Elke verandering is geen.....

Toen Ralf de kist voor het eerst vliegklaar had zaten er andere stabilo helften op als tijdens de vlucht van de crash...Een crash die ontstaan is als gevolg van flutter op de hoogteroeren vanwege te kleine rudderhorntjes.
Laten we de twee soorten eens even onder de loep nemen..
De originele stabs op de voorgrond en helemaal in de stijl van de rest van de sublieme kist. De stabs van de rampvlucht op de achtergrond en het ogenschijnlijk verschil in afmetingen is optisch bedrog...ze zijn exact gelijk qua vorm...
Bij het origineel zaten de servo's in de stabhelften en in de tweede uitvoering zijn de servo's naar de cockpit verhuisd en zijn de hoogteroeren aangestuurd met een enkele stuurstang aan onderzijde...
Hier het (te) kleine rudderhorntje welke de flutter heeft veroorzaakt...
Waarom heeft Ralf dit alles gedaan...wel..vanwege zwp problemen en toen veel extra lood en een duidelijk overgewicht. Even wegen en rekenen...
De originele combi (inclusief de bijbehorende carbon pennen) weegt 469 gram + twee servo's van 45 gram = totaal 559 gram
De nieuwe en eenvoudiger gebouwde set ( inclusief de bijbehorende carbon pennen) weegt 361 gram
Dat is een verschil van bijna 200 gram...en dat tikt aan met compensatie lood in de neus...dus een begrijpelijke actie.( zat op ruim een kilo extra gewicht).
Maar...neem ik de originele set...exclusief de servo's dan is het verschil nog maar 100 gram
En...indien ik de klimbim aan luikjes...dummy katrollen etc weg haal...dan ..
Goed we gaan het proberen...de originele set...uitgekleed....pull/pull er op en dat op bijna 2 x zo lange rudderhorns dan op de "replica" set....
Ralf heb ik de oorzaak goed omschreven??
Wordt vervolgt....