HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Kwart jampotje azijn, plukje staalwol zo groot als een euro.
    Het duurt een paar dagen voordat de staalwol opgelost is.
     
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Check! Nu maar afwachten !
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    OK Eduard, als er tape om de kiel zit ter bescherming, dan is mijn verhaal niet van toepassing, het lijkt op de foto alsof het ook hout is:rolleyes:.
    Ik zie dat je al advies hebt gekregen van Hans, om het hout wat donkerder te maken, is denk ik beter dan beitsen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    De volgende uitdaging. Omdat Piet voor de hoogte van de sierlijsten best afwijkt van mijn hoogtes, moet ik hier een beetje improviseren. De beschrijving helpt hier sowieso niet meer omdat die uitgaat van een dichte achtersteven. Wat ik nu wil is de laatste sierlijst langs de bovenkant van de achtersteven laten lopen (de reling?) Die vriendelijkerds van Caldercraft hebben het gelaserde deeltje echter te lang gemaakt. Zie foto 1. Als ik hem aan laat sluiten op de ronding van de reling, komt de ronding bij de lijst eronder niet mooi uit. En als ik die ronding volg steekt ie een heel eind uit (zie foto 2)
    Nu heb ik twee opties, de reling verlengen zodat de lijst erop past, of de lijst wat inkorten. Op foto’s in the anatomy of the ship zie ik dat de lijst over het algemeen is ingekort dus heb ik daar ook voor gekozen, zie foto 3.
    Nog steeds zal ik iets van de bovenkant van de reling af moeten zagen ofzo om hem gelijk te laten lopen met de lijst. Ik ga nog wel even kijken hoe dat uitpakt. Eerst die lijst er maar op krijgen.

    1BB4D030-B493-472D-AE09-906E6CACA394.jpeg 6480447B-AE06-49C8-8323-E4F27A47ED8E.jpeg 0E2A92D1-C96A-4D49-88E6-1B6A6A47E107.jpeg
     
    Jaques en Hoosterw vinden dit leuk.
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En nu gebeurt het tegenovergestelde van wat er bij de 1mm lat gebeurde. Het bijgeleverde walnoten hout voor de lijst is veel donkerder dan het gelaserde lijstje. Zie foto. Is er ook een manier om hout lichter te maken?? Deze overgang is wel erg groot :-(
    of zal ik de gelaserde lijst donkerder maken? Kan natuurlijk ook.
    1C86E19E-E601-44AE-9D2D-531571459DB3.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2019
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit is inderdaad een bijkomende eigenschap van Noten.. kleurnuances. Ik kan daar ook slecht tegen. Ik zou het lichtere hout gaan kleuren. Een manier om lichter te maken is mij niet bekend. Met een chlooroplossing lichter maken?
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is mij nog nooit echt gelukt om donker hout lichter te maken. Maar misschien werkt chloor.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Er ligt een stukje in het chloor. #gewoonomdathetkan
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb destijds het zelfde probleem ondervonden met het kleurverschil van de lijsten en het aanvullen met gewone latten. En omdat ik de verschansing toch helemaal anders heb gebouwd als de tekening laat zien i.v.m. de open reling die ik er op heb gezet, heb ik toen de bovenste lijst een heel stuk ingekort om dit probleem te omzeilen. Dus ziet het één en ander er compleet anders uit en loopt de bovenste lijst niet helemaal door. Ik heb de stukjes die ik niet heb gebruikt nog steeds in de kast liggen, deze zijn vervangen door 1,5 x1,5 mm notenhout en aan het eind respectievelijk de voorkant, naar beneden gebogen. Vanaf de buitenboord trap is de hele verschansing naar achteren toe niet volgens tekening van Caldercraft. Een beetje creatieve vrijheid moet kunnen;)
    2015 11 13_0802_bewerkt-1.JPG
     
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Inderdaad zag ik dat bij jou de lijsten heel anders lopen. ziet er ook schitterend uit.
    Ik bedenk me net dat ik eigenlijk alleen maar korte stukjes nodig heb om tussen de geschutspoorten te plaatsen. Ik kan dus gemakkelijk stukjes uitsnijden uit de restanten van de gelaserde plaat. Dan heb ik geen kleurverschil.
     
    pietsan, Jaques en Hendrik mulder vinden dit leuk.
  11. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    het eindresultaat. Geen kleurverschil dus ik ben tevreden. Nu wil ik dus eigenlijk de verschansing die nog boven de lijst uitsteekt verwijderen. De open reling komt daar dan bovenop.
    Beetje spannend wel omdat ik vanaf dan helemaal moet improviseren. Maar komt vast goed.
    3995D654-735B-4BEF-BBAB-9B40CBDDF97C.jpeg
     
    Hoosterw, Jaques en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ben benieuwd....
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op mijn website heb ik inmiddels de bouw afgerond en ben nu bezig met het optuigen. Als er iets is wat je niet kunt vinden dan hoor ik het wel want ik heb nog wel meer plaatjes....
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  14. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Top! Ik heb even gekeken en het ziet er prachtig uit.
    Als ik iets niet kan vinden laat ik het weten.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom terug Eduard, en je Diana ziet er al mooi uit hoor.:yes:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  16. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    De sierlijsten op de boeg zitten ook eindelijk. Best een klusje omdat er een fikse ronding inzit en om ze een beetje parallel te laten lopen. Is geloof ik aardig gelukt.

    F45E3E9C-748B-4A4A-AC66-EC0252FE8807.jpeg 776044EC-D618-404E-92B9-354188A444A6.jpeg 26B5B342-3100-414B-BC02-C0817E0885FE.jpeg
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De lijsten zitten eer netjes op Eduard:thumbsup:

    Heb je wel rekening gehouden met de kraanbalken, waarvan de drukker over gaat in de galjoensregeling?
    2015 04 22_0114_bewerkt-3.jpg
     
    Prutsertje en Eduard Renger vinden dit leuk.
  18. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Euhr nee:) maar ik heb hele scherpe mesjes. Dus dat gaat vast goed komen. Ik denk dat als ik het in stukken erop had gedaan dat ik het er niet zo netjes op had gekregen.
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat kan natuurlijk ook en dan liggen de lijsten altijd goed in elkaars verlengde. Op mijn foto is nl. te zien dat er een klein tikkie verschil zit in de bovenste sierlijst, door de ankers en tuigage is hier later niets meer van te zien, maar je hebt wel een punt. Het zelfde geld voor het toekomstige gat voor de boegspriet, je moet met veel dingen rekening houden voor je iets monteert... Het is zeker niet eenvoudig om dit model te bouwen;)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Eduard, die lijsten zitten er mooi op.:):)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina