Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Nu ook de CC 80 HV onder dezelfde omstandigheden getest.
    De maximale toerentallen zijn 200 RPM lager.
    Niet belangrijk met F3A vliegen.
    Wat wel opvalt is dat om hetzelfde rem effect te bereiken het rem percentage bij de CC 80 HV wel 30 % hoger moet staan om hetzelfde effect te bereiken als bij de OS max regelaar.

    Inmiddels ben ik ook wat aan het spelen met een paar telemetrie componenten.
    Als eerste de temperatuur sensor.

    Na enig zoekwerk leerde ik dat je eerst de sensor moet bekend maken met de zender alvorens deze werkt.
    Ga naar het sensormenu staat er in de gebruiksaanwijzing.
    het handboek kan op dit punt wel verbeterd worden. Het sensormenu bevindt zich op tabblad in het telemetrie menu.
    Nu werkt de sensor en kan ik de temperatuur van de regelaar aflezen ,en als deze over de grenswaarde van 105 graden Celsius heengaat gaat er een alarm af, je kan ook een stem activeren.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Het hoort hier niet helemaal thuis maar toch even onder de aandacht gebracht.
    Als ik een nieuw project ga beginnen start ik met het verzamelen van de benodigde servo s ontvangers en accessoires.
    Na het vliegseizoen,staat er een F3M project op stapel.
    Hitec heeft een nieuwe servo met een borstelloze motor ontwikkeld door |Steve Neu.
    De HSB 9380TN ,een geweldenaar met titanium tandwielen en volledig programmeerbaar.
    Normaal gesproken komt er een Emcotec of powerbox systeem met voltregulatie als hart van het model.
    Deze servo s kunnen rechtstreeks op de lipo van 8.4 volt worden aangesloten. De ontvanger kan het ook aan.
    Wat schets t mijn verbazing, er zit een Power absorving device ( PAD) bij de servo.
    Volgens de gebruiksaanwijzing loopt de voeding rechtstreeks via de ontvanger met een PAD.
    Ik ben er nog niet achter hoe het in zijn werk gaat maar er is weer een uitdaging bij.
    [​IMG]
     
  3. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    F3M

    Hoi Ed,

    Had je al een kist in gedachte voor deze sevo's ?

    Ben benieuwd.

    Gr Rinus
     
  4. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Ed,

    dit is de uitleg van hitec over de PAD in combinatie met de HSB-9XXX servo's

    While compatible with most radio control devices, the regenerative braking feature of the HSB-9XXX series servos may cause a problem if the device cannot accept a backflow of current. The types of devices that cannot accept this backflow are: Voltage Regulators, Power Safe Receivers and certain BEC circuits whether stand alone or integrated within an Electronic Speed Control. Check with the manufacturer or the Hitec website for a list of compatible models. If your device cannot accept a current backflow, then you must install a PAD (Power Absorbing Device - Hitec PN# 55756) as described in this manual. A PAD is included with every Hitec brushless servo.


    Wat het dus is is het volgende:
    Als de servo het roer beweegt dan gebruikte deze hiervoor stroom (energie uit de accu)
    Als het roer de servo beweegt dan is dit precies anders om en werkt de servo als generator en maakt stroom. Sluit je de servo direct aan op de accu (of via een ontvanger zonder stroom regeling) dan is dit geen probleem. Je laat zelfs je ontvanger accu een mini klein beetje op. Maar een spanningsregelaar in welke vorm dan ook kan hier niet mee omgaan en zal stuk gaan. Om dit stukgaan te voorkomen is de PAD. deze neemt de opgewekte energie van de servo op en zal deze waarschijnlijk in warmte omzetten.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Het wordt wat duidelijker,dank voor de uitleg Ruud.Volgens Hitec nemen deze servo s niet meer stroom dan standaard servo s .
    In de gebruiksaanwijzing staat dat 1 PAD genoeg is voor 8 servo s.
    8 stuks 35 KG sterke servo s rechtstreeks op de ontvanger lijkt mij een grote belasting voor de ontvanger.
    Mogelijk 2 ontvangers gebruiken. En geen volt regulatie systeem.
    Ik ben er nog niet uit.
    Genoeg om over na te denken.
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ja Rinus , ik ben begonnen met het model (Extra 330 SC van Peter Zack modelpower) te kiezen.
    Eerst alle componenten uitzoeken,en voorbereiden.
    Het wordt een model met een 4 cilinder 3 W 140 CC motor.
    Ik was diep onder de indruk van de sound en het weinige geluid, een prachtige throttle responce in alle gebieden.
    De 2 cilinder motoren zijn nog steeds lastig in het middengebied.
    Dit terzijde, het hoort niet in dit draadje thuis.
    Als het zover is start ik wel een nieuw draadje in de F3AX afdeling.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2015
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels ben ik weer een stapje verder, 2 ontvangers met een verdeling van 4 servo s per ontvanger,met elke set een eigen voeding en elke ontvanger een eigen PAD.
    Kan de fijn afregeling plaatsvinden zoals bij F3A modellen en wordt er niet via een Y kabel ( servo s per ingang te veel stroom gevraagd via de ontvanger.
    [​IMG]
     
