indoor electro LB

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 17 nov 2006.

  1. Edward

    Edward Guest

    Maar kan het wat zijn dit soort lijnen?
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik denk het wel, als ze maar dun en licht genoeg zijn.
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Theo, ik heb toch maar zo'n klos 0.06 Dyneema besteld. Het is wel veel lijn, maar dan heb je wat in huis. Ik kon het spul bij mij in de buurt niet vinden. Ik ben heel benieuwd.
    Mocht je van die 150 meter een stukkie willen hebben, dan kan dat altijd.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanmiddag maar eens de motor repareren en dat buisje zoeken om de motor mee op het model te bevestigen. Dus dadelijk alle ballpennen in huis bekijken en opmeten. Als alles lukt dan toch misshien een beetje testen van het weekend. Dan kan ik tenminste de volgende week met de andere projecten verder.

    Packard, daar kom ik na de eerste testen nog op terug. Zeer waarschijnlijk wil ik dan wel enkele meters van je overnemen.

    Maar nu gaan voorbereiden op mijn sollicitatie gesprek om 12:00 uur.........
     
  5. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    We hoeven ons met die lage snelheden geen zorgen te maken over de weerstand van de lijnen. Zie video

    indoor RC -> LB
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat klopt, en er zijn er met nog veel langere linten achter hun modelletje aan. Mijn motortje sleurde een 200 gram zware IMA Yak door de hal met nog geen halfgas. en dat op maar 2 lipo's
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo het model is helemaal klaar. Nu alleen nog morgen een bakje maken voor de lipo en de lijnen op maat maken. Dit moet ik helaas buiten doen aangezien dit in de woonkamer niet echt wil lukken, de ruimte is net te klein/krap. DUs nu maar hopen op een mooie droge dag zonder al teveel wind.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ??
    binnen is t altijd droog en windstil hoor T!
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De stand van zaken tot nu toe.
    [​IMG]

    Dit is ook een manier om een motor te bevestigen. Zoek een oude ballpen van de juiste dikte en duw daar het motortje in vast. Eventueel met een drupje secondenlijm vasthechten aan de pen en dan de pen op het model lijmen met het lijmpistool.
    [​IMG]

    De accu en regelaar. Alleen nog een manier bedenken om de accu goed vast te maken maar dan aan de onderzijde van de romp.
    [​IMG]

    Nu nog de lijnen en alles is klaar voor de eerste tests. Hoe krijg ik verdorie die beide lijnen op gelijke lengte?
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Neem een lijn van 10 meter. Een kant aan de tuimelaar dan boven door je handvat dan onder door je hand vat en aan de andere kant van je tuimelaar.
    Nu de boel afstellen en een plakbandje er op.
    Je kan ook een langere lijn nemen en de overlegte in je handvat verwerken zo kan je eenvoudig je lijnen langer en korter maken.
    Ik heb een modelletje met wip control hier heb ik het ook zo gedaan.

    Je hebt zo te zien aan de voor en achter kant van je vleugel carbon gebruikt.
    Zit er nog wat in het midden?

    Hoe zit de romp op elkaar. Zitten er gleuven in de vleugel.
    Ik had de tekeningen geprint maar hij heeft 700 mm spanwijdte dus resolutie aan passen en opnieuw printen.

    Wat weegt hij?

    Hoe ging je sollicitatie?



    Groet Robert-Jan
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als je het toestel uitsnijd volgens de tekening dan zitten die gleuven idd al in de vleugel en romp. De onderdelen passen precies in elkaar. De stripkoolstof heb ik erop gedaan om torderen te voorkomen. Aan de onderzijde zit ook nog dat koolstof kruis dat de vleugel sterk maakt. Als ik het weer moest doen dan kwam er in het midden van de vleugel een koolstof strip. Dit had dan iets aan gewicht bespaart.

    Het gewicht is iets zwaarder dan ik gehoopt had. zonder accu staat hij nu achter mij op de weegschaal en die geeft 140 gram aan. Ik denk dat dit de pret niet mag drukken. Hier komt dus nog een dikke 25 gram bij.

    Gisteren met het uitzoeken van de motorinstelling (bijna lege accu) wel al gemerkt dat hij echt wel naar rechts weg wil, dus over die lijntrek maak ik mij niet zo druk op dit moment. Governor low zal zeer waarschijnlijk net genoeg vermogen zijn om rondjes te vliegen. Eens kijken hoe ik dat kan aanpassen.

    sollicitatie ging niet zo goed. Beiden hadden we zoiets van dit is te zwaar voor mijn rug, was voor luchtkanalen monteur/plaatsen
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De eerste 2 vluchtjes zijn gemaakt, en er dienen enkele kleine dingen verandert te worden. Verder ben ik niet ontevreden.

