Large scale RAF SE5a

strutter

PH-SAM
Zo, de kogel is door de kerk….:rolleyes:
Gèèn ¼ SE5a (sorry Jacques), Gèèn Bristol M1 (sorry Ton –voorlopig- nog even niet),
maar een 1/3 schaal SE5a wordt mijn komende project! :p
Heb hier al zo lang al alle details van in mijn hoofd doorgenomen....;)

Dat wil zeggen, als hij ooit af gaat komen want voorlopig ben ik bezig een goede romp/staart lay-out te maken
Het engineeren ervan vindt ik al een leuke uitdaging, zeker wat de rompdeling betreft
Vindt het gewoon leuk te bouwen en te kijken of mijn ideeen allemaal gaan lukken

Uitgangspunt is de Duncan Hutson tekening welke ik deels in de computer in Autocad heb nagetekend
De nadruk komt te liggen op ‘practical scale’
Mijns inziens betekend dat: geen gedoe op het veld, snel opbouwen en veel vliegen zonder geneuzel. Tevens een stevige constructie die tegen een stootje kan
Uiteraard wordt er wel de nodige zorg besteed aan het zoveel mogelijk schaal laten lijken van de kist

De geplande Fokker DVII was een maatje te groot voor mijn huis, een SE5a heeft andere dimensies (met name het smalle vleugelmiddendeel wat vast op de romp blijft zitten) en zou wèl in mijn huis passen! :D

Voorwaarde is dat de romp gedeeld gaat worden, en wel nèt achter de cockpit
Besloten is de 2 hoogteroer servo’s in het stabilo te plaatsen, de neus is redelijk lang en dat zou zwaartepunttechnisch niet al te veel problemen moeten opleveren

Een nieuwe motor komt er niet, de unit die in mijn Camel zit; (ZG62 met Torquemaster) past perfect en wordt t.z.t. overgeplaatst/verwisseld


Kon niet wachten te beginnen met de staartsectie en ben dus maar reeds aangevangen
(had nog het nodige ‘scrap’ hout liggen dat op een bestemming wachtte) :mrgreen:

Zoals gemeld reeds aangevangen met de staart
De achterlijst is uit rond 3mm beuken, dit wordt d.m.v. stoom uit de waterkoker gebogen en met ZAP verlijmd
Lichte en sterke oplossing, misschien ook wat voor ‘onze’ DVII’s?

71944a805b06ea868.jpg


71944a805b0723122.jpg


71944a805b074c6d7.jpg


De basis is 3mm balsa waar balsa latjes tegenaan worden gelijmd (ribben)

71944a805b20eef8c.jpg


Roerhoorntjes gemaakt uit 2mm Paxolin (dikke kant is voor de servo aansturing, dunne is bovenzijde/dummy)
Is nu nog ruw gezaagd, wordt nog in vorm geschuurd/gevijld ;)
Er wordt aan de bovenzijde een dummy kabeltje met trekveertje en katrol gemonteerd om het schaal te doen lijken

71944a805b20c1910.jpg


Voorzijde stabilo: 3mm balsa kern, achterlijst 2 stuks 10x10mm balsa en voorliggers 2 stuks 3x10mm vuren, ribben 10x3 balsa
Kern wordt als het ware 'ge-sandwiched'

71944a805b3c07533.jpg


En mee naar buiten om in vorm te schuren

71944a805b3c5a5c8.jpg


Achterlijst loopt taps toe

71944a805b3c31546.jpg


Ribben ook geschuurd

71944a805b4feddd4.jpg


Het geheel geeft een mooie dunne rand die voldoende sterk is

71944a805b4fc257c.jpg


Als scharnieren worden de Robart pennen gebruikt, deze lijken redelijk op de echte

Wel een aardig vleugeltje al, spanwijdte 1,3m!

Sorry mannen, kon het echt niet laten
Die SE5a is een kist met karakter en heeft details om in weg te zwijmelen
Alles op zijn gemakkie, verwacht niet dat deze kist snel af is….
Bovendien hebben de grote Fokkers wat voer nodig toch? :mrgreen:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovendien hebben de grote Fokkers wat voer nodig toch? :mrgreen:

Als je dat maar in de gaten hebt :mrgreen:

He, schitterend Ralf :D Ik was er al bang voor dat je er toch eerder aan zou beginnen vanwege sommige woordspelingen de laatste tijd ;)

Gaan we uiteraard volgen, veel succes met de bouw.

