indoor electro LB

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 17 nov 2006.

  1. Willi Schmitz

    Willi Schmitz

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo Bruno.

    Ich habe bisher einen Hacker und einen Jeti Regler, beide haben im Governer Mode keine Bremse, also muß ich noch einen Regler kaufen - entweder Castle Creations oder Kontronic Jazz. Wohl eher den Kontronic, da ich mit dem Programmieren per PC so meine Probleme haben werde. Programmierung mit Sender bzw. ProgCard ist schon eher mein Ding.

    Geh mal früher ins Bett!

    Hallo Loet.
    Nicht vergessen, das bei einem LB-Model die Leinen sehr viel Leistung fressen! Nicht für das Modellgewicht braucht man die Leistung bei einem Elektro-LB-Modell, sondern für das Gewicht und den Widerstand der Leinen. Ich denke, um mit einem Schocky Kunstflug an der Leine fliegen zu können, braucht man etwa die doppelte Leistung wie beim RC-Schocky für das Hovern.
    Groetjes

    Willi
     
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    Ben even wat aan het rekenen geweest en ik kom er niet uit
    Als ik Igor zijn model bekijk heeft hij een vleugel belasting van
    8,5 gram/dm
    Als ik met een F2B bak vergelijk en Igor zijn vliegsnelheid neem.
    Dan zou hij een vleugelbelasting van 5 gram / dm moeten hebben.
    Wat doe ik fout of is er een andere verklaring

    Lengte lijnen 21 Meter
    tijd 5,1 Seconde
    Arm 0,5 Meter
    Massa 1700 gram
    Oppervlak 48 dm
    Omtrek 135,0884841 meter PI * D
    Snelheid 26,48793806 Meter /seconde
    Snelheid 95,35657701 Km /hr
    Vleugel belasting 35,41666667 gram / dm

    Lengte lijnen 5 Meter
    tijd 3,5 Seconde
    Arm 0,5 Meter
    Massa 140 gram
    Oppervlak 16,4 dm
    Omtrek 34,55751919 meter PI * D
    Snelheid 9,873576911 Meter /seconde
    Snelheid 35,54487688 Km /hr
    Vleugel belasting 8,536585366 gram / dm

    Vleugel belasting 2 4,921079789 gam / dm vleugel belasting1 * snelheid2 ^2 / snelheid1 ^2
     
  3. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    Net antwoord van CC gehad
    Tijd voor de volgende om te zeuren.
    Hopelijk komt het dan voor elkaar dat we ook met de nieuwe firmware, governor en rem hebben.

    Groet Robert-Jan


    Robert-Jan,

    You should be able to download all versions of software if the
    controller links. The message that came up that stated 2 of your
    parameters were not set up correctly is because certain versions of
    software have or do not have settings from previous versions. For
    example, v1.14 does not have the downline braking features that 1.23
    does. If you upgrade from 1.14 to 1.23 you will get an error stating
    "the following settings will be set to their default values"...this
    means that you just added the setting, the link did not know where you
    wanted them set, so it set them at factory default. If you choose a heli
    mode the brake is automatically disabled (even though it does not state
    it). I will forward your email to the engineers...possibly they can do
    something for the next version of software, but I cannot guarantee this.
    Let me know if Castle Link is still causing you problems.


    Joe Ford
    Product Specialist
    Castle Creations
    joeford@castlecreations.com
    913-390-6939 ext. 119
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.355
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Gelukkig niet, ik had nachtdienst.....
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.355
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nur nicht wenn's Nachtschicht gibt, sowie gestern und heute..... ;)
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.355
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zou me hogelijk verbazen. In Juli waren ze nog te beroerd om een WK-ganger te helpen. Omdat het ze blijkbaar niet interesseerde, ben ik op Kontronik overgestapt.
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    We kunnen nu in ieder geval de rem en governor samen laten werken.
    Ik heb ook gezegd dat er mensen naar ander regelaars keken die het wel konden.
    Misschien heb ik daarom antwoord gehad.
    dus volgende zeuren graag

    Heeft iemand nog iets zinnigs over mijn berekening te zeggen.
    Ik snap niet dat Igor zo kan vliegen. Een stunter met een vleugelbelasting van 70 gram /dm doet het niet
    Waarom de shock flyer wel. Wat doe ik fout.

