HugoWs Tamiya Cup avontuur

Ik weet net met welke zender je rijdt, maar verschillende zenders hebben een sub trim functie.
Dat wil zeggen dat je het nul punt van de servo verlegt (in de zender natuurlijk.)
Op deze manier heb je een gelijke uitslag naar beide kanten
 
Een op maat gemaakte koppelstang is het enige wat echt goed helpt. natuurlijk kun je het allemaal electronisch oplossen, maar je houd dan altijd snelheidsverschillen en ook is de kracht niet gelijk bij links of rechts sturen. In de praktijk merk je daar niet veel van, maar de mechanische oplossing is de beste.
Kun je van Tamiya onderdelen niet zelf iets maken? Lijkt me niet dat ze daar moeilijk over doen.
 
Een stuur 100% neutraal en 100% symetrisch krijgen gaat nooit lukken.

Als de stuurinrichting niet in het midden staat voor het rechtuit rijden moet je met de stuurstangen (ook wel spoorstangen) spelen, de 1 langer maken en de andere korter zodat de stuurmechanisme verder naar het midden komt.

Wil je de servo uitslag meer symetrisch krijgen zal je de de hevel/saver op de servo een tandje moeten verdraaien.
 
@Emanuel; ja, dat is het ook geworden, een instelbare arm. Het is nog niet precies zoals ik wil, maar het werkt en de boel staat recht.

@Roelof; inderdaad, perfect haal ik nooit. Maar er was, voorzichtig gesteld, ruimte voor verbetering. Ik haalde naar links 100% stuuruitslag bij 60% servouitslag, naar rechts haalde ik de 100% stuuruitslag nog niet bij 100% servouitslag. Nu staat de servouitslag voor links en rechts op 63%, en de trim staat 1 klikje naar links. De servo saver staat in neutraal ook echt op 12 uur.


En dan, de racedag uiteraard. Het was weer een leuke dag. Het ging niet allemaal volgens plan, om het voorzichtig te zeggen, maar ik heb weer heel veel geleerd. ’s Ochtends wilde ik graag vroeg weg om veel te kunnen trainen. Helaas was het een nogal warme nacht, en mijn zoon besloot me vanaf 01.30u wakker te houden. We zijn maar naar beneden gegaan om de rest niet wakker te maken, maar veel hebben we niet meer geslapen, samen op de bank. Dus reed ik ook pas laat weg, en was ik om 08.45u pas op het circuit. Snel uitladen, ‘torretje bij Michael opgehaald en ingebouwd. Bij Michel de bestelde bumper opgehaald en erop, dat past een stuk beter. Dan de baan op. Ohjee, hij gaat alle kanten op! Dat is het nadeel van laat ’s avonds de hele besturing herbouwen en niet meer testen. Rustig terug naar de pits, en trimmen maar. Na een paar trimpogingen rijdt de boel weer rechtuit. Het bleek maar één klikje te zijn, ik was veel te veel aan het trimmen in het begin. Toen vond ik de auto nog veel te nerveus, en ik herinnerde mij dat ik de zender gereset had om schoon te beginnen. Ergo, ik had het exponentieel op het stuur bij die reset ook weer naar nul gezet. Snel naar -20% en nog een rondje sturen. Nu rijdt de auto weer goed, en reageert beter op het stuur dan ooit te voren. Die snellere servo en het opnieuw richten van de hele sturing is wel nuttig gebleken. Helaas heb ik totaal maar een rondje of vijf, merendeel om te trimmen en zo, dus eigenlijk geen echte oefenrondjes. Toen werd de baan gesloten, de heats gingen beginnen.

De eerste heat was slecht, maar zonder veel erge fouten. Ik ken deze baan helemaal niet, en durf nergens echt te rijden. Ik rijd maar 13 rondjes, de snelste 17.

Heat twee is veel slechter, al leer ik langzaam het snelle gedeelte van de baan te rijden. Vanaf de krappe bocht na de start kan je eigenlijk volgas tot de 180 graden bocht na het rechte eind, als je netjes stuurt. En die 180 graden bocht blijk je best hard te kunnen nemen, als je op tijd instuurt en onderin de kom blijft. Dat lukt me een paar keer. Het middendeel blijft een ramp, ik glijd 4x op dezelfde bocht uit de baan. Ook mis ik een paar keer de flauwe bocht tussen het eerste en tweede stuk van het rechte eind, door te laat in te sturen. En de kombocht aan het einde van het rechte stuk is ook niet altijd pefect… Door alle fouten maar 12 rondjes.

