koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Er waren totaal 3 wgt auto's. Het rijden tussen 235 auto's gaat opzich prima, maar de bochtensnelheid van een 235 auto is wel een stuk hoger. Daarbij ging Reinder als de brandweer met een 15.2 als resultaat. Met de wgt kwam ik niet verder dan een hoge 15.9.
Het is dat ik 235 er niet uit vind zien...

14.2 lolz

15.2 was mijn snelste ronde met de xray x10 wgt
 
Body en bandensmeer

Ik heb ondertussen mijn "oude" Corally pro10 weer bovengehaald.
Voorlopig heb ik enkel nog maar gereden met de "oude" banden, rest bandensmeer en oude body.
Nieuwe xceed banden zijn net binnen en moet ik nog proberen.

Dus heb ik nieuwe bandensmeer en een nieuwe body nodig. Vandaar de vragen:
- welke bandensmeer kan ik best nemen zonder allerlei potjes te moeten kopen en te testen? Vroeger heb ik onder andere met de corally TC..., Mobers en nog iets anders gereden.
- mijn body is aan vernieuwing toe. Dit is nu een protoform Peugeot body als ik me niet vergis die al enkele jaren oud is. Ik lees hier zaken over een HMS Porsche, MIX/serpent, ...en de zogenaamde brandstof bodys. Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat ik alle bodys ga testen om te zien wat nu de beste is.

Verder nog te vermelden:
- ik rij met een 10.5 motor onvertimed
- ik rij geen wedstrijden met de pro10. Dus enkel voor de fun. Maar uiteraard wel voor de fun onder elkaar eens racen.
 
Bandensmeer:
- Mobers Foam Liquid
- Corally TC5

Kappen:
- Corally Nissan P35
- Protoform Peugeot 905B HD
- Protoform Peugeot 905B MD (als je er nog eentje vind)

De HMS Group C is meer een body voor modified en met een 10.5 onvertimed heb je er echt zeer weinig aan. Ik heb hem liggen maar zal hem niet meer of nauwelijks gebruiken en voor volgend jaar zal hij ook niet op de kappenlijst komen te staan in het regelement wat de meeste betreft dus...

Welke banen ga je rijden?
 
Kleine aanvulling.
Smeermiddel:
Niet al te stoffig circuit - Mobers/LRP Carpet2/Robitronic/CS High Grip (Velp, Apeldoorn, Heemstede, Rucphen, Groningen)
Stoffig/glad circuit -TC5/ander toerwagen smeermiddel (Gouda, Den Haag, Lelystad, Eindhoven, Deventer)
 
Banden

Mobers heeft nog steeds geen Pro10 banden in het assortiment.
Waar kan ik naar uitwijken en wie is daar een betrouwbare leverancier met continuïteit?

BSR (HK Modellbau)
XCeed
Corally (onduidelijkheid, althans bij mij, over shorewaardes)
Jaco (veel leveranciers hebben niet het hele assortiment)

Mijn eerste voorkeur zou zijn BSR.
Redenen:
- ik ga een grote bestelling plaatsen bij HK waarbij deze mee konden samen met het smeermiddel CS High Grip (ook voor i.g.v. toekomstige leveringen)
- gunstig geprijsd
- continuïteit van het bedrijf
- duidelijkheid over shorewaardes
- passend assortiment
- ervaringen met de banden zijn positief (bij anderen)

Roept u maar ....... ;)
 
Ik denk dat je hier al zelf antwoord geeft op je vraag?
Ik zou dan ook voor bsr gaan als dat je voorkeur heeft. Zijn goede banden heb ik gehoord en hk modellbau heeft een goede voorraad en snelle levering.
 
:worship:

:thumbsup:

@Stephan
De S100 wordt geleverd met iets langere kingpins en voorveertjes dan dat er op de S120 zitten. Ik heb laatst met mijn S100 met modified buiten met de kortere S120 kingpins en veertjes gereden en ben daar best tevreden over.
Ik denk dat als je deze kortere veertjes neemt, je het erg naar je zin gaat krijgen.
Wel moet je dan eigenlijk ook de kortere kingpin bestellen.


