Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    os regelaar 1100

    Hoi Ed,

    Ik heb de OS regelaar nu voor de Turnigy 6364 230kv motor. De regelaar laat zich inderdaad makkelijk inregelen, nauwelijks de beschrijving nodig. Ik had eerst de timing standaard op 14 en vandaag op 24 gezet en getest. 150 toeren meer. Met de 19x12w prop nu statisch bijna 6300rpm.
    Motor nog regelaar wordt warm, hoogstens lauw.

    Gr

    Rinus
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    De timing van 24 is de juiste voor deze motor, hoe vind je de gas response?
    Waar heb je de rem op staan?
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    vandaag kreeg ik met de post de lichte koelelementen en koolstof dragers binnen .
    Dit setje maakt de Jeti Regelaar 23 gram lichter.
     
  4. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    os regelaar

    Hoi Ed,

    Allereerst nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Veel gezondheid, geluk en natuurlijk mooi vliegweer. :zon:

    Ik heb de rem op 50% staan, meer lijkt mij niet mogelijk voor deze motor.

    De gas response heb ik op normaal staan. Eerste indruk, vergeleken met een turnigy regelaar, is dat deze directer is.
    Ik weet niet of de 6300 het max is bij deze motor met een 19x12w apc prop.

    gr
    Rinus
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Rinus ,

    Dank voor de goede wensen,ook voor jou al het goede en mooi vliegweer.
    6300 RPM is een heel mooi toerental voor deze combi.
    Ga er maar eerst mee vliegen dan zal je zien dat het ruim voldoende is om alle figuren te vliegen.
    Ook met de wind op ons vliegveld.
     
  6. mijnheer Frank

    mijnheer Frank

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    16
    Hoi Ed,

    Mooie uiteenzetting over de diverse regelaars.
    Toch heb ik nog een vraagje met betrekking tot de remwerking.
    Ik mijn kunstvluchtkist zit een YEP regelaar (iets van 120A)
    Ook hier kan de remwerking worden ingesteld.
    Kan je me uitleggen hoe dit precies werkt?
    Bij welke knuppelstand moet de remwerking bijvoorbeeld plaatsvinden en hoeveel moet de regelaar dan remmen?
    Bij welke figuren moet je juist wel extra remmen / of juist niet?
    Overige instelling-tips zeer welkom, ben benieuwd.

    Gr.
    Frank
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Het rendement van je systeem bestaat uit de balans tussen model-motor-prop-regelaar-accu en natuurlijk hoe je er mee omgaat.

    Omdat je in lijnbesturing steeds hetzelfde aantal rondjes vliegt met dezelfde figuren en altijd even vaak tegen de wind in als met de wind mee kun je erg makkelijk het rendement van je systeem bepalen, daarbij vallen een aantal dingen op:

    De meeste tijd vlieg je vlak, de figuren maken slechts een klein deel uit van de tijd dat de motor loopt. De makkelijkste manier om minder stroom te verbruiken is tussen de figuren rustig aan te vliegen, in de figuren kun je dan alle power aanspreken die je nodig hebt. Op deze manier heb ik meer autoriteit in de figuren en vlieg toch 3% zuiniger.

    Een propeller moet de kracht van de motor omzetten in vliegsnelheid. Er zijn propellers die kloppen bij je setup en propellers die dat niet doen, ik heb tot 20% verschillen gemeten in verbruik.

    Gebruik de grootste diameter propeller die op je systeem past, ik vlieg 2 inch groter dan de algemene norm en daarmee haal ik 3% extra rendement.

    De motor en regelaar moeten bij elkaar passen. Ik gebruik een motor die wat meer massa heeft dan mijn collega's en heb vele vluchten gemaakt om de regelaar instellingen te kunnen vergelijken. Bij Castle Creations was voor mij de instelling "outrunner" timing de sleutel tot een hoger rendement. Daarmee heb ik 7% kunnen winnen.

    De regelaar kent vele instellingen, ik heb honderden combinaties getest en als algemene conclusie dat je een parameter nooit verder dan 80% van de maximale waarde moet instellen. Er komt dan geen betere reactie maar de piekstromen lopen wel sterk op.

    De rem heb ik niet al te sterk staan, remmen is goed maar hindert het tegen de wind in prikken als het een beetje vlagerig weer is.

    En 6300 rpm is natuurlijk helemaal goed, wordt je kist ook lekker stil van.

    Het mooie van rendement is dat het de hitte uit je syteem haalt. Mijn motoren worden 40 graden warmer dan de omgevingstemperatuur en de regelaar 5. Een tweede voordeel is dat het verbruik een stuk lager is waardoor mijn accu's 20% kleiner zijn dan gebruikelijk voor deze klasse. Het zwaarde gewicht van de betere motor wordt ruimschoots goedgemaakt door het lagere gewicht van de accu's.
     
