Indoor 'Flying around the poles' -> EIM racer -> Gee Bee R3

@plaaggeest

Lezen is ook een vak, In de allereerste post van dit draadje staat:

We moeten alleen even kijken hoe (en of) we dit gaan inpasssen in het NK-F3P, want in principe heeft deze klasse niets met de SC-kunstvlucht te maken. Dat laten we nog even weten.

Het enige wat de SC doet is soepel meewerken en mensen hun lolletje gunnen.

Enne:Wat was jouw bijdrage aan modelvliegend nederland ook al weer? Of vlieg je soms stiekum met een Taurusje?

Voor mij is het wel weer genoeg aandacht geweest voor dit persoon.
Hoe zat het ook al weer met onzichtbaar maken van posts......
 
Precies.... verder geen pretenties behalve ouderwets lol....

enige gelijkenis met volkssport nummer 1 "oudhollands depron kneuzen" zal de oplettende lezer niet ontgaan zijn ;-)

Daarom bedenk ik me wat meer koolstof toe te passen, zoals bij de voorlijst;
zo ook wat 'paal' bestendiger..

ps wat wegen de bestaande vliegklare?
 
Sleur, RR is nodig, anders wil ie de bocht nie om! Stuurt als kunstvliegshok!
 
Laatst bewerkt:
Sleur, RR is nodig, anders wil ie de bocht nie om! Stuurt als kunstvliegshok!
Ik denk van niet gezien de manier van vliegen in de filmpjes. Gewoon beetje banking en dan up geven, zoals ook met de mijn Graupner Nemesis (v.l.n.r. 45cm/98gr/10gr 2000kV 2S en 64cm/275gr span/2230 4300kV 2S) en de Pico Raven (versierd door dochterlief ;), 56cm span/110gr/19gr 1400kV 3S). Met die laatste is uitstekend door de sporthal te scheuren zonder richtingsroer. Zoals gezegd, er komt een snelheid waarbij het richtingsroer nauwelijks nog enig doel dient, je stuurt, ziet de achterkant iets bewegen en vliegt vervolgens gewoon weer rechtdoor omdat de trekkracht van de motor wint van de actie van het roer. Om nog effect te hebben zal het richtingsroer vergroot moeten worden. Dat mag dus niet. :teacher:
 
Mijn ervaring is dat Rudder bij dit kistje wel degelijk van belang is om lekker rond de bochten te komen. Geen idee waarom dat is, denk vanwege het relatief grote vleugel oppervlak.
 
Anders gaat ie de grond in :P

Meer door het relatief kleine zijkantoppervlakte. Ik zag Derk er mee meskanten en dat doet het kistje best wel, maar daarbij heeft ie een behoorlijke rudderuitslag nodig.

Als je 'm nu 90 graden banked en dan met hoogte een bocht trekt, zonder rudder, zal ie volgens mij de grond ingaan..
 
Als je 'm nu 90 graden banked en dan met hoogte een bocht trekt, zonder rudder, zal ie volgens mij de grond ingaan..
Als je van plan bent om te gaan pilonnenracen met 90° banking dan dienen de vleugels ook hun oorspronkelijke doel niet meer en zijn eerder een last. Praktijk toont aan dat 62° à 65° de meest optimale hoek is om snelle bochten te maken. Daarboven begint zich een stall situatie te vormen waardoor je snelheid gaat verliezen. Bij hoeken vermindert de voorwaartse snelheid aanzienlijk, dat wil je niet. :nooo: ;)

En een servo met alles erbij minder scheelt toch snel 7 à 8 gram. Da's zo'n 10% en zal zeker merkbaar zijn. :D
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Het zwaartepunt ligt 20 mm achter de voorlijst bij de romp.
Hier enkele foto's van de racer:

eimracer0.jpg

eimracer1.jpg

eimracer2.jpg

eimracer3.jpg

eimracer4.jpg

eimracer5.jpg

eimracer6.jpg

eimracer7.jpg

eimracer8.jpg


Edit Niek: Url -> Img
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dick

als je
om de URL naar de foto zet, dan zien we de foto's meteen in de post

Thanks voor de foto's

Winfried
 
Welke koolstof wordt gebruikt voor de verschillende verstevigingen en voor de besturing? Voor die laatste ga ik uit van 1 mm, wordt dit ook gebruikt voor de versteviging of doe je dit met 0,8 mm?
 
Romp versteviging en stuurstangen=1mm. Vleugel verstevigingen en onderstel afsteuning=1,5mm.

Het rudder weglaten gaat niet werken, je hebt het rudder echt nodig in de bochten om nog maar te zwijgen over de grondstart zonder rudder.

@Niek de differentiering is precies goed als je het model volgens plan in elkaar zet. De bekende anti differentierings hevel is alleen handig als je van plan bent om de race op z'n kop te vliegen.
 
Back
Top