paulbo
verslagschrijvers
Bedankt mannen, inmiddels zijn alle senten er weer af.
In de genoemde handleiding staat dat je halverwege de markeringen die je op de spanten (boven en onder de senten) hebt gezet een nieuwe markering moet zetten, om die te gebruiken voor de uitlijning van de planken. Ik heb steeds de onderkant (van het schip;wat nu de bovenkant is, omdat het schip op z'n kop ligt) van elke kruising van spant en sent gebruikt bij mijn maatvoering. Dit ga ik ook aanhouden bij de beplanking. Zoals gezegd, alles verdwijnt later onder een laag van 2600 koperplaatjes, maar het is een goede oefening, en geeft mogelijk ook een beter resultaat. Ik ga beplanken volgens het Engelse systeem (de Victory is ten slotte een Engels schip) wat betekent dat de planken nooit eindigen op het (denkbeeldige) berghout, zoals bij Nederlandse schepen, maar altijd op de boeg of de kiel.
Ergens op het forum staat daar een fraaie tekening van. Kan 'm nu zo snel niet vinden.
Gr. Paul
In de genoemde handleiding staat dat je halverwege de markeringen die je op de spanten (boven en onder de senten) hebt gezet een nieuwe markering moet zetten, om die te gebruiken voor de uitlijning van de planken. Ik heb steeds de onderkant (van het schip;wat nu de bovenkant is, omdat het schip op z'n kop ligt) van elke kruising van spant en sent gebruikt bij mijn maatvoering. Dit ga ik ook aanhouden bij de beplanking. Zoals gezegd, alles verdwijnt later onder een laag van 2600 koperplaatjes, maar het is een goede oefening, en geeft mogelijk ook een beter resultaat. Ik ga beplanken volgens het Engelse systeem (de Victory is ten slotte een Engels schip) wat betekent dat de planken nooit eindigen op het (denkbeeldige) berghout, zoals bij Nederlandse schepen, maar altijd op de boeg of de kiel.
Ergens op het forum staat daar een fraaie tekening van. Kan 'm nu zo snel niet vinden.
Gr. Paul