  8. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Bij de meeste regelaars treed de rem pas in werking als je stick stationair staat.
    Door middel van de instellingen kun je je rem afstellen.
    Bij een Jeti/Hacker Spin 99 Opto (Meest gebruikte regelaar in de F3A) kun je o.a het volgende instellen;
    Vertraging tussen stick stationair en wanneer de regelaar gaat remmen, begin remkracht, eind remkracht en ook de tijd tussen begin en eind remkracht kun je instellen.

    Ik heb heel veel met de instellingen gespeeld en dingen uitgeprobeerd,
    Je kan bijvoorbeeld ook eerst hard remmen en daarna zacht zodat je alvast wat snelheid opbouwt voor het mooie strakke uitvliegen van je figuren.
    Wat je in ieder geval niet wil is dat de prop stil komt te staan !
    Wat ook werkt is de rem uitzetten en een stationair loop zoals bij een brandstof motor in de zender programmeren op een schakelaar.

    Mijn oude Schulze 32.80KA regelaar had een proportionele rem waarmee het mogelijk was om met je gas stick harder te remmen door middel van een ingestelde throttle curve op de zender.
    Helaas word die regelaar niet meer gemaakt.
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Goed te lezen dat het draadje begint te leven.
    Ik gebruik de F3A rem. Deze is te programmeren met de programma kaart 3.
    Ook hier zijn de onderste 3 tandjes van de gas stand de rem.
    Door de stick op 60 procent te zetten en dan weer op de set knop te drukken wordt de remkracht 60 procent . Bij 75 procent positie van de stick 75 Procent remkracht.
    De handleiding zegt dat de rem per procent is in te stellen.
    De rem is vooral fijn in de down figuren in een programma.
    waar je geen rem wil hebben zijn de stall figuren zoals de stallturn.
    Hier wordt vaak de Idle up schakelaar gebruikt. Hierdoor wordt het stationair toerental verhoogd en wordt er niet geremd.
    De motor draait dan op 7 tot 9 procent van het toerental.
    De roeren blijven dan aangeblazen zodat er toch nog iets controle blijft op de roeren.
    Niet alle zenders hebben een idle up mogelijkheid, maar wel een engine cut programmering.
    Door afhankelijk van het type zender postief of negatief aan te geven wordt hetzelfde effect bereikt.
     
  11. mijnheer Frank

    mijnheer Frank

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    16
    Dus als ik het goed begrijp wordt op de onderste 3 tandjes van de knuppel de
    rem geactiveerd. En de remkracht is een kwestie van uitproberen?
    De Idle up funktie (7 tot 9 %) moet gedurende de vlucht meerdere malen in en uitgeschakeld worden neem ik aan.
    Dit lijkt me erg lastig tijdens het vliegen van de figuren, of vergis ik me?

    Groet Frank
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Je kan ook meer klikjes instellen als je dat prettiger vindt.
    De idle up is niet zoveel gebruikt in een vlucht. Vaak alleen bij een stall turn.
    Soms bij veel wind is het ook prettig in de down figuren tegen wind.Wat ik ook wel doe als het hard waait dan laat ik de idle up gewoon aan staan.
    De remkracht is ook afhankelijk van de propeller.
    Bij mijn Jeti regelaar in combinatie met een 22x12 11 propeller begint de remkracht op 42 % en loopt op tot op 48 %
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ook even de PH Svv methode geprobeerd om de rem in te stellen.
    Deze methode werkt ook goed.Merk geen verschil met de programmeerkaart 3.
    Mogelijk dat de kaart 3 wel werkt om de rem in te stellen en de 2 niet

    Hier toch maar even neergezet.
    1 Gas helemaal open.
    2 Stroom aansluiten.
    3 wachten op piepjes.
    4 gas dichtzetten tot de stand waarop je wil dat de rem in werking gaat.
    5 Wachten op nog meer piepjes.
    6 De regelaar blijft piepen.
    7 Gas helemaal dicht en de regelaar is klaar.

    Ik heb de remkracht niet kunnen vaststellen.De regelaar remt wel, mogelijk maximaal.
    Met de F3A reminstellingen kan je per procent de remkracht instellen.
     
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Fijn dat jullie er in ieder geval iets aan hebben, op de club kwamen ze er niet uit hoe de rem werkte.
    De YEP regelaars van hobbyking zijn trouwens ook YGE klonen, net als die van HiModel.

    (Ik heb een YEP 120 HV en Robbe 120HV in gebruik op sleepkisten)

    Nb. de OS Max ken ik als Hawk 120 HV en als Robbe ROXXY BLControl 9120-12 (met een Fan! erop)
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2015
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    Sander bedankt voor je bijdrage, maakt de info compleet.