Gr. Teus
 
Ondanks dat het niet echt "mijn" kisten zijn vindt ik het wel ongelooflijk mooi om te zien en te zien vliegen.
+ de opbouw is over het algemeen echt schaal en dat heeft ook wel iets.

Succes met de bouw Ralf en ik blijf het volgen :yes:
 
Dat ga ik ook zekers op de voet volgen Ralf!!!

Nu zou ik je eigenlijk bij moeten gaan staan kwa schaal met m'n eigen project'je waar ik het op Dawn Patrol over hebt gehad(i.p.v 1/4 schaal naar 1/3 schaal).
Moet daar nog eens goed over nadenken om gezamelijk de Fokker's D VII te lijf te kunnen gaan!!

Aaaaaaaaaaaanvalluuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!

Mvgr hans
 
Ralf,

Wat maak je me nou man geen Bristol:( zit elke dag voor de PC om je eerste bouwfoto's van de M1c op te wachten.

Maar nee hoor gaat tie voor een SE5:mrgreen:, nou goed dan is je vergeven is eigenlijk ook wel een prima keuze.

Wat ik wel jammer vind is dat die Fokkers en nu ook je SE5 zo groot worden zou het zelf leuker vinden als we met zijn alle:mrgreen:, want dan doe ik ook mee naar 1/4 gaan om een beetje een gelijk formaat te hebben.

In ieder geval succes met de bouw.

Ton
 
Mannen dank voor uw reakties, :D

Blijft een waanzinnig gave kist toch? ik krijg er maar geen genoeg van :p

7194490204d6eb8a1.jpg


Wat ik wel jammer vind is dat die Fokkers en nu ook je SE5 zo groot worden zou het zelf leuker vinden als we met zijn alle:mrgreen:, want dan doe ik ook mee naar 1/4 gaan om een beetje een gelijk formaat te hebben.

Je kunt ook met ons meegaan naar 1/3 :rolleyes: :mrgreen: ;), dit geldt tevens voor Hans! :p ;)

Thanks guys, tot de volgende update maar weer dan :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ralf succes met je nieuwe project , je hebt 11 maanden tot de volgende dawn patrol ;-)
Dat ik je project ga volgen spreekt voor zich.


wat ik niet begrijp, quote;
Een nieuwe motor komt er niet, de unit die in mijn Camel zit; (ZG62 met Torquemaster) past perfect en wordt t.z.t. overgeplaatst/verwisseld

je gaat de motor toch niet uit je Camel halen??
 
je gaat de motor toch niet uit je Camel halen??

Losschroeven en uitbouwen is aanmerkelijk goedkoper dan een extra unit aanschaffen, bovendien moet de sfeer hier thuis ook wel leuk blijven :mrgreen:

Wil niet zeggen dat de Camel daarna niet meer vliegt hoor! :mrgreen:, motor is zo weer teruggeplaatst :p

Kan ze dan alleen niet tegelijk vliegen, maar is dat een probleem? :rolleyes: :confused: ;)


Groeten, Ralf
 
Jeetje,
zit je een paar uur niet op het Forum staat er gelijk al een halve SE5a
wel de beste schaal gekozen Ralf: mooie maten met 1:3!
Naast het Sopwith en Fokker gebeuren is dit één van de kisten die mij ook zeer aanspreekt, succes!

Frank

(Oja Ton: 1/4 is voor watjes :mrgreen:)
 
Dat is het voordeel van een 1/4 kist!!
Je kan er vaker mee vliegen:mrgreen:

Al hoewel een goed vliegende 1/3 kist ook vaak in de lucht kan vertoeven!!:rolleyes:

Mvgr Hans
 
Nee Ralf,het is een 7 cilinder 70cc Seidel die erin gaat komen(als ik voor de 1/4 schaal kies)!!
De 9 cilinder 90cc die pas uitgekomen is is op dit moment boven m'n budget(moet trouwens voor de 7 cilinder ook erg m'n best gaan doen) maar de kist is nog niet gemaakt(ben druk bezig met tekenen, uitvergroten, aanpassen etc,etc en daaar gaat nog een tijdje overheen voordat dat klaar is).
Er kan dus nog een verandering komen om de 1/3 te gaan bouwen!

