HMS Peregrine (1704)

1) Dat het berghout even dik as als de rest van de beplanking is bizar, want zoals je aanhaalt, als je de beplanking ertegen aan legt steekt het berghout niet meer uit.
Misschien is het de bedoeling dat je eerst de 2e beplanking over de volledige romp aanbrengt, en het berghout dan daarop kleeft. Dat wordt nog door sommige fabrikanten zo voorgesteld.
Bij de kit van Panart die ik nu aan het maken ben is dat ook zo, maar dan doe ik de lokale modelbouwwinkelier een plezier en haal ik dikkere latjes, plaats die eerst (zoals jij gedaan hebt) en leg er dan de 2e beplanking tegenaan.

2) Dit is je eerste rompje, ik zou me dus van verjongen van alle latten, zodat er vooraan en achteraan precies even veel latten liggen als in het midden niet te veel aantrekken. Gewoon beginnen onder het berghout, en de natuurlijke loop van de plankjes aanhouden (om het even of je de bijgeleverde latjes gebruikt of opteert voor het fineer van 0,6 mm) en de overlap met het vorige latje afsnijden. Gewoon in een puntje. alleen wij mieren...kers zien dat, je familie en kennissen zullen verstomd staan dat je een romp zonder kieren kan beplanken.
Dan zal je alleen achteraan 1 of 2 instekers moeten plaatsen, en daarvoor vind je een uitgebreide beschrijving in het bouwverslag van de Royal Caroline van Pietsan.

3) ik zou de dikkere originele latjes gebruiken, omdat je kleine oneffenheden dan nog kan uitschuren, bij een breedte van 4 mm is het risico daarop groter, en kan je met een dikte van 0,6 mm al niet te veel schuren voor je erdoor zit.

4) korte latjes gebruiken zou ik ook nog een paar scheepjes mee wachten. De gebruikelijke lengte van de planken in Engeland in de 18e eeuw was 30 voet, zo'n 9 meter of in de schaal van de Peregrine ongeveer 9 cm.
Korte latjes nemen niet gemakkelijk een zeeg aan, dus dat vereist al enige ervaring: eerste een geleidelat de perfecte zeeg geven en dan de latjes er tegenaan leggen, op een ondergrond waar je geen klemmen meer op kan zetten, en geen nagels meer door de latjes kan drijven. en geloof me, met elastieken kan je wel de latjes tegen de romp drukken, maar de zeeg krijg je er niet in.

5) Welke beslissing je ook neemt, wij hebben er respect voor :)
 
Hoi Herby.
Dank voor je uitgebreide reactie! 't is een klein scheepje, mijn Peregrine, maar ze is klein, fragiel, mooi, veeleisend en niet zo makkelijk. Waarom zouden ze schepen toch als vrouwelijk beschouwen? :rolleyes:. En het is ook mijn eerste project. Toch wil ik haar zo goed als ik kan bouwen. Daarom ben ik blij met je hulp. Ik vermoed dat het de bedoeling is om de berghouten op de huidgangen te plaatsen. De bouwbeschrijving is erg beknopt zeg maar. Waarschijnlijk mijn fout. Maar het leek me logisch om de berghouten eerst te plaatsen, dan heb je een referentie voor de rest van de beplanking. Nou ja. als ik kies voor de originele planken, dan plaats ik deze ook op de berghouten en snij ze op maat, dan steken ze weer 1 mm uit. Het is toch hetzelfde hout, bovendien ga ik de berghouten zwart schilderen, dat waren ze waarschijnlijk in werkelijkheid ook.

Ja, je hebt gelijk. Ik wil veel teveel. Het is mijn eerste romp. Maar ik leg de lat altijd te hoog, dat is een rode draad in mijn leven... Je hebt zeker gelijk: niemand gaat die verloren gangen zien. Ik zelf zou het nooit geweten hebben, had ik me op advies van Piet San hier niet aangemeld. (overigens dank Piet, ik vind het heel leuk om deel uit te maken van jullie forum). Ook denk ik dat de lengte van 30 cm, schaal 1:96 het niet makkelijker maakt. Geen goede bouwbeschrijving, geen onderdelenlijst in een taal die ik begrijp. Dat maakt de leercurve stijl. En dat geeft me nu hoofdbrekens, maar ik weet dat ik nu meer en sneller leer dan wanneer ik gewoon stap 1 t/m 300 uit een boekje volg. Nee, mijn Peregrine, zij dwingt mij zelf na te denken.

