Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    Zoek de verschillen,Jeti breng een gewone spin 99 uit en een Hacker versie.
    Ik heb beide regelaars in gebruik, geen idee wat de verschillen zijn.
    Volgens Aerobertics is het beter de hacker versie te kopen in verband met betere service.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2015
  2. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Het verschil is waarschijnlijk betere kwaliteits controle op de hacker versie, maar los daarvan zul je denk ik weinig verschil zien:rolleyes:
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Gewoon dubbelzijdig tape zou niet goed zijn, dat is een isolator. Er bestaat ook warmte geleidende tape. Bij 3M heet dat Thermally Conductive Interface Tapes en is gemaakt om de warmte door te geven en kleine verschillen in component hoogte op te vangen.

    Als de regelaars er hetzelfde uitzien en dezelfde software gebruiken mag je verwachten dat ze identiek zijn.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dat is het interessante van ervaringen en kennis uitwisselen.
    De tape ziet er uit als dubbelzijdig tape.
    Ik heb dus dubbelzijdig tape gebruikt.
    De regelaar is na de opbouw nog niet gebruikt.
    Ik ga de tape gelijk bestellen,enig idee waar de tape besteld kan worden.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor het adres, ik heb de folie direct besteld.
    Kan ik de folie volgende week monteren, en genieten van een Gronings onderdeel.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Er zijn natuurlijk nog veel meer regelaars , te denken aan de K Force serie van Turnegy, de Sentilon en de Plush serie.
    Allen regelaars in het low budget segment ,prima regelaars met elk een eigen gedrag.
    Ik heb er een paar in gebruik voor de enkele keer dat ik tijd heb om op een mooie avond te zweven.
    Met de K force serie heb ik geen geluk gehad, in het leerproces van het E vliegen zijn elle k force regelaars bij mij ter ziele gegaan. de eerste ging tijdens mij eerste vlucht met een E F3A model in rook op.Een kapotte FET geeft direct een ketting reactie zodanig dat alle FETS kapot gaan.dit had ook direct gevolg voor een van de 10 cellen, na de landing met een rokend F3A model bleek ook een cel kapot van een nieuw pakket.
    Hobby King heeft keurig een tegoed in punten op mijn account gestort.
    Ook SLS stuurde een nieuw pakket.Misschien zijn er wel mensen die hun ervaringen met deze serie regelaars willen delen.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2015
  8. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    turnigy sentilion

    Hoi Ed,

    Ik heb afgelopen jaar met de Su 140 van SB met de Sentilion turnigy regelaar gevlogen. Geen problemen mee gehad. Wel laat hij zich niet meer programmeren... vele kastje mogen proberen maar geen succes.
    Wel haalt deze regelaar bijna 120 rpm meer uit een Turnigy 6364 230kv.

    Tot nu toe ben ik zelf het meest tevreden met de os regelaar. Goed in te regelen en een mooie gascurve. Ik ben geen prof in deze dingen en ongetwijfeld zijn er nog betere regelaars. Zeker als je op hoog niveau vlieg

    gr

    Rinus
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Mijn Plush regelaar heeft moeite om in sync te blijven met de motor, als het gas te snel open gaat werken ze niet samen, doe je het rustig aan dan gaat het wel goed.

    Ik heb een stukje hobby electronica gemaakt om de snelheid van gas open instelbaar te kunnen maken. De meeste helikopter regelaars hebben dat ook om de tandwielen heel te houden. Ik heb een keer een Kontronik gehad die heel erg traag was.

    Een FET (field-effect-transistor) opblazen bij normaal gebruik heb ik nog niet aan de hand gehad.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Het wordt mij steeds duidelijker , een collega vlieger gaf aan dat hij dit ook heeft meegemaakt en de oorzaak was het ontbreken van een stukje Thermally Conductive Interface Tape,zoals aangegeven in een van de vorige reacties.
    Hierdoor werd een FET te warm en bagaf het , dit had een kettingreactie tot gevolg.
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De warmte ontwikkeling in de FET is afhankelijk van je parameter settings van de regelaar. Als je regelaar een logging functionaliteit heeft dan zit het temperatuurverloop er meestal in. Ik ga er voor het gemak even van uit dat er voldoende lucht langs de regelaar kan stromen.

    Als je de setup weer in je kist hebt zitten zou ik beginnen met een korte run en dan de logger uitlezen. Ziet dat er goed uit dan een langere vlucht zonder gekke dingen. Is die ook goed dan helemaal los met extra stijgingen enz zodat je weet dat je ook met extra belastingen niet in de problemen komt.

    De motor temperatuur is lastiger, tijdens het vliegen komt de kast van mijn buitenloper niet hoger dan 10 graden boven de omgevingstemperatuur. Ik log deze temperatuur op het moment van afzetten van de motor. Na 1 minuut komt dan de warmte uit de kern van de motor naar buiten en stijgt de temperatuur tot 40 graden boven de omgevingstemperatuur. Vervolgens duurt het ongeveer 5 minuten voordat de motor temperatuur weer gezakt is. Ik hanteer nu een wachttijd van 10 minuten tussen twee vluchten.

    Een hogere frequentie van je regelaar zorgt voor een hete regelaar en koude motor en een lagere frequentie voor een koude regelaar en warmere motor. Je moet testen wat voor jouw setup het beste werkt.

