IonX2 flybarless + Video

• Topicstarter Topicstarter Jurrien Saelens
  • Startdatum Startdatum
Ok, dat is goed nieuws!

Alu sensor bij VStabi; ik bedoelde dus aluminium sensor = oude sensor, die nieuwe behuizing is van zwart plastiek, daaraan kan je gemakkelijk herkennen of je de laatste nieuwe hebt.

Gisteren V4 van VStabi gekregen (Beta). Vandaag 2 testvluchtjes kunnen maken en dat ding vliegt nu nog beter!

Met versie 3.6 voelden piro tic-tocs en zijdelingse tic-tocs altijd een beetje vreemd aan.

Welnu met versie 4 is dit allemaal van de baan, ik heb gewoon met de default settings een perfect gevoel!

Ik moet wel nog wat meer testen in allerlei weersomstandigheden maar dit ziet er zeer goed uit!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog wat kunnen vliegen met versie 4 van VStabi. Dit is nu eindelijk waar ik sinds september naar op zoek was (begin van dit draadje).

Gewoon een perfect vliegende heli zonder dat je moet gaan sleutelen aan een hoop parameters. V4 is gewoon super out-of-the-box.

Er zijn ook geen verschillende modes meer, er is nog maar één mode over, ik zou 'm magic mode noemen...

Heb je desondanks toch zelf veel in moeten stellen ?
Is de software gelijk gebleven of is die uitgebreider of minder uitgebreid geworden ?

Bas

Wat gebeurt er dan als je de heli die met V3.6 is geconfigureerd aansluit op de V4 software, migreert hij dan als het ware de settings of kan je alles opnieuw in gaan voeren?

Het instellen van een heli vond ik voor deze versie eigenlijk ook al geen probleem. Zoals bij gelijk welke gyro moet je wel het één en ander instellen, zoals limieten en swash configuratie in het geval van een 3assen systeem. Dat is bij versie 4 niet anders.

Het grote verschil van versie 4 zit hem in de nieuwe firmware met nieuwe control loops en regelaars. Ik heb bij AC-3X en VStabi 3.6 lang gezocht naar de juiste parameters voor deze regelaars. En alhoewel het zeker niet slecht vloog was er zeker nog ruimte voor verbetering. Dat is ook de reden waarom ik bleef sleutelen aan die parameters. Welnu met versie 4 heb ik daar nog niets aan moeten veranderen, het vliegt gewoon super out-of-the-box, en dit niet alleen voor de logo reeks van Mikado.

Verder kan/mag ik niet te veel in detail treden maar er zitten een paar zeer leuke features in voor het afstellen...

Kan je nu wel stellen dat V Stabi een nog grotere afstand neemt van de rest waaronder ook AC-3X?

De laatste versie van AC-3X heb ik nog niet, dus dat kan ik niet vergelijken.

De laatste versie van AC-3X heb ik nog niet, dus dat kan ik niet vergelijken.

Ook al zou AC-3X marginaal beter zijn dan nog valt hij voor velen af.
Het niet kunnen instellen per PC alsmede het updaten per PC van software/firmware maakt hem voor velen (en voor mij) al niet meer interessant

Voor AC-3X zal de PC software waarschijnlijk in de zomer beschikbaar zijn, dus het komt er wel. Er zit ook een USB aansluiting op het toestel, dus dat komt wel goed.

Voor mij is het 3D vliegen het belangrijkste, de rest neem ik wel zoals het is. Voor schaal en andere dingen zijn er waarschijnlijk andere prioriteiten.

Verder hoop ik dat AC-3X ook weer een grote stap zet wat betreft 3D vliegeigenschappen, want de lat ligt zeeeeeeeeer hoog met VStabi 4, zodat er een gezonde concurrentie blijft!

Zie hier voor de nieuwe AC-3X

AC-3X Neuerungen zum Januar 2009!
Zum Jahreswechsel 2008-2009 habe ich die AC-3X überarbeitet.
Die während der Saison 2008 gewonnenen Erkenntnisse, sind in die aktuelle AC-3X eingeflossen,
so dass AC-3X zum Januar 2009 mit einer modellgepflegten
Hardware und auch angepassten Software (Version 4) ausgeliefert wird.
Die funktionalen Neuerungen der SW 4 sind natürlich auch für die bisher ausgelieferten AC-3X erhältlich.
Kunden, die ein SW Update wünschen, bitte ich, mir Ihre AC-3X zuzuschicken.
Das Update ist kostenlos, Ihnen entstehen nur die Portokosten!

