Het grote Revell Smit Houston ombouw project 1 : 200

Bedankt voor de tip.
Ik heb hem echter net besteld in Engeland begin van de week.
Ik hoop hem in de loop van volgende week te krijgen
Ze zal worden omgedoopt naar smit Denemarken net als mijn 1:33 versie.
Ik ben van plan hem RC te maken maar wil eerst even afwachten hoeveel ruimte er binnenboord is. Ik heb mij wel vaker vergist in deze schaal. (met dank aan Robin zijn macro foto's).
Ik zal een bouwverslagje er van bij houden. (eerst maar even binnenkomen)

Groeten,

Martin

Even dit topic ''ophoesten'', dat krijg je van dit heerlijke weer..

Lipo accu's zijn besteld: 500 mah 7.4v (35 gram).

Nu alleen de motoren nog, zoals eerder aangegeven zijn de graupner 280 motoren voor mij te zwaar. Ik blijf wel in graupner hoek, het zijn degelijke motoren. En er is op gebied van mini-motoren een aardige variatie.

Heb een lijstje gemaakt van de opties met gewichten en andere specs:
graupnermd0.jpg

De keuze is reuze, maar wat is de goede? Misschien hebben jullie suggesties?

Zijn er bij andere houston-bouwers nog vorderingen?

Gr robin

Vandaag de motoren opgehaald, erg mooi formaatje. Ze zijn lekker klein en wegen bij elkaar evenveel als één 280 motor.

Ook hebben ze in tegenstelling tot de 280 motoren schroefdraad aan de voorkant, scheelt weer een middagje schroefdraad maken ;).

Fotos:
1001998xg0.jpg

1001999cn4.jpg

1002000jg9.jpg

Waarschijnlijk zullen ze gemonteerd worden zoals de linker motor, zo hoop ik het gewicht zo laag mogelijk te houden. In beide opstellingen reiken ze ongeveer even hoog. (aanvullende opmerkingen hierover welkom)

Nu steuntjes maken, en dan is het nog steeds wachten op de accu's. Maar als de motoren geplaatst zijn kan het achterdek tenminste dicht.

Gr robin

He Robin,

Schiet al op zie ik. Wat voor accu ga je gebruiken?
Ik zoek nog een lichte oplossing voor mijn Smit houston.
De accu pack 4xAAA is te zwaar.
Ik zal persoonlijk kiezen voor de rechter oplossing.

Groeten en succes,

Martin

Een korte update over de vooruitgang van de smit new york:

Gisteren de motorsteunen gemaakt van 0.8 mm aluminium, ik heb hier dezelfde constructie gebruikt als bij de waker.

Gewoon een plaatje omgebogen en hier de gaten voor de ophanging afgetekend en uitgeboord.
img0041asx.jpg

Vandaag is het hele gebeuren gesoldeerd en getest, ik ben nog een beetje aan het oefenen op solderen. Dit is dus ook niet bijzonder netjes :oops:, maar oefening baart kunst ;-).
img0040vjk.jpg

Het testen is voorlopig even gedaan met een nicad accu, afgelopen week zijn de accu verzonden vanuit hongkong :-). Wanneer deze binnenkomt zal de eerste proefvaart plaats gaan vinden.
img0043f.jpg

Tot de volgende update,

Gr robin

Vandaag zijn de motoren geplaatst, heb ook vanmiddag even draaitest gedaan.

Ze draaien bijzonder soepel, en er zit ook aardig wat kracht achter. Vooral de hoeveelheid stuwkracht is me meegevallen.

Ben benieuwd hoe dit zich tijdens het varen gaat houden;-). Heb ook twee filmpjes gemaakt van het testen:

Gr robin

Laatst bewerkt door een moderator:
He Robin,

at schiet al op.
Wat voor een schroeven heb jij hieronder geplaatst?
weer van propshop.

Ik ben benieuwd naar je accu, die wil ik ook toepassen in
mijn SMIT Houston.

groeten,

Martin

Martin,
Ik gebruik inderdaad de schroeven van propshop.

Wat betreft de accu ben ik overgestapt naar lipo accu's, hiermee is het gewichtsprobleem de wereld uit geholpen.

Ik bestel ze bij hobbycity in hongkong, de prijzen zijn hier gunstig en ik heb dit formaat lipo's nog niet gevonden in nederland. Misschien een aantal opties:

500 mAh:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 500mAh 2S1P 15-25C $6.43
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 500mAh 2S1P 20C $6.05

800mAh:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 800mAh 2S1P 15-25C $6.58
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 800mAh 2S1P 20C $6.22

Gr robin

Martin,
Ik gebruik inderdaad de schroeven van propshop.

