Large scale RAF SE5a

Inmiddels is het nieuwe stabilo klaar en zijn de kabels aangebracht.

DSC_3539_zpsuq2lorin.jpg


Deze slag is gestreden, uiteraard was ik erg benieuwd naar het gewicht
de weegschaal zegt 367 gram (was 677) dus gewonnen is 310 gram :yes:

DSC_3542_zpsa48cshjv.jpg


Ik heb nogmaals de afstanden tot het zwaartepunt nagemeten en helaas blijkt dat de verhouding 3,9 is (10 gram uit staart = 39 gram ballast weg uit neus)
Eerder was ik uitgegaan van 4,3x, iets te optimistisch gemeten dus :rolleyes:

Al met al kan er 1,2 kg lood weg uit de neus en wordt de kist totaal 1,4 kg lichter, toch een mooi resultaat :beer:

Eens zien of ik de demper nog zal verwisselen voor een pot. Daar is ca. 200 gram lood mee te besparen
Er komt wel het nodige soldeer en knutselwerk bij te pas om de boel goed in te kunnen bouwen.
De vraag is of dat al die moeite loont, de grootste slag is immers reeds gewonnen

Voor nu ben ik er wel weer even klaar mee denk ik ;)

Groeten, Ralf
 
Marco had nog een demperpot voor me liggen

De gewone uitvoering ging niet passen in de romp, dus maar weer aanpassen die hap

Daartoe met de brander de brackets en invoer losgenomen.

Valt nog tegen hoeveel warmte je moet toevoeren om de las van zilversoldeer los te smelten

De demper goed vastleggen is een must om de boel met een tang te verwijderen (in de andere hand de brander).



En na wat breekwerk in de romp wordt dit de opstelling.

Wachten is nog op een 20mm bocht en dan kan de boel weer met zilver gesoldeerd worden




Groeten, Ralf
 

Bijlagen

  • DSC_3640.JPG
    DSC_3640.JPG
    273,3 KB · Weergaven: 323
  • DSC_3647.JPG
    DSC_3647.JPG
    218,6 KB · Weergaven: 309
Laatst bewerkt:
Bochtje is binnen, de demper is gesoldeerd en hij past!
Gewichtsverschil met de oude demper (incl. bevestiging) is ca. 200 gram, mooi voor het totaalgewicht van de kist.
DSC_3653.JPG


Samen met Henk heb ik de berekening van het zwaartepunt gemaakt.
Hieruit blijkt dat ik deze te ver naar voren had zitten. Met de nieuwe positie kan er nog eens 600 gram lood weg uit de neus.
Met het verschuiven van de accupacks naar achteren kom ik goed weg
Totaalgewicht van de kist is nu 14,2 kg, dat scheelt ca. 1,6 kg met voorheen :), dat zal wel wat verschil maken met vliegen denk ik.
Nog een afsteunpuntje maken voor de demper en accu's verplaatsen.

DSC_3656.JPG


Groeten, Ralf
 
Dat ziet er goed uit Ralf...ook mooi soldeerwerk..altijd weer een kantje boord werk ( bij mij) want de gewone brander met "prikbus" gas kan het maar net aan..welke zilversoldeer en flux gebruik je..soldeer van Gamma en flux??
Je soldeer verbindingen zijn opvallend "schoon" (Geen aangebakken flux residu te zien).

Oh, en wanneer je het geheim niet wilt verklappen stuur ik voortaan mijn soldeerwerk gewoon naar jouw.!!:p:p
 
Thnx Henk :), Flux van Gamma en zilverstaven 1.5-2 mm van de metaalwarenzaak.
Deze verbindingen vergen niet zo'n zware brander, gewone huis tuin en keukenbrander is hier meer dan toereikend.
Na het solderen ziet het er ook niet uit, de fluxresten verwijderen met warm water, zeep (of Dreft) en een oude tandenborstel
Staalborstel doet de rest :D, daarmee haal je de glans weer terug, ik gebruik meestal ook zo'n roterend staalborsteltje op de Dremel.
Enne, ik wil best wat solderen voor je hoor, is leuk werk, je moet alleen zorgen dat de boel gefixeerd ligt.

