@Emanuel; ja, dat is het ook geworden, een instelbare arm. Het is nog niet precies zoals ik wil, maar het werkt en de boel staat recht.
@Roelof; inderdaad, perfect haal ik nooit. Maar er was, voorzichtig gesteld, ruimte voor verbetering. Ik haalde naar links 100% stuuruitslag bij 60% servouitslag, naar rechts haalde ik de 100% stuuruitslag nog niet bij 100% servouitslag. Nu staat de servouitslag voor links en rechts op 63%, en de trim staat 1 klikje naar links. De servo saver staat in neutraal ook echt op 12 uur.
En dan, de racedag uiteraard. Het was weer een leuke dag. Het ging niet allemaal volgens plan, om het voorzichtig te zeggen, maar ik heb weer heel veel geleerd. ’s Ochtends wilde ik graag vroeg weg om veel te kunnen trainen. Helaas was het een nogal warme nacht, en mijn zoon besloot me vanaf 01.30u wakker te houden. We zijn maar naar beneden gegaan om de rest niet wakker te maken, maar veel hebben we niet meer geslapen, samen op de bank. Dus reed ik ook pas laat weg, en was ik om 08.45u pas op het circuit. Snel uitladen, ‘torretje bij Michael opgehaald en ingebouwd. Bij Michel de bestelde bumper opgehaald en erop, dat past een stuk beter. Dan de baan op. Ohjee, hij gaat alle kanten op! Dat is het nadeel van laat ’s avonds de hele besturing herbouwen en niet meer testen. Rustig terug naar de pits, en trimmen maar. Na een paar trimpogingen rijdt de boel weer rechtuit. Het bleek maar één klikje te zijn, ik was veel te veel aan het trimmen in het begin. Toen vond ik de auto nog veel te nerveus, en ik herinnerde mij dat ik de zender gereset had om schoon te beginnen. Ergo, ik had het exponentieel op het stuur bij die reset ook weer naar nul gezet. Snel naar -20% en nog een rondje sturen. Nu rijdt de auto weer goed, en reageert beter op het stuur dan ooit te voren. Die snellere servo en het opnieuw richten van de hele sturing is wel nuttig gebleken. Helaas heb ik totaal maar een rondje of vijf, merendeel om te trimmen en zo, dus eigenlijk geen echte oefenrondjes. Toen werd de baan gesloten, de heats gingen beginnen.
De eerste heat was slecht, maar zonder veel erge fouten. Ik ken deze baan helemaal niet, en durf nergens echt te rijden. Ik rijd maar 13 rondjes, de snelste 17.
Heat twee is veel slechter, al leer ik langzaam het snelle gedeelte van de baan te rijden. Vanaf de krappe bocht na de start kan je eigenlijk volgas tot de 180 graden bocht na het rechte eind, als je netjes stuurt. En die 180 graden bocht blijk je best hard te kunnen nemen, als je op tijd instuurt en onderin de kom blijft. Dat lukt me een paar keer. Het middendeel blijft een ramp, ik glijd 4x op dezelfde bocht uit de baan. Ook mis ik een paar keer de flauwe bocht tussen het eerste en tweede stuk van het rechte eind, door te laat in te sturen. En de kombocht aan het einde van het rechte stuk is ook niet altijd pefect… Door alle fouten maar 12 rondjes.
Dat vind ik jammer bij deze baan; bij de eerdere banen kon je vaak jezelf weer terug de baan op sturen, bij deze baan sta je in het gras, en moet je wachten op een inzetter. Daarover gesproken, ik vind het jammer dat niet alle baaninzetters even “enthousiast zijn”. Ook komen inzetters gewoon niet op komen dagen. Ik verloor mijn auto dus vier keer bij inzetpost 8, maar daar zat niemand. Terwijl die persoon er echt was, ik kan het via MyRCM.ch zo checken… Daarnaast zat de persoon op post 9, er vlak bij, voorover gebogen zijn telefoon te checken. Dat helpt ook niet mee. Het is uiteraard mijn fout dat ik de baan af schiet, maar dat het dan zo lang duurt voordat de auto weer op de baan is vind ik jammer.
Nou ja, genoeg gezeurd, we hebben beeldmateriaal! Voor deze tweede heat heb ik een camera op mijn pet gemonteerd. Dit speeltje heb ik van mijn vrouw gekregen en het was de eerste keer dat ik hem gebruikte. Het richten is nog niet perfect, we missen vooral het deel onder het camerazicht. Ik pan-and-tilt ook met mijn ogen, niet met mijn hele hoofd, kennelijk. Maar toch leuk. Let vooral niet op mijn uitspraken als ik weer eens van de baan glijd…
De derde heat gaat beter, ik maak minder fouten. Erg hard gaat het nog niet, maar wel 15 rondjes. Deze heat is redelijk foutenvrij, dat scheelt dus heel veel. Overigens, nog niet gemeld, mijn auto gaat een stuk harder dan de vorige race en rijdt op het rechte eind goed door. Sommigen zijn nog sneller, maar qua rechtelijnsnelheid val ik niet meer uit de toon.
De sprint finale gaat ook leuk, ik start als achtste en finish als vijfde, met eigenlijk maar één grote fout, in de laatse ronde. Het begon te miezeren en ik probeerde voorzichtig te rijden, maar toch schoot ik in de flauwe bocht tussen de twee rechte stukken weer van de baan. 13 rondjes, de beste rondetijd gaat eindelijk goed naar beneden. Vijfde van de negen, ik ben tevreden.
Tussen de Sprint en de Grote finale kreeg ik nog een paar goede tips van Viel9. Hij had mijn heat goed bekeken en kon een paar goede verbeterpunten noemen. Zo sneed ik de haarspeldbochten veel te krap aan, waardoor ik te wijd uit kom, en ik ga pas weer op het gas als de auto de bocht weer uit is. Ik durf nog niet op het gas als ik nog in de bocht zit, want vroeger gleed mijn auto dan meteen achterstevoren. Dat was in de eerste race, en mijn auto is intussen veel verbeterd, maar ik had het nog nooit geprobeerd. Ruimte voor verbetering!
De Grote finale start ik als tweede, omdat de startvolgorde van de eerste zes auto’s uit de Sprint finale wordt omgedraaid. Al snel zijn de toprijders me voorbij. Daarna is het is stuivertje wisselen met auto nummer acht om plaats vijf en zes. Leuk, zo’n race analyse; Ik start eerder, maak een fout in ronde twee en auto nummer acht is me voorbij. In ronde vier maakt hij een fout, en ben ik er voorbij. Dan blijven we zo doorrijden tot ik in ronde 15 van de baan ga en ronde 16 langzaam aan doe, maar hij rijdt ronde 17 en 18 niet goed waardoor ik weer voorbij kom. Helaas schiet ik in de laatste ronde, ronde 21, weer in de flauwe bocht van de baan. Ik had drie seconden voorsprong, maar dit rondje is 12 seconden langzamer dan mijn gemiddelde dus wordt ik zesde en hij vijfde in deze finale. Ik leer in deze rit wel goed van de tips van Viel9. Ik ga veel eerder op het gas in de bochten, waardoor de auto ook minder naar buiten glijdt. En ik snijd de bochten ruimer aan, en krapper langs de binnenbocht. Ik voel dat er nog veel meer te winnen valt door deze rijtechniek te leren!
Uiteindelijk sta ik vijfde in de einduitslag, omdat auto nummer 8 de Sprint finale niet goed gereden had. Ik ben daar zeer tevreden mee, zeker gezien de bak ervaring die voor me in de uitslag staat. En daarmee komen we ook tot de verrassing van de dag; ik heb de TB-04 Pro II kit weer verkocht. Ik zie in dat ik nog heel veel kan leren in deze klasse. Volgend seizoen misschien een TT-02, maar zeker weer deze klasse.
Volgende race in Den Haag, begin augustus, ben ik op vakantie. Dat is op zich niet erg, maar ik had er graag gereden. Dank iedereen weer voor een gezellige dag en veel goede tips!