    Op mijn setup was de Outrunner Mode van Castle Creations waarvan ze niet vertellen welke frequentie het is het beste. Dat hoeft niet op elke motor zo te zijn. Meten blijft weten.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Fijn zo een goede gedetailleerde uitleg.
    De kapotte regelaar was tijdens mijn eerste e vlucht.
    Gelijk een goed begin.
    Inmiddels is voor de F3A regelaars de standaard instelling Timing 25 gr volgens fabrieksopgave van de motorenfabrikanten.
    Voor Plettenberg Advance 30 10 is 25 gr standaard, de hacker Q 80 11 s ook 25 gr, De Q80 14 XS heb ik uiteindelijk op 23 gr gezet.
    De regelaar wordt dan standaard 43 graden warm.De motor meet ik dan met een Infra rood meetapparaatje. Meestal tussen de 50 en 60 gr celsius.
    sinds kort ben ik in het bezit van een zender en ontvanger met een mogelijkheid voor telemetrie.
    Eens bezien wat er mogelijk is om wat meer data af te lezen.
     
  13. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De timing zorgt er voor dat het magneetveld op het juiste moment tot ontwikkeling komt om de motor te laten draaien.
    De pwm frequentie is een andere parameter dan timing en bepalend voor het aantal schakelingen wat de FET moet maken, tijdens dit schakelen ontstaat de warmte in de regelaar, niet tijdens de vermogens doorgifte. Meestal staat die op 12 kHz. Een hogere frequentie is goed voor de motor, een lage is goed voor de regelaar.

    43 voor de regelaar en 50 tot 60 graden voor de motor is acceptabel, de magneten of windingen krijgen pas problemen boven de 100 graden. Ik zou er niet meer aanzitten, niks meer loggen en vrij van zorgen gaan vliegen. Ik heb zojuist alle logging uit de kist gehaald.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Deze combinaties zijn zeer stabiel en betrouwbaar,de PWM frequentie staat op 8 Khz.
    Ook dit is fabriek advies bij zowel Plettenberg als Hacker.

    De rem instellingen vergen de meeste tijd.
    Gebruik je die ook bij het F2b vliegen?
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Omdat we bij F2B de motor niet door de piloot mogen laten regelen zit er een timer in de kist die de motor aan en na 6 minuten weer uitzet.
    Ik gebruik de governor functie van Castle Creations, die gebruikt wel een soort van rem functie om over toeren terug te nemen. Hoe ze dat precies doen weet ik niet. Wat ik wel kan meten is dat ik maar 30-40 rpm verschil heb tijdens de vlucht.
    Ik gebruik ongeveer 1/3 van het vermogen om vlak te vliegen, 1/3 om tegen de wind in te kunnen en 1/3 om te kunnen stijgen. In totaal 850 Watt voor 1,6kg vliegtuig.

    Bij F3A kun je geen governor toepassen omdat de response niet lineais is met het gas, ik heb een keer een electro streak met governor gevlogen en dat was erg schrikken.

    Omdat de timer weet wanneer de motor uitgezet wordt heb ik een extra veiligheid ingebouwd. 60 seconden na het uitzetten van de motor gaat er een power LED aan en begint de timer te piepen om te signaleren dat de motorspanning er nog op staat. Op deze manier kan ik niet vergeten de boel stroomloos te maken.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    F2B bedankt voor je uitleg, nu weer ven terug naar F3A.
    Tijdens het testen van de kloon van de YGE ,de YEP 60 liep de plettenberg niet mooi met vol gas met propeller.
    Het knetterde een beetje en de motor liep onregelmatig, alleen bij vol gas.
    Toch maar de CC EDGE 75 er op gezet en het resultaat is opmerkelijk .
    500 RPM meer en een fantastische motorloop.
    De rem op 85 % en de Axiome 70 is klaar voor de eerste vlucht
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Zijn er al mensen die ervaring hebben met de Jeti Mezon 95 Opto Light.
    In de Duitse bladen zie je positieve berichten over deze regelaar.
    Ik hoop in ieder geval dat de opstart verbeterd is ten opzichte van de Jeti Spin 99.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vorige week de 2e Plettenberg Advance 30 10 gekocht.
    Dit is de vervanger voor de Hacker Q 80 XS in de Jupiter.

    De Galaxy vlieg ik al met de Plettenberg en de Gehard Mayr propeller.
    Nu deze combinatie nog afstellen op de OS max en de CC regelaar.[​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2015
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Om wat meer vluchtdata te verzamelen ,heb ik al een tijdje een telemetrie ontvanger de Futaba R6308SBT.
    Wat componenten besteld om meetgegevens te verzamelen.
    temperatuur , RPM ,voltage van het accu pakket en het voltage van het motorpowerpakket kan met deze ontvanger /zender naar de smartphone gestuurd worden.
    Bij de Futaba ontvanger R 7008SB wordt de data zichtbaar in het display op de zender.
    Je kan ook de grenswaarden instellen zodat er allerlei toeters en bellen beginnen te rinkelen al of niet met trillen. Tot op heden had ik alleen ontvanger en motor accu voltage.
    Ik ben benieuwd
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Laatste testen compleet,

    Met de OS Max regelaar Mezjlik 21X 13 EL 6000 RPM 63 Ampere max stroom
    Gerhard Mayr 22X12/11 6150 RPM 66 Ampere max stroom

    De rem goed afgesteld en de reactietijd nog wat verlengd.
    De regelaar is zeer direct en bereikt het effect van een reactie als een 2 takt motor.
    direct response.
     

Deel Deze Pagina