HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @Scheepshoorn Mijn persoonlijke mening over plannen van kitfabrikanten is niet erg lovend, zelfs niet van Caldercraft.
    Om maar 2 details aan te halen, zonder enige andere bron te consulteren valt het volgende op in de PDF die je bijgevoegd hebt:
    - De openingen van de onderste 3 rijen geschutspoorten zijn allemaal even groot, FOUT;
    - de balustertjes tussen de raampartijen in de zijgallerij hebben allen dezelfde helling: FOUT.
    - en welke verschansing staat daar boven op het "poopdeck", met 3 geschutspoorten er in? Nog nooit ergens anders gezien: FOUT

    Als je een mooi model wil bouwen, doen dan gerust verder, je bouwt mooi en verzorgd, als je een getrouw beeld wil weergeven van HMS Victory, dus zelfs zonder in revettetellerij te vervallen, weg met die plannen, baseer je uitsluitend op fotomateriaal en plannen uit een betrouwbare bron zoals The Anatomy of Nelson's Ships van Longridge , aangevuld met Anatomy of the Ship HMS Victory van John McKay.

    PS: optie d, 2e huidlaag er af halen en beginnen met het onderste berghout uit dikkere planken, en zo naar boven en naar beneden terug opbouwen, maar als ik jou was zou ik ook optie c ernstig overwegen. Vooral als je de romp schildert ga je het verschil zo goed als niet meer kunnen zien, en de berghouten kleef je er op volgens het patroon dat je wil.
     
  2. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Ik heb er niet zoveel aan toe te voegen. Vind de beplanking zoals die er nu op zit van grote klasse. Ik zou als ik jou was gewoon zo doorgaan en de overgebleven ruimte verdelen zoals je nu meer of minder hebt aangegeven. Dan blijf je mooie lijnen houden en zal je hier en daar wat in de breedte moeten buigen. Bij de boeg worden de plankjes toch al smaller en dan is buigen niet meer zo moeilijk. Maar het is jouw schip hoor. Succes ermee!
     
  3. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Tja Wil, dat krijg je ervan, als je reacties uitlokt van twee meesterbouwers. Want zo kun je Petr en Herby wel kwalificeren.

    @ Petr en Herby
    Wil ik het helemaal volgens de regels doen, dan moet ik de gehele 2e beplanking, die ik tot nu toe heb aangebracht, eraf halen en beginnen met het onderste berghout, van dikker materiaal. Dit gaat me echter veel te ver.
    Driekwart van de romp gaat straks onder de verf of onder het koper. Het laatste kwart (één zijde onder de waterspiegel wil ik vooralsnog transparant laten zonder koper. Hier wil ik laten zien wat ik als modelbouwer in huis heb, dan maar niet volgens het officiële beplankingspatroon. Het mooi strak en gesloten aanbrengen van taps toelopende planken en stealers is al lastig genoeg.

    @ Herby
    Je kritiek op bouwpakketten in het algemeen, maar ook op het pakket van Caldercraft, neem ik ter kennisgeving aan. Ik denk inderdaad dat die een bouwer van jouw statuur niet zullen imponeren.
    Ik ga het er echter wél mee doen, omdat ik vooralsnog van mening ben dat ik een top product heb gekocht en er ook nog eens een flinke klap geld voor heb neergeteld. Daarnaast beheers ik de Engelse taal niet voldoende om er een uitgebreide studie in Longridge en John McKay van te maken.

    @ Petr en Herby
    Gelukkig laten jullie mij ook de ruimte om een eigen menig te hebben. Daar ben ik blij om.
    Toch bedankt voor jullie kritische reacties.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2022
    Herby63, Pingu57 en Ptèr vinden dit leuk.
  4. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Het allerbelangrijkste is jouw eigen mening. Het is jouw schip en wat een ander daar van vindt of over denkt is helemaal niet van belang.
    Jij bouwt het schip met jouw capaciteiten op de manier zoals jij dat wilt. Tips en trucs op dit forum helpen alleen om je grens te verleggen of om zaken in een ander perspectief te zien.
    Als je de beplanking toch onder het koper gaat stoppen, dan is het helemaal niet zo relevant hoe de gangen van de beplanking loopt je gaat er immers niet veel meer van zien.
     
  5. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Inmiddels heb ik weer een behoorlijk aantal uren kunnen besteden aan mijn Victory. De tweede beplanking onder de waterlijn is bijna halfweg. Het lukt me heel aardig om de boel recht te houden en de lijnen van de planken vloeiend te laten verlopen. Het kost me gemiddeld ongeveer een uur om één plank van boeg tot achtersteven erop te krijgen. Totaal 64 te gaan, waarvan er op dit moment 24 gedaan zijn.

    Ik ben tevreden met mijn keuze om op mijn manier verder te gaan, hoewel ik me heel graag met de andere methode had willen meten. Maar het is gelukkig geen wedstrijd. Onderstaande foto’s geven een aardig resultaat tot nu toe. Hier en daar heb ik de aangebrachte planken al ligt geschraapt, maar de finishing touch komt later.

