Jeti Duplex 2.4GHz

Hee Bart,

dat weet ik ook nog niet daar ik die niet gebruik.

Gebruik nu 1 ontvangerakku maar er kunnen er 2 aangesloten worden (zitten 2 batt aanslutingen op En dan nog zo`n aparte voedeingsstekker).
Hoe dat inwendig verloopt weet ik nog niet maar daar gaan we achteraan.

Grt,
Berto.

Twee weken geleden ook mijn jeti spulletjes binnen gekregen.
Heb het wegens tijdgebrek alleen nog maar op de grond uit kunnen proberen, maar het werkt allemaal.

Ik had dacht ik wel een redelijk goede (lees goedkoop) site gevonden had (mscomposit.com) om mijn spulletjes te bestellen. De R8 EPC hadden ze niet op voorraad dus die wordt nog nagestuurd de rest heb ik binnen :D.

Duplex 2,4GHz Transmitter modull 1 €88,93
Duplex R8 EPC Channel receiver 1 €78,80
Duplex 2,4GHz 8 Channel receiver 1 €73,18
Duplex 2,4GHz 5 Channel receiver 1 €58,18

Subtotal: 4 Items €302,47
Transport price: Air Mail €17,86
Total to pay: €320,33

Nu nog, samen met wat servo's en een motor, inbouwen in mijn nieuwe Valenta Sharp Wind en echt uitproberen :D.

Groeten Maarten

Jeti Duplex. Ik heb het toch maar bij RC-Easy gekocht. Alles op voorraad.
Fractie duurder. Transmitter TMe modulle voor Evo-9... 2x ontvangers R5 en R6. De Box had ik al voor een Spin 44 BEC regelaar.
Van te voren even met Herr Donocik gebeld. Beter dan emailen. Informatief en vriendelijk!
Die mopperde nog wat over de Evo-Pro software.... Originele Evo software 1.4x is stukken beter, logischer, toegankelijker. (Zelf vond ik het instellen aanvankelijk ook onmogelijk). Back-daten naar 1.4x was zijn devies!
Komende woensdag heb ik de spulletjes binnen. Ben zeer benieuwd.

Gunstiger prijzen ook hier. Had alleen nu niet alles voor mij op voorraad.
http://www.electricwingman.com/
Ook een zeer vriendelijk adres!

Laatst bewerkt:
Enfin, hier even een update over de R5 indoor ontvanger in een 450 size elektro helicopter.

In de vakantie op een camping in Frankrijk 16 maal gevlogen en werkelijk 0,0 storing of andere problemen zoals glitches. Glitches waren met 35MHz altijd wel een keer aanwezig, in zo'n kleine heli zit alles erg dicht op elkaar dus is moeilijk te verbeteren.

Ik heb een aantal keren in de volle zon, bij temperaturen ver boven de 30graden gevlogen en alles blijft optimaal werken, hoge temp is dus ook geen issue, prima !

Ik ben dus nog zeer tevreden met het systeem.

Onlangs een MUI150 besteld maar helaas nog niet binnen, hopelijk heeft Jeti de leverproblemen snel onder controle.
Ik denk zelf dat Jeti zo'n groot succes en interesse niet had voorspeld ....

wordt vervolgd .....

Bas

Een paar vraagjes

Ik ben het wachten zat op Multiplex en ben van plan om mijn evo 9 van Jeti te voorzien. Welke module kan ik het beste nemen? De TU of de TMe?
Kan je bij de TMe ook nog de 35 mhz gebruiken, of moet je dan de module uitwisselen?
Kan ik mijn zender dan nog als leer/school combinatie gebruiken? ik heb gelezen dat hij in ieder geval niet meer werkt als simulator op de pc...
Heb ik gelijk de Jeti box nodig om alles te controleeren of kan dat ook eerst zonder? en dan de laatste vraag, ik heb gelezen dat er problemen zijn met mobiele telefoons en het Jeti systeem? klopt dit of hebben jullie nergens last van?

Groetjes Loek

Hoi Loek,

Als de EVO 9 nu met een module werkt kan je een module nemen.
Voordeel hiervan is dat je niet hoeft te solderen en makkelijk kan uitwisselen tussen 35mHz en 2,4GHz.

Echter met een TU module blijf je deze functie ook behouden, alleen moet er wel gesoldeer worden in de zender.
Je hoeft dan geen modules te wisselen die op den duur toch een verminderd kontakt met zich mee kunnen brengen wat weer gevaarlijk situaties op kan leveren.

Bij mijn MC19 werkt de leerlaar/leerling functie nog perfect ook op 2,4GHz, kan echter bij de EVO 9 anders zitten dat weet ik niet.

En nee de Jeti box heb je niet direct nodig, ik heb hem ook niet en vlieg vrolijk rond met onze kisten (incl zelfs met een jet).

Problemen met mobiele telefoons en Jeti heb ik nog niet meegemaakt, terwijl ik toch al eens gebeld heb tijdens het vliegen.
Net als bij 35mHz heeft dit nooit tot problemen geleid.

Grt,
Berto.