Kom je trouwens a.s Zaterdag ook naar stadskanaal?

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Er kan dus nog een verandering komen om de 1/3 te gaan bouwen!

Vergis je niet Hans, in 1/4 is het al een grote bak hoor!

Kom je trouwens a.s Zaterdag ook naar stadskanaal?

:nooo: Gaat helaas niet lukken vrees ik...

Vandaag maar eens aan de slag met 10mm dik Red Ceder voor het landingsgestel
De opbouw wordt redelijk als het origineel, houten zijpanelen
Dit is tevens de manier die D. Hutson gebruikte en dat werkte blijkbaar goed
Wel wordt de as geveerd opgehangen in rubbers i.p.v. star ;)

Als voorbeeld nog even een plaatje gejat uit Teus zijn draadje (sorry :oops:)

595848fe18da740b4.jpg


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag het Red Ceder binnen voor het landingsgestel:banana:

Deze week nog vakantie dus gelijk even aan de gang

71944a83135a4e87d.jpg


De lay-out geprint uit autocad en overgezet op het hout
De wielen zijn van Toni Clark (23.5 cm)
Vraagje voor Teus/Mao: waarmee lijm je de banden het beste aan de velg zonder dat deze los komen tijdens een landing?

71944a83135a79bfe.jpg


Aan de bovenzijde is een sparing gemaakt van 2mm voor een metalen lip 20x2mm
Sleuf doorgezaagd en tot 2mm gevijld
Aan de zijkanten 2mm triplex ingelijmd om de boel mooi op te sluiten
De metalen (70 graden omgezet) lip wordt straks met epoxy en een bout vastgezet

Er komt een metalen spreader bar over de breedte van de romp tussen de landingsgestelpoten
Hieraan worden de poten gelijmd en tevens zitten de brackets met schroefdraad hierop voor de voorste flying wires
ook komen er 2 lussen aan voor de kruisdraden
Dit alles wordt met zilver gesoldeerd (is zo'n beetje het hart van je kist :p)

Schetsje volgt nog, praat wat makkelijker ;)
Morgen profiel in het hout schuren en verlijmen met elkaar

Weet trouwens niet of het Red Ceder 'up to the job' is, het is licht en eenvoudig te schuren, hopenlijk is het sterk genoeg :rolleyes:
Time will tell....

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje voor Teus/Mao: waarmee lijm je de banden het beste aan de velg zonder dat deze los komen tijdens een landing?

De eerste keer had ik het volgens het TC recept met dikke sec. lijm, maar dat hield niet en met een beetje cross tijdens taxien liep hij er al af.

Tweede keer met Poly Max van Bison :D oordeel zelf, je heb mijn "landing" gezien en de band zat er nog op................ :mrgreen:

m.a.w. Goeie tuf :D Ik heb het trouwens gewoon in de DHZ gehaald in tube vorm.

Weet trouwens niet of het Red Ceder 'up to the job' is, het is licht en eenvoudig te schuren, hopenlijk is het sterk genoeg :rolleyes:
Time will tell....

Begrijp ik hieruit dat je er geen staalwerk in de poten bij doet Ralf? Ik denk dat dat wat aan de riskante kant is als dat zo is. Ik zou proberen er minimaal 5mm verenstaal in te verwerken. Het is tenslotte een 1/3 kist met het nodige gewicht.

gr. Teus
 
Ralf,
Cederhout is langvezelig en is behoorlijk buigzaam!
Zal niet snel breken omdat het ook een taaie houtsoort is.
Ik heb op een aantal jachtjes Yellow Ceder gelegt en je kan het goed buigen tot een bepaalde grens uiteraard want dan gaat het splijten.
Voordeel van deze houtsoort is ook dat het erg licht is.
Wel even goed opletten want op de foto zie ik dat je geen kwartiers gezaagt hout heb gebruikt voor het landingsgestel(als deze delen voor het landingsgestel worden gebruikt).
Het zou dus in de lengte/breedte richting kunnen scheuren!
Als verstevigingsoptie zou ik het hout met een langzaamdrogend impregneer epoxy behandelen zodat het wat sterker wordt!

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Back
Top