Large scale RAF SE5a

Post #620, 628, 705 en 879 is het te vinden
Hier zijn de gebruikte potloden

DSCF0920_zpsanxyewrp.jpg


Spanlak is transparant van Model engineering BV Holland, Zwaagdijk, Aeronaut had hem ook

Groeten, Ralf
 
Perfecte info. Potloden kan ik niet achterhalen. Kun je die je gebruikt hebt opsturen?

Dan heel iets anders..rondom de posten die je genoemd hebt zag ik van meerdere MBFérs de wens om naar Old Warden te gaan..
Wat vinden jullie er van wanneer we de koppen bij elkaar steken..met 4 man + kampeergoedje per auto in een auto stappen de kosten delen en met een show het museum bezoeken en de show bijwonen. Misschien wel met meerdere auto's...

Zal ik daar eens een topic aan wagen?
 
Wij zijn in 2015 met 5 man Dawn Patrollers naar Old Warden geweest, fantastische show!
We hadden ook prachtig weer zodat de 'Edwardians' (de echte oudjes) ook konden vliegen

Inventariseren kan nooit kwaad
 
Misschien een tip Henk,
Ik ben nadien (2015 met de DP ploeg) nog een keer geweest, juli j.l
Ik reis regelmatig naar de U.K en overnacht altijd in een Traveloge hotel budget maar wel prima in orde.
Kamer voor 3 personen en prijs is per kamer
Vlakbij Old Warden op 8 min. rijden ligt deze voor die niet willen of kunnen kamperen.
Ontbijt kan bij naast gelegen restaurant of koffie en een broodje bij de Shell tank station recht tegenover op 10 mrt afstand.
Goeie pub 1.5 mijl verderop beste avond maaltijden overigens
Maak altijd van dit hotel gebruik voor een bezoek aan Old Warden, Shuttleworth Collection.

Gr Ronald

Travelodge Bedford Wyboston


4.0-42241-5.svg
182 reviews
A1 North, Nr. Chawston,
Black Cat Roundabout, MK44 3BE, United Kingdom
Sat nav postcode: MK44 3BE
Tel: 08719 846010
 
Ik ben dit jaar september 2018 naar de Revival show geweest op Old Warden
Voor 20 pond per nacht kun je op de camping naast de laatste hangaar staan.
Ik ben zaterdagmiddag geariveerd op old Warden en maandagmiddag vertrokken.
Echt eerste rang, sommige bezoekers zaten voor de caravan/camper op hun stoeltjes te kijken.
Zondagmorgen English breakfast in het museum restaurant.
Ik had zondagmorgen vroeg al 2 stoelen met tafel voor bij de startbaan gezet waar ik na de middag ben gaan zitten.
Was erg mooi weer, de Avro Triplane en de Curtiss Pusher hebben zondagavond ook nog gevlogen.

Camping met het mooiste uitzicht ter wereld!
Zeker voor herhaling vatbaar.

Groeten Willem
 
Ik wacht nog even meer van dit soort leuke reactie af en dan...dan moet er maar eens een oproep topic komen voor een excursie volgend jaar.

Jongens...bedankt voor de prima adviezen!!!
 
Kennen jullie de SE5a laagdekker al...nee?...

...hier is die...

100_6650.JPG



Bij één van de 4 vleugelhelften was de achterste beuken paspen verdwenen...nu kan ik natuurlijk even van Zwolle naar Gouda rijden om te kijken of die nog op het veld ligt...of...een nieuwe maken...

Schade:
DSC_4000.JPG



Reparatie:
100_6647.JPG



Het is op twee manieren in de vleugel te lijmen...ongeveer op zijn plek... of precies op zijn plek inclusief de juiste instelhoek...zo dus...
100_6648.JPG
 
Laatst bewerkt:
Elke verandering is geen.....:mad::mad::mad::mad::(:(:(:(

Toen Ralf de kist voor het eerst vliegklaar had zaten er andere stabilo helften op als tijdens de vlucht van de crash...Een crash die ontstaan is als gevolg van flutter op de hoogteroeren vanwege te kleine rudderhorntjes.

Laten we de twee soorten eens even onder de loep nemen..

