Ikarus Meteor

Een klein probleem; ik heb tijdens het verlijmen van de balsa indekking iets te veel lijm gebruikt. Het lijmoverschot ter plaatse van de hoofdligger geeft problemen bij de verlijming van de “shearwebs” . Ik heb geprobeerd om de lijmresten te verwijderen met een klein freesje maar dat is een tijdrovende klus! Heeft iemand een tip??
4B9BEF24-89E4-4909-8F82-E112D7ED42BE.jpeg
B861405E-6B74-4575-8F44-C014E8056D3D.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De webbing mag ook kops tussen de liggers.
Tussen de liggers heb ik het zelfde probleem. Wellicht is de lijm daar eenvoudiger te verwijderen omdat je niet ter plaatse van het zachte balsa hoeft te snijden. Overigens wil ik bij het einde van de vleugelbuis extra kops hout aanbrengen tussen de ligger ter ondersteuning van de langswebbing.
 
DF11FFE9-A87D-424F-8D85-285EEDC13A6A.jpeg
Ter verduidelijking van de flapconstructie nog een plaatje.
De flaps en ailerons worden pas losgesneden nadat de vleugel is gelamineerd en geschuurd. Dan wordt er een neus van balsa aangebracht op de flaps en worden de scharnierpennen aangebracht. De vleugelhuid wordt afgeschuind om zo de spleet minimaal te houden.
 
  • Like
Reactions: jve
Mesje van een Stanleymesje en dan schrapen.
Eventueel de lijm wat warm maken met een fohn.
Lijkt mij bruislijm (pu lijm) en dat word dan iets zachter.

GJ
 
Mocht je toch met de dremel aan de gang gaan is een slijpsteentje (cylindrisch) wat minder agressief dan een freesje. Maar ik zou ook eerst proberen het weg te steken of snijden.

Mooie aileron constructie trouwens. Ben heel benieuwd!
 
Ik wil nog even terug komen op het verwijderen van lijmresten ter plaatse van de hoofdligger. Na wat experimenteren blijkt een slijptol en een beitel goed te voldoen. De lijm grof wegslijpen met de slijptol en vervolgens de restanten met een beitel verwijderen. Helaas loopt de slijptol vrij snel vol met lijmresten maar die zijn ook wel weer eenvoudig te verwijderen.
992E63F5-C7D6-4289-BD4A-862892B6144D.jpeg
 
Even een statusupdate; het vordert gestaag - er zijn nog zoveel stappen te gaan voordat de vleugel gesloten kan worden ( ofwel het aanbrengen van de onder indekking). Niet vergeten - het aanbrengen van balsa blokjes voor scharnier pennen en roerhevels - het verwijderen van alle lijmresten- hulzen voor de vleugel pennen - bedrading voor de servos etc etc.
A671980C-A600-4EF9-B679-5C3097345CDF.jpeg
 
Weer een kleine stap voorruit. Ik heb vanavond de hoofdligger aangebracht. Een constructie van 4 stuks 6x6 vuren. Latjes van een meter geven het nodige schaftwerk. Maar met de proxxon schijfschuurmachine is deze klus een eitje!
9EC8BFBD-1310-4987-A580-D713D31C6374.jpeg
 
Zie het ook.
Liggers zijn zwaar belaste delen, indien uit verschillende stukken opgebouwd 1/20 afschuinen , schuine las van 6 X 20 = 120 mm .
Als dat niet lukt kan je onder de stuit een extra stuk ligger lijmen , maar schuine las is beter
 
Ik heb nog eens goed naar de foto gekeken. Is het “metselwerk” niet goed uitgevoerd??:(
Ik denk dat het een aantal potloodstreepjes zijn die jullie op het verkeerde been zetten! De schafting is overal uitgevoerd in een hoek van 1/10 = 60 mm en steeds verspringend. Ik zal vanavond nog wat foto’s posten. Webbing zal nog voor extra sterkte zorgen!:koud:
 
Back
Top