Het grote Revell Smit Houston ombouw project 1 : 200

Robin No problemo,

hier de foto's (standje macro).
De steunen zijn gemaakt van 2 plaatjes PS met wat verstijvingsribben erin. In het midden zit
een stukje zilverstaal voor de bevestiging met Tie-raps. De diameter is gelijk met die van de 280 speed. Tie-rap doorknippen, kabel los, en je kan de andere motor plaatsen. De steun zit nu tijdelijk vast met een druppeltje seconden lijm. Ik ga die definitief vastzetten met stabilit om een geheel te krijgen. (geen rammeltjes)

Groeten,

Martin.

De steun zit nu tijdelijk vast met een druppeltje seconden lijm. Ik ga die definitief vastzetten met stabilit om een geheel te krijgen. (geen rammeltjes)
Zelf zet ik m'n motorsteunen altijd met siliconenkit in m'n romp vast.
Geeft een "iets verende" motorsteun en zeker geen rammeltjes.
In m'n laatste project BB900 torque's dus dit formaatje moet op zeker geen probleem zijn.

Zo even weer een Update.
De roer installatie is gemaakt. De servo is ingebouwd. Met de stelboutjes op de servohevel kan
ik de roer uitslag exact afstellen. De roeren zelf kan ik niet meer bij straks omdat het achterdek er op wordt gelijmd.

Ik ben nu aan het puzzelen waar de ontvanger, regelaar en Accu wordt geplaatst.
Vooral de accu is van belang vanwege zijn gewicht. Met alle apparatuur erin heeft ze
nog een wel beetje lood op de kont nodig want ze "leunt wat naar voren".
Tevens is de exacte positie van de accu ( 5 x AAA) erg van belang. Een beetje uit het midden en ze ligt al scheef.

Groeten,

Martin.

welke motoren

Ik zit nu al een tijdje deze site te volgen en die van de waker. Heb nu een vraag omdat ik vandaag de kit van de WAKER besteld heb en deze wil gaan maken met de info van Uw site's. De motortjes van Conrad welke zijn dat er zijn zoveel type's toen ik op die site keek dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

Verder vind het giga wat er gemaakt wordt in zo'n kleine schaal.

mvgr Kappie

Hallo Kappie,

op de tweede pagina vanaf het laatste bericht, staat:
"...ik zit nu te denken aan een conrad nr 24 44 22-92 type 2427-30 met een onbelast toerental van 6500 tpm..."
Als je dat bestelnummer invoert op de conrad site kom je meteen goed terecht volgens mij.

VrGr,

Theo

Inderdaad Theo,

Dit is inderdaad de motor die nu zit ingebouwd.
Ik hoop deze voor het weekend nog te testen (moet alleen nog wat
kabeltjes solderen)
Daarna wissel ik ze om voor de speed 280 motoren, om het verschil te bekijken.
Ik zal hier mijn bevindingen van dit vergelijkend warenonderzoek melden. Wellicht dat jullie er wat mee kunnen.

Groeten,

Martin.
(eerst nog even het kinderbadje opsnorren en vullen)

@*&^#%%@^&*@!*#, gloeiende gloeiende ..

wat een gedoe om beide motoren storingsvrij draaiend te krijgen!
1 motor gaat prima, maar als ik beide motoren aansluit dan gaat hij storen op
het roer en is het toerental zeer onstabiel.
Ik ben nu de accu weer aan het opladen. Misschien dat de accu spanning een beetje laag was

Ik heb een modelcraft V12XR 380 regelaar met BEC. In de gebruiksaanwijzing staat dat de regelaar zo ver mogelijk van de onvanger moet worden geplaats. Dat is een beetje lastig in een bootje van 34 cm.

Heeft iemand nog suggesties

Zo zie je maar weer De laatste loodjes wegen het zwaarst

Groeten,

Martin

@*&^#%%@^&*@!*#, gloeiende gloeiende ..

