Is het internet echt zo moeilijk of worden sommigen gewoon erg simpel?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Roelof, 20 dec 2021.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zeker geen dooddoen linkjes zonder enige uitleg of standaard posts uit een persoonlijke database te veel onnodige info en zeker niet met een routeplan hoe bij de bewuste pagina te komen. Als ik alleen een link plaats is het een directe link met de juiste info. Als de info makkelijk op een forum te zoeken is wil ik nog wel eens het zo schrijven: You can find all the info here. Altijd leuk als ze boos terug komen en aangeven dat ze dat niet zochten. Zegt al genoeg over de wil van de persoon.

    Ik ben ook niet te beroerd om te helpen maar als de vraag kortaf is (bv wat moet ik kopen?) komt mijn 1e vraag wat de persoon al zelf uitgezocht heeft en wat de wensen zijn.

    Ik heb geen hekel aan een ander zijn advies, als het advies maar juist is maar zie nu bv de postgeschiedenis van Gerrie's rc's en zie dat ik zijn adviezen heel veel heb moeten tegenspreken. Ik snap dat de persoon enthausiast is maar door gebrek aan kennis en ervaring zit hij er vaak goed naast. Je wilt dan ook niet dat een vraagsteller verkeerde dingen aanneemt.

    Ik ben heel nuchter met dat soort figuren en wijs ze beleeft op hun laksheid, domheid en onbeschoftheid. Werkt voor mij best bevredigend, zeker als ze nog bozer erop terug reageren. En het helpt mee in het veroorzaken van een ban van de onbeschofte persoon.
     
  2. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Als toch vrij nieuw lid van dit forum wil ik toch ook even mijn zegje doen.
    In eerste instantie dacht ik "daar gaan we weer". Maar waarom?
    2 redenen. Op mijn eerste vraag op dit forum was ook de reactie: googlen kan geen kwaad. Met als aanvulling toch antwoorden die ik nodig had.
    Ik had gezocht. (overigens gebruik ik geen google maar duckduckgo) Maar ik had 't niet gevonden. Enfin dat uitgelegd en toen kwam alles goed met een duidelijke discussie.
    De andere reden in een nederlands drumforum. Maakt niet uit wat je vraagt, maar het antwoord is 'dat is al eens behandeld'.
    Dan kan je een draad van 16 pagina's door gaan lezen. (waarbij niet zeker is dat de oplossing die je zoekt er tussen staat) Bij pagina 9 heb je het overtuigende antwoord gevonden wat plausibel lijkt. De reacties erna zijn wat off topic dus je gaat aan de slag. Helaas het werkt niet en dan blijkt op pagina 16 een rectificatie te staan. Had ik toch dat off-topic gezeur door moeten lezen.

    Nu ga ik ook een nieuwe vraag posten. Ik heb gezocht en tientallen filmpjes gekeken. Was voorbereid op de modificatie. Blijkt Redcat zelf al wijzigingen aangebracht te hebben.
    En dat ik daar ingetrapt ben is bijna stom van mezelf, want dat ik verouderde info zit te lezen is niet de eerste keer.

    Kortom, ik kan mij goed voorstellen dat het soms vervelend is als wéér dezelfde vraag langs komt, maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je soms geen andere optie hebt. En dan heb je ook nog de keuze: nieuw topic of een oud topic gebruiken om daar de vraag onder te hangen omdat de discussie overeenkomt.
    Dan zijn er mensen die roepen: deze draad is al een jaar oud! En bij een nieuw topic is het een vraag die eerder behandeld is.
    Moeilijk, moeilijk.
    Eén ding is zeker: ik weet de oplossing niet.
     
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik wel:
    Besef: het is maar een forum.:beer:
     
  4. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je daar moeite mee hebt, stoppen is ook een mogelijkheid.
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

    Je hoeft niet overal op te reageren, doe ik ook niet.
     