    Groet Robert-Jan
     
  8. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Een shockflyer is black magic :D
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.355
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Gebruik je dan nog steeds dat afschuwelijke donkergrijs? ;)
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het depron model is al klaar en nog zonder koolstof versterkingen. Het is toch maar de Bling-bling geworden ipv de shockwave. Het gewicht tot nu toe is 42 gram.

    Van de week nog een plaatje depron halen om ook maar een rc versie te maken. En natuurlijk alle koolstof stokken die ik nodig heb voor de versterkingen. Morgen maar eens de bellcrack maken van een dun plaatje glasvezel/printplaat. en dan eens gaan kijken hoe ik die op het model bevestig.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.355
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Klinkt alsof er iemand tijd gaat vrijmaken om je te helpen bij het invliegen, ergens in een hal..... Heb je al data?

    Chicken, chicken! ;)

    2x 1 mm triplex onder en boven op het depron, M3 boutje, klaar.....:D
    Zo dus:
    [​IMG]
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    morgen eerst foto's en dan de rest afmaken. helaas kan ik dinsdag pas weer koolstof halen bij de vliegershop.

    Bruno en andere LB specialisten hoe bepaal ik het zwaartepunt of kan ik die van het rc model klakeloos overnemen en natuurlijk de plaatsing van de bellcranck hoe gevoelig is dat ten opzichte van het zwaartepunt.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.355
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hier zie je waar de bellcrank zit bij het model van Igor (wat heeft die gast een psychedelische vloerbedekking), en het zwaartepunt ligt op 19% van de gemiddelde koorde. Kijk ook waar de leadout zit tov de bellcranck en de rudder offset. Dat is beide nodig om bij de lage snelheid (nou ja, 4sec per ronde is best snel, ik vlieg 5,1~5,2) voldoende lijntrek bovenin over te houden.
    [​IMG]
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dan moet het zo ongeveer goed gaan komen. schuiven met de spullen kan altijd nog.

    Het hele model, nu nog zonder de koolstof verstevigingen.
    [​IMG]

    De bellcrack met de onderliggende versteviging.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo nu naar de hengelsportzaak om daar eens te gaan neuzen tussen de dyneema lijnen en andere kleine onderdelen.
     
  15. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Waarom zwaart t punt bij een CL model meer naar voren?
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    915
    Locatie:
    naaldwijk
    Goeie! Ik heb geen flauw idee!

    Bruno?
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De bellcranck nu definitief vast met ook de aansluitingen voor de lijnen er al aan.
    [​IMG]

    De leadouts, 4 plastic ringetjes die op het depron gelijmd zijn zodat de draad straks zich niet door het depron heen trekt. De zwartepunten moeten nog doorgeboord worden.
    [​IMG]

    En hopenlijk is deze dyneema vislijn sterk genoeg om als stuurliojn te fungeren.
    [​IMG]

    Het model is nu voorzien van koolstof neuslijsten en achterlijsten. Ook de achterzijde van het stabilo en kielvlak is voorzien van een koolstofstripje. Wel moeten het hoogteroer en richtingsroer nog bevestigd worden. Maar nu eerst alles laten drogen en morgen naar de vliegershop om koolstof staven te halen voor de overige verstevegingen en het lendingsgestel. Gewicht tot nu toe 65 gram.
     
  18. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    915
    Locatie:
    naaldwijk
    Is Dyneema het zelfde als braided nylon? Zoniet, dan heb je nu verende lijnen gekocht, die te veel rekken onder belasting.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik ben naar aanleiding van jou melding eens gaan kijken of er rek opzit en ja als ik veel kracht uitoefen dan rekt de lijn een stukje. Dat wordt dan dus toch zoeken naar een andere vorm van dyneema lijn. Morgen maar eens kijken in de vliegershop welke de dunste lijn is die hun hebben.
     
  20. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Theo

    Stalen lijnen hebben ook rek.
    Van lijntrek kan je met zo'n kistje niet spreken en op een lengte van 5 meter zal het allemaal wel meevallen.
    Ik zou het gewoon met deze lijnen proberen. En later kijken of er wat te verbeteren is.
    Ik heb ook van die Dynema lijn maar daar zit vrijwel geen rek in. Hij is een beetje grijs en lijkt of er meerdere draden los parallel lopen.
    Hij is over gewikkeld dus aan een foto van het spoeltje heb je niks.

    Groet Robert-Jan
     

Deel Deze Pagina