    Mijn eerste regelaar was een Castle Creations regelaar voor een indoor model.
    Hierna volgde een Phoenix 85 HV voor de F3A Oxalys welke is omgebouwd van brandstof naar Electro.
    Met een Turnigy 10 cellen motor en de Cc regelaar zijn vele vluchten gemaakt.
    Inmiddels is deze regelaar 5 jaar oud en niet meer in gebruik.
    De regelaar is vele malen van software updates voorzien.
    de laatste waarneming is dat de regelaar , een HV regelaar niet alle cellen meer ziet.
    Deze regelaar geeft per cel een piep als de ontvanger wordt aangezet.
    Bij 10 cellen geeft de regelaar maar 9 piepjes. regelt prima maar geen vermogen door maar 9 Cellen.
    Het mooie van deze regelaars is dat de regelaar een soort ingebouwde fail safe heeft.
    Als de stroom er van af gaat blijft de regelaar in de stilstand staan.

    Doordat ik hier aan gewend was heb ik er bij de omschakeling naar de Jeti regelaars geen rekening mee gehouden dat er wel een fail safe ernstig noodzakelijk is.

    Vorig jaar vloog ik nog met een Futaba ZAP WC 2 met een extern 2.4 GHZ module.
    Doordat deze zender op ppm moet worden gezet om het 2.4GHZ module te laten werken kan geen fail safe worden ingesteld.

    Een levensgevaarlijke ontwerpfout.

    Aan het einde van een trainingsdag zette ik mijn zender op de grond en wat nog nooit gebeurd was ,de verbinding werd verbroken , het gas ging op half gas en het model ging er vandoor terwijl de zender op de grond stond en mijn vrouw dicht in de buurt van het wegrijdende model.

    Ik keek naar mijn vrouw en dacht aan de 28 inch 3 blad op de DA 120. De volgende dag een nieuwe zender gekocht
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Om dit te voorkomen, kan je ook een Emcotec SPS tussen de accu en de regelaar inbouwen.
    Dit voorkomt dit soort ongelukken.

    :offtopic:
    Ik ben van mening dat je bij vliegen met dit soort vermogens je over moet gaan naar goede procedures om ieders veiligheid te garanderen (iig zo veel mogelijk).

    Zelfs al staat je zender aan, moet het in de pitts niet mogelijk zijn onbedoeld de motor te laten lopen.
    Je moet er niet aan denken welke ellende dit kan veroorzaken.
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ondanks procedures kom je toch voor onverwachte situaties te staan.
    In de pitts heb ik altijd de power er af . Het model wordt pas aangezet op het veld en op het veld weer uitgezet.Het gebeurde direct na de landing toen het model nog een veilig aantal meters van ons verwijderd was.
    Bij de procedure hoort ook het van achteren benaderen van het model.
    De nieuwe zender heeft een prima fail safe welke is getest .
    Kist aan zender uit , dit alles zonder propeller , de motor moet dan onder alle omstandigheden uit gaan.Deze test is voor eenieder aan te bevelen.
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Visueel hetzelfde op de sticker na dan. Maar de toleranties van de componenten zijn niet exact zoals YGE ze heeft. Tevens zouden de YEP een oudere versie software bevatten, dan de YGE heeft. De vraag is of je dit als modelbouwer merkt. Of er meer is, heb ik nog niet kunnen ontdekken (ook niet op andere websites). Maar voor de 120A HV zit er een prijsverschil van 200 euro tussen de regelaars. Je zou een groot technisch verschil verwachten, maar nog niet geconstateerd

    Zelf gebruik ik ook YEP regelaars, maar wel met een marge. Ik ga dus niet tot de limiet met de maximale belasting wat ze mogen hebben.

    Wat wel een belangrijk verschil is. Met de YGE koop je ook service. Dat wordt lastig met de YEP regelaars.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor je bijdrage hoeby,deze YEP regelaars zijn een prima alternatief voor het origineel.
    Zelden ben ik een B lijn tegengekomen waar voor mij geen verschillen waarneembaar zijn.

    Met de Jeti regelaars heb ik een tijdje gevlogen met Fixed begin en eindpunten.
    In de display staat dan initial point auto: Fix initial point 1.10 ms
    End point : 1,8 ms
    Auto inc Endpoint on form: auto inc .End point off.

    Een stabiele setting totdat je in de zender de motorpower een beetje terugzet naar bijvoorbeeld 80 %, dan moet je de boel in de regelaar weer bijstellen anders ziet de regelaar de begin en eindpunten niet .

    wie heeft hier ook ervaring mee?
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gisteravond de Jeti spin opto 99 regelaar omgebouwd met de lichte onderdelen.
    Besparing 31 gram.

    Verrassend is dat op de componenten waar de koelplaat op rust dubbelzijdig tape als drukverdeler wordt toegepast.
     

Deel Deze Pagina