Ik heb een modelcraft V12XR 380 regelaar met BEC. In de gebruiksaanwijzing staat dat de regelaar zo ver mogelijk van de onvanger moet worden geplaats. Dat is een beetje lastig in een bootje van 34 cm.

Heeft iemand nog suggesties

Zo zie je maar weer De laatste loodjes wegen het zwaarst

Groeten,

Martin
Ja hoor
De BEC eraf gooien :rolleyes:4 penlite gebruiken
En varkensneusjes gebruiken bij het ontstoren.
mvg
Frederik:D

Ik heb ook zo eens zitten sukkelen met een stel motoren in een mini-model. Dan bleek uitendelijk dat de roerservo stoorde. Hiermee bedoel ik, de dingen zijn niet altijd wat ze op het eerste zicht lijken. Als het toch de motoren zijn, eens proberen af te schermen met een stukje blik (uit een ijzeren drankblikje).

Ik heb denk ik het lek boven water.
Ik heb de accu even op de snellader gehad en daarna was het probleem
verholpen. Echter met een lage accu spanning gaat hij redelijk snel storen.
Nu weet ik niet zeker of dit aan de accuspanning ligt, maar het lijkt erop.

Als ik hem zonder BEC aansluit met zwakke accus dan stoort hij inderdaad bijna niet.
De motoren draaien nu wel een stuk langzamer maar dat zou wel te maken hebben met de lage accu spanning

@ Frederik
Ik ben geen elektronica expert(verre van dat), maar wat zijn varkens neusjes Ik hem de
motoren nu ontstoord met zo een standaard setje condensatoren 1x 100 en 2 x 47. (bruine schijfjes met 2 pootjes) Dit geeft al een veel beter resultaat.

Goed, eerst even een nieuwe accu halen want ik heb de oude zojuist gesloopt.
(verkeerd om aangesloten, en rook uit bekabeling naar de regelaar)
De regelaar heeft gelukkig geen schade op gelopen, maar de accu is overleden.
Zo zie je maar weer, haastige spoed is zelden het beste. Beter op letten de volgende
keer.
Als hij nog problemen geeft ga ik ook even met een stuk blik aan de gang.

Groeten,

Martin

124948479395f10cd.jpg

Die zien er dus zo uit
mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
Frederik,

Zijn dat de zwarte busjes? Dit is zo een printplaat ontstoring toch?
Is dit ook met een 100 tussen de + en - en een 47 tussen huis en - en tussen huis en +

Als deze beter werken dan ga ik ze ook halen.

Bedankt voor de hulp

Martin

ontstoren

Deze zijn door mij zelf gemaakt hoor
Maar bij conrad hebben ze ze ook
Maar dan met een spoeltje
mvg

Martinez, je gebruikt toch 5 cellen, niet? Want 5 cellen zijn te weinig om een BEC aan te sluiten, de ontvangerspanning komt dan te laag, en dat geeft storingen. In mijn kleine bootjes gebruik ik maar 4 cellen, en de ontvanger hangt daar rechtstreeks aan. Je kunt natuurlijk aan de 4de cel een aftakking maken voor de ontvanger, de regelaar (BEC afkoppelen door het rode stekkertje uit te trekken) en motor op 5 cellen laten werken.

Bedankt voor de tip Zinnia,
Met de cellen aangesloten op de ontvanger geeft hij veel minder storingen.
Het vreemde is alleen dat het toerental beduidend lager als de accu is aangesloten
op de ontvanger. Aangesloten via de BEC ligt hij hoger maar gaat zodra de accu een
beetje leger wordt meteen weer storen. Vreemd. (overigens met 4 cellen en 4,8 Volt.
mijn 5 cellen pack is overleden na de kortsluitactie van gisteren.
Ik kan helaas momenteel niet de spanning meten. Mijn multimeter ligt op mijn 1:1 boot
ook vanwege accu problemen na de winterstalling. Dat wordt verder puzzelen na het weekend.

Hints zijn van harte welkom.

Groeten,

Martin

Morgen kijken we wel weer verder.

Back