indoor electro LB

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 17 nov 2006.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het vliegen vanavond ging eerst nog met de zender en dat viel zwaar tegen. De motor liep niet goed en was niet echt goed te regelen. Daarna overgeschakeld naar de timer en dat was al vele malen beter. wel wil ik de snelheid er iets uit halen, ik had het gevoel dat dit net iets te snel was. Het hele gebeuren met de timer werkt nu perfect. Wel moet ik nu een manier zien te vinden waarbij de motor afslaat als ik een neuslanding maak zoals vanavond.

    Wel is er nog een probleem wat ik nog moet oplossen. Tijdens het vliegen trekt het model heel erg naar buiten. Het model vliegt dan ook schuin met de neus overdreven veel naar buiten gericht. De lijntrek is voldoende. De leadouts heb ik al naar voren gelegd, mar dat maakt weinig verschil. Ik zit nu te denken om de uiitslag van het richtingsroer kleiner te maken. Dit zal samen met de iets naar buiten gerichte motor misschien net iets teveel van het goede zijn. Wat zeggen de ervaren lijnpiloten hiervan.
     
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Blij te horen dat de timer werkt.

    Ik zal proberen de software aan te passen dat als de motor draait en je drukt de knop in dat hij stopt.
    Dan hoef je niet de draden los te rukken.

    Nog even over de vliegtuigen van loet.
    Loet bood ze alle drie aan maar als er iemand LB mee gaat vliegen mag hij er natuurlijk een hebben.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag weer 3 vluchten gemaakt in Nederweert. Alle 3 gingen perfect. Gisteren liep de motor iets te hard en die had ik vandaag terug geregeld. Bij de eerste vlucht was dit net niet genoeg om meer te doen dan horizontale vlucht. Voor de 2de vlucht dus weer iets bij geregeld en dit was al beter. Klimmen was goed, maar ik had het idee dat verder naar boven de lijntrek minder werd. Voor de 3de vlucht dus weer iets meer motor vermogen erbij en dit was al beter. Voor de volgende keer ga ik weer 1 tikje meer vermogen erop zetten om toch nog iets meer te hebben. De rondetijden liggen volgens mijn tellen rond de 6 seconden. Ik ben nu nog te druk bezig met vliegen om dit zelf op te meten. Wel moet ik het opstarten van de motor sneller maken. Nu staat de governor op slowest startup en dit mag vele malen sneller.

    Wat is het toch kicken als alles werkt zoals bedoelt. Er is een filmpje gemaakt en ik hoop dat ik dit binnenkort kan bemachtigen.
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Theo fijn dat alles naar behoren functioneert.
    Ben je tevreden over de timer of moet er nog iets veranderd.
    Als je een puls meer of minder geeft is dit een te grote stap?
    Is de start tijd lang/kort genoeg.
    Merk je dat het toerental voor het einde een burp geeft?
    Is de tijd na de burp lang genoeg om b.v uit een loping te landen.
    Is de burp niet te heftig?
    Kan je op die afstand zien dat de led brand.


    6 seconde is heel erg langzaam. De ronde tijden van Igor liggen net onder de 4 seconde.
    Maar als je niet het stunt programma vliegt en hij doet het lekker wat maakt het uit.

    Groet Robert-Jan
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb idd enkele wijzigingen voor te stellen.

    De starttijd van 15 seconden is voor indoor meer dan genoeg. Hou ook rekening met het buiten vliegen straks, ik weet niet hoelang je loopt over die 16 meter. Of je moet dan steeds met 2 man zijn.

    De pulsen moet ik morgen nog eens bekijken of die te groot zijn. Ik heb vanmiddag teveel pulsen minder gedaan en niet onthouden hoeveel.

    Die burp (zoals jij het noemt) is te groot. Als die komt dan valt de motor bijna helemaal uit, ik wilde al voorstellen om die weg te laten en alleen de led te laten branden, die zie je goed genoeg op die 5 meter. Wel zou ik die burp iets langer maken, maar dat is maar iets van 1 of 2 seconden.

    Voor de rest is de timer perfect.
     
  6. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    had dat dan gezegd! :p
    ik had met plezier een filmpje of een paar foto's gemaakt!!

    gr.senne
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je mag NOOIT een LB model aan zichzelf overlaten als de motor (nog) vermogen kan leveren. Net zo goed als je geen RC model klaarzet zonder ingeschakelde zender. Zal het met indoor nog wel loslopen (niet letterlijk), buiten is dat echt een NOGO. :nooo: We hebben een goed safetyrecord met LB en dat willen we graag zo houden... :D
    De enige plaats voor de piloot is dan aan het handvat. Wat je dan nodig hebt is een starthulp, dan wel een met twee handen of twee tentharingen in de grond met een pen er doorheen die tevens door een loop in het (1 mm) stalen staartpootje heen steekt. De andere zijde van de pen is d.m.v. een eind dun touw met de vrije hand van de piloot verbonden.
    Motor ( of de timer) starten, naar het handvat lopen, besturing controleren en m.b.v. het touwtje de pen lostrekken.
    Ik heb nooit een burp gebruikt, zie ook het nut er niet van in.
    Ik weet hoeveel seconden ik instel, dus daarmee precies wanneer mijn motor zal stoppen.
    Na het klaverblad kijk ik op de stopwatch en tel de seconden af. 5 sec voor einde tijd klim ik naar 45 graden om na motorstop aan te duiken naar ooghoogte voor de jury en vandaar de landing in te zetten.
    Eigenlijk precies zoals met een brandstofmotor, alleen nauwkeuriger.
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bruno, je hebt helemaal gelijk, normaal gesproken mag je een geactiveerde motor eigenlijk niet alleen laten los staan. Mocht er ook maar iets gebeuren op de een of andere manier dan gaat het model ervandoor met alle gevolgen van dien.

    Die hulp heb ik van Han al vaker gezien en zal ik straks bij de grotere modellen dan ook beslist gaan gebruiken. Bij indoor is het al iets moeilijker, maar er is vast wel iemand bereid om het model enkele seconden vast te houden.

    Die Burp of het inhouden van de motor 5 seconden voor de afgelopen tijd is idd niet zo goed. Maar met deze timer kunnen we de led laten branden of knipperen op dat moment ipv de motor te laten inhouden. Je hebt dan samen met de stopwatch een dubbel controle systeem.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Eindelijk dan weer een update.

    Een tijdje terug heb ik tijdens een indoor van De Limburgse Vleugels uit Genk gevlogen met het model. Hier was toen ook aanwezig Sal Barrile, Hij blijkt een goede lijnbesturingspiloot te zijn uit het Belgische land, sorry, mijn excuses, maar tot dat moment kon ik hem niet :oops: . Hij heeft toegekeken hoe ik vloog met het model en later het hele model in het complete systeem gecotroleerd. Daarna heeft hij ook een vlucht gemaakt. Ik had net voor die vlucht van Sal de motor nog 2 tandjes sneller laten lopen en de vleugelsteunen opnieuw verlijmd aangezien deze los waren gekomen. Tijdens zijn vlucht kwamen deze weer los doordat de vleugel toch behoorlijk doorboog. Toen hij dan ook nog een heel heftig begon te sturen hield ik mijn hard vast. Ik was best wel bang dat de vleugel zou breken, maar dat gebeurde gelukkig niet. Later bleek dat dit doorbuigen van de vleugel ook al bij mijn vluchten gebeurde. Ik had daar toen tijdens het vliegen geen zicht op. Het model op zich moet dus versterkt worden. Dit ga ik doen door een koolstof staaf in de vleugel te verlijmen als ligger. Ook de rek op de lijn blijkt nu toch teveel te zijn. Ik heb al dyneema lijn in huis en daarmee ga ik de nu gebruikte lijn vervangen. (Gerben klos met de lijn komt eraan, nog bedankt) Daarnaast moet er toch op advies van Sal een beetje tiplood geplaatst worden. Voor de rest was Sal toch best wel tevreden over het model en de werking van het geheel. Hij gaat nu ook op deze weg beginnen om in de winter bij slecht weer toch een trainingsmogelijkheid te hebben, hij zal dan zeer zeker wel met zijn eigen creatie komen. Hij gaf toen al enkele dingen aan die hij wel anders zou willen doen, maar zover ben ik nog niet. Ik moet alles weer opnieuw aanleren.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Sal hoort bij de beste F2B piloten van Europa, ik heb hem voor het eerst ontmoet op een wedstrijd in Bochum, midden jaren 70....

    5 jaar terug, WK 2002 , v.l.n.r. Bruno, Henk en Salvatore
    [​IMG]
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de Timer hier heb ik een apart lijntje voor gestart.

    Groet Robert-Jan
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Sal heeft mij zo'n 20 jaren geleden leren vliegen..... 8)
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Afgelopen zondag in Alphen weer gevlogen met het model. Na de vlucht van Salvatore heb ik het model versterkt door een koolstof ligger in de vleugel te verwerken en dit werkt perfect. De motor heb ik weer 2 standjes terug geregeld om dat dit voor mij als beginner genoeg leek. De lijnen heb ik vervangen door dyneema lijn (Geen rek op de lijn meer) en dat was effe schrikken. Het model was ineens veel feller op het hoogteroer, maar na effe wennen was dat ook weer in orde. Bij de 2de vlucht de motor toch weer een tandje hoger gezet. De lijntrek lijkt nu ook hoger te zijn dan met de oude lijn. De duizeligheid na 2 minuten vliegen wordt ook steeds minder, dus dat gaat ook steeds beter. Wel viel mij het verbruik van de motor tegen, na 2 minuten duwde de lader er iets van ruim 400 Mah in. Dus toch nog maar eens de stroom gaan meten.