Die Neuerungen der SW 4 sind:
  • Optimierter Heckregler: Auch am Heck wird nun ein selbsthemmender Regelalgorithmus verwendet, der ähnlich wie der bisher schon auf der Taumelscheibe verwendete arbeitet und ein praktisch rückpendelfreies Einrasten aus Pirouetten auch bei schwachen Heckrotoren ermöglicht.
  • Taumelscheibendrehung nun auch für mechanisch gemischte Taumelscheibenanlenkungen.
  • Gain für Taumelscheibe und Heck jeweils bei 100% Gain verriegelbar, was einen Betrieb ohne Gainkanal Input möglich macht.
  • Umschaltung der Regel- und Stick-Parameter über den Gain Kanal im Flug möglich.
  • Vorbereitet zur Datenspeicherung auf dem PC via USB-Interface und PC-SW, welche voraussichtlich bis zum Sommer 2009 verfügbar sein wird.
  • Neue Einstellhilfen im AC-3X Sensor Menu: Das Einstellen der Sensor- und Achsdrehungsrichtung sollten nun auch für den Flybarless-Einsteiger eindeutig sein!
  • Pulsausgabe sofort nach dem Einschalten, somit sind nun auch Align und Savox Servos an AC-3X einsetzbar.
Die Hardware der AC-3X wurde dahingehend überarbeitet, dass
  • nochmals deutlich mehr Rechenleistung bei gleichzeitig reduziertem Stromverbrauch zur Verfügung steht.
  • die Pulsein- und Ausgabe der AC-3X nun komplett hardwaregesteuert erfolgt, wodurch höchstmögliche Genauigkeiten und eine nochmals höhere Auflösung erreicht werden.
  • die Sensorik der AC-3X durch eine neuartige Sensorbeschaltung noch weiter auf minimale Driften bei gleichzeitig erhöhter Auflösung optimiert wurde.
Als Resultat dieser Maßnahmen weist die AC-3X nur eine minimale, im Stand kaum wahrnehmbare,
Servoaktivität auf und verfügt außerdem über eine merklich erhöhte Präzision bei kleinen Ausschlägen (Schwebeflug).

Jurrien,

Nog nieuwe info over de V4 software? Weet je al iets meer over de "launch" datum?
Er gaan geruchten dat hier betaald voor moet worden, is dit zo?

Groeten,
Tjerk

Hi,

Daar kan ik geen antwoord op geven.

Wat ik wel kan zeggen is dat de versie die ik heb fantastisch werkt. Ik vlieg ook nog steeds met de standaard instellingen en heb nog steeds niet de drang om aan die parameters iets te wijzigen. Iets wat ik met de vorige versies dus constant aan het doen was.

Wat mij betreft hebben ze daar het ei van Columbus gevonden bij VStabi.

Groeten,

Jurrien.

Ik heb die vraag ook gesteld bij Mikado zelf, ziehier het antwoord :

"Hello Yves,

Thank you for your email.

The Mini VBar will be available in the summer.

The Software 4.0 will be available for download in April.

If you buy a VBar now you can upgrade it with the download in April.

With kind regards

Inge Lasser
MIKADO
"

Beetje vaag, maar op fora allerhande kan je niet meer veel vinden...

Ja, het zal wel niet lang meer duren denk ik. Aan mij ligt het alvast niet ;-) , de testen verliepen perfect met mijn IonX2. Mijn resultaten heb ik al een tijdje geleden aan Ulrich gegeven.

Zoals je kan zien op runryder ziet het er met de logo600 ook perfect uit (Las Vegas wedstrijd; Kyle Dahl en Daniel Jetschin).

Even een tip : Let goed op als je de sensor aansluit, het stekertje kan op 2 manieren net als bij een servostekertje, bij de V-stabi fikt dus meteen de sensor uit zodra je die verkeerdom aansluit. :(

Even een tip : Let goed op als je de sensor aansluit, het stekertje kan op 2 manieren net als bij een servostekertje, bij de V-stabi fikt dus meteen de sensor uit zodra je die verkeerdom aansluit. :(

en dat weet je niet uit ervaring hoop ik ;)

Back