Bedankt Berto voor je snelle antwoord. Ik heb een module in mijn Evo zitten. Dus ik denk dat ik dan voor de TMe ga. Multiplex zou ook komen met een module die je om moet steken, en ik hoef niets aan de zender te soldeeren. Weet jij het verschil tussen een ontvanger en een ontvanger met A40 epc? Is dit alleen de antenne lengte en een extra aansluiting voor ontvanger accu?

Bedankt voor je antwoord, Loek

@munckie
De problemen met mobiele telefoons: heel in het begin is hier een melding van gemaakt op het Duitse forum, echter de algemene consensus is na veel testen en discussie, dat het hier een zeldzaam optredend probleem van Multiplex en wellicht ook andere zenders, maar niet van 2.4Ghz of Jeti, betreft.
Multiplex waarschuwt dan ook expliciet voor het gebruik van mobiele telefoons vlak bij de zender.
Voor alle zekerheid zet ik altijd mijn mobiel uit als ik zend, maar er zijn erg veel claims dat dit overbodig is.
Zie eventueel
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=126249
begint bij post 14 en vervolg.

Besteld

Oke, bedankt voor de info, heb gisteren de TMe module, R8 en R6 ontvangers besteld. Aan het einde van de week binnen. Weekend gaan we testen:). Ik heb een vliegtuig waar ik de hele tijd tikken in heb, daar gaat de R6 in voor te testen. De R8 komt in een 2 meter Edge van Seagull models met MVVS 35cc. De eerste is omlaag gekomen door een storing van buiten af:evil:. Nu met Jeti hoop ik de boel heel te houden.
Ik laat jullie wel horen hoe de ervaringen zijn...

Loek

Mijn test

Hoi, ik had vrijdag middag alles netjes binnen. Module Tme, 8 en 6 kanaals ontvanger en de Jeti box voor te testen.
Ik had voor de vakantie de MiniMag van Multiplex gekocht om mee te water vliegen. Een paar vluchtje gemaakt op de zee in spanje, leuk. Toen ik thuis kwam had ik een storing in het vliegtuig zitten. Ik heb een andere regelaar, ontvanger en zender uitgeprobeert, maar dit wilde niet helpen.

Nu heb ik daar de 6 kanaals Jeti in gezet, en de Tme module in de zender gestoken. Ik heb er nu een paar keer mee gevlogen, en niets meer te merken van die storing die ik er maar niet kon uit krijgen. Te gek!!!:D

Ontvangst met 10 mw op 100 meter op de jeti box nog 2. Heb de MiniMag vandaag zo hoog laten gaan dat ik hem bijna niet meer kon zien. Niets te merken van storing of wat dan ook. Echt te gek. Ook laag over de grond geen problemen meer. Ik ben echt onder de indruk van dit systeem van Jeti. Voor morgen staat een Cap 232 met 11,5 cc 4 takt klaar met de Jeti 8 kanaals ontvanger er in.

Oja, trainer funtie geen problemen, werkt gewoon ook zonder hinderlijke piepjes, ook het bellen getest 0,0 storing!

:confused:Maar nog even een vraagje, als ik vlieg zie ik op de Jeti box een ontvangst van 6 tot 3. Zender staat dan op 100 mw te zenden. klopt dit of moet hij echt rond de 9 blijven? Ik denk zelf dat het normaal is dat de waarden afneemt, maar vanaf wel getal moet ik me zorgen gaan maken?

Groetjes Loek

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo loek,
ik heb een tijd geleden ook wat proefjes gedaan en mijn ervaring is dat de verbinding pas echt wegvalt als hij op 0 staat. Dat waren statische testen.
Tijdens een andere test met een kleine heli (450size) keek mijn vliegmaatje op de jetibox terwijl ik aan het vliegen was. Ook hij zag de indicatoren fluctueren zonder dat er iets van te merken was tijdens het vliegen. Daarbij ging het dan zelfs nog om een indoorontvanger met geringe ontvangstgevoeligheid en vloog ik niet heel dichtbij.

In jouw geval denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je kunt uit voorzorg nog een reikwijdte test doen op de grond en dan uitproberen wat er nu kritisch is. Het kan zijn dat 1 van de antenne's wordt afgeschermd door een stuk metaal/carbon als het model in de lucht draait.
Je kunt een test op de "grond" doen : gewoon je model neerzetten op 1 meter boven de grond (houten tafel) en weglopen en daarna ook OM je model heenlopen , dan kun je precies zien welke van de 2 antenne's op een gegeven moment minder signaal ontvangen.

succes
Bas

Aangezien het spanningsbereik van van de ontvangers tussen de 3 en 8 volt ligt zou je er rustig 1 of 2 lipoly cellen als ontvanger accu kunnen gaan gebruiken. Dit zou zoor mij ideaal zijn 1 cel lipoly als ontvanger accu voor mijn DLG en 2 cellen voor een shockflyer. Als servo's gebruik ik namelijk Dymond D47 die kunnen namelijk de spanning van max 9,6 volt hebben.
Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben.