Serpent Model Racing Cars - Product - Kingpin S100 (2)
is de standaard meegeleverde langere kingpin

Serpent Model Racing Cars - Product - Kingpin (2)
Is de kortere kingpin, welke beter past met de kortere veertjes:
Serpent Model Racing Cars - Product - Front spring 22lbs S120L (2)
Serpent Model Racing Cars - Product - Front spring 18lbs S120L (2)
Serpent Model Racing Cars - Product - Front spring 26lbs S120L (2)

Mocht je alleen eerst de veertjes bestellen, doe dan zoals ik al aangaf de extra ruimte opvullen met ringetjes over de kingpin.
Maar het kan geen kwaad hoor om reserve kingpins in je bakkie te hebben liggen, want ze kunnen breken met een klapper op een balk.....

Met de S120 ben je dan ook meestal toe aan een nieuw stuurblokje, maar dat ligt eraan hoe de kingpin breekt, maar murphy's law zegt dat als je het niet op reserve hebt in je bakkie, dan breekt het, heb je het wel, dan rij je het hele jaar zonder schade.....

Welke verschillen merk je in het gedrag van de auto bij gebruik van de kortere kingpins en kortere veertjes versus die welke standaard in de kit zitten? Ik bedoel, Serpent zal niet voor niks langere kingpins en veertjes in de S100 kit hebben gestopt.......

Ik zie de regelaar links en rechts gemonteerd. Wat is, naar jouw inzichten, het beste? Bv. kijkende naar gewichtsverdeling links/rechts, of lengte bedrading of andere dingen.
 
Welke verschillen merk je in het gedrag van de auto bij gebruik van de kortere kingpins en kortere veertjes versus die welke standaard in de kit zitten? Ik bedoel, Serpent zal niet voor niks langere kingpins en veertjes in de S100 kit hebben gestopt.......

Ik zie de regelaar links en rechts gemonteerd. Wat is, naar jouw inzichten, het beste? Bv. kijkende naar gewichtsverdeling links/rechts, of lengte bedrading of andere dingen.

Weinig verschil in gedrag, alleen met de standaard langere veer, wordt de voorkant op de grond gedrukt bij hoge snelheid en lage rijhoogte.
De korte kingpin en veren heb je ook meer keus in hardheden bij.

regelaar links of rechts, moet je zelf weten, ligt eraan wat voor een motor je neemt, en hoe je je draden laat lopen.
Omdat het een 2wd auto is, is het wel nuttig, de balans zo goed mogelijk te krijgen.
 
Saddle packs in Asso

Heren saddlepack gebruikers,

Passen in deze auto saddlepacks?
Ik vrees van niet vanwege de sidelinks en de steun voor de centre shock.

Is het haalbaar om een Pro10 235mm 10,5T met een 2S shorty LiPo te rijden? Bij deze auto dwars in het chassis.

Met "haalbaar" denk ik aan het volgende:
- meer mAh leidt tot meer power en meer running time
- een hogere C-rating leidt tot meer power
- de LiPo moet passen tussen de sidelinks en onder de centre shock

Hierbij in het achterhoofd dat de 2S shorty LiPo's een relatief lage mAh hebben. Wat de regelaar en motor trekken zal ook van belang zijn.

Max ampdraw 10.5T motor 26.
Max ampdraw esc >26.
Bv. shorty 2s LiPo 4.600mAh 80C
Hieruit volgt 4.600/1.000 x 80 is 368A. Puur cijfermatig gezien voldoende voor de motor en de esc.
Ergo: een dergelijke LiPo kan?

Custom RC10R5 235mm Conversion - R/C Tech Forums
 
Laatst bewerkt:
Met een lipokit van Full options kun je in deze auto met 2x 1S lipo's rijden.
Doe ik namelijk ook.
De centre shock word dan omhoog gebracht waardoor er voldoende ruimte is.
Shim je hem nog hoger uit, dan kun je idd met saddle packs rijden.
De 1S optie is beter vanwege hogere MAH's van de 1S cellen en ze zijn lager als de saddle pack cellen.

Mvg Roy

Heren saddlepack gebruikers,

Passen in deze auto saddlepacks?
Ik vrees van niet vanwege de sidelinks en de steun voor de centre shock.