    1) de besturing nog iets minder gevoelig maken, maar hoe doe ik dat bij LB?

    2) meer gewicht in de neus aangezien die steeds omoog wijst. En deze mag toch nog iets steviger worden. Misschien dubbel depron gebruiken.

    3) Minder uitslag op richtingsroer omdat het model heel fel naar rechts weg wil en niet mooi aan de lijn vliegt. Bij de 2de vlucht had ik dit al aangepast en dat werkte een stuk beter.

    4) neusje repareren aangezien ik door punt 1 een te harde neuslanding heb gemaakt (is overigens al gebeurd) nu nog verstevigen.

    Toch weer vreemd om na zo een lange tijd weer eens een LB model te besturen, maar het beviel wel en ik vond dat het ook nog aardig lukte.
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Theo

    Gefeliciteerd, je hebt het zo te horen er beter vanaf gebracht dan ik. Ik had in totaal +-4 rondjes gevlogen.

    1 Het ongevoeliger maken kan op verschillende manieren. Stuur stang op je tuimelaar meer naar binnen, stuurstang op je hoogte roer meer naar buiten. Een tuimelaar met meer afstand tussen de lijnen, de afstand tussen de lijnen op je handvat kleiner maken.

    Ik zou de afstand tussen de lijnen van je handvat aanpassen.

    2 Kan je de accu niet verplaatsen zonde om er lood in te hangen

    Hoe lang was de vliegtijd?
    Had je genoeg vermogen naar jou idee?
    Hoe ging het vliegen met de zender in je andere hand?
    Filmpje ????

    Groet Robert-Jan
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De accu zit al helemaal voorin, dus moet er helaas een beetje gewicht voor in de neus erbij. Misschien de ontvanger verder naar voren brengen?

    De vliegtijd was zeker niet veel meer dan jou hoor. Ik was al tevreden met enkele rondjes vcoordat ik hem lande om steeds enkele dingen te wijzigen.

    Het vliegen met die zender in een hand is wennen. Had wel een draagriem aan de zender dus hoefde niet het gehele gewicht te dragen met 1 hand.

    filmpje/foto's nee, nog niet, was helemaal alleen.
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Gisteren de eerste echte lange vlucht gemaakt, tijdens de indoor te Nederweert (Foto volgt). Het sturen ging goed, lijntrek met slecht lopende motor voldoende. Door de slecht lopende motor had ik geen mogelijkheid om echt hoogte te winnen of om iets anders te doen dan op 1 meter hoogte rondjes te draaien.

    Dadelijk eens kijken waarom die motor niet goed wil werken. Waarschijnlijk een van de magneetjes verkeerd om terug gezet!!!!! Dus dadelijk alle magneten eruit halen en allemaal er opnieuw inlijmen. Verdorie dat wordt weer rekenen en puzzelen......
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Probleem met de motor gevonden, enkele motordraden gebroken, dus nu de hele motor opnieuw wikkelen.

    Gelukkig ben ik alleen thuis en word ik niet afgeleid door anderen, nu ken ik tenminste rustig wikkelen en tellen.................................
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hmm hoe is het met de shockwave?
    ziet er leuk uit
    is het niet lichter als je alleen de motor op een accu aan sluit?
    alleen dan kan je niet brussles
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De shockwave gaat straks ook gebouwd worden. De eerste 2 polen van de eerste fase zitten er weer op. Nu de rest nog en dan weer kijken of de motor weer werkt zoals het hoort.
     
  19. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Als je afgeleid wordt door de personen die thuis zijn moet je ze verplichten om mee te werken. 8)
    En werken ze dan mee (en dat is het ideale geval) dan kun je ze trainen om zelfs beter dan jezelf te worden en dit scheelt veel tijd. Kun je weer met je vrienden gaan stappen. :celebrate:

    Werkt voor mij goed :D :D
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor wat betreft dat trainen, dat is bij Monique uitstekend gelukt, ja...:D maar wat een tijd moet het jou gekost hebben om haar niveau dan weer te benaderen..... :hammer: Ben ik even blij dat mijn zus niet vliegt.... :worship:
     

Deel Deze Pagina