Update 224
Afgelopen week heb ik me beziggehouden met lantaarns. De lantaarns voor de Caldercraft Victory zijn apart verkrijgbaar en die heb ik nu gemonteerd.
Uiteraard moest daar ook verlichting in komen. Hoe monteer je een ledje van 3,5x6mm in een lantaarn met inwendige afmetingen van 7x8 mm? En dan ook de bedrading onzichtbaar weggewerkt natuurlijk.
Hoe zit het op de Victory zelf?
Foto: Bevestiging van lantaarn op de spiegel van de Victory.
De lantaarns zijn bevestigd met drie steunen. Eén naar onder en twee opzij. De steun naar onder heb ik gemaakt van messing buis met inwendige diameter van 1 mm. De zijsteunen van gewoon messingdraad van 0,8 mm.
In eerste instantie wilde ik de voedingsdraad door het buisje leiden en de min via het buisje zelf.
Foto: Bedrading van de ledjes met één draad door het buisje en de min via het buisje zelf. Na elke stap heb ik direct getest of alles nog werkte.
Het buisje is door een gat in de bodem in de lantaarn gestoken en moet iets boven de bodem uitsteken om daar de – pool va het ledje aan te kunnen solderen. De voeding draad aan de andere pool moet dan met een s-bocht in het buisje worden geleid. Dit leidt ertoe dat het ledje redelijk hoog in de lantaarn komt te zitten. Te hoog want het dak kon er niet meer op.
Foto: twee manier voor montage van de led. Links met één draad door de buis en rechts beide draden door de buis.
De bedrading voor de ledjes bestaat uit 0,45 mm gelakt koperdraad. De laklaag (of zoiets) is de isolatie van de draad. Twee maal 0,45 kreeg ik net aan door het 1mm buisje. De ledaansluitingen heb ik toen naar opzij van de led gebogen en daar de draden aan gesoldeerd. De draden aangetrokken tot het ledje bijn tegen het buisje aan kwam. Het buisje hoeft nu ook niet meer boven de bodem uit te steken. Het ledje zat nu wel 3 mm lager. Voldoende om het dak te kunnen plaatsen.
Foto: Montage met beide draden door het buisje.
Na montage van elke lantaarn de werking testen. Na de derde lantaarn werkt het nog steeds.
Foto: Montage van de ledjes met beide draden door de buisjes. Hier is ook goed te zien dat de ledjes in serie staan.
Vervolgens heb ik de lantaarns op de spiegel gemonteerd. Nog steeds met open lantaarns.
Dat ziet er dan zo uit:
Foto: Montage van de ledjes. De buisjes met de draden komen door drie gaatjes vlak boven het dek naar binnen. De horizontale steunen direct onder de lantaarns komen bovenaan naar binnen en zijn met een lat vastgeklemd. Hiervoor komt op 2mm afstand nog een schot om alles af te dekken.
Tenslotte de lantaarn behuizing geplaatst en het een en ander wat geverfd, leidend tot het eindplaatje.
Foto: De brandende lantaarns op het model.
Wordt vervolgd.