Is het haalbaar om een Pro10 235mm 10,5T met een 2S shorty LiPo te rijden? Bij deze auto dwars in het chassis.

Met "haalbaar" denk ik aan het volgende:
- meer mAh leidt tot meer power en meer running time
- een hogere C-rating leidt tot meer power
- de LiPo moet passen tussen de sidelinks en onder de centre shock

Hierbij in het achterhoofd dat de 2S shorty LiPo's een relatief lage mAh hebben. Wat de regelaar en motor trekken zal ook van belang zijn.

Max ampdraw 10.5T motor 26.
Max ampdraw esc >26.
Bv. shorty 2s LiPo 4600mAh/80C
Hieruit volgt 4.600/1000 x 80 is 368A. Puur cijfermatig gezien voldoende voor de motor en de esc.
Ergo: een dergelijke LiPo kan?

Custom RC10R5 235mm Conversion - R/C Tech Forums
 
Met een lipokit van Full options kun je in deze auto met 2x 1S lipo's rijden.
Doe ik namelijk ook.
De centre shock word dan omhoog gebracht waardoor er voldoende ruimte is.
Shim je hem nog hoger uit, dan kun je idd met saddle packs rijden.
De 1S optie is beter vanwege hogere MAH's van de 1S cellen en ze zijn lager als de saddle pack cellen.

Mvg Roy

Je bedoeld deze: index
Met de laatste zin bedoel je dat je geen saddle pack koopt maar 2 1S cellen zoals gebruikt in 1/12 die je als saddle pack gebruikt? Is dat zo?
Zo ja, en de bedrading die je dan niet hebt voor het koppelen van de cellen?
Zoiets: RC Market
De hoogte gaat dan goed, want ze zijn lager zeg je. Maar de breedte en de lengte?
Of heb je er in gedachten die nog beter zijn, meer mAh en meer C?

Trouwens, je zegt dat de centre shock omhoog wordt gebracht.
Ik neem aan beide kanten. Anders wordt de hoek van de shock anders.

Een gekke en misschien domme vraag:
hoe laad je een saddlepack tegelijk op? Ik vraag dit omdat ik tot nu toe alleen 2S stickpack heb gehad (in TC en X10).
Ik heb een Hyperion DUO lader en wil twee saddlepacks, dus 4 cellen tegelijk kunnen laden.
En het balancen? Heb ik altijd gedaan met de 2S stickpack LiPo's. Zal wel niet in dit geval. Ze hebben geen balanceplug omdat het maar één cel is. Maar de cellen moeten toch gelijk geladen zijn, zo weinig mogelijk of geen verschil......

En de 2S shorty LiPo optie?
 
Laatst bewerkt:
Idd is dit--> index de kit die ik bedoel.
Het aansluiten doe je met een draadbruggetje tussen beide cellen zoals ook met sanddle packs.
Breedte van 1S lipo cellen(de 1:12 cellen) zijn het zelfde alleen de lengte is groter en ze zijn idd lager.
Passen doe je door ze vast te plakken/zetten met glasvezel tape zo als ook de 1S gedaan word in dit chassis.
Ik heb zelf de kunststof accu holders op het chassis voor de 1S cellen gelijmd om ze helemaal goed op het chassis vast te kunnen zetten.
De electronica komt wel iets naar voren maar is geen probleem.
Er zijn speciale laadkabels voor saddlepacks dus dat is ook geen probleem.
Of je laad ze met jou duo lader op de beide poorten.
Een shorty lipo kan maar daar ga je het niet mee redden op de grote buitenbanen ivm de MAH.
De centre shock die ik gebruik is van een TC en dan hoog ik hem op de motorpod zijde met een shim van 2 a 3mm op.
BTW de achteras die ze gebruiken om hem achter breder te maken, komt van IRS af of de "oude" Associated 10L2.

Mvg Roy
 
Dat is idd een laadkabel voor saddlepacks:)
Voor het bruggetje, een stukje 12AWG draad nemen en daar idd 2 gold contacten op solderen.
Werkt perfect.

Mvg Roy
 
Back
Top