Dat vind ik jammer bij deze baan; bij de eerdere banen kon je vaak jezelf weer terug de baan op sturen, bij deze baan sta je in het gras, en moet je wachten op een inzetter. Daarover gesproken, ik vind het jammer dat niet alle baaninzetters even “enthousiast zijn”. Ook komen inzetters gewoon niet op komen dagen. Ik verloor mijn auto dus vier keer bij inzetpost 8, maar daar zat niemand. Terwijl die persoon er echt was, ik kan het via MyRCM.ch zo checken… Daarnaast zat de persoon op post 9, er vlak bij, voorover gebogen zijn telefoon te checken. Dat helpt ook niet mee. Het is uiteraard mijn fout dat ik de baan af schiet, maar dat het dan zo lang duurt voordat de auto weer op de baan is vind ik jammer.

Nou ja, genoeg gezeurd, we hebben beeldmateriaal! Voor deze tweede heat heb ik een camera op mijn pet gemonteerd. Dit speeltje heb ik van mijn vrouw gekregen en het was de eerste keer dat ik hem gebruikte. Het richten is nog niet perfect, we missen vooral het deel onder het camerazicht. Ik pan-and-tilt ook met mijn ogen, niet met mijn hele hoofd, kennelijk. Maar toch leuk. Let vooral niet op mijn uitspraken als ik weer eens van de baan glijd…


De derde heat gaat beter, ik maak minder fouten. Erg hard gaat het nog niet, maar wel 15 rondjes. Deze heat is redelijk foutenvrij, dat scheelt dus heel veel. Overigens, nog niet gemeld, mijn auto gaat een stuk harder dan de vorige race en rijdt op het rechte eind goed door. Sommigen zijn nog sneller, maar qua rechtelijnsnelheid val ik niet meer uit de toon.

De sprint finale gaat ook leuk, ik start als achtste en finish als vijfde, met eigenlijk maar één grote fout, in de laatse ronde. Het begon te miezeren en ik probeerde voorzichtig te rijden, maar toch schoot ik in de flauwe bocht tussen de twee rechte stukken weer van de baan. 13 rondjes, de beste rondetijd gaat eindelijk goed naar beneden. Vijfde van de negen, ik ben tevreden.

Tussen de Sprint en de Grote finale kreeg ik nog een paar goede tips van Viel9. Hij had mijn heat goed bekeken en kon een paar goede verbeterpunten noemen. Zo sneed ik de haarspeldbochten veel te krap aan, waardoor ik te wijd uit kom, en ik ga pas weer op het gas als de auto de bocht weer uit is. Ik durf nog niet op het gas als ik nog in de bocht zit, want vroeger gleed mijn auto dan meteen achterstevoren. Dat was in de eerste race, en mijn auto is intussen veel verbeterd, maar ik had het nog nooit geprobeerd. Ruimte voor verbetering!

De Grote finale start ik als tweede, omdat de startvolgorde van de eerste zes auto’s uit de Sprint finale wordt omgedraaid. Al snel zijn de toprijders me voorbij. Daarna is het is stuivertje wisselen met auto nummer acht om plaats vijf en zes. Leuk, zo’n race analyse; Ik start eerder, maak een fout in ronde twee en auto nummer acht is me voorbij. In ronde vier maakt hij een fout, en ben ik er voorbij. Dan blijven we zo doorrijden tot ik in ronde 15 van de baan ga en ronde 16 langzaam aan doe, maar hij rijdt ronde 17 en 18 niet goed waardoor ik weer voorbij kom. Helaas schiet ik in de laatste ronde, ronde 21, weer in de flauwe bocht van de baan. Ik had drie seconden voorsprong, maar dit rondje is 12 seconden langzamer dan mijn gemiddelde dus wordt ik zesde en hij vijfde in deze finale. Ik leer in deze rit wel goed van de tips van Viel9. Ik ga veel eerder op het gas in de bochten, waardoor de auto ook minder naar buiten glijdt. En ik snijd de bochten ruimer aan, en krapper langs de binnenbocht. Ik voel dat er nog veel meer te winnen valt door deze rijtechniek te leren!

Uiteindelijk sta ik vijfde in de einduitslag, omdat auto nummer 8 de Sprint finale niet goed gereden had. Ik ben daar zeer tevreden mee, zeker gezien de bak ervaring die voor me in de uitslag staat. En daarmee komen we ook tot de verrassing van de dag; ik heb de TB-04 Pro II kit weer verkocht. Ik zie in dat ik nog heel veel kan leren in deze klasse. Volgend seizoen misschien een TT-02, maar zeker weer deze klasse.

Volgende race in Den Haag, begin augustus, ben ik op vakantie. Dat is op zich niet erg, maar ik had er graag gereden. Dank iedereen weer voor een gezellige dag en veel goede tips!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na het bekijken van de eerste 3 minuten van jou filmpje had ik het gevoel dat je veeeeeeel te lang op je gas blijft gaan als je een bocht nadert en dat je wagen nog teveel onderstuurd is.
Op het filmpje zie je heel goed dat je steeds naast de donkere lijnen rijd, terwijl daar juist de meeste grip ligt en je nog heel veel tijd kunt winnen. Zelfs met ietsjes trager en meer gecontrolleerd door de bochten te gaan.

Wat me ook vooral opvalt is dat je heel vaak technisch uitgelegde reply's post maar om echt verbetering in het rijden te krijgen is door veel te trainen en vooral veranderingen in je setups uit te proberen.
Dan pas ga je veel meer nut hebben aan het technische gedeelte.

Dit is absoluut niet slecht bedoeld of kritiek en wil je hiermee absoluut niet mee aanvallen of zo (die intentie zit hier absoluut niet achter) maar het is steeds de praktijk die op het circuit het belangrijkste is en waarmee je de meeste vooruitgang boekt.
 
Ik verloor mijn auto dus vier keer bij inzetpost 8, maar daar zat niemand. Terwijl die persoon er echt was, ik kan het via MyRCM.ch zo checken…
Sorry Hugo, daar had ik moeten staan.

Ik weet in elk geval van 1 keer, dat ik op de verkeerde plek stond. Toen stond ik in te zetten op nummer 2 (m'n rijdersnummer in de Euro-TW), terwijl ik op 8 had moeten staan (m'n rijdersnummer in de Euro-GT).

Baaninzetten overgeslagen heb ik volgens mij echter niet.

Ik zal proberen volgende keer beter op te letten.

Mvg, Joost
 
Joost,
verkeerde plek staan, kan gebeuren, maar je stond er wel als baaninzet.
dat er dan toch baanposten leeg blijven is idd wel wat vreemd.
bij een tekort aan baaninzet kan een verzoek op vrijwilegers gedaan worden volgens mij.

zelf heb ik ook een halve heat vergeten in te zetten, heb hiervoor mijn excusses voor aangeboden bij de wedstrijdleiding
en doe dat nog via deze weg ook aan de rijders van de M-klasse

sorry heren
 
Sorry Hugo, daar had ik moeten staan…

’t Is ook geen halszaak, hoor, jij bent nu het lijdend voorbeeld… Er waren redelijk wat posities onbezet bij meerdere klassen, en het enthousiasme van diverse mensen bij het inzetten was, eh, niet 100%. Ik heb er meer mensen over gehoord. Misschien niet helemaal fair van mij om alleen jou te noemen, maar het was een mooi voorbeeld!


Na het bekijken van de eerste 3 minuten van jou filmpje had ik het gevoel dat je veeeeeeel te lang op je gas blijft gaan als je een bocht nadert en dat je wagen nog teveel onderstuurd is.

Klopt grotendeels. Helaas heb ik de finales niet gefilmd, dan zie je de vooruitgang. Ik kan het onderstuur een stuk beperken door iets eerder van het gas te gaan, maar vooral door eerder weer gas te geven. Dan trekken de voorwielen hem kennelijk de bocht door, in plaats van dat hij naar buiten glijdt. Is dat bij alle auto’s zo, dat ze meer overstuurd zijn rollend dan wanneer je gas geeft? Of is dat iets van mijn auto?


Op het filmpje zie je heel goed dat je steeds naast de donkere lijnen rijd, terwijl daar juist de meeste grip ligt en je nog heel veel tijd kunt winnen.

Dat bedacht ik me ook ongeveer halverwege de derde heat. :hammer:


Wat me ook vooral opvalt is dat je heel vaak technisch uitgelegde reply's post maar om echt verbetering in het rijden te krijgen is door veel te trainen en vooral veranderingen in je setups uit te proberen.
Dan pas ga je veel meer nut hebben aan het technische gedeelte.

Daar heb je helemaal gelijk in en dat is precies wat er even niet in zit bij mij. Oefenen! Ik heb er gewoon te tijd niet voor. Daarom heb ik ook besloten volgend jaar de Top Stock te blijven rijden, en niet naar de TW te gaan die ik zo mooi vind. Misschien als mijn gezin in wat rustiger vaarwater zit volgend seizoen, dat ik er ook zaterdag middag bij kan snoepen om te trainen en circuit in de vingers te krijgen.

Dit is absoluut niet slecht bedoeld of kritiek en wil je hiermee absoluut niet mee aanvallen of zo (die intentie zit hier absoluut niet achter) maar het is steeds de praktijk die op het circuit het belangrijkste is en waarmee je de meeste vooruitgang boekt.

Verontschuldig je vooral niet, alle tips en input zijn welkom. Ik ben er erg blij mee!

Hugo
 
Wat zeker een zeer goede tip kan zijn is het op tijd verminderen van gas naar de bochten toe maar toch net genoeg gas blijft geven om de wagen zeer mooi door de bochten heen te laten rijden.
Dit zorgt er voor dat je de wagen beter gaat kunnen controleren en in de bocht gaat kunnen plaatsen.
Welk ervoor zorgt dat je veel snellere rondetijden gaat kunnen neerzetten.
Dit vraagt echter wel veel training omdat elke beginnende piloot een natuurlijke reflex heeft om naar de bocht het gas volledig los te laten.
 
Hugo, wacht maar tot je je banden goed gelijmd hebt......dat geeft pas een stuk meer stabiliteit ;-) Dan gaat het positioneren voor de bochten ook een stuk beter en zal je zien dat de auto elke ronde hetzelfde reageert.....
 
Hahaha, ja, dat was stom, hè? Ik had het niet eens door. Voor de minder ingewijden; ik versleet in de eerste race op Lelystad een hele set banden. Waarschijnlijk door de slechte afstelling van de auto en mijn overenthousiasme. Dus nieuwe banden en velgen, en om de kosten wat te drukken besloot ik de banden niet voor eeuwig met CA te verlijmen, maar met BysonKit. Dat kan je weer lossnijden, en dan de velgen opnieuw gebruiken. Inmiddels zijn er twee dingen gebeurd:
1) De auto rijdt veel beter, en ik een beetje beter, dus de banden slijten vrijwel niet meer. Ik heb die tweede set er nog steeds onder zitten en die houden de laatste race ook nog wel.
2) De BysonKit heeft inmiddels dus losgelaten, de banden hangen los op de velgen. Wonderbaarlijk genoeg zijn ze er niet afgelopen, maar ik denk dat ik ze voor de volgende race toch even vast plak met wat CA...

Hugo
 
Oh, deze hadden jullie nog tegoed:

full


Ik ga wel steeds beter rijden naarmate de dag vordert. Nog een jaar of 6 Top Stock deelnamen en ik rijd vooraan!

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, weer terug van vakantie. Op de vakantielocatie in Frankrijk bracht de postbode mijn nieuwe kitje. Ik heb geen foto's genomen, gewoon lekker eerst maar eens helemaal standaard in elkaar geschroefd. Gisteren avond thuis de eerste foto's:

full


full


En FF knippen:

full


Later zal ik met hop-ups aan de slag gaan, heeft geen haast.

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jahoor, dank je. Lekker geen internet, telefoon uit (1x per dag checken...) Even weg van het werk. Leuk werk, hoor, maar 2 weken per jaar pauze is wel fijn. Redelijk weer, kinderen speelden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met andere kinderen. Ik heb zelfs de tijd gehad om, naast het assembleren van deze kit, een goed boek te lezen.

Volgend jaar wil ik inderdaad met deze, en met mijn tt-01, aan de Cup deelnemen. Ik ben mijn vrouw voorzichtig aan het voorbereiden op het feit dat ik volgend seizoen ook per race een keer wil gaan trainen, bijvoorbeeld op de zaterdag ervoor... Misschien deze winter indoor met de Mini bij MRC, al denk ik niet dat daar veel van zal komen.

Hugo
 
Vandaag het hele topic even doorgelezen. Wat een leuke en inspirerende verhalen! :D Krijg nu zin om een TT01 erbij te kopen en lekker te gaan racen. Ga zo door! Ik blijf je volgen.
 
Niet doen, Peter!


Je kan beter een TT-02 kopen! :) Doe lekker mee! Maar niet te hard rijden, hè, anders rijd ik nog verder achteraan...

Hugo
 
Back
Top