    ISOLA2 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    het valt me wel eens op, dat het erg vaak de jonge generatie is..
    Het lijkt alsof zij, ondanks alle bronnen van informatie, er gewoon niet mee bekend zijn.
    Alles moet gewoon voorgeschoteld worden.
    al moet ik zeggen dat de oude generatie er ook wat van kan.
    overload aan info, en niet de kennis of vaardigheden om de uitkomsten van alle informatiebronnen op waarde te schatten
    oude generatie vaak nog een gebrek aan kennis van engels. of gebruik pc algemeen (ja, er zijn er velen..)

    in het echt praten ze ook zo, alleen dan heb je nog gezicht, lichaamstaal ,kun je wat laten zien..
    en kun je vlot insteken, waar je in een slow chat ze al tijd hebben gehad om er over na te denken.

    op internet..
    De jeugd (hoor mij nou :D) is soms compleet flabbergasted dat google met andere steekwoorden, of andere taal opeens wel vind wat je zoekt.
    of engels.. terwijl de opleidingen steeds meer naar engels neigen, komt er steeds minder engels uit de leerlingen.
    lijkt het wel eens.
    terwijl deze generatie het feitelijk makkelijker heeft. maar je moet het wel leren gebruiken.
    of de wil hebben het te doorgronden.
    Als alles je netjes op een zilveren plaatje wordt aangeboden...
    wordt men boos als je ze zelf laat zoeken. zijn ze niet gewend

    Ik merk bv op dit forum dat het regelmatig helpt om ze een beetje toe te spreken.
    doen velen, zie ik vaak zat
    vragen, beetje hapklare brokken, of een rechtstreekse link.
    ook de reden waarom ik ooit een beginnerstopic voor heli's heb gemaakt.
    scheelde gigantisch vaak hetzelfde typen.
    en als ze dan dat niet willen lezen.. is het hun probleem

    in alle gevallen..
    positief erin, kan er ook wat positiefs uitkomen.
    ga je er negatief in, moet het wel gek gaan wel er opeens wat positiefs uit komen

    het is een nieuwe generatie, heb je gewoon mee te maken.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    De jeugd van tegenwoordig is wel wat anders dan toen ik nog jong was. Neem een fiets, zelfs een ketting er terug opleggen doet men niet, laat staan een band plakken/vervangen. Wordt gewoon bij de fietsenmaker gebracht die het ramdruk heeft.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Klopt,

    Snel op knopjes kunnen drukken ziet er indrukwekkend uit, maar daarmee ben je nog niet digitaal vaardig.
    Dat misverstand zie je heel vaak (van beide kanten) ;)

    Groeten,

    Arie
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De jeugd heeft gewoon oa door het internet te veel bezigheden. Online gaming, vloggers volgen, Netflix, Ziggo sport met 24/7 voetbal en dan zelf nog naar de fitnes, sportschool oid. Dus gewoon weinig tijd om ergens voldoende aandacht aan te geven.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als ik heel de dag met mijn smartfoon in de ene hand en een flesje water in de andere hand zou rondlopen zou er ook niet veel meer gebeuren :D
     
    Jonkje, AHoogendijk en HeliKoper vinden dit leuk.
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Precies, de simpelste dingen kunnen ze niet, zelfs een ei bakken kunnen ze niet . wel de hele dag en nacht met het smoel op die telefoon.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nounounou.... Hier wordt toch wel even een partijtje gegeneraliseerd, hoor... Goeiemorgen, pater...

    "De jeugd"... Beseffen jullie dat een X-aantal jaren geleden dit ook over jullie werd gezegd?
    "Die jongelui die met gore ongewassen lange haren die alleen maar naar beat/rock/house/metal luisteren?
    Oordopjes van de walkman in en niet bereikbaar voor de rest van de wereld..."

    In elke generatie zijn er types die te lui of te beroerd zijn om uit hun doppen te kijken.
    Gelukkig is dat de minderheid...
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Google is soms ook dom in het geven van de juiste antwoorden op gewoone zoek opdrachten
     
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik bén het toch een partijtje eens met Roel.

    Ik word altijd zó kriegel van die opmerkingen over De Jeugd wil niks, doet niks en kan niks....
    Oh, oh, oh wat wás onze generatie toch geweldig.

    Schei uit, hou op, ga weg!

