HugoWs Tamiya Cup avontuur

Nog niet. Blijft in de doos tot ergens in oktober. Dan ben ik jarig en de verlangslijst staat vol hopups, kap, verf, banden, motor en ESC, en zo. Geduld is een schoone zaek, ik blijf nu rustig met de TT-01 rijden.

Daarover gesproken; ik heb een hele simpele standaard servo op het stuur zitten. Ik lees dat een sterke snelle servo beter is. Ik heb deze gevonden:
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*
29769.jpg

10.68kg / 0.083sec

Als de heli jongens het aandurven, durf ik ook wel. Of maakt het weinig uit op een TT-01?

Dank,

Hugo

Ik heb er een Kimbrough op zitten, de standaard saver is inderdaad pet. De TB-04 krijgt de 51000 saver van Tamiya.

Hugo

Hou er rekening mee dat de voltage van ESC een rol in je snelheid speelt. Gezien dit vaak 5v is kom je volgens de specs op 0.1 sec uit ipv 0.08
En uiteraard moet je bij dergelijke servo's afvragen of de specs wel kloppen.

Een andere zender zal de snelheid van het verdraaien niet beter maken. De hogere framerate zal alleen de uiterste latency inkorten. Veel standaard zenders hebben een framerate van 20ms, dus op het meest ongunstigste geval als je de stuur verdraait kan het 20ms duren voordat de info door komt en de servo reageert. Hogere framerates zitten veelal op 5ms en win je 15ms in de uiterst mogelijke vertraging, het doet nog niets aan de bewegingssnelheid van de servo.

Dank voor je duidelijke uitleg. Ik zal vanavond eens checken of de BEC op 5 of 6V staat, dat kan inderdaad ook mee- (of tegen-) werken. Goed om te weten dat een duurdere zender niet zal helpen hierbij. Ik rijd linkshandig (zelf omgebouwd) en een goede linkshandige zender is me echt te duur, ik kan alleen de betere Spektrums en Sanwa's vinden.

Hugo

Een zender die hooguit 15msec kan schelen of een snellere servo die sowieso 30msec sneller is. In de prijs zou ik het wel weten.... Er zijn tegenwoordig genoeg servo's te krijgen die rond de 0.05sec zitten met een kracht van 4 tot 6kg. Als je snelheid zou willen....

Kijk heel goed naar de specs. 0.07 op 6v, dat is niet veel sneller dan je 1e keuze.
Maar er zijn er genoeg te vinden met 0.05/0.06 sec op 6v.

Merk je het... goede vraag...
Hoe sneller de auto hoe sneller je hem wilt kunnen besturen, dat is een feit.

Ik moet wel toegeven dat een hoge framerate in combinatie met een goede snelle servo je een beter gevoel en doseerbaarheid in het sturen geeft waardoor je de auto beter en makkelijker kunt positioneren in de bochten.

Ik heb een Futaba T7C (vliegtuig-) zender en zo. Dat heet toch kwaliteitsspul te zijn, al is het ook niet meer het nieuwste van het nieuwste. Ik denk dat ik de servo daar eens op aansluit, en kijk of dat een andere snelheid / ander gedrag oplevert. Jammer wel dat je bij weinig zenders de frame rate kan vinden in de specs, zeker bij de goedkopere niet. Zal wel niet zonder reden zijn...

Hugo

Ga er maar vanuit dat de goedkopere zenders geen hogere framerate kennen. Een hogere framerate betekent namelijk ook dat je alleen nog maar digitale servo's kunt gebruiken en dus een hoop problemen veroorzaakt bij mensen die een upgrade zender zoeken.

Maar de framerate is geen vaste vertraging. Als jij precies voordat de zender de puls voor de stuurservo genereert het stuur beweegt heb je geen vertraging. De maximale vertraging dat kan optreden is 20msec maar dat is niet iedere keer dat je een stuurbeweging maakt. Die verschillen in vertraging kan jou een minder precies gevoel geven.

Ik denk dat ik een keer in een echte winkel het één en ander moet proberen, voelen, ervaren. Ik heb de zender van Elect0n mogen proberen, wat een fijn ding, (Sanwa, ik meen M11-x) maar dat was ook op een Euro TW auto, dat is ook al anders.

Zojuist de UBEC naar 6V gezet, groot verschil. De servo is wel snel, en bromt een stuk minder. Hij "voelt zich" kennelijk niet goed bij 5V. Wel jammer dat de stuuruitslag op de zender terug moet naar 65%, anders komen de fusees tegen de daarvoor bedoelde blokken op de armen van de wielophanging. Ik wil de aangrijping van de arm dus dichter bij de as van de servo brengen, maar dat gaat niet met deze Kinbrough. Ik gebruik liever 100% slag van de servo bij 100% slag van de sturing.

Hugo

Welke servo saver heb je van Kimbrough??
De small, medium of large?
Dit maakt redelijk veel uit qua max stuur uitslag.

Mvg Roy

Geen idee, eigenlijk, is mij opgestuurd met mijn transponder door vriendelijke winkelier; ik mocht op rekening kopen om de boel op tijd binnen te hebben voor de eerste race. Het is een zwarte, als de kleuren op de Kinbrough site een indicatie zijn heb ik een mid-size. Dat klopt ook qua gatenpatroon.

Ik kan de saver excentrisch monteren, en een gat dichter bij de as gebruiken. Ga ik morgen proberen.

Hugo

En er is ook nog een zwarte large heavy duty, maar die heeft een ander gatenpatroon. Welke is de beste voor de TT-01?

Hugo

Wat heb je er nu op zitten??
De medium?
Indien ja, dan de small.
Deze heeft als het goed is precies voldoende "trow" voor de TT

Mvg Roy

Ik heb heel simpel een gaatje bijgeboord, zo laag mogelijk; probleem opgelost. Wel brengt dit een volgend probleem aan het licht. Het probleem zit er waarschijnlijk altijd al, maar nu zag ik het goed. De servosaver staat niet 'rechtop' als de auto rechtuit rijdt. Hij staat een stukje naar rechts. Alsof de as van de servo te ver naar links zit. Ik kan de servo niet verplaatsen. Het probleem is nu dat ik met 85% uitslag naar links maximale wieluitslag heb naar links, maar bij naar rechts heb ik met 100% servouitslag nog niet 100% stuuruitslag. Dat is ook wel logisch; de arm die op de servo saver komt, P6 uit de handleiding, zit op 11 uur op de servo saver t.o.v. de as van de servo. Stuur ik naar links, dan verplaatst hij naar 2 uur. Een klein beetje hoogteverschil, en een flinke slag. Stuur ik naar rechts, dan verplaatst hij naar 9 uur. Grote verticale verplaatsing, kleine slag. En meer naar rechts draaien heeft geen zin, verder naar 8 uur verkleint de slag alleen maar verder. Wat nu? Ik kan geen instelbare arm vinden bij de hop ups. Ik kan dit wel zelf maken, maar dan is het niet meer origineel Tamiya...

Tips zijn dus zoals gewoonlijk welkom...

Hugo

Back