    Er zijn de nodige foto's gemaakt en door Niek enkele filmpjes hopenlijk verschijnen die hier snel.

    Het gewone rondjes vliegen gaat mij steeds beter af en ik denk dat ik zo langzaam aan maar eens moet gaan proberen om loopings te gaan draaien.
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bedankt Niek, goed gedaan.
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Een korte update na enkele weken geen berichten.

    Zoals het er nu uitziet is voor mij de test helemaal geslaagd. Het vliegen met het model gaat steeds beter. Alleen tijdens de laatste vluchten merkte ik dat de cd-rom motor voor problemen zorgde. Bij het nakijken van de motor blijken enkele wikkelingen alweer voor kortsluiting te zorgen. De motor gaat nu uit het model en er komt een andere in. Misschien dat ik wel een nieuw model ga bouwen om die motor heen. Waarschijnlijk blijf ik dan wel bij de bling-bling maar wordt die iets meer aangepast aan de lijnbesturingseisen. Zo wordt de buitenvleugel iets korter en komt er meer tiplood in, en kom, en de stuurlijnen nu aan de onderzijde van de vleugel. Voor eventuele andere wijzigingen houd ik mij aanbevolen.

    Ook de nieuwe timers van Robert werken perfect.

    Van Salvatore had ik al begrepen dat hij er al een nieuwe winterwedstrijd klasse in zag. Zijn er meer lijnvliegers die het volgende winterseizoen indoor electro lijnbesturing willen gaan proberen en om dan een eenvoudige kunstvlucht klasse op te zetten. In ene normale sporthal kun je met 5 meter lijnen normaal gesproken met 2 man tegelijk vliegen. De vliegcirkel is dan ongeveer 12 meter doorsnede, dus je hebt dan ruim 14 meter nodig als veilige marge naar muren en andere zaken die in de weg kunnen zitten. Op een basketbal veld kun je dan met 2 man vliegen. Als er dan dus meer basketbal velden in de zaal zijn dan kun ej ook met meer man vliegen......
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben nog niet klaar met mijn electrostunter, maar het lijkt me erg leuk om een keer te gaan vliegen. We kunnen een eigen hal afhuren, maar we zouden ook, in ieder geval om mee te beginnen, kunnen aanhaken bij een indoordag van RC of VV vliegers.
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb nu verschillende malen tussen de rc modellen door gevlogen en op de meeste plaatsen hielden ze rekening met mij als lijnvlieger. In België op diverse indoor meetings vlogen zelfs de vrije vlucht modellen tussen de rc modellen door. Hier werd rekening gehouden met de vrije vlucht modellen en als er zeer licht spul uit de doos kwam dan werd gestopt met rc vliegen en mocht het super lichte spul hun rondjes draaien. De RC-vliegers zaten dan langs de kant te genieten van die fragiele modellen. Dat zo een kromme en scheve modellen zo goed en lang kunnen vliegen 8O 8) ondanks de turbulentie van de rc modellen of mijn lijnvliegen bleven die modellen toch al snel enkele minuten boven.

    Ik moet er wel erbij zeggen dat de organiserende club heel groot en uitgebreid is en bijna alle vormen van luchtsport herbergd.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag voor het eerst buiten gevlogen met de oude bling-bling-v3-lb. Bij de laatste keren afgelopen winter bleek de motor niet goed te zijn. Nu een BMI motor ingebouwd met een grote prop. Op 2 lipo's draait deze setup ongeveer 5200 toeren per minuut en dat is eigenlijk net niet genoeg. In de klimfiguren kom ik toch iets vermogen tekort. Ook merk ik dat als ik voor de wind vlieg de lijntrek behoorlijk afneemt en met de wind in de rug loopt die lijntrek behoorlijk op. De eerste loopings zijn nu ook al gemaakt, maar dan merk je toch snel het gemis aan vermogen. Morgen maar eens proberen met een 3s lipo setup en kijken of ik dan wel meer vermogen heb of anders toch een kleinere prop met meer toeren en spoed.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ga voor de grootst mogelijke prop. Constante snelheid is het allerbelangrijkste, anders is er niet goed mee te sturen. En dan zal het Sal, Henk of mij nog wel lukken, maar als ik jou was zou ik het me in dit stadium niet onnodig moeilijk maken....
    Kom jij trouwens nog naar het NK?
     

Deel Deze Pagina