    Mensen die dat zeggen werken waarschijnlijk niet dagelijks met deze generatie.
    Ik wel.
    En ik zie elke dag dat ze wél willen.
    Graag zelfs.
    Hoe ze langzaam depri worden omdat ze niet naar school mogen.
    Hoe gretig ze zijn als op stage mogen.

    Ik kan de lijst nog veel langer maken, maar dan ben ik zelf zo'n zeikerig oud mannetje geworden.
    (Die dit overigens op de zo gehate telefoon zit in te tikken)

    Vrolijke kerstdagen gewenst.
    Geniet een beetje.
    Afgesproken?
     
    ramses, MaartenCornelissen, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het generaliseren van de jeugd gaat misschien ver maar wat is de technische opleiding vandaag de dag nog of hoeveel jeugd heeft uberhaupt interesse in techniek? Ik kom soms mensen tegen die niet een weten hoe een schroevendraaier werkt. Het is ook de reden dat alles maar RTR/RTF moet.

    Maar nog een mooi voorbeeld, neemt dus de moeite om hier op het forum een account aan te maken. Wel opgezocht of zijn auto op 3S kan rijden maar niet de moeite genomen om de manual of google open te slaan wat de error codes van zijn ESC zijn.....
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/3s-lipo-op-slash-2wd-xl5.280263/
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Ik krijg nu langzaam het gevoel dat er een moderator de kerstdrukte niet aankan. Een voorbeeld aanhalen van een topic wat heel recent is vind ik niet netjes. Als je een oud topic aanhaalt van iemand die een (stomme) vraag stelt en daarna niks meer van zich laat horen, snap ik het. Maar met deze actie jaag je forumleden weg. (ik krab mezelf nu ook even achter mijn oren)

    NIJLPAARD!
    Iemand schreef het al, google komt ook niet altijd met de juiste antwoorden. Dat zou stap 1 kunnen zijn: overstappen op een andere zoekmachine. Google geeft antwoorden op basis van vroegere zoekopdrachten. Voorbeeld: je doet heel veel met auto's. Zoekt ook op onderdelen. Dan heb je een V-snaar nodig voor je wasmachine dan krijg je op de term V-snaar vooral auto v-snaren voor je neus.

    De jeugd mag soms alleen op school wikipedia gebruiken voor informatie. En dat is zo'n beetje de grootste onzin die er op het net te vinden is.
    Nijlpaard, ik schreef het al.
    Zoek dat beest eens op in de wikipedia en schrijf op (of maak een datasheet op je telefoon) wat de maximale afmetingen en gewicht zijn van zo'n beest.
    Klik dan op engels en schrijf dat ook op. Daarna ga je andere talen proberen. Uiteindelijk kies je zuid afrikaans en moet maar hopen dat die het eens nagemeten en -gewogen hebben.

    Dus ja, het internet is echt zo moeilijk.
    Maar dat sommigen wat simpel zijn is ook absoluut ook waar. ( krijg nu ook een beeld bij de stelling van isola2 in #30)
     
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dus dan kun je beter een zoekmachine gebruiken die geen rekening houd met vroegere zoekopdrachten, zoals duckduckgo.com.

    Het vervelend van Google is dat ze de zoekopdrachten bij hun op de server bewaren, gelinkt aan o.a. het ip adres van waaraf de zoekopdracht is gebruikt.
     
  18. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Inderdaad. DDG is ook de machine die ik standaard gebruik. Soms een andere, hoewel dat steeds minder wordt omdat ik er zelden voordeel uit haal.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    DDG.... de favoriete zoekmachine van onder andere óók wappies en CT fanaten...

    Ik heb hem geprobeerd, en was er niet van onder de indruk. Met de zelfde zoektermen (échte zoektermen inplaats van generalisaties) komen er ruwweg dezelfde resultaten uit, met generalisaties levert het ding gewoon nog veel willekeurigere bagger dan google al doet. Google geeft ook de V-snaar die je zoekt, als je maar "V-snaren wasmachine merk type" invoert in plaats van alleen "V-snaar".
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die moderator, dat ben je toch zelf?
     

Deel Deze Pagina