Is het internet echt zo moeilijk of worden sommigen gewoon erg simpel?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Roelof, 20 dec 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet ook geen "Rugzak" intikken: je moet "Stoeptegel" intikken, dan krijg je maar 41600 hits. Stukken overzichtelijker.
     
    Cnn en Peter Houweling vinden dit leuk.
  2. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
     
  3. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Nu draai je het om. Door in Google te geloven wordt je gehersenspoeld door de standaard (media/overheid/grijze massa) gedachte. Je krijgt niet de volledige informatie.
    En dan ga je mensen die 'anders denken' uitschelden voor wappie.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Heel leuk maar zoeken met 1 vage zoekterm is voor elke zoekmachine onmogelijk zonder een kristallen bol. Je moet meerdere woorden gebruiken zoals met je V-snaar een merk/type of een nummer op de snaar waarbij iedere zoekmachine ineens stukken intelligenter wordt. Verder is mijn truuk de gevonden artikelen met naar mijn gevoel de beste resultaten doornemen en mogelijk krijg je nieuwe info waarmee je verder kunt zoeken, zoals in je snaarvoorbeeld een artikelnummer. Toegegeven, zoeken is een kunst maar wel een hele simpele kunst dat iedereen moet kunnen.

    Hier wel, op andere forums en Facebook groepen niet.
     
  5. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Als er voor een voorbeeld voorbeeld staat, dan is het een voorbeeld. Is lez.... ach laat ook maar, als men het niet wil begrijpen gaat het niks worden.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou dat lijkt maar zo.
    Een tijdje geleden was ik opzoek naar rfid transponders mifare classic (nxp) 1K, mocht ook 4K zijn in de bouwvorm van een schijfje zo klein mogelijk.
    Met de kunst van de trefwoorden is dit toch verrekte lastig te vinden.
    Ik heb geen andere kenmerken dan de technische gegevens waar het aan moet voldoen.
    En ik kijk op de wereld markt, het is zoals gebruikelijk in mijn tak van sport, wederom een qua samenstelling exotisch product.

    Na een paar uurtjes verdeeld over enkel dagen van surfen en bellen, had ik een leverancier / producent gevonden en warempel ook nog binnen de EU.
    Met normale prijsjes, het project had er geen 10k ineens nodig of veel meer dan dat.
    Maar gewoon zo'n 200 per maand.

    Dus de eerste levering werd na 2 weken door de brievenbus gegooid.
    En de leveringen daarna elke maand.
    Inkoop prijstechnisch is dat ook veel gunstiger.

    De producent kan produceren als het hun uit komt, als er elke maand maar 200 verstuurd worden.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk zijn er dingen die ook lastig vindbaar zijn, dat probleem heb ik ook maar mijn mijn startpost ging meer over de zaken die juist heel makkelijk vindbaar zijn zoals in een manual, op de support site van de fabrikant of in 1 van de vele andere forumtopics die er vaak wel zijn.

    Contact zoeken met een winkelier oid, leuk dat je dat noemt. Ook dat lijkt soms heel moeilijk te zijn als men op zoek is naar onderdelen maar nergens op websites te vinden is omdat er toch nog winkeliers bestaan die of alleen een site als etalage hebben of niet alles (met name verouderde delen) in hun webshop plaatsen. Even mailen of bellen geeft dan vaak een directer antwoord.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Wie had ooit durven bevroeden dat je met het gebruik van een zoekmachine nog tot wappie bestempeld zou kunnen worden....
    En die anderen zijn zeker schaapjes?

    Dacht ik al.
    (PS: vanmiddag mijn boosterprik gehaald. Niet omdat ik dat wilde maar omdat ik gehersenspoeld ben door Rutte en De Jong)

    Pff, waar is de tijd gebleven dat je gewoon iets kon doen of denken zonder dat een ander daar iets van vond.
    Nooit gedacht dat mijn onderschrift zoveel waarheidsgehalte zou hebben.
     
    horsepower, Herby63 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Meningen.. meningen..
    Ga uit van je eigen kracht, laat die ander lekker zijn mening hebben.
    Tenzij diegene gevaarlijk wordt, of je lastig valt.

