HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

Ziet er netjes uit, maar waarom de kabels zo lang gelaten ?

Ik heb de kabels heel kort gemaakt en dan naar de ESC, zo heb je niet de kabels onder de klitteband zitten.

Kan het niet goed zien, maar denk dat je Zippy's hebt gekocht ? (gezien de blauwe kleur) Laat eens weten hoe die bevallen, vond ze zelf een stuk minder dan de Turnigy's in de Vorza (erg snel vrij warm tot heet op 18T/46) , maar gebruik ze nog steeds in de Slash naar alle tevredenheid. Denk zelf dat ze iets mindere spec cellen gebruiken.
Vergelijk hier de 5000mAh 30c Turnigy met de 5000mAh 30c Zippy, de 40c Turnigy vind ik nog fijner, die wordt helemaal niet meer warm in de Vorza.

Ben benieuwd hoe de nieuwe Nanotech series zijn ! Iemand al ervaring met die packs ?

Dit zijn geen Zippy's maar Maxtraxx lipo's. Heb ze nu een paar keer gebruikt en de accu's worden een beetje lauw. Moet ik er wel bij vermelden dat ik alleen op rechte stukken heb gereden. Rij nu ook met 18T/46.

Vraagje :

Gisteren lekker wezen bashen in het bos, veel losse bladeren, weinig tractie etc. Veel bergop.
Op zich ging het geweldig, maar toen ik de accu's wou wisselen voor de tweede run, controleerde ik de motor en esc (beide prima ~50 graden) maar raakte ik per ongeluk de middenassen aan, deze waren bloed maar dan ook echt bloedheet. Kreeg niet echt een goede meting met de temp gun, maar denk richting 100+ graden. De steekasjes naar de wielen waren niet eens lauwwarm. Iemand enig idee hoe dit zou komen ? Lagers lijken allemaal soepel te lopen.
Denk nml dat ze zo heet waren dat de plastic diffs hier echt wel een probleem mee gaan krijgen.

Spur en pinion waren wel goed warm, maar niet in de buurt van de temp van de steekasjes. Weet uit verleden dat een te strakke spur/pinion ook wel behoorlijk wat warmte kan generen, maar dat is hier dus niet de oorzaak.

Ik rij met 8k voor, 10k midden en 5k achter, 4S met 18/46 vertanding. Zelf zat ik al te denken aan dikkere olie in het midden, maar ben stom verbaasd dat ie zo heet zou worden door te dunne olie. Op zich is de diff werking wel prima, vermogen wordt goed verdeeld over de vier wielen, al zou ie wel iets meer tractie achter mogen hebben. Wou dus al 15 of 20k in midden doen.

Wordt een zeer hard werkend midden diff zo heet ?

Ik kan me haast niet voorstellen dat een diff zo heet kan worden. Heb je de standaard middenassen nog? Ik ben van plan de middenassen te gaan upgraden.

Ik zou zeggen, voor dat geld, probeer ze eens uit en laat de resultaten weten !

Iemand enig idee over mijn vraag van een paar posts geleden ?

Ik ga deze bandjes maar eens bestellen. Laat binnenkort wel even weten hoe ze bevallen.

Wat kosten de originele HPI bandjes eigenlijk?

Ik zal het eens bekijken als ik weer ga rijden snoebel maar das op zn vroegst aankomend weekend.
Heb zelf 7k in het midden diff zitten en rij ook nog met 6s, en mij is het nooit opgevallen. Maar ik zal het eens meten
Zit er veel slijtage op de assen?
Grts

Warm midden diff

Hoi,

Ik rij met 10k in mijn midden diff. Het is me ook al een paar keer op gevallen dat het aardig warm kan worden.

Heb het diff eruit gehaald en alles liep soepel. Dacht dus eigenlijk dat de warmte komt van de diff werking.

mzzl
John

b25437ae-0f63-9c3b.jpg

Mijn Vorza met Jconcepts bodyshell. De pasvorm is goed, een klein beetje ruimer dan de stock shell. Je moet de neus afknippen bij de inham die er al ingemaakt is van Jconcepts uit want daar zet je die vast op de voorste schocktower met het boutje van de voorste bodypost.

Dan kort je de body aan de voorkant waar je de neus net hebt afgeknipt nog een mm of 5 korter zodat de body de rest van de wagen goed volgt. Het enige punt is dan nog de body post achter, die zit dan precies op het randje van de bolling van het dak. Is op zich geen ramp, het betekent alleen wel dat de bodyclip er maar langs 1 kant in kan.

.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is wel heel mooi geworden zo lijkt het leo, jammer dat de foto een beetje klein is maar orginele paintjob :Fade-color

Nog terugkomend op de vraag van snoebel eerder, heb vandaag gereden en de assen worden inderdaad wel een beetje warm.
Maar vooral de diffcups die worden nog warmer dan de assen.
De assen voor en achter blijven totaal koel.

