HugoWs Tamiya Cup avontuur

:weetnie:

temporary_zpsspvzsvj8.jpg

Waarschijnlijk pas de 6e in Sittard (ik heb een hotel geboekt, kan ik zaterdag trainen en zondag vroeg er zijn voor de race). Misschien al een keer eerder in Vianen, als dat lukt. Het helmpje vordert (dat is geen must), de laatste delen komen van de Border hopelijk volgende week, en ik ben een heel eind met mijn motor-overtemperatuur waarschuwer. Die wil ik er voor de zekerheid graag op hebben.

Hugo

Ook onder de kap ben ik (bijna) klaar:

temporary_zps1ox9ya1s.jpg

Het is een F103,6 geworden. Alles doet het, ik moet nog een idee hebben voor het monteren van de antenne, maar dat zal wel goed komen.

Hugo

Ziet er netjes uit Hugo.
Zit er niet in de voorkant van de accu houder een extra mount hole voor zo een klein alu antenne houdertje??
Kan me nog herinneren dat deze daar toen gemonteerd zat.

Mvg Roy

@Tazman; dank voor de tip, ik heb de manuals even nagekeken. Maar dat is voor de antenne buiten de auto. Ik wil de 2,4 giegelhertz antenne er graag binnen houden. Ik verzin wel wat.

Overigens zat ik verder te kijken in die manuals; bij de F103 raden ze iets toespoor aan, bij de F104 iets uitspoor. Heeft dat met de auto te maken, of is het voortschreidend inzicht tussen de ontwikkeling van de 3 en de 4?

Hugo

Ik reed met de F103 of F104 altijd met een halve graad uitspoor.
Dit vond ik zelf gewoon lekker rijden, net als inline voorassen.
Je krijgt er wat meer stuur door maar de auto word ook rustiger.

Mvg Roy

Ideetje voor je antenne, stukje lexaan van circa 2cm breed met links en rechts gaatjes waar je de antennedraad zigzag doorheen weeft.

Ideetje voor je antenne, stukje lexaan van circa 2cm breed met links en rechts gaatjes waar je de antennedraad zigzag doorheen weeft.
Is voor 2,4GHz niet aan te raden, ook niet nodig. Bij de betere systemen is de werkelijke antenne ook maar een kleine centimeter lang, rest van de draad is afgeschermd.

Gewoon het antenne rietje warm maken en onder de body buigen.
Doe wel even een draadje in het rietje, anders knijpt hij dicht.
Joop.

antenne.JPG

Zo, vandaag de eerste outing van de F103,6. Ik was niet erg vroeg in Vianen, ik kon meteen aan de slag want de baan lag al. Ik ging eerst de baan op met de Ride banden, zonder smering. Dat reed niet lekker. Een paar rondjes, maar veel te veel overstuur. Dus even wat anders proberen. Ik had weinig vertrouwen in de Tamiya banden, maar toch even geprobeerd. Mijn gebrek aan vertrouwen was terecht, nog slechter dan de Rides. Voor de volgende rit heb ik de Rides achter gesmeerd, voor niet. Dat gaat al een stuk beter. Ik verander de rijhoogte, en ik ga naar zwaardere veren aan de voorkant. De sturing zet ik op advies van Tazman een stuk minder agressief door de stuurarmen achterop de fusees te zetten, niet op het binnenste gaatje. Ook op zijn advies zet ik een dif een stuk minder strak. Inmiddels is het druk geworden en we rijden in heats, tussen de heats kan ik sleutelen. Steeds maar één wijziging per keer, en dan lekker rijden. Het gaat steeds beter, en ik krijg ook meer vertrouwen in de auto.

Uiteindelijk smeer ik achter de hele band, en voor de buitenste helft. De vering is voor hard, achter ongewijzigd. Misschien dat ik carbon bodem of een lang bovendek (als dat past met een F104 voorwielophanging) ga proberen. Wie weet wat het brengt. Met de Carson Cup Machine kom ik enigszins mee met de brushless jongens, althans op de korte binnenbaan. Ik denk dat ik het voor Sittard en Vianen zo laat, ondertussen spaar voor de brushless motor en regelaar.

Al met al een erg leuke ochtend, veel tips van aardige mederijders. En de auto rijdt goed, ik leer ermee rijden. Het valt me mee na het M-06 avontuur.

Hugo

Zo, vanavond een belangrijke grote verbouwing en hopelijk verbetering aan de auto doorgevoerd. Voor de verbouwing:

temporary_zpsippoorap.jpg

En na de verbouwing:

temporary_zpso07knswb.jpg

Mooi, hè? Ik ben er erg blij mee.

Mocht je het niet direct zien, kijkt u even mee naar de bewegende beelden:

Het is echt een enorm verschil, de vering deed eerst bijna niks, en nu alles. Ik merkte in Vianen dat vooral de banden een groot verschil maakte, de vering afstelling niet. Ik denk dat dat kwam omdat de vering stijver was dan de flexibiliteit van de chassisplaat. Dat is nu over, ik kan nu echt de vering gaan afstellen.

Ik zit nog wel over de stuurarmen en servo te denken. Op de manier waarop het nu zit heb ik erg veel bumpsteer (hoe heet dat in het Nederlands?) en dat lijkt me niet goed.

Hugo

Vanavond nog twee wijzigingen doorgevoerd op het chassis.

temporary_zpsanqsc5f4.jpg

De schakelaar is van mijn zelfgemaakte steun naar de originele plek gegaan, en op de plek waar de schakelaar eerst zat heb ik de transponder nu gehangen:
temporary_zpsalzqjzrr.jpg

Zo hangt de transponder buiten de koolstofvezelplaat, dat schijnt beter te zijn.

De servo is een paar millimeter naar achteren gegaan:
temporary_zpsmnyrquhs.jpg

En bijna een centimeter omhoog:
temporary_zpsvxps97o1.jpg

Zodat ik nauwelijks nog bumpsteer heb.

Ook nu weer denk ik dat ik klaar ben voor het raceweekend in Sittard, totdat ik de volgende verandering bedenk…

Hugo

Laatst bewerkt:
Back