Kern van dit verhaal: de "simpele" vragen worden niet altijd uit luiheid gesteld.
Soms worden ze uit radeloosheid of "ik zie het bos door de bomen niet meer" heid gesteld.
En ik weet heus wel te onderscheiden of de vraag of het probleem legitiem is of niet en zal dan ook reageren naar hoe het nodig is. Wat betreft het aansluiten van een 2 kanaals ontvanger kan er weinig mis gaan dan alleen de 2 kanalen verwisselen. In de meeste handleidingen van zendersets of zelfs alkleen van de ontvanger is een dergelijk aansluitschema te vinden.
Laatst ook iemand die vroeg of een bepaalde sensor ging werken met zijn ontvanger/zender set. Kijk je gewoon in de manual onder telemetrie en daar staat gewoon de lijst aan sensoren die werken en dus ook degene waar de vraag over ging. Dat heeft niets met bos en bomen te maken maar gewoon pure domheid of ik denk eerder onwil om het op te zoeken.
Het achtergrond plaatje wat ik in mijn vorige post beschreef. Dat zou op de 7PXR en de 10PX zenders een BMP in een bepaald kleurdiepte en van een bepaalde resolutie moeten zijn. Mensen flikkeren gewoon een JPG foto van hun smartphone op een SD kaartje en proberen die in te laden. Klagen dat het niet werkt maar eens lezen wat er in de manual staat ho maar!
De standaard vraag van de week (bijna van de dag) is welke ontvangers compatible met hun zender zijn en iedere keer wordt er gewezen naar een lijst op de Futaba site en de zoekfunctie in de groep waarmee een veelvoud aan antwoorden te vinden is. Is het onwetendheid? Misschien... Maar het mag duidelijk zijn dat er totaal geen moeite is gedaan om iets op te zoeken want de info is vrij makkelijk te vinden.
En als de te vinden info nu moeilijk te begrijpen was zou ik het nog kunnen snappen maar de info is veelal zo klaar als een klontje. Maar het blijft gewoon raar als je verwijst naar de juiste bladzijde in de manual er hele discussies kunnen ontstaan dat dat niet het antwoord is wat ze willen zonder aan te geven wat het werkelijke probleem aan de beschrijving in de manual is. En dan weet ik wel zeker dat het niet om een niet te begrijpen info gaat maar men eerder geen manual open wil slaan of kan slaan omdat die missend is. Maar ook dan ben ik zo aardig om een link toe te voegen van de PDF file.