    P1300243.JPG

    P1300245.JPG

    P1300247.JPG

    P1300248.JPG

    Tussendoor heb ik nog een aantal proefjes gedaan met de dekbeplanking. Omdat ik nog steeds zit te wachten op een zending nieuw hout uit Engeland, heb ik voorlopig wat proeven gedaan met roerstaafjes, die ik eerst allemaal heb versmald tot 4 mm. Ik weet niet precies welke houtsoort het is, maar het lijkt me geen beuken. Daarnaast ook een paar proefjes met de reeds meegeleverde latten. Ik moet zeggen dat ik nog niet bepaald gelukkig wordt van het resultaat.
    Bij een gedeelte van de proeven heb ik voor de breeuwnaden een 6B potlood gebruik, maar misschien is dat wel te zacht. Het werd een grauwe bedoeling. Een ander deel heb ik gedaan met een Edding stift. Ik heb me voorgenomen om ook nog een test te doen met het in situ kleuren van de breeuwnaden. Ik ben benieuwd.

    P1300240.JPG
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2022
    walter10, TIMBERWOLF, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je beplanking ziet er goed uit zo Wil :):)
     
  7. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Misschien dat je hier iets aan hebt mbt je dek.
    (Roerhoutjes zijn volgens mijn informatie gemaakt van berken hout)


     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Voor je breeuwnaden zou je ook zwart papier kunnen gebruiken. Een bundel latjes met de zijkant op zwart papier lijmen en dan stuk voor stuk door het papier lossnijden.
     
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    In veel bouwverslagen online zie ik vaak dat men de houtlijm zwart maakt en bij het tegen elkaar lijmen en na schuren geeft dit een fijne zwarte lijn tussen de planken.er zijn zoveel mogelijkheden. Papier, garen, potlood, stift en lijm. Veel heeft ook te maken met de schaal waarop je bouwt
     
  10. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo allemaal, bedankt voor al jullie uiteenlopende tips inzake het beplanken van de dekken. Ik heb gisteren een nieuw pakket dekbeplanking uit Engeland binnen gekregen. Die ga ik nog even bestuderen. Jammer dat men vergeten is om twee vellen hout mee te sturen die ik kan gebruiken voor de waterloopplank. Ik moet hier nog even over communiceren met ze. Dit onderdeel wordt de komende tijd nog een aardig studieobject, vrees ik.

    Een beetje ter voorbereiding op de modelbouwdag volgend weekend heb ik deze week nog even flink gas gegeven met de 2e beplanking. Stuurboordzijde is inmiddels helemaal af, aan bakboord moet ik nog 3 setjes van 4 planken. Het einde is in zicht. Na het uitharden van de lijm, heb ik de beplanking licht geschraapt. Onderstaand een impressie van wat het geworden is.

    P1300250.JPG

    P1300251.JPG

    P1300258.JPG
    P1300254.JPG
    P1300256.JPG
     
    Jaques, Ptèr, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Wow! Ziet er prima uit Wil.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, eigenlijk zonde om haar van kleur te voorzien.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  13. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Top beplanking hoor! Zelden zoiets moois gezien. Inderdaad zonde dat daar verf overheen moet. Zou het zelf bij Danis-oil laten, maar ja het is jouw schip. Heel fraai!
     
    Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er heel mooi uit hoor :worship::worship:
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  15. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Erg mooi geworden Wil. Het zie er erg strak uit dat het patroon even niet van belang is. Ook mooi dat je netjes je planken in stukken tegen de romp hebt gezet. Dit geeft een heel mooi kleurenpallet. :worship:
    Wat mij betreft zonde om dit onder het koper te verstoppen, maarja ook hierbij is het al eerder gezegd, het is jouw schip, jouw keuze. ;)
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  16. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Wil, het was me een waar genoegen je gesproken te hebben en je schip in het echt te mogen bewonderen. Je maakt er echt iets moois van en je beplanking is echt heel erg mooi!
    Over haar kleurenschema, kijk even naar onderstaande video waarin haar "nieuwe" kleurenschema uit de tijd van Trafalgar wordt toegelicht.
    HMS Victory – In Her True Colours - YouTube
     
  17. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Nederland
    Héél erg strak! :wave
    Zou er zelf geen koper opzetten. Het is echt een fraai gezicht
     
  18. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo allen,
    bedankt voor al jullie complimentjes en leukjes.
    Voor de clubdag in Duizel had ik nog even flink gas gegeven om mijn 2e beplanking zover mogelijk af te krijgen. Op 3 setjes van 4 planken na is dit gelukt zoals jullie hebben kunnen zien.
    Mijn schip ligt er op dit moment echter nog precies zo bij. Nee, er is niets ernstigs aan de hand met me. Alleen wat luxeproblemen.
    Deze week zijn we teruggekeerd van een korte vakantie omdat we vonden dat we nog wat in moesten halen van corona. De komende maanden gaat van het bouwen ook niet veel komen, vrees ik. Druk met het winterklaar maken van de tuin en mijn bestuursfunctie binnen een ouderen vereniging vergen op dit moment alle aandacht. Daarnaast bereiden we een verre reis voor in februari en maart.
    M.a.w. ik vrees dat jullie van mij pas in maart weer een teken van leven kunnen verwachten.
    Een geluk, het werk loopt niet weg en zo kun je ongemerkt een half jaartje langer genieten van je bouwpakket.
    Tot dan.
     
    Pingu57, Herby63, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Fijne feestdagen alvast :)
     
  20. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo, ik hen een vraagje over het boek van von Mondfeld.
    Is dit boek er alleen in het Duits?
    Heeft iemand dit boek en wil het verkopen?
     

Deel Deze Pagina