  8. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Ed,

    wat je ook kan doen is de plus en de min van de servo's niet via de ontvanger laten lopen.
    In het schema staat hoe ik dit bedoel. in de grijze cirkel is de externe plus en min verbinding.
    De 2 diodes bij de accu's dienen ervoor dat de 2 accu's elaar niet opladen en als er een stuk gaat deze de andere niet beinvloed. Dit is de meest makkelijke manier om een stroomvoorziening te maken buiten de ontvanger om en sluit ook het hele gebruik van een powerbox of vergelijkbare uit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor je oplossing,lijkt mij doeltreffend.
    Even zoeken of er componenten zijn om deze oplossing te maken , anders wordt het solderen.
    Zou er al iets te koop zijn wat deze oplossing mogelijk maakt.

    Ook nog nadenken over de schakelaar(s)
     
  10. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Door het gebruik van de Diodes is het inzetten van de PAD natuurlijk helemaal aan te bevelen.
    Wanneer de accu's elkaar niet kunnen opladen, kan een servo (in rem functie) dat dan natuurlijk ook niet. Gevolg spannings-piek op de plus-lijn van je ontvanger en servo's??
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Als je gaat solderen om een externe spanningsrail te maken dan moeten de koperbanen dikker zijn dan de koperbanen in de ontvanger, anders heeft het geen zin.

    Hitec geeft aan een PAD bij elke servo te leveren, dan zou je net zoveel PAD's aan de spanningsrail moeten hangen als er servo's zijn

    Een powerbox heeft niet alleen de diodes maar ook een spanningsrail en een individuele spanningsregeling per servo, daardoor mag er een servo uitbranden terwijl de rest normaal blijft functioneren. In een mooi doosje en made in Germany. Dan kost het wat maar is wel mooi spul.

    Op de site van powerbox kan ik niks vinden over de Hitec en PAD serrvo's
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    We moeten wel bedenken at deze zeer sterke servo s volgens de info 5 keer minder gebruiken dan de gewone digitale servo s,er staat zelfs dat het verbruik evenveel is als een normale servo. Volgens de gebruiksaanwijzing gewoon in de ontvanger steken 1 PAd per 8 servo s gebruiken en vliegen.Zoals ik het nu heb ingericht heeft 1 ontvanger 4 servo s en de 2e 5 servo s.
    De overweging is op gas ook maar een HSB servo te zetten in plaats van een digitale HV servo.Kunnen de servo s de lipo s mooi opladen zonder andersoortige servo s.
    De lipos kunnen ook minder capaciteit hebben. 2x 1900 ma moet voldoende zijn.
    De overweging is zelfs 2x 1300 ma.
     
  13. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Ik snap je zin niet, wil je elke ontvanger zijn eigen lipo geven of alles qua voeding aan elkaar hangen. Je mag LiPo's van dezelfde soort (merk, capaciteit, laadpercentage en ouderdom) parallel schakelen. Gaat er dan een cel kapot dan valt de stroomvoorziening uit.

    Wil je cellen van verschillende signatuur gebruiken dan mogen ze elkaar niet opblazen, daarvoor zijn de diodes. Wil je niet zelf solderen dan is de powerbox sensor een goede oplossing.

    Hou je de twee ontvangers gescheiden met elk hun eigen stroomvoorziening dan speelt dat geen rol.

    Een PAD per setje servo's kan als je de servo's niet tegelijk gebruikt, voor F3A zal dat wel loslopen, bij 3D vliegen sta je veel vaker potje te roeren.