Ik heb het zitten meten allemaal en na lang bashen op 6s, door zand en gras rijdende donuts draaien en whatnot waren deze 57 graden.
Kheb dus 7k diff oil er in zitten. En das kwa rijden wel lekker vind ik, dikste watk hier heb liggen is 10k.
Maar ik denk niet dat dit verder een probleem is
Grts

60 graden op de assen is niet echt een probleem...
De assen van mijn ex-durango werden loeiheet (niet vast te nemen) en verder nooit problemen ondervonden. Heb er toch 9 maanden mee rondgereden.

Iemand al een nieuw model vorza in bezit?

Hier nog rijders die gratis mee willen doen aan een electrowedstrijd op de modelbouwvereniging waterland te purmerend a.s. weekend zaterdag electro en zondag electro en nitro beide wedstrijden 1:8 buggy/truggy.

Worden ook jullie vragen beantwoord mbt bandenkeuze, warmteontwikkeling moteren en esc. acuukeuze, laden van snel laden van lipo accu's etc etc er loopt dan veel ervaring rond mbt al uw vragen mbt de 1:8 klasse.

Kijk hier ergens op het forum bij openhuisdagen 17 en 18 september modelbouwvereniging waterland voor inschrijvingen (leentransponders aanwezig)

Gezellig kijken mag ook...............we verwelkomen jullie graag

Hey luitjes,
gisteren weer gereden met mijn Vorza, bij mijn 2e 4s pakket had ik het gevoel dat mijn auto wat minder punch had. Het verschil was bijna niet te merken dus reed nog ffe door.

Toen ik thuiskwam zag ik echter wat vermoedelijk de oorzaak was.

Zo zag mijn 4s lipo eruit toen ik hem uit de Vorza haalde.

2011-09-14%25252017.25.42.jpg

Ik heb het hele pakket ook nog ffe op het balkon (just in case) uit de behuizing gehaald en het leek erop dat een paar cellen bol waren geworden.

Ffe gecheckt op de lader.
cel 1 en 2
2011-09-14%25252017.25.57.jpg

cel 3 en 4
2011-09-14%25252017.26.10.jpg

De cellen lijken mij niet te ver ontladen, maar durf het pakket ook niet meer op te laden. Denk dat ik het pakket gewoon als verloren kan beschouwen. Toch netjes zo'n 10 maanden mee gedaan.

Binnenkort maar weer eens een 4s pakket bij Hobbyking bestellen.

oh en ps. mijn assen worden niet echt heet, kon ze nog vasthouden, maar denk dat dat eerder kwam omdat ik neit heel heftig reed (beetje heuveltje/grasveld).

Laatst bewerkt:
Wellicht is de behuizing gewoon gebarsten door de klappen van het chassis, je cellen krijgen dan alle vrijheid om zich te vormen, en wellicht dan wat boller als dat ze klem zitten. Je cellen zijn prima in balans. Behuizing vastlijmen, tape eromheen en opladen in de lipobag (buiten). Heb hetzelfde eens gehad met een 2s orionpack, ruim een jaar geleden, doet het nu nog prima. Als je het niet vertrouwt niet doen, maar proberen kan altijd toch?

heb dit ook gehad met een 2s pack omdat de behuizing geknapt was, gewoon duct-tape er omheen en hij loopt nog als een tierelier :D

Ik had wel een paar hoge sprongen gemaakt (van circa 2 m. hoog), maar had het idee dat hij al minder punch had voordat ik de sprongen maakte. Denk dat ik hem inderdaad voorzichtig keertje buiten ga proberen op te laden en kijken of ik hem nog in de behuizing krijg (zonder te forceren). Desondanks wil ik ook niet al te veel risicos creëren.

Wellicht is de behuizing gewoon gebarsten door de klappen van het chassis, je cellen krijgen dan alle vrijheid om zich te vormen, en wellicht dan wat boller als dat ze klem zitten. Je cellen zijn prima in balans. Behuizing vastlijmen, tape eromheen en opladen in de lipobag (buiten). Heb hetzelfde eens gehad met een 2s orionpack, ruim een jaar geleden, doet het nu nog prima. Als je het niet vertrouwt niet doen, maar proberen kan altijd toch?

Mwhaa, gezien de foto denk ik geen strak plan. Cellen zijn heel duidelijk bol !

Ik zou geen risico nemen en deze in een bak zout water gooien en een nieuwe kopen.

Hehe beetje unlucky misschien, deze cases staan er echter wel een beetje om bekend.
Maar voor het geld is het prima toch als je 10 maanden er mee kunt doen
Maar ik vind het toch moeilijk te geloven dat iemand zo heel zuinig op zn wagen is terwijl hij/zij een basher is.. dat kan toch niet? Je stuurt zon ding continu met een noodgang de ellende in.. tenmiste ik dan
Maar 2 meter hoog dat vind ik toch nog best een hoge jump, maar echt insane is het waarschijnlijk niet
Grts

Circuit rijden is ook hard voor de wagentjes.

Hier filmke van de mbx6 eco, maar daar reden we met de vorza ook.
Vorza presteerd iets minder door de zware bouw en andere gear ratio, maar ging ook nog vlot . Mer de vorza moest je enkel harder 'werken' om snel te gaan.
Wagen gaat hoger dan 2 meter :p, maar daar zijn ze voor gemaakt.

Rijder is Kurtje btw...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back