Korte latjes zet ik voorlopig overboord na jouw advies. Ik ga experimenteren met de originele latjes. Mocht ik dat onder de knie krijgen dan gebruik ik die en verhoog ik later de berghouten. Anders gebruik ik het fineer en houd de natuurlijke verloop van de latjes aan en vul ik de rest op.

Thanks Herby.
 
Laatst bewerkt:
Het fineer wat je laat zien is zo te zien noten fineer en dit kun je gewoon nat maken en buigen. Het hoeft maar een minuut of 5 in het water (koud) en dan kun je het gewoon buigen met een warme planken buiger, wel iets voorzichtiger zijn als met dikker hout om verbranden te voorkomen. Het voor buigen voorkomt ook het openstaan/schotelen met als aantekening dat je ook deze latjes moet verjongen bij de boeg en niet geforceerd aanbrengen. En als sommige plankjes in een puntje eindigen bij de boeg is dat vaak een teken dat je niet voldoende hebt verjongt. Voor de 1e beplanking speelt dit niet zo'n grote rol maar de 2e bepaald het zicht van je romp, dus op tijd verjongen zelfs al bij de 1e lat indien nodig tot ong. de helft van je plank breedte.

Wat ook wel iets makkelijker is; eerst beplanken met het fineer en dan de berghouten op het fineer aanbrengen, op die manier kun je netjes vanaf boven het fineer aanbrengen, terwijl je nu dus onder het berghout moet beginnen wat iets lastiger is en je misschien niet ontkomt aan een puntje hier en daar... Op zicht indien netjes gedaan hoeft dat ook niet echt een probleem te zijn. Het beplanken van een romp is zowiezo een leerproces wat na verloop van tijd vanzelf steeds beter gaat.

Mijn advies is ook om af en toe eens naar bestaande verslagen te kijken (daar zijn ze voor) om te zien hoe anderen het doen. Zelf laat ik in mijn verslagen vaak uitgebreid zien hoe het beplanken in zijn werk gaat. Ook in de topic 'vaardigheden, tips en weetjes' staat hier het één en ander over vermeld. Veel gestelde vragen zijn inmiddels al in diverse verslagen behandeld.

ps, ik heb dit geschreven zonder het dat ik het advies van Herby had gelezen:rolleyes:, waar uiteraard ook heel nuttige zaken worden besproken. Succes!
Vaardigheden, tips en weetjes... | ModelbouwForum.nl
 
Laatst bewerkt:
Alles wat je opnoemt zeker weten.
Het fineer wat je laat zien is zo te zien noten fineer en dit kun je gewoon nat maken en buigen. Het hoeft maar een minuut of 5 in het water (koud) en dan kun je het gewoon buigen met een warme planken buiger, wel iets voorzichtiger zijn als met dikker hout om verbranden te voorkomen. Het voor buigen voorkomt ook het openstaan/schotelen met als aantekening dat je ook deze latjes moet verjongen bij de boeg en niet geforceerd aanbrengen. En als sommige plankjes in een puntje eindigen bij de boeg is dat vaak een teken dat je niet voldoende hebt verjongt. Voor de 1e beplanking speelt dit niet zo'n grote rol maar de 2e bepaald het zicht van je romp, dus op tijd verjongen zelfs al bij de 1e lat indien nodig tot ong. de helft van je plank breedte.

Wat ook wel iets makkelijker is; eerst beplanken met het fineer en dan de berghouten op het fineer aanbrengen, op die manier kun je netjes vanaf boven het fineer aanbrengen, terwijl je nu dus onder het berghout moet beginnen wat iets lastiger is en je misschien niet ontkomt aan een puntje hier en daar... Op zicht indien netjes gedaan hoeft dat ook niet echt een probleem te zijn. Het beplanken van een romp is zowiezo een leerproces wat na verloop van tijd vanzelf steeds beter gaat.