    De overspanning wordt door de PAD (Power Absorbing Device) omgezet in warmte. Ik gok dat er een zenerdiode in zit met een weerstandje die vanaf een bepaalde overspanning de boel afvoert.

    Overspanning terug laten vloeien in een LiPo zou ik niet willen, boven de 4,2V gaan die stuk.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt voor het meedenken,

    Ik wil per 2 ontvangers gebruiken met elk een eigen stroomvoorziening.
    Er wordt nadrukkelijk afgeraden een voltregulatie systeem te gebruiken.
    Ook de powerbox sensor regelt het voltage terug.De servo kan 8.4 volt aan, de ontvangers 9 volt. Deze servo trekt ongeveer 2.1 ampere bij stall.
    Per servo wordt een PAD bijgeleverd,kan dus per servo een pad toevoegen met een y kabel.
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Als elke ontvanger zijn eigen accu heeft kunnen ze elkaar niet beïnvloeden, je hebt dan alleen geen redundantie in je stroomvoorziening.

    Als die servo's een piekspanning leveren bij het teruglopen naar neutraal en je hebt een vlieggedrag waarbij ze dat niet allemaal tegelijk doen dan is een PAD per setje servo's voldoende.

    Die PAD weet namelijk niet van welke servo de spanningspiek afkomstig is.

    Mocht je een temperatuur sensor via telemetrie aan de PAD kunnen knopen dan weet je snel genoeg of dat voldoende is. Wordt die erg heet dan kun je er beter eentje extra aan knopen.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    De veiligheid bij dit systeem bestaat uit dubbeling van functies .
    Bij Futaba is kanaal 1 en 6 het servo kanaal.
    2 en 2 de hoogteroer kanalen.
    4 is richting.
    Door in ontvanger 1 een aileron servo te steken en hetzelfde te doen bij ontvanger 2, ook met kanaal 6 per ontvanger het kanaal te benutten .
    Bij lipo uitval heb je altijd werkende ailerons met 1 servo , en in ieder geval 1 werkend hoogteroer.
    Met richting doe je hetzelfde , in elke ontvanger in kanaal 4 een servo steken.
    Ook het richtingsroer werkt dan met 1 servo,
    Deze servo s leveren 35 kg trekkracht per servo de stilstaande servo wordt wel meegenomen.
    Ik heb het op de werkbank al zo getest, en het werkt.
    Dank voor de tip met de temperatuur sensor. ik heb er 2 bedoeld voor dit model,eerst was ik van plan beide sensors op de achterste cilinders van de 4 cilinder te zetten, ik kan er natuurlijk ook 1 of 2 op de PAD s zetten.
     
  17. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik vraag me af wat het effect van een PAD is als je die parallel schakelt aan een servo, trekt zo'n ding je accu niet gewoon leeg? Hij hangt toch gewoon aan de power(rail)?

    Of mis ik nu wat?
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Hierbij de instructie als bijgevoegd bij de servo.
    [​IMG]
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Als de Lipo maximaal 8,4 Volt is en de PAD d.m.v. een zenerdiode pas opengaat boven deze spanning zal de accu niet leeglopen over de PAD. Het gaat namelijk alleen over de hogere regeneratie spanning.

    Als je een regelbare voeding hebt zou je dit kunnen controleren door een PAD aan te sluiten en de spanning langzaam op te laten lopen tot er een stroom gaat vloeien. Bij LiPo's zou dat bij 8,4 Volt moeten gebeuren. Pas wel op dat je deze niet te hoog zet, een regeneratie puls zal maar heel kort zijn, via een voeding heb je constante stroom en kan je de boel opblazen.

    Each PAD can handle up to 8 servo's. Dat was de specificatie waar we naar op zoek waren. Als de fabrikant zegt dat een PAD de terugflow van 8 servo's kan wegwerken zou ik me geen zorgen maken. Eentje in elke ontvanger steken en lekker gaan vliegen.

    Mooie oplossing voor de redundantie. Wat overblijft is het monitoren van de ontvanger accu's, hopelijk kun je die kwijt in de telemetrie.
     
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Dat van die zenderdiode was mij niet duidelijk, nu wel.
    Dank voor de uitleg :)
     

Deel Deze Pagina