Groeten, Ralf
 
Afgelopen weekend de 'vernieuwde' SE5a met succes ingevlogen :yes:
We waren weer met een groep naar Bad Langensalza gereisd, wat een fantastisch mooi vliegveld is dat en wat een subliem weer hadden we!
Eerst wat problemen met starten, bleek dat het hoorntje van de gasservo 2 tandjes verkeerd stond :hammer:
Dit hebben we verholpen en hij start nu zoals het hoort.
Hij vliegt nu relaxter, het vernieuwde stabilo met veranderde instelhoek is gelukkig juist gekozen :beer:
Ook de demper geeft geen problemen.
De besparing van 1,6 kg is licht te merken bij het stijgen, had verwacht dat dit meer winst zou opleveren.
Maar ben er weer blij mee :thumbsup:

Hier wat plaatjes voor jullie :beer:

DSC_3796.JPG


DSC_3805.JPG


DSC_3815.JPG


DSC_3821.JPG


DSC_3827.JPG


DSC_3828.JPG


Groeten, Ralf
 
DSC_3833.JPG


DSC_3843.JPG


DSC_3846.JPG


DSC_3858.JPG


Speciaal aangebracht oranje neusje

DSC_3861.JPG


Helaas ging het na de 3e vlucht mis bij de landing.
Ik werd na de kist zacht neergezet te hebben verrast door een windvlaag welke de kist ondersteboven wierp.
Het landingsgestel is scheefgetrokken omdat er een kabel oogje uitgescheurd is.
Ook moeten de vliegdraden opnieuw uitgericht worden.
Affijn, niet leuk, wel repareerbaar.
Maar voorlopig even niet vliegen ermee dus

DSC_4050.JPG


Met dank aan Andreas voor de mooie foto's!

Groeten, Ralf
 
Totaal niet mijn wereld, maar lees regelmatig wat van deze draadjes door. Het blijft me fascineren hoe groot t allemaal kan en hoe mooi vooral.

Ralf wou vooral wat met je delen. Jou SE5a noem ik erg groot. Zou je graag een aantal kleine broertjes van deze kist willen laten zien.

SE5A_14.jpg

Een vrije vlucht SE5a, spanwijdte rond de 40 ~ 45 cm. Dit model is electrisch aangedreven.

se5co2.jpg

Dit model is CO2 aangedreven. Geen idee of die nog vliegt is al een oudje. Begin/mid 2000

IMG_3517.JPG

Dit is een rubber aangedreven SE5a ook zo'n 40 ~ 45 cm spanwijdte.

interscale-2010-pistachio_photo-by-wout-moerman-14.jpg

En de laatste. Dit model heeft een spanwijdte van 23 cm en is rubber aangedreven. De foto is van 2010, en je kan zien model heeft al t nodige meegemaakt.

Al de afgebeelde modellen zijn door de zelfde bouwer gemaakt. Deze man bouwt eigenlijk alleen maar SE5a modellen en af en toe een sopwith triplane.

Dacht dat je dit wel kon waarderen.

Gr,

Bernard
 
Deze man bouwt echt museum waardige modellen. En we hebben geluk dat hij elk jaar zijn modellen komt showen (en laten vliegen) tijdens onze indoor vrije vlucht wedstrijd in Nijmegen. Daar komen sowieso de beste schaalbouwers van heel europa strijden voor de prijzen.
 
Hallo Bernard, dank voor het plaatsen!
Dit kan ik zeker waarderen :yes:, ik kijk ook regelmatig in het vrije vlucht deel van het forum mee ;)
Ik ben zeker van plan eens een dergelijk model te maken, wellicht CO2 of electrisch aangedreven.
Een fraaie Sopwith 1 1/2 Strutter lijkt me wel wat.
Er is een man in Engeland ( ben de naam kwijt, Banks?) die ook dergelijke fantastische toestellen maakt.
De grootste uitdaging lijkt me alle details zo licht mogelijk te houden.

Groeten, Ralf
 
Back
Top