HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin jan
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Update 232
    Weer wat verder gekomen.
    De boeg is wat verder beplankt en ook het schot van de luizenplecht is flink opgeschoten

    [​IMG]
    Foto: Boeg en schot luizenplecht

    Verder ben ik begonnen met een klus die ik erg lang voor me uit heb geschoven, maar wat nu niet meer kan. De luiken.
    Een hele poos terug heb ik er ook wat van laten zien maar zal dat nu herhalen.
    Eerst het luik zelf. Behalve de twee scharnieren zitten er aan boven en onderkant twee ogen waar twee ringen door gaan. De ogen aan de bovenkant lopen parallel aan het luik en eronder staan ze dwars.
    De luiken monteer ik beweegbaar. Dat is op het lowerdeck ook al zo. Dat betekent dat de haken in het scharnieroog beide tegelijk in de scheepswand gedrukt moeten worden. Lastig.

    [​IMG]
    Foto: Opgehangen luik.

    Dan iets wat veel, waarschijnlijk alle, modelbouwers nog nooit hebben gedaan. Het maken en plaatsen van de luik- ophaaltalie. Meestal steekt het ophaaltouw in een gaatje in de scheepswand en is daat met een druppeltje lijm vastgezet.
    Hier gaan de touwen door de wand heen (er zitten twee messing busjes in de wand) en komen dus binnenin weer te voorschijn. En dan moet je er wat mee. Hier zit een heel aparte takel aan.

    [​IMG]
    Foto: Ophaaltakel op de Victory. Uiterst links 2 touwen uit de scheepswand, Uiterst rechts de kikker met het touweind. Daartussen de blokken die het takel vormen.

    Het is wat moeilijk te zien hoe het verloop is daarom wat schematisch de volgende tekening.

    [​IMG]
    Foto: Waar kolderstok al niet goed voor is. Hier het takelschema. De nummers verwijzen naar de tekst.

    De gebruikte blokken zijn 2 mm. Op Schaal 1:72 is dat 15 cm in het echt.
    Stap 1
    Een blok knopen aan de twee binnenkomende touwen. Ik knoop de twee touwen eerst aan elkaar en dan klem ik een blok in een pincet, hou het blok tegen de knoop en knoop de einden om het blok heen tussen de poten van de pincet door.
    Stap 2
    Aan een blok een lusje knopen. Makkelijk. En om een haak aan de balk haken.
    Stap 3
    Aan een blok naar beide kanten toe een touw knopen.
    Stap 4
    Een eind van het touw van stap 3 door blok 1 rijgen en dan aan het eind ervan een lus knopen en om een haak aan de balk leggen.
    Stap 5.
    Het andere eind van blok 3 door blok 2 rijgen terug door blok 3 en dan beleggen op een kikker aan de dekbalk.

    Bij alle stappen moet goed rekening worden gehouden met de lengte van de touwen tussen de diverse knopen.
    En dit is dan het resultaat.

    [​IMG]
    Foto: Luikentalie in de boeg van het middel dek.

    Zo komen er 28 op dit dek.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2024 om 14:59
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    Knap werk wat je weer laat zien Jan:worship::worship:
    Ik zie wel dat je heel zachtjes moet doen, want er liggen er nog te slapen......
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2019
    janzwart vindt dit leuk.
  4. Hendrik mulder

    Hendrik mulder

    Lid geworden:
    13 apr 2019
    Berichten:
    98
    Locatie:
    IJmuiden
    Het ziet weer knap uit je werk goed over na gedacht en door dacht petje af :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  5. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Super knap gemaakt !!!
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Update 233
    Ik ben lekker opgeschoten.
    Op 4 na zitten alle luiken erop en aan een kant ook de ophaaltakels.

    [​IMG]

    Ook het boegdeel schiet al op.

    [​IMG]
    Foto: Schot op de luizenplecht. De boogjes heb ik gemaakt van een stripje rood koper (0,3 mm dik) en dat rond gebogen. De pilaartjes zijn van stukjes hout met een profieltje in gevijld.