De originele stabs op de voorgrond en helemaal in de stijl van de rest van de sublieme kist. De stabs van de rampvlucht op de achtergrond en het ogenschijnlijk verschil in afmetingen is optisch bedrog...ze zijn exact gelijk qua vorm...
100_6651.JPG


Bij het origineel zaten de servo's in de stabhelften en in de tweede uitvoering zijn de servo's naar de cockpit verhuisd en zijn de hoogteroeren aangestuurd met een enkele stuurstang aan onderzijde...
100_6652.JPG



Hier het (te) kleine rudderhorntje welke de flutter heeft veroorzaakt...
100_6653.JPG



Waarom heeft Ralf dit alles gedaan...wel..vanwege zwp problemen en toen veel extra lood en een duidelijk overgewicht. Even wegen en rekenen...

De originele combi (inclusief de bijbehorende carbon pennen) weegt 469 gram + twee servo's van 45 gram = totaal 559 gram

De nieuwe en eenvoudiger gebouwde set ( inclusief de bijbehorende carbon pennen) weegt 361 gram

Dat is een verschil van bijna 200 gram...en dat tikt aan met compensatie lood in de neus...dus een begrijpelijke actie.( zat op ruim een kilo extra gewicht).

Maar...neem ik de originele set...exclusief de servo's dan is het verschil nog maar 100 gram

En...indien ik de klimbim aan luikjes...dummy katrollen etc weg haal...dan ..

Goed we gaan het proberen...de originele set...uitgekleed....pull/pull er op en dat op bijna 2 x zo lange rudderhorns dan op de "replica" set....

Ralf heb ik de oorzaak goed omschreven??

Wordt vervolgt....
 
Laatst bewerkt:
De oorzaak is goed omschreven Henk :thumbsup:
Mijn streven naar een 'zo schaal mogelijke' aansturing (lees: zo goed als onzichtbaar) werd fataal voor de kist.
Ik verloor hierbij uit het oog dat te korte roertjes flutter konden veroorzaken bij de grote roeroppervlakten.

Jammer van de gehele operatie destijds, het enige positieve is dat er wel 1,5 kg lood uit de neus weg kon

Ik heb later nog wel vaak na zitten denken hoe ik het anders had kunnen aanpakken.

De meest voor de hand liggende optie is -non scale- pull-pull kabels aan te sluiten, dus buiten de romp
De kabels wegen nagenoeg niets en het eerste stabilo is beter dan set 2 (maar wel zwaarder)
Als ik je verhaal goed begrijp wil jij dat ook zo uitvoeren?

Ik heb op mijn BE2e hele goede ervaring met kabels buitenom op deze manier, er staat altijd 1 kabel strak, flutter komt niet meer voor
Hier mijn voorbeeld

zw.JPG


Dan maar niet 100% schaal, betrouwbaarheid is toch echt belangrijker heb ik moeten ervaren

Groeten, Ralf
 
Ja Ralf dat is de bedoeling. Ik ga morgen eerst onderzoeken of het haalbaar is de rudderhorns op de originele set minimaal één rib naar binnen te zetten..dan de kabels recht naar voren door een staaldraad poortje op de voorlijst...dan scheef naar halverwege de romp en dan weer recht naar de servo's. Moet even kijken hoe dat uitkomt met de rigging etc.
 
Vast!!! Het mag niet kunnen dat trekkracht op de kabels de stand van de stabs verandert...naar voren trekt....waardoor de kabels mogelijk wat ontspannen zodra ze weer in de neutrale stand komen. Ook moet ik bekijken wanneer de horn bv één rib naar binnen gaat ( om een kleinere hoek tov de romp in de kabels te krijgen) er geen tordering op de hoogteroeren kan ontstaan...het aangrijpingspunt is dan immers niet meer centraal op het hoogteroer.
 
Laatst bewerkt:
Humberto Tan...??? hek nooit van geheurt,,,

Jij wel? oh..kan goed fotograferen zeg je? nou ik niet maar ik doe mijn best..

Ben druk doende een aantal kleine constructie beschadigingen weg te werken..nix spannends aan....we gaan het eens hebben over nog wat eenvoudigers...een scheurtje in de bekleding.

Hoe repareer je dat? Tja..plakkertje er overheen zou ik zeggen..t'was een kruisvormige scheur met twee scheurtjes van 3 á 4 cm haaks op elkaar.

en of je dat nu rechttoe of rechtaan doet...of met de kartelschaar..het blijft wat het is...een plakker over een scheurtje.