Mvg,

hallo loek,
ik heb een tijd geleden ook wat proefjes gedaan en mijn ervaring is dat de verbinding pas echt wegvalt als hij op 0 staat. Dat waren statische testen.
Tijdens een andere test met een kleine heli (450size) keek mijn vliegmaatje op de jetibox terwijl ik aan het vliegen was. Ook hij zag de indicatoren fluctueren zonder dat er iets van te merken was tijdens het vliegen. Daarbij ging het dan zelfs nog om een indoorontvanger met geringe ontvangstgevoeligheid en vloog ik niet heel dichtbij.

In jouw geval denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je kunt uit voorzorg nog een reikwijdte test doen op de grond en dan uitproberen wat er nu kritisch is. Het kan zijn dat 1 van de antenne's wordt afgeschermd door een stuk metaal/carbon als het model in de lucht draait.
Je kunt een test op de "grond" doen : gewoon je model neerzetten op 1 meter boven de grond (houten tafel) en weglopen en daarna ook OM je model heenlopen , dan kun je precies zien welke van de 2 antenne's op een gegeven moment minder signaal ontvangen.

succes
Bas

Hoi Bas, bedankt voor je reactie! Ik heb nu alles goed getest, en heb tot nu toe geen problemen. Alles werkt pefect. Gisteren was het druk op het veld en een hele boel zenders op 2,4 stonden aan. Ook dan geen problemen. Ik heb het ontvangst nog eens goed getest zoals jij het schrijft, en ik heb op dik 100 meter op 10 mw nog een ontvangst van 2. Met vliegen, nergens last van dus ik denk dat het allemaal wel klopt. Ook heb ik nu gevlogen met de Cap 232 met 11,5 cc. Ook met dit vliegtuig geen problemen. Het lijkt net of alles wat sneller gaat. Ik test nog een week door zo en dan gaat de R8 in de Edge 540 van 2 meter met 35 cc mvvs. Nu maar duimen dat het ook in de Edge zo goed werkt.

:confused:Nog even een klein vraagje, ik wil de R4 in een zwever (Geier van Robbe) zetten. Heeft deze ontvanger ook het volle bereik?

Loek

Ik test nog een week door zo en dan gaat de R8 in de Edge 540 van 2 meter met 35 cc mvvs. Nu maar duimen dat het ook in de Edge zo goed werkt.
Dat zal zeker geen problemen geven.

Mijn R14 "test" bestond uit het vliegen in een benzine Big Lift zo hoog tot ie niet meer te zien was en toen in m`n toenmalige turbinekist geplaatst.

0 problemen dus dat verwacht ik ook in jouw Edge ook.

Ik zit toch ook wel zwaar te denken aan Jeti op het moment.
Alleen om een Jetibox kwijt te raken aan je mx22. Ik weet niet.
Het klinkt allemaal mooi.

Taco.

:confused:Nog even een klein vraagje, ik wil de R4 in een zwever (Geier van Robbe) zetten. Heeft deze ontvanger ook het volle bereik?

Loek

Neen, deze ontvanger heeft minder bereik dan een R6 of R8. De gevoeligheid van de R4 tov de R6 en de R8 is 2dB resp. 8dB .
Maar wat nog grotere invloed heeft is dat de ontvanger zelf met nog minder vermogen terug kan zenden naar de zender (ja je leest het goed).
De R4 kan dit met 6dBm en de R6 / R8 met 20dBm en dat is aanzienlijk. Dat betekent in de praktijk dat de ontvanger niet meer goed aan de zender kan doorgeven of hij nog voldoende signaal ontvangt.

Ik zou voor een ver vliegend ding een R8 pakken of een R6, zeker is zeker ...

Hier nog de manual, waarin je de verschillen kunt nalezen : http://www.jetimodel.com/data_downloads/8/duplex-en-de_rx_web.pdf

Bas
ps. de pulsen voor de individuele kanalen (servo's) worden met 2.4GHz verzending anders versleuteld/gecodeerd dan met ppm/pcm, waarbij met ppm de pulsen voor de individuele kanalen na elkaar komen. 2.4GHz is sneller. Ik heb ook gemerkt dat de tuimelschijf van de heli's sneller reageren

Laatst bewerkt:
Ik zit toch ook wel zwaar te denken aan Jeti op het moment.
Alleen om een Jetibox kwijt te raken aan je mx22. Ik weet niet.
Het klinkt allemaal mooi.

Taco.

Taco , ik heb een mx-24s en daar zit gewoon een moduul in die mechanisch gezien identiek is aan het FM moduul. Dat kan dus binnen enkele seconden uitgewisseld worden, mits nodig. Dus je hoeft geen wijzigingen te doen aan je zender zodat je altijd garantie behoudt.

Voor de mx-22 was zelfs al eerder een moduul te koop...

succes

bas

@munckie,
Ik vlieg 5 verschillende zwevers met de R4; hoewel de specs minder zijn dan die van de r6/r8 heb ik geen enkel reikwijteprobleem.
Ik heb een rangetest gedaan met de R4 en die ging pas na een 900mtr out, waar ie echter tevens ook afgedekt werd door bebouwing;voor mij meer dan voldoende, het lijkt er op dat ie nog verder kan komen als ie vrij in de lucht ontvangt.
Ik vind de R4 uitstekende value for money.

Back