    Qua jeugd, ik werk er zat mee.
    Valt me echt op dat ze vaak best willen, maar gewoon niet kunnen zoeken.
    En dan niet het indrukken van de termen, maar meer bepalen wat hun verder helpt, en wat niet.
    Iedere zoekmachine geeft wat rommel. Maar wat is voor jou, en wat niet?
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zoeken waar of waarop vraagt een basiskennis.
    Dankzij onze onvolkomen geprezen Mammoet wet, werd klassikaal onderwijs in de prullenbak gegooid, want de kinderen moesten zichzelf kunnen ontwikkelen.
    In de jaren 70 en 80, was het motto, dat de kinderen alles konden opzoeken op het internet.
    De kinderen zijn ook zeer assertief, maar door gebrek aan basiskennis, konden zij hierdoor niet de gerichte vragen stellen.
    Voor mij is het niet de schuld van de kinderen, maar het slechte onderwijs in Nederland.
    Een kind van vóór de Mammoet wet, b.v. MULO of HBS, 12 of meer vakken, had meer kennis, dan heden ten dage, een Havo kind, geslaagd op zijn "pret pakket".
    Samengevat, val niet de kinderen over het onvermogen om te zoeken, maar lever kritiek op het gesloopte niveau van onderwijs in Nederland.
    Goed opgeleide kinderen/kamerleden kunnen gerichte vragen stellen.
    Groet. Henk.
     
    ISOLA2 en horsepower vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    google is in hoop dingen te dom om een goed antwoordt te geven en kijkt te veel waar je woon was vroeger veel beter
     
  12. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dát lijkt me stug.
    In de bibliotheek, wellicht.
    Maar niet op het internet.;)
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een voorloper van het internet was het arcnet https://nl.wikipedia.org/wiki/ARCNET en dat was in de jaren 70 en 80 maar veelal alleen toegankelijk voor toendertijd echte geeks.

    Welke basiskennis? Als je informatie ergens over wilt hebben weet je toch al waarmee je moet zoeken? Daar is niet eens een basis voor nodig behalve dat je geen analfabeet mag zijn....

    Inderdaad verbaasd mij vandaag de dag dat ook dat leerlingen eigen vakken kunnen kiezen. Ik zie hier en ook op andere forums van dat soort leerlingen veelal vragen over eindexamen projecten in een richting waar ze geen opleiding en verstand in hebben maar gewoon omdat het gaaf lijkt om zoiets te maken. En zoals gewoonlijk dan ook geen eigen onderzoek dan alleen antwoorden uit anderen trekken.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zie dat niet alleen bij leerlingen, het RIVM heeft er daar ook een handje van.
     
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Destijds nooit van gehoord.
    Sterker, ik hoor er vandaag voor het eerst van.
    Ik zat in die tijd op school ( helaas geen HBS, maar MAVO en HAVO. Sorry.:D) en mijn informatiebron was toch echt alleen de bibliotheek.
    En de KIJK.

    Voor zover ik van het bijgevoegde artikel iets begrijp was het overigens eerder intranet dan internet.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Prrrffff.... Verwarrend al die ICT geschiedenis, het was dus ARPA net (klinkt bijna hetzelfde).... Opgezet door de Amerikaanse defensie ook in diezelfde periode en later opengesteld.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het net weet ik niet meer, maar ergens midden of eind jaren 80 had ik een super snelle verbinding.
    26kB/sec. !!
    Tijdens urenlang downloaden moest je hopen, dat er niemand zou bellen, daar alles over de telefoon aansluiting liep en er geen scheiding was tussen spraak en data.
    Ik was toen heel trots, dat mijn PC onder DOS werkte.
    Processor 8088 en 8086.
    Opslag gigantisch : 10 MB.
    Ja opa, dat waren andere tijden.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2021
    ISOLA2 en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Zo'n computer ben ik ook ooit mee begonnen. Merk Yuppie, was een cloon van IBM.
    Inderdaad andere tijden.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Notebook, met groenscherm, 2 X 720 KB diskette, merk OLIVETTI geen internet
     

Deel Deze Pagina