strutter
PH-SAM
Zo, de kogel is door de kerk….
Gèèn ¼ SE5a (sorry Jacques), Gèèn Bristol M1 (sorry Ton –voorlopig- nog even niet),
maar een 1/3 schaal SE5a wordt mijn komende project!
Heb hier al zo lang al alle details van in mijn hoofd doorgenomen....
Dat wil zeggen, als hij ooit af gaat komen want voorlopig ben ik bezig een goede romp/staart lay-out te maken
Het engineeren ervan vindt ik al een leuke uitdaging, zeker wat de rompdeling betreft
Vindt het gewoon leuk te bouwen en te kijken of mijn ideeen allemaal gaan lukken
Uitgangspunt is de Duncan Hutson tekening welke ik deels in de computer in Autocad heb nagetekend
De nadruk komt te liggen op ‘practical scale’
Mijns inziens betekend dat: geen gedoe op het veld, snel opbouwen en veel vliegen zonder geneuzel. Tevens een stevige constructie die tegen een stootje kan
Uiteraard wordt er wel de nodige zorg besteed aan het zoveel mogelijk schaal laten lijken van de kist
De geplande Fokker DVII was een maatje te groot voor mijn huis, een SE5a heeft andere dimensies (met name het smalle vleugelmiddendeel wat vast op de romp blijft zitten) en zou wèl in mijn huis passen!
Voorwaarde is dat de romp gedeeld gaat worden, en wel nèt achter de cockpit
Besloten is de 2 hoogteroer servo’s in het stabilo te plaatsen, de neus is redelijk lang en dat zou zwaartepunttechnisch niet al te veel problemen moeten opleveren
Een nieuwe motor komt er niet, de unit die in mijn Camel zit; (ZG62 met Torquemaster) past perfect en wordt t.z.t. overgeplaatst/verwisseld
Kon niet wachten te beginnen met de staartsectie en ben dus maar reeds aangevangen
(had nog het nodige ‘scrap’ hout liggen dat op een bestemming wachtte)
Zoals gemeld reeds aangevangen met de staart
De achterlijst is uit rond 3mm beuken, dit wordt d.m.v. stoom uit de waterkoker gebogen en met ZAP verlijmd
Lichte en sterke oplossing, misschien ook wat voor ‘onze’ DVII’s?
De basis is 3mm balsa waar balsa latjes tegenaan worden gelijmd (ribben)
Roerhoorntjes gemaakt uit 2mm Paxolin (dikke kant is voor de servo aansturing, dunne is bovenzijde/dummy)
Is nu nog ruw gezaagd, wordt nog in vorm geschuurd/gevijld
Er wordt aan de bovenzijde een dummy kabeltje met trekveertje en katrol gemonteerd om het schaal te doen lijken
Voorzijde stabilo: 3mm balsa kern, achterlijst 2 stuks 10x10mm balsa en voorliggers 2 stuks 3x10mm vuren, ribben 10x3 balsa
Kern wordt als het ware 'ge-sandwiched'
En mee naar buiten om in vorm te schuren
Achterlijst loopt taps toe
Ribben ook geschuurd
Het geheel geeft een mooie dunne rand die voldoende sterk is
Als scharnieren worden de Robart pennen gebruikt, deze lijken redelijk op de echte
Wel een aardig vleugeltje al, spanwijdte 1,3m!
Sorry mannen, kon het echt niet laten
Die SE5a is een kist met karakter en heeft details om in weg te zwijmelen
Alles op zijn gemakkie, verwacht niet dat deze kist snel af is….
Bovendien hebben de grote Fokkers wat voer nodig toch?
Groeten, Ralf

Gèèn ¼ SE5a (sorry Jacques), Gèèn Bristol M1 (sorry Ton –voorlopig- nog even niet),
maar een 1/3 schaal SE5a wordt mijn komende project!

Heb hier al zo lang al alle details van in mijn hoofd doorgenomen....

Dat wil zeggen, als hij ooit af gaat komen want voorlopig ben ik bezig een goede romp/staart lay-out te maken
Het engineeren ervan vindt ik al een leuke uitdaging, zeker wat de rompdeling betreft
Vindt het gewoon leuk te bouwen en te kijken of mijn ideeen allemaal gaan lukken
Uitgangspunt is de Duncan Hutson tekening welke ik deels in de computer in Autocad heb nagetekend
De nadruk komt te liggen op ‘practical scale’
Mijns inziens betekend dat: geen gedoe op het veld, snel opbouwen en veel vliegen zonder geneuzel. Tevens een stevige constructie die tegen een stootje kan
Uiteraard wordt er wel de nodige zorg besteed aan het zoveel mogelijk schaal laten lijken van de kist
De geplande Fokker DVII was een maatje te groot voor mijn huis, een SE5a heeft andere dimensies (met name het smalle vleugelmiddendeel wat vast op de romp blijft zitten) en zou wèl in mijn huis passen!

Voorwaarde is dat de romp gedeeld gaat worden, en wel nèt achter de cockpit
Besloten is de 2 hoogteroer servo’s in het stabilo te plaatsen, de neus is redelijk lang en dat zou zwaartepunttechnisch niet al te veel problemen moeten opleveren
Een nieuwe motor komt er niet, de unit die in mijn Camel zit; (ZG62 met Torquemaster) past perfect en wordt t.z.t. overgeplaatst/verwisseld
Kon niet wachten te beginnen met de staartsectie en ben dus maar reeds aangevangen
(had nog het nodige ‘scrap’ hout liggen dat op een bestemming wachtte)

Zoals gemeld reeds aangevangen met de staart
De achterlijst is uit rond 3mm beuken, dit wordt d.m.v. stoom uit de waterkoker gebogen en met ZAP verlijmd
Lichte en sterke oplossing, misschien ook wat voor ‘onze’ DVII’s?

De basis is 3mm balsa waar balsa latjes tegenaan worden gelijmd (ribben)

Roerhoorntjes gemaakt uit 2mm Paxolin (dikke kant is voor de servo aansturing, dunne is bovenzijde/dummy)
Is nu nog ruw gezaagd, wordt nog in vorm geschuurd/gevijld

Er wordt aan de bovenzijde een dummy kabeltje met trekveertje en katrol gemonteerd om het schaal te doen lijken

Voorzijde stabilo: 3mm balsa kern, achterlijst 2 stuks 10x10mm balsa en voorliggers 2 stuks 3x10mm vuren, ribben 10x3 balsa
Kern wordt als het ware 'ge-sandwiched'

En mee naar buiten om in vorm te schuren

Achterlijst loopt taps toe

Ribben ook geschuurd

Het geheel geeft een mooie dunne rand die voldoende sterk is

Als scharnieren worden de Robart pennen gebruikt, deze lijken redelijk op de echte
Wel een aardig vleugeltje al, spanwijdte 1,3m!
Sorry mannen, kon het echt niet laten
Die SE5a is een kist met karakter en heeft details om in weg te zwijmelen
Alles op zijn gemakkie, verwacht niet dat deze kist snel af is….
Bovendien hebben de grote Fokkers wat voer nodig toch?

Groeten, Ralf
Laatst bewerkt door een moderator: