@herby,
@jan en
@Stefan, bedankt voor jullie bericht. Ik ga even het resultaat van de 2e beplanking afwachten en voordat ik een schuur- of schraapactie in ga zetten kom ik hier nog wel even op terug.
De volgende stap in het proces is de 2e beplanking.
Allereerst heb ik me maar eens goed ingelezen op dit forum. Met name het plan van aanpak “Hullplanking part 1, HOW-TO part deux” van Petr is hierin zeer verhelderend. De manier waarop Petr hier de looplijnen uitlijnt van de strips lijkt verdacht veel op de wijze waarop ik de 1e beplanking heb aangebracht. Bekende kost zullen we maar zeggen.
In het bouwverslag van PaulBo las ik dat hij is begonnen bij het bovenste berghout.
Ik wil het dus als volgt gaan aanpakken:
Ik heb om te beginnen de waterlijn en de bovenkant van het bovenste berghout uitgezet op de romp. Deze lijnen zijn makkelijk uit te meten vanaf de meegeleverde tekeningen. Voor het berghout heb ik de schietgaten als uitgangspunt aangehouden.
Vervolgens heb ik de positie van de spanten op de romp overgebracht.
Het idee is om de gebogen lijn van het berghout te volgen tot ik ongeveer in het midden van de romp op de waterlijn uitkom. Vanaf dat punt ga ik de methode van Petr volgen (afstanden per spant meten en delen door het aantal planken. Deze maten vervolgens op de romp uitmeten en gebruiken als basis om de planken te verjongen.
Voor de lengte van de plankjes ga ik uit van een “handelslengte” destijds van 6,30m, dat meen ik ergens te hebben gelezen. Bij een schaal van 1:72 komt dit neer op 87,5 mm.
Vraag:
T.a.v. de dekbeplanking wordt gesproken over het 4 plank systeem. Is het logisch te denken dat dit systeem ook voor de 2e beplanking van toepassing is?