Mijn advies is ook om af en toe eens naar bestaande verslagen te kijken (daar zijn ze voor) om te zien hoe anderen het doen. Zelf laat ik in mijn verslagen vaak uitgebreid zien hoe het beplanken in zijn werk gaat. Ook in de topic 'vaardigheden, tips en weetjes' staat hier het één en ander over vermeld. Veel gestelde vragen zijn inmiddels al in diverse verslagen behandeld.

ps, ik heb dit geschreven zonder het dat ik het advies van Herby had gelezen:rolleyes:, waar uiteraard ook heel nuttige zaken worden besproken. Succes!
Vaardigheden, tips en weetjes... | ModelbouwForum.nl
Bedankt voor de adviezen Piet. Ik had beter de berghouten OP de 2e beplanking kunnen aanbrengen inderdaad. Maar ja, die zitten er nu al op. Ik heb jouw verslagen en ook van Hans G. goed bekeken inzake het beplanken. Ik begrijp ook wel hoe het gaat in theorie, maar om het in werkelijkheid te doen, zonder problemen als schotelen en netjes aansluiten, dat is nog lastig. Daarom ga ik maar beplanken zoals het gaat en niet zoals het moet ;).
 
Dit gaat je zeker lukken Peter. Voor je eerste schip in hout maak je een vaardige indruk.
Inderdaad zou ik ook lange huidlatten nemen. Persoonlijk vind ik dit ook rustiger dan een planklengte nemen die bij je schaal past. Het is ook wel gemakkelijker aan te brengen. Anders dan Herby schrijft zou ik ook de berghouten er later over brengen. Maar zo zie je een ieder heeft hierin zijn of haar eigen werkwijze.
 
Goed plan Peter, we zijn tenslotte allemaal een keer begonnen en je zal er heus wel je weg in vinden.
+1
zo ben ik ook begonnen om het gevoel van het hout te krijgen
Dit gaat je zeker lukken Peter. Voor je eerste schip in hout maak je een vaardige indruk.
Inderdaad zou ik ook lange huidlatten nemen. Persoonlijk vind ik dit ook rustiger dan een planklengte nemen die bij je schaal past. Het is ook wel gemakkelijker aan te brengen. Anders dan Herby schrijft zou ik ook de berghouten er later over brengen. Maar zo zie je een ieder heeft hierin zijn of haar eigen werkwijze.
Dank allen voor de tips en motiverende woorden weer! :thumbsup:
 
Volgens mij vroeg jij je af waarom een schip een ZIJ is.
Toen ik op visite was bij de HMS Victory vond ik dit doek.
Ik denk dat het zo duidelijk is

Waarom een schip een zij is.JPG
 
Wel, heren/landgenoten/lotgenoten, het stuk schuim dat voor onze min-pres moet doorgaan heeft gesproken: 5 weken huisarrest. Alweer. Omdat dit kabinet dus werkelijk NIETS kan. Tijd dus voor de Peregrine. Jammer dat mijn bedrijf (en ik dus ook) tegen die tijd waarschijnlijk wel ongeveer klaar zijn... Na 10 maanden dit geouwehoer te moeten ondergaan ben ik mijn spaargeld en mijn pensioenpotje aan het opmaken om het zo lang mogelijk uit te zingen, niet alleen voor mezelf: personeel verliest dus ook hun baan... Game over! Maar dan met de gevolgen in het echte leven... Die NOW en TOZO stelt ook geen zak voor. Bovendien proberen ze zoveel mogelijk terug te vorderen! Na 22 jaar netto belastingbetaler te zijn is dit dus het eindstation waarschijnlijk: kapot gemaakt door een stel wereldvreemde ambtenaren in Den Haag die nog nooit zelf hun broek opgehouden hebben... Moskeeën en kerken wel open, natuurlijk, prevelen tegen een niet bestaand vriendje in de hemel is belangrijk... Thuis hoort hij je niet... Asieleisers marcheren in rotten van 500 per week naar binnen, daarna gezinshereniging. Maar ik mag kapot gaan en alles kwijtraken... Altijd netto betaler geweest... Sterf maar regering! Ben er klaar mee! Sorry voor mijn stukje hier, maar zie het ff niet meer zitten jongens.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top