen. Bij mij zitten er in de boegsectie zes gaatjes van 4mm in de kiel, in het middeldeel iets van 10, en in het achterschip na de bajonet ook 10. Dat is voldoende om haar mooi vol te laten lopen, en zodra ze een centimeter is gezakt ligt de hele romp open onder het dek. Daar kolkt het water bij wijs van spreken dan zo in.

En wat Jos aangeeft, hitte door zonlicht, zal bij een 'normale' Gato ook al gaan spelen. Het dek wordt bijna zwart, en dan wordt het plastic ook flink opgewarmd. Bij mijn Walrus, ook zwart, leg ik altijd en doek over de romp als die in het felle zonlicht staat, anders gaan de (kunststof) dekplaten toch beangstigend bollen ... :-(

Maar we zullen ze naast elkaar zetten op de Subsail, dan kan iedereen het verschil zien. Ik neem aan dat ik haar dan helemaal af, en in de verf heb ... :puppydogeyes:
 
Jos,

Bedankt voor je waarschuwing, ik neem aan dat je het kromtrekken door hitte (zonlicht) bedoelt zoals Lex dat beschrijft. Ik zal haar maar niet in het zonnetje zetten. Met varen zal het door de waterkoeling niet zo'n probleem zijn denk ik :-).

Lex,

Bedankt voor je antwoord, je had me al min of meer overtuigd om het schotje terug te plaatsen (ik hoop dat ik het nog ergens kan vinden) maar ik ga het nu zeker doen!

Groetjes,

Mathijs
 
Duizende klinknagels, schaal 1:72, het kan !!!!

Hier nog wat foto's welke ik graag wilde delen van Eduard foto ets set voor de klink nagels op de zij panelen:

IMG_1074.jpg


IMG_1075.jpg


IMG_1076.jpg


IMG_1077.jpg


IMG_1078.jpg


Groetjes:

Mathijs
 
Ziet er goed uit Mathijs!!!

Ik ben ook druk bezig met het dek (van de Robbe boot).
Vandaag "dek dag"? ;)

Ga zo het gat voor in de "neus" van de boeg maken.

Groeten,

Joris
 
Correctie, ik ga mijn Gato maar een beetje verder weg zetten geloof ik .... :( Dat gaat er prachtig uitzien Mathijs !!
 
Laatst bewerkt:
Hr Ms Zeeleeuw

Hallo Paul, Mijn naam is Johan. Ik heb op de S803 gevaren in 1965. Deze foto heb ik nog nooit gezien. Schitterend. Helaas ben ik geen modelbouwer maar heb wel diverse modellen van Revell gebouwd. Zo wil ik ook graag een model van de S803 gaan bouwen of iets wat nagenoeg hetzelfde is (gato). Heb je misschien adviezen voor me? Ben trouwens heel benieuwd hoe jouw Guppy eruit gaat zien. Groet Johan
Ik heb besloten om de Gato uit te voeren zoals onderstaande foto:



Hr. Ms Zeeleeuw S 803

De Gat o-klasse is opgevolgd door de Balao-klasse, beide klasses zijn praktisch identiek, de Balao-klasse is veelal na 1945 omgebouwd tot Guppy,
en inderdaad ook bij de Guppy heb je veel uitvoeringen.

groet,

Paul
 
@Mathijs,

Even een vraagje, zitten die zijdelen van aan de boeg met de halve maan vormige vloedgaten onderaan op het originele plastic gelijmd, of zijn die 'zelfdragend'?

@Johan,

Welkom in dit onderwaterhoekje van het forum! :D
 
@Lex,

De horizontale dekdelen zijn weggefreest waarna er kunstof balkjes in zijn gelijmt. Op deze kunstof balkjes zijn vervolgens de messing dekdelen gelijmt.

De zijkanten (met de vloedgaten en klinknagels) zijn tegen het originele revell plastik gelijmd.


Groetjes:

Mathijs
 
Gisteren even bij Ron langs geweest om de fijne kneepjes van het foto-etsen beter onder de knie te krijgen.

Onderstaand twee foto's van mijn Revell gato (1:72) naast zijn Tamiya Bismark (1:350). Gelukkig hoeft het laatste model niet te varen wat de details zijn microscopisch klein:

29dec_2007_079.jpg


29dec_2007_080.jpg


Na wat uurtjes met de "meester" te hebben doorgebracht ben ik niet foto ets in de USS Cobia toren sectie aan het aanbrengen. Ik hoop hier binnenkort wat van te kunnen posten in dit draadje.


Groetjes:

Mathijs
 
Hallo mensen,

Zo, het laatste deel van het Gato verslag in de MBA is net op m'n deurmat geploft. Frans heeft weer goed z'n best gedaan op de nieuwe lay-out, ziet er prachtig uit. Nou had ik een hele rits vaarfoto's geschoten, hierbij dan in aanvulling van het laatste artikel in de MbA nog een aantal die ik jullie niet wil onthouden.


Volle snelheid.
16024790c59cc6319.jpg



Strak en snel bovenwater.
16024790c5c333d52.jpg



En toen natuurlijk onderwater. Met een LR2 van Norbert erin vaart ze mooi strak op periskoopdiepte.
16024790c5c37254d.jpg


16024790c5c3ac34f.jpg



16024790c5d14552a.jpg



Silhouet
16024790cd2456a66.jpg


Rest mij nu nog de relingen, periscopen (hierboven zijn het nog alu-buisjes), en dan het spuitwerk. Voor de Subsail moet dan dan gedaan zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja zeg, en ik maar denken dat het mijn boot is..... Na-apen noemen ze dat:yes:.... Kijk maar naar deze 2 verschillende foto's.



16024790c5c3ac34f.jpg


DSC00080.JPG


Dat je een boot wil bouwen oke, maar ook nog de foto's na-apen? Tssssssssssssss........... Maw, Toppie, super, gaaf, cool en nog meer van dat soort uitspraken. Kunnen we ze niet een keer samen naast elkaar onder water op de foto zetten? Zal een plaatje worden denk ik.

Gefeliciteerd met het resultaat.

Douglas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top