Wat betreft de accu ben ik overgestapt naar lipo accu's, hiermee is het gewichtsprobleem de wereld uit geholpen.

Ik bestel ze bij hobbycity in hongkong, de prijzen zijn hier gunstig en ik heb dit formaat lipo's nog niet gevonden in nederland. Misschien een aantal opties:

500 mAh:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 500mAh 2S1P 15-25C $6.43
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 500mAh 2S1P 20C $6.05

800mAh:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 800mAh 2S1P 15-25C $6.58
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 800mAh 2S1P 20C $6.22

Gr robin

@Frederik,
Er zitten ook nog wel veel slurp geluiden bij, door de geringe diepgang zuigen de schroeven snel lucht aan. Nog even afwachten hoeveel geluid ze nog maakt als alles dicht is, meestal scheelt dit ook. We zullen zien ;-).

Vandaag kwam er ook een pakketje uit hong kong :-), de accu's zijn er. Het valt me heel erg mee, ze zijn zoals aangegeven precies 35 gram (inclusief draden ed).

Ze passen ook perfect in dit kleine model, ik kwam er alleen wel achter dat er iets meer lood in moest dan gepland.

Nu ik het precieze gewicht had van de accus kon ik het stuk lood onder het achterdek plaatsen. Uiteraard was het gevolg dat ik het dek dicht kon maken, en de verschansing op z'n plek kon.

Er is dus geen weg meer terug, het enige wat ik nu nog nodig heb is de mannetjes versie van de stekker op de accu (deans type connector).

En waarschijnlijk ook een lipo-saver, dit om er voor te zorgen dat de spanning in de lipo niet te laag wordt. Dit zou namelijk het einde kunnen zijn van de accu, als het goed heb begrepen uit de FAQ lipo's.

De fotos:
img0045fej.jpg

img0048nie.jpg

img0049z.jpg

img0050ead.jpg

img0051xmh.jpg

Morgen meer,

Gr robin

De afgelopen dagen lekker door kunnen werken aan de smit new york.

Het achterdek is op enkele kleine details na zo goed als klaar. Ook moet er nog wat geweatherd worden, vooral de verschansing en sleepbogen hebben nog wat roest nodig.

Het enige wat nu dus nog rest zijn de kleine details en wat hekwerken op de rest van het model. Het echte bouwen en verbouwen is nu achter de rug. Uiteraard moet ze ook nog haar naam en dergelijke krijgen, maar dit is nog in ontwikkeling;-).

Fotos:
img0053bdr.jpg

img0055n.jpg

img0057.jpg

Tot de volgende update.

Gr robin

Beste houston (ver)bouwers,

Om deze mooie kleine modellen te beschermen tijdens het vervoer van en naar de vaarvijver of modelclub ben ik begonnen aan een transportkistje.

Deze kistjes zijn heel makkelijk te maken, als basis gebruik ik houten opberg boxen voor dvd's van de ikea.(51x22x13 cm)

Om te beginnen tik je de latjes eruit die de dvd's op de plaats moeten houden, en eveneens de 2 delen van het kistje bij elkaar houden.

Vervolgens worden de 2 delen aan elkaar gelijmd en netjes geschuurd en afgeplamuurd, dit is de basis voor de transportkist (nu: 51x22x10.5). Dan nog 2 plankjes om alles netjes af te werken.

Om ervoor te zorgen dat het model geen kant op kan een schuimlaag waarin de vorm van de boot is uitgesneden. Tegen de open voorkant komt een plexiglasplaat.

Om de kist ook nog een mooi uiterlijk te geven wordt de transportkist nog in een mooi kleurenschema gespoten.

Een paar fotos van de voortgang:
1002034t.jpg

1002035c.jpg

1002036s.jpg

Misschien dat dit een beetje inspiratie is voor mensen die het zelfde probleem hebben/ hadden voor de transport van deze kwetsbare kleine modellen.

Gr robin

Ik had op school een gereedschapskist gemaakt.
Die wou ik ombouwen voor me opduwer.
Heeft verdorie mij moeder die ingepikt:mad:

Maar het ziet er prima uit zo!

@ Bart,
Ik spuit alle delen die wit moeten worden nog eens met mat wit, dit vooral om het plastic uiterlijk weg te nemen. Het ziet er zo veel strakker uit.

Gr robin

Back