    De beplanking van de boeg is op een klein puntje na ook klaar.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2024 om 15:03
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Update 234
    Hier een kijkje in de “keuken” bij het maken van het galjoen.
    Eerst het voorbeeld.

    [​IMG]
    Foto: Het galjoen van de Victory.

    Uiteraard heb ik er nog veel meer foto's van. Een selectie.

    [​IMG]
    Foto: Nog enkele foto's van mijn voorbeeld. De cijfers verwijzen naar de tekst.

    Hoe ga je dat aanpakken.
    In mijn vorige update hebt u al het luizenplecht gezien waar het galjoen tegenaan zit. Dit heb ik voornamelijk naar de tekening van McKay gemaakt.

    [​IMG]
    Foto: Tekening uit McKay van de luizenplecht in voor en zij aanzicht. Deze tekening wijkt in twee opzichten af van de situatie nu. De knik in het rooster vooraan is er nu niet. (7) En ten tweede komt de voorste woeling boven het bovenste rooster (de Marines walk, waar de mariniers wacht liepen ) uit. (6) Dit is te zien op de voorbeeldfoto's rechtsboven en linksonder.

    Als eerste heb ik a.d.h.v. de foto's het een en ander afgetekend en het dek in karton gemaakt met enkele onderdelen daarin getekend.

    [​IMG]
    Foto: Model met de plaats van diverse onderdelen ingetekend.

    Daarna heb ik provisorisch een aantal onderdelen op het model geklemd om te zien hoe alles uitpakt.

    [​IMG]
    Foto: links een globaal overzicht en rechts recht van opzij. In de rode cirkel (6) is nu goed te zien dat de voorste woeling (de stripjes wit papier) niet boven de Marines walk uitkomt. Zelfs als die niet helemaal horizontaal ligt zoals op de afbeelding. De helling van de boegspriet is correct (30°) zoals het papiertje (onder de boegspriet en achter de zwarte klem) laat zien

    De vier verticale latten geven de plaats aan van de steunen (1), (2), (3), (4) van het onderste rooster. De gele steunen met blauwe middenstreep.
    Ik kan geen reden vinden waarom dat zo uitkomt. De hoogte van het schot op de luizenplecht (6) kan niet zo veel te hoog zijn want is conform de McKay tekening. De hoek van de boegspriet is correct. De boegspriet staat op de juiste plek (8) t.o.v. het luizenplechtschot, kan niet verder naar achter.
    Dus ik ga het (met pijn in mijn hart) zo maar laten.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2024 om 15:07
    Hoosterw, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Het schip en de tekening is iets anders als jouw model. Op het punt van het vingertje helt de tekening en het schip zelf iets achterover. Kan het niet daarmee te maken hebben. Hierdoor vertekend het beeld een beetje.
    Punt 8 loopt daar ook omhoog en bij jouw lijkt dat iets omlaag te lopen. Ik kan me vergissen.

    asd.jpg
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag Jan,

    Probeer eens de onderkant van de marines walk net boven de gele lat bovenaan het schot te leggen in plaats van boven op het schot. Scheelt een paar millimeter, en als je McKay volgt kan je sowieso niet met de woeling boven de marines walk uitkomen. Volgens Longridge zit de boegspriet zelfs meer naar voor en gaat ze volledig door de luizenplecht, en niet een stukje door het schot. Dit komt mogelijks doordat de luizenplecht later verhoogd is ten opzichte van het achterliggende dek, en verklaart ook waarom er in het voorste deel van de luizenplecht geen trapje-op meer is.
    Je kan ook de des tukken 1 en 2 enkele millimeter naar voor brengen, zodat je de gleuven van de woelingen ook een beetje naar voor kan schuiven. Stuk1 sluit niet helemaal tegen de romp aan.
    Met deze 2 kleine ingrepen heb je waarschijnlijk voldoende om tot een mooi geheel te komen.
    Door de U-vormige uitsparing vooraan de marineswalk lijkt het dat de woeling er een heel stuk bovenuit steekt maar door de helling van de boegspriet valt dit eerder mee en zie je meer touw dan er werkelijk hoger ligt.
    Veel succes ermee, een te veel hellende marineswalk is geen optie bij het model dat je tot nu toe met zoveel zorg het opgebouwd.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    kan het ook zijn dat de verhoudingen van je scheg misschien niet helemaal goed zijn Jan? ik vind de woelingen wat dicht bij elkaar zitten zo te zien
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    De bovenste reling van het galjoen, stuk 5? moet achteraan naar omlaag, de ronding moet net boven de onderkant het ronde erkertje het voorschot passeren. Ter hoogte van de voorkant van het eerste verticale gele ornamentale zuiltje op deze erker gaat de onderkant van de boog van deze reling onder het niveau van de onderkant van deze erker, en dus van de bovenkant van de luizenplecht. Deze luizenplecht gaat dan in een lichte boog omhoog naar voor toe in de vorm van roosters, en volgt daarbij de glooiing van deze bovenste reling.

    Met vriendelijke groeten,
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Update 235
    Herby, Peter, dank voor jullie reactie.
    De afmetingen van de scheg heb ik overgenomen van de Caldercraft tekening die ook 1:72 is. Uit de foto's is dit niet goed te reconstrueren. Tenzij ook Caldercraft het niet goed heeft moet het wel kloppen.
    Het klopt ook dat met name de boeg verschillende keren is verbouwd en weer terug gerestaureerd. Je kan dus verschillende tekeningen vinden. Maar ik ga nu vooral uit van mijn foto's dus de huidige situatie. Die zoals men beweert de situatie van okt 1805 (=Trafalgar) weergeeft.
    De tips van Herby heb ik toegepast en het ziet er nu een stuk beter uit.
    Ik heb een andere foto als voorbeeld gevonden.

    [​IMG]
    Foto: Deze foto heb ik uitgeprint op formaat van het model en ik kan nu een op een afmetingen uit deze foto overnemen.

    Het model ziet er nu zo uit.

    [​IMG]
    Foto: Model met provisorisch diverse onderdelen op geklemd.

    Met name de woelings zijn iets naar voren gebracht, en hun onderlinge afstand moet gelijk worden aan de onderste breedte. Ook de plaatsen van de steunen ( 1, 2, 3 en 4) zijn iets naar voren gekomen. De Marines walk is iets lager op het schot geplaatst en loopt nu bijna vlak. De voorste woeling komt nu bijna boven de Marines walk uit en zal van boven af te zien zijn.
    Kortom: een stuk beter. Nu het nog realiseren.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2024 om 15:10
    Marc w, SjorsZ, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Succes hiermee Jan
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.727
    Locatie:
    Tilburg
    Tis weer hartstikke knap wat je ons allemaal voorschotelt Jan :worship::worship:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  17. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    ‘T gaat weer lekker Jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Update 236
    Het model is nu voorzien van diverse details op de boeg, nog ongeverfd.

    [​IMG]
    Foto: Boeg voorzien van details.

    En na een verfbeurt ziet het er zo uit.
    Het onderwaterschip had ik in eerste instantie geverfd met koperverf, maar de directie vond echt koper beter. Dus voorzien van een koperlaag. (plakstrips van 4mm)

    [​IMG]
    Foto: Boeg geverfd en bekoperd.

    Nog de kluisgaten detailleren en enkele luiken monteren. Die blijven gewoon gesloten.
    En dan nog het lastigste, de “vrij” zwevende relings en steunen ervan, waar van geen stukje recht is.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2024 om 15:13
    SjorsZ, Jaques, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit gaat er al mooi uit zien Jan:rofl::rofl::rofl:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland

Deel Deze Pagina