Hier de winnende foto van Humberto...goed kijken... sorry...maar ik heb de moeite genomen speciaal voor jullie zo'n plakker er op te doen...in werkelijkheid zie je heel goed dat het een plakker is en dat er scheuren onder zitten...
100_6660.JPG



- maar het kan ook anders...gat er in gesneden...raampje van 1 mm triplex er onder lijmen..dwz gewoon met de strijkbout want de bekleding lijmt zich aan het triplex...
100_6664.JPG



- dan een plaatje 0,2 mm triplex met cyano er op gelijmd...
100_6665.JPG



- stukje bekleding er over en net over de randjes...en met de high speed boor 6 gaatjes er in...
100_6667.JPG



- en tot slot...het mag wat kosten...6 messing spijkertjes in gelijmd....
100_6670.JPG



Nu is het geen gerepareerd scheurtje meer want welk weldenkend mens zet over een scheurtje dit alles...dus de conclusie is dan.."het zal wel zo horen"...
 
Laatst bewerkt:
Gewichtig werk..of juist niet?


De 1e set stabilo's/hoogteroeren zitten er weer op..

Alle servo bevestigings plaatjes en de katrollen er uit gehaald en eea weer dicht bekleed..resultaat..de oude set is is nu nog maar 79 gram zwaarder dan de nieuwe set EN...
...ik heb er voor 41 gram aan stuurstangen uit gebroken..per saldo is het spul nu 38 gram zwaarder..met de 70 gram die nodig is in de neus om dat te compenseren kom ik dus op slechts rond de 110 gram zwaarder uit...das niet te merken...ga zo door Henk...

100_6671.JPG


En de 4 vleugelhelften zijn ondertussen weer helemaal spik en span dus de romp is nu aan de beurt...Totale tijdbesteding tot nu toe rond de 5 uur...
 
Laatst bewerkt:
Van een lelijk gat naar een mooi gat

We zijn met de reparatie van de romp gestart.


Schade:
Aan de linkerzijde zat een lelijk gat met onderliggende schade in het frame en losgerukte binnen beplating...
DSC_3993.JPG



Reparatie:
De bekleding deels weggehaald en de schade geïnventariseerd. De buiten beplating netjes in rechte lijnen afgesneden langs de breuklijnen en de binnen beplating was heel maar van het frame afgescheurd....dus er weer aan gelijmd...
100_6679.JPG


Nu kunnen de missende balsa frame delen er weer in gemaakt worden en dan de beplating uitstukken...belangrijk is hierbij dat ik bij het afsnijden van de gerafelde buiten beplating lijmstroken overhoud...dus de mogelijkheid om onder tegen de buiten beplating stroken te lijmen waar het uitgestukte deel dan aan gehecht kan worden. Ik kan er nl vanaf de binnenkant vanwege de binnen beplating deels niet bij dus moet de ingreep deels van buitenaf plaatsvinden.
 
Laatst bewerkt:
Ralf..

De frame balkjes zitten in het gat... en moeten even drogen...
100_6692.JPG



Verder allerhande kleine onvolkomenheden in orde gemaakt in de romp..tijd voor een grotere klus..de boven cabane...dit dus...
100_6693.JPG




En die moet met deze 4 struts aan de romp. Nu is de verleiding heel groot om al die kabels er rucksichtloss af te halen maar dat is niet verstandig.
Ik heb alles gedocumenteerd en de kabellengtes gemeten. Bij het opbouwen kan ik dan de trimming goed uitvoeren en zit zeker weten de cabane weer zoals het was..

100_6694.JPG


Nu mag dus die hele klimbim er af en kan ik de uiteinden goed repareren..het uurtje wat ik besteed heb aan hoe zat het en wat zijn de maten zal zich dubbel en dwars terug betalen bij het opbouwen.


Verder ben ik dan bijna zover om hier en daar nieuwe kabels/klembusjes te gaan aanleggen. Waar koop ik die geplastificeerde kabel en wat voor een busjes heb je gebruikt? Gemaakt uit RVS buis of zo?
 
Laatst bewerkt:
Ach.. misschien heeft Ralf nog wat meters liggen..en een handjevol bussies...hij is per slot van rekening de "leverancier" van al dit moois:eek::D
 
Back
Top