HMS Victory, Binnenste buiten.

Dag ome Jan

Ik stel hier mijn vraag maar even, wellicht weten anderen ook het antwoord
Op pagina 68 leg jij een zwart witte vloer in de Ward Room.



Echter op de tekeningen van John McKay en anderen boeken wordt niet geschreven over een zwart witte vloer
Ik zie hem als eerste tevoorschijn komen in het boek The Trafalgar Companion
In de andere boeken wordt de beplanking gewoon doorgetrokken

Is dit een vloer die later, lees 1803, aangebracht is of is dit een soort vloerbedekking?
Weet jij dit?

Gr

Henk
 
Ik heb me laten leiden door deze foto:
full

Men zegt dat de Victory is gerestaureerd naar de situatie van 1805 (Trafalgar). Maar of dit ook voor vloerbedekking geldt ????? Het moet wel een soort vloerbedekking zijn want het ziet er erg vlak uit. Geen plankenprofiel zichtbaar, dus niet geverfd. Maar datering is mij onbekend.
Op andere foto's van de wardroom is te zien dat het is ingericht voor gezellig samenzijn. Hier ligt nu groene vloerbedekking. Foto's zijn van rond 2000 niet van 1805. :koud:

full


full
 
Laatst bewerkt:
Update 237
Het monteren van de luiken en de takels vordert gestaag, maar ik stuitte op een probleempje.
De meeste dekbalken zitten aan weerszijden van een poort, maar enkele zitten er middenvoor. Is op het echte schip ook zo. De luiktouwen komen echter onder de dekbalken naar binnen. Bij mij is het tussen de dekbalken, vanwege gebrek aan ruimte. Dat heeft het volgende als gevolg.

full

Foto: Luikentouw komt aan weerszijden van een dekbalk binnen en loopt om een knie heen.

Zo kan het dus niet lopen.
De oplossing is als volgt:

full

Foto: De rode lijn is het onjuiste verloop van het touw. De groene het juiste.

Om het groene verloop te krijgen heb ik opnieuw een gat (1,5mm) geboord volgens de groene lijn. Daar een nieuw buisje in gelijmd en het touw door geleid.
Na montage van de takel ziet het er nu zo uit.

full

Foto: Verbeterde situatie.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 239
Het rooster wordt ondersteund door vier steunen, wat goed te zien is op deze foto's van de Victory .

full

Foto: De steunen van het rooster (Geel met blauwe streep) op de Victory.

full

De steunen op het model van opzij gezien

full

En van voren gezien.
Alles is nog dry-fit. Ik wil eerst alles passend hebben voor ik ze vast zet.
Nu nog de twee “horizontale” lijsten er in zien te passen.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 240
De tweede lijst van bovenaf geteld begint onder de kraanbalk en loopt naar de punt van de scheg.
Hij is in drie vlakken gekromd dus lastig te maken.
Ik heb eerst alles dryfit vastgeklemd en een kartonnen mal geplaatst.
Voor de duidelijkheid: Ik heb hier geen tekeningen van en geen maten, alles moet op zicht en vergelijken met de foto's.

full

Gezien van opzij.

full

Gezien van voren. De luiken zitten er nu ook in, behalve de scharnieren. De klauisgaten zaten te laag. Heb ze opgevuld met kneedbaar hout en moet ze wat hoger inboren.

full

Gezien van onderen

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je hier wat aan: de reling die je in karton hebt gemaakt bestaat uit een stuk dat rakelings boven de "wenkbrouw" van de geschutspoort loopt, en daarbij strak de vorm van de boeg volgt, en in een koek aansluit met het vervolg dat langs het galjoen loopt.
IMGP1410.JPG
IMGP1599.JPG
IMGP3146b.jpg


En je kluisgaten zaten niet echt zo veel te laag. de meeste modellen tekenen een veel te dikke blok eronder.
 
Misschien heb je hier wat aan: de reling die je in karton hebt gemaakt bestaat uit een stuk dat rakelings boven de "wenkbrouw" van de geschutspoort loopt, en daarbij strak de vorm van de boeg volgt, en in een koek aansluit met het vervolg dat langs het galjoen loopt.
Bekijk bijlage 351151 Bekijk bijlage 351152 Bekijk bijlage 351153

En je kluisgaten zaten niet echt zo veel te laag. de meeste modellen tekenen een veel te dikke blok eronder.
Prachtig uitgevoerd zo!
 
Bedankt Herby63,
Dit geeft toch een iets andere kijk op de regelingen. Met name de toch wel scherpe knik in de 2e regeling. Die was in mijn foto's niet zo.
Voor de kluisgaten ben ik het niet helemaal met je eens. Kijk maar naar de foto van de Victory op pag 68 #1348. Daar zie je dat de diameter van het gat ongeveer 1/3 is van de afstand van de twee gele banen. En dat het middelpunt ervan iets onder het midden zit. Bij jou zit het hele gat onder het midden. Scheelt maar een paar mm, en het zal niemand opvallen alleen als je er een foto naast houdt.
Toch bedankt voor de info.
 
Verdomme, kan ik herbeginnen :)
Grapje, na 14 jaar werk, over een periode van 25 jaar, het model eindelijk afgewerkt op 30/12/2019, en sedert vorige donderdag 17/01/2020 eindelijk op zijn definitieve ligplaats terecht gekomen.
Einde van een periode.

Maar meer dan een millimeter moest je toch niet omhoog, wel de gaten een stukje